جستجو
Close this search box.

حسابداری و مدیریت مالی برای ‌استارت‌آپ‌ها (بخش چهارم: خدمات و محصولات)

نوشته شده توسط محمد باقریان
زمان مطالعه این مقاله: 5 دقیقه

هر ‌استارت‌آپی باید برای مشخص کردن وضعیت مالی خود سیستم حسابداری دقیقی داشته باشد. حسابداری شامل جمع آوری‌، تجزیه و تحلیل‌، طبقه بندی‌، تأیید‌، تفسیر و ارائه اطلاعات مالی است. انواع مختلفی از حسابداری وجود دارد. یکی از این موارد حسابداری شرکتی است که به طور خاص متناسب با نیازهای شرکت‌، انجام می‌شود. حسابداری شرکتی با فرآیندهایی از قبیل تهیه صورت گردش نقدینگی، سوابق مالی‌، ترازنامه و موارد دیگر سروکار دارد.

فهرست مطالب

حسابداری و مدیریت مالی برای ‌استارت‌آپ‌ها

می‌توان از آن برای رسیدگی به فرآیندهای تجاری منحصر به فرد شرکتی مانند جذب‌، ادغام و ایجاد اسناد تلفیقی استفاده کرد. بسته به نوع فعالیت شرکت و اینکه آیا یک شرکت خدماتی است یا بر اساس تولید محصول کار می‌کند ممکن است نوع حسابداری مورد نیاز یک ‌استارت‌آپ با حسابداری خدماتی رفع شود و یا به حسابداری مرتبط با محصول نیاز باشد. در این مقاله در مورد انواع حسابداری مورد نیاز استارت‌آپ‌ها بیشترتوضیح خواهیم داد.

تعریف حسابداری شرکتی

فایل صوتی مقاله را در زیر میتوانید گوش کنید.

تعریف حسابداری شرکتی

حسابداری شرکتی شاخه خاصی از حسابداری است که برای شرکت‌ها، تهیه حساب‌های نهایی آن ها و صورت‌های وام‌های نقدی، تحلیل و تفسیر نتایج مالی شرکت، و حسابداری برای وقایع خاص مانند ادغام‌، جذب‌، تهیه ترازنامه‌های تلفیقی می‌پردازد. حسابداری شرکتی نوعی فرآیند حسابداری است که به فعالیت‌های یک شرکت اختصاص یافته است. در این نوع حسابداری‌، حسابدار شرکت فقط نسبت به سوابق مالی یک بنگاه اقتصادی شرکتی متمرکز می‌شود تا وضعیت مالی و عملیاتی یک شرکت مشخص شود. سرمایه گذاران به ویژه علاقه‌مند به دانستن قدرت مالی ‌استارت‌آپی هستند که در آن سرمایه گذاری کرده‌اند و یا برخی از سهام آن را خریداری کرده‌اند. بنابراین‌، حسابداری شرکت برای ارائه گزارش مالی دارایی‌ها‌ و بدهی‌های شرکت به آن ها هم انجام می‌شود.

این نوع حسابداری نیز به گونه‌ای انجام می‌گیرد که اطمینان حاصل شود فعالیت‌های مالی یک شرکت با قوانین و مقررات تصویب شده توسط نهادهای نظارتی مطابقت دارد. همچنین تضمین می‌کند که فعالیت‌های تجاری با سیاست‌های سازمانی هماهنگ باشند. حسابداران شرکت معمولاً بخش اعظم کار خود را در داخل انجام می‌دهند. آن ها گزارش‌هایی تولید می‌کنند که توسط مدیریت برای تصمیم گیری‌های استراتژیک برای شرکت استفاده می‌شود.

فعالیت‌های اصلی در حسابداری شرکتی

حسابداری شرکتی معمولاً توسط یک واحد حسابداری متخصص انجام می‌شود در مورد استارت‌آپ‌ها استفاده از حسابداری حرفه‌ای بهتر است به شکل برونسپاری انجام شود که هزینه کمتری دارد. حسابداران برای مدیریت وضعیت مالی شرکت تحت نظارت یک مدیر ارشد مالی یا یک مدیر اجرایی در همان سطح هدایت می‌شوند. براساس اصول حسابداری شرکتی‌، حسابداران تعدادی از وظایف مربوط به نگهداری حساب‌های مالی و سیستم گزارشگری مالی را به طور کلی انجام می‌دهند. فعالیت‌های انجام شده در حسابداری شرکتی شامل موارد زیر است:

  • ایجاد و نگهداری سیستم حسابداری شرکت:

    در حسابداری شرکتی معمولاً حسابداران سیستم حسابداری سازمانی یک شرکت را ایجاد‌، نصب‌، مدیریت و نگهداری می‌کنند. در موارد پیشرفته، سیستم حسابداری می‌تواند یک بستر نرم افزاری باشد که کل شرکت را در بر می‌گیرد. حسابداران پس از نصب سیستم حسابداری‌، حساب‌های جداگانه‌ای را برای رسیدگی به عناصر تجاری مانند سهام‌، دارایی‌ها، درآمد، بدهی‌ها، هزینه‌ها، انبارداری و … ایجاد می‌کنند. با انجام این کار‌، آن ها هر حساب را با کدهای مربوط به دفترچه راهنما اختصاص می‌دهند و سیستم کلی را تنظیم می‌کنند تا معاملات خاص را به طور خودکار در حساب تطبیق ثبت کند.

  • علاوه بر آن‌، حسابداری پیشرفته شرکتی شامل ایجاد منظم انواع گزارش‌هایی است که در داخل شرکت استفاده می‌شود. این گزارش‌، با استفاده از داده‌ و اطلاعات فعلی تهیه می‌شوند. علاوه بر این‌، صورت‌های مالی برای شرکت نیز به منظور تأیید توسط نهادهای نظارتی تولید می‌شود. در مورد ‌استارت‌آپ‌هایی که هنوز رشد نکرده‌اند بهتر است از نرم افزارهای حسابداری شرکتی و برنامه‌های آماده برای این منظور استفاده شود تا هزینه‌ها کاهش یابد.
  • پردازش حقوق و دستمزد برای کارمندان:

    محاسبه حقوق کارکنان وظیفه حسابداری شرکت است. برای این کار باید دستمزد کارکنان در دوره‌های مختلف کاری محاسبه شود که می‌تواند روزانه‌، هفته‌ای یا ماهانه باشد. کارکنان چک‌های حقوق و دستمزد خود را با احتساب اضافه کاری، دیرکرد، پورسانت یا پاداش از حسابداری شرکت دریافت می‌کنند.

  • مدیریت هزینه:

    مسئولیت پرداخت‌های ویژه شرکت مانند مالیات‌های مربوط به کارمندان‌، ضمانت نامه برای دستمزدها، توزیع حساب‌های بازنشستگی‌، پاداش عملکرد و همچنین پرداخت اضافه کار‌ از وظایف حسابداری شرکتی است. دفاتر حسابداری شرکت نشان می‌دهد که این پرداخت‌، توسط بخش حسابداری شرکت محاسبه‌، مدیریت و پرداخت می‌شود.

  • مدیریت حساب‌های قابل پرداخت:

    مسئولیت دریافت و پردازش فاکتورهای وارد شده به شرکت هم از جمله امور حسابداری شرکتی است. در حسابداری شرکتی پرداخت هزینه به پیمانکاران یا تهیه کنندگان جزء وظایف حسابدار به شمار می‌آید. نمونه‌هایی از این موارد شامل نقل و انتقال بانکی‌، چک‌، پرداخت کارت اعتباری و انتقال الکترونیکی وجوه است. هنگام رسیدگی به حساب‌های قابل پرداخت‌، حسابداران شرکت بطور معمول بر روی موجودی شرکت تمرکز می‌کنند اما آن ها مجازند بر پرداخت وام‌ها مالیات و هزینه‌های نگهداری نیز نظارت و کنترل داشته باشند.

  • مدیریت حساب‌های دریافتی:

    حسابدار شرکتی رسیدگی به حساب‌های دریافتی را نیز انجام می‌دهد و باید به طور مرتب پرداخت‌های مشتری‌ها را پردازش کند. برای این کار حسابدار از وضعیت حساب‌ها گزارش تهیه می‌کند و مدیران شرکت را در جریان وجوه نقد و همچنین آخرین اوضاع مالی شرکت قرار می‌دهند.

فعالیت‌های اصلی در حسابداری شرکتی

حسابداری خدماتی و مبتنی بر محصول

حسابداری شرکتی به شناسایی وضعیت مالی و عملیاتی یک شرکت کمک می‌کند. علاوه بر شرکت‎های بزرگ، شرکت‌های کوچک ‌استارت‌آپی هم به حسابداری شرکتی نیاز دارند اما باید در نظر داشت علاوه بر تفاوت فعالیت‌هایی که در یک شرکت بزرگ یا کوچک انجام می‌شود بسته به نوع فعالیت شرکت هم ممکن است حسابداری مورد نیاز یک ‌استارت‌آپ متفاوت باشد. برای مثال اگر یک ‌استارت‌آپ خدماتی باشد به حسابداری خدماتی نیاز دارد نه حسابداری مبتنی بر محصول که شیوه معمول شرکت‌ها و کسب و کارهای تولیدی است.

تفاوت‌ها در حسابداری برای ‌استارت‌آپ‌ها

حسابداری خدماتی و حسابداری محصول در شرکت و به خصوص ‌استارت‌آپ‌، به ثبت و ردیابی خدمات حرفه‌ای و یا کالاهای ملموس خریداری شده و فروش آن ها مربوط می‌شود، اشاره دارد. در حالی که حسابداری خدماتی و حسابداری محصول مشترکات زیادی دارند‌، انواع مختلف مبادلات و تفاوت‌هایی که در نوع حسابداری خدماتی و مبتنی بر محصول وجود دارد باعث ایجاد چالش برای مدیران شرکت‌ها می‌شود که با شناخت تفاوت‌های این دو نوع حسابداری می‌توان این چالش‌ها را رفع کرد. برخی تفاوت‌های حسابداری خدماتی و حسابداری مبتنی بر محصول عبارتند از:

  • قیمت گذاری محصولات:

    حوزه‌ای که حسابداری خدماتی و حسابداری محصول آشکارا با یکدیگر متفاوت هستند، قیمت گذاری است. در هر دو مورد‌، ‌استارت‌آپ‌ها برای تأمین هزینه‌ها به برند خود متکی هستند و با فروش محصول یا خدمت با قیمتی مشخص‌، سود را به دست می‌آورند. اما هزینه خدمات تا حد زیادی صرف اموری مانند آموزش و بهبود مهارت نیروی کار می‌شود، در حالی که هزینه یک محصول شامل نیروی کار‌، مواد اولیه‌، تجهیزات تولیدی و حمل و نقل است، به عبارتی در مورد خدمات هزینه بیشتر صرف امور کیفی می‌شود و در محصولات، هزینه‌ها بیشتر صرف امور کمی می‌شوند. حسابداری برای کل هزینه‌های هر نوع محصول و تعیین اینکه مشتریان حاضر به پرداخت چه قیمتی برای آن هستند‌، بسته به محصول یا خدمات خاص مورد نظر و ماهیت بازار آن ممکن است تا حد زیادی متفاوت باشد، عوامل و فاکتورهای قیمت گذاری روی خدمات و محصولات هم کاملاً با هم متفاوت است.

  • خریدها:

    بیشتر شرکت‌ها محصولات و خدماتی را خریداری می‌کنند. همه خریدها در حسابداری به عنوان هزینه‌های مشاغل برچسب گذاری می‌شود. محصولات خریداری شده توسط یک شرکت به دارایی آن شرکت تبدیل می‌شوند که در ترازنامه درج می‌شوند اما خدمات هزینه‌هایی دارند که ممکن است منجر به هیچ دارایی ملموسی نشوند. ردیابی پرداخت هزینه خدمات مشاور مالیاتی یا سخنران انگیزشی دشوارتر از پرداخت‌های محصولات است و بازپرداخت هزینه آن نیز طولانی‌تر است‌، در حالی که خرید کالا مثلا خرید دستگاه و تجهیزات مورد نیاز در کارخانه تأثیر فوری در رونق تولید دارد، وجود آن تجهیزات در واحد تولیدی هم به خودی خود بر مقدار دارایی شرکت می‌افزاید.

  • جریان نقدینگی:

    جریان نقدینگی مقدار ورود و خروج پول به شرکت را مشخص می‌کند. انواع قراردادهای خرید‌، از جمله پرداخت با چک، برنامه اقساطی‌، وجه نقد در زمان تحویل و پرداخت در زمان خرید‌، همگی بر طول زمان بین یک تحویل کالا یا خدمات توسط شرکت و زمان دریافت وجه آن تأثیر می‌گذارد.

شباهت‌ها

به رغم همه تفاوت‌ها، حسابداری برای محصولات و حسابداری برای خدمات‌، شباهت‌های زیادی نیز با یکدیگر دارند‌، خواه استارت‌آپ به تولید مشغول باشد یا ارائه خدمات، در هر دو حالت پولی که شرکت برای فروش یک محصول یا خدمات دریافت می‌کند به عنوان درآمد عملیاتی حساب می‌شود. به همین ترتیب‌، پول صرف شده برای محصولات و خدمات به عنوان هزینه وارد دفاتر می‌شود و ممکن است در یک طبقه بندی خاص هزینه‌ها قرار بگیرد.

در نهایت…

چه استارت‌آپ به تولید محصول اشتغال داشته باشد و چه به ارائه خدمات، داشتن یک سیستم حسابداری مناسب و دقیق یا به کارگیری نرم افزارهای مناسب حسابداری شرکتی به مدیریت بهتر امور مالی شرکت و ایجاد شرایط مناسب برای توسعه، جذب سرمایه و موفقیت شرکت کمک می‌کند.‌

منابع

برای دریافت جدید ترین مقالات، ایمیل خود را وارد کنید:

با نشر این محتوا، جامعه وبلاگ محک را گسترش دهید

محمد باقریان
محمد باقریان
باقریان هستم از سال 1386 در حوزه تجارت الکترونیک و طراحی سایت و تولید محتوا فعالیت خودم را با مدیریت چند وب سایت آموزشی شروع کردم، اکنون به صورت تخصصی در زمینه دیجیتال مارکتینگ فعالیت میکنم ، اوقات فراغتم را بیشتر با ورزش و مطالعه سپری می‌کنم.
مراحل راه اندازی فروشگاه آنلاین

مراحل راه اندازی فروشگاه آنلاین

زمان مطالعه این مقاله: 6 دقیقه اینترنت یکی از بزرگترین انقلاب‌های دنیای امروز است که تاثیر گسترده‌ای بر زندگی، کار و تجارت انسان‌ها داشته. امروزه بسیاری از افراد، از اینترنت برای خرید و فروش محصولات و خدمات استفاده می‌کنند و این روند رو به افزایش است.

اطلاعات بیشتر
لیست مواد غذایی سوپرمارکت

لیست مواد غذایی سوپرمارکت

زمان مطالعه این مقاله: 5 دقیقه لیست مواد غذایی سوپرمارکت یکی از موضوعات مهم در حوزه تغذیه است؛ این لیست به افراد کمک می‌کند تا با دقت بهتری مواد غذایی خود را انتخاب کنند. لیست مواد غذایی سوپرمارکت، علاوه بر اینکه شامل اطلاعات مرتبط با نوع

اطلاعات بیشتر
بخش بندی بازار (Market Segmentation) چیست؟ انواع، مزایا و مراحل

بخش بندی بازار (Market Segmentation) چیست؟ انواع، مزایا و مراحل

زمان مطالعه این مقاله: 5 دقیقه بخش بندی بازار یا همان تقسیم بندی بازار (Market Segmentation) یکی از فعالیت‌های حیاتی در بازاریابی است که به تأثیرگذاری بیشتر کمپین‌های بازاریابی کمک می‌کند. با بخش بندی بازار، می‌توانید مشتریان هدف را دسته‌بندی کنید و استراتژی‌های فروش، بازاریابی و

اطلاعات بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

جستجو

مشاهده رایگان دمو نرم افزارحسابداری