سید محمد هادی سبحانیان، رئیس کل سازمان امور مالیاتی کشور، شرایط تقسیط بدهی مالیات ابرازی اشخاص حقوقی بابت عملکرد سال ۱۴۰۴ را به ادارات کل امور مالیاتی ابلاغ کرد. بر این اساس، بدهی مالیاتی ابرازی اشخاص حقوقی که حداکثر تا 31 شهریور 1405 اظهارنامه مالیاتی خود را تسلیم کنند، یا نحوه پرداخت بدهی خود را تعیین تکلیف کنند، قابل تقسیط خواهد بود. به منظور بهبود فضای کسب و کار و تکریم مودیان مالیاتی، اشخاص حقوقی می توانند با پرداخت بخشی از بدهی به صورت نقدی، باقی مانده مالیات خود را به صورت قسطی پرداخت کنند.
جزئیات تقسیط بدهی مالیات ابرازی اشخاص حقوقی عملکرد سال 1404
طبق این بخشنامه، میزان پیش پرداخت براساس نوع فعالیت شرکت و شرایط مودی متفاوت است. این اختیار بر اساس ماده ۱۶۷ قانون مالیات های مستقیم به ادارات کل امور مالیاتی واگذار شده است.| نوع مودی | حداقل پیش پرداخت | حداکثر زمان بازپرداخت اقساط |
| اشخاص حقوقی | 40 درصد | 3 ماه |
| اشخاص حقوقی تولیدی | 25 درصد | 5 ماه |
| اشخاص حقوقی غیر تولیدی که مستقیما از جنگ آسیب دیده اند | 15 درصد | 7 ماه |
| اشخاص حقوقی تولیدی که مستقیما از جنگ آسیب دیده اند | 10 درصد | 8 ماه |
| شرکت های هواپیمایی | بدون پیش پرداخت | 10 ماه |
مهلت اصلی استفاده از این شرایط تا پایان شهریور ۱۴۰۵ بوده است. برای مودیانی که در مهرماه برای تعیین تکلیف بدهی مالیاتی خود اقدام می کنند؛ نیز شرایط مشخصی در نظر گرفته شده است.
اگر مودی از ۱ تا ۱۵ مهرماه ۱۴۰۵ اقدام کند، ۱۰ درصد به حداقل پیش پرداخت تعیین شده برای گروه او اضافه می شود و یک ماه از مدت اقساط کم خواهد شد. همچنین برای مودیانی که از ۱۶ تا ۳۰ مهرماه ۱۴۰۵ اقدام کنند، ۲۰ درصد به حداقل پیش پرداخت اضافه می شود و مدت پرداخت اقساط نیز دو ماه کاهش پیدا می کند. در نتیجه، اقدام در نیمه دوم مهرماه به پیش پرداخت بیشتری نیاز دارد و مدت بازپرداخت نیز کوتاه تر خواهد بود.


