جستجو
Close this search box.

حسابداری استارت آپ چیست و مبانی اصلی آن چه هستند؟

نوشته شده توسط محمد باقریان
زمان مطالعه این مقاله: 6 دقیقه

استارت‌آپ‌ها و مباحث حسابداری

امروزه در اکثر مشاغل، مخصوصا کسب و کارهای متوسط و بزرگ نیاز به حضور یک حسابدار وجود دارد. اما اگر شما فعالیت استارت آپی و یا کسب و کاری نوینی را آغاز کرده‌اید، شاید در ابتدا حضور یک حسابدار چندان ضروری به نظر نیاید؛ ولی در ادامه کار و با توجه به گسترش فعالیت شما، حسابداری یکی از مهم‌ترین بخش‌های فعالیت استارت آپی شما خواهد بود. اگر حسابداری استارت آپ را جدی نگیرید و اصول حسابداری را به شکل صحیح رعایت نکنید، استارت آپ شما شکست خواهد خورد. در ادامه این مطلب از وبلاگ محک، به تمام نکات و جزئیاتی که برای حسابداری استارت آپ به آن نیاز دارید می‌پردازیم.

فهرست مطالب

مفهوم استارت آپ و حسابداری آن

مفهوم استارت آپ و حسابداری آن

استارت آپ نوعی کسب و کار مدرن است که در آن فرد یا افرادی به صورت خلاقانه و با داشتن ایده‌های تازه و نوین که برخوردار از نیازهای روز دنیاست، در عرصه تولید محصول یا ارائه خدمات قدم برداشته و استارت آپ خود را راه می‌اندازند. مهم‌ترین تفاوت اسارت آپ با کسب و کار سنتی این است که برای رونق کسب و کار سنتی باید از طریق بازاریابی و تبلیغات توجه مشتریان را جلب کنید؛ اما ایده‌ای که برای شروع استارت آپ وجود دارد به اندازه‌ای جذاب و قدرتمند است که بدون تبلیغات همه‌گیر می‌شود. یکی از فاکتورهای یک استارت آپ موفق استفاده از یک چک لیست حسابداری مناسب است تا بتوانید به وسیله آن میزان هزینه‌ها و سوددهی خود را مشخصا در اختیار داشته باشید. در واقع با داشتن لیست حسابداری استارت آپ، پیش بینی سود و زیان مجموعه شما تعیین خواهد شد.

بستن سال مالی در نرم افزار محک
بستن سال مالی در نرم افزار محک

نکات حسابداری استارت آپ

در واقع، حسابداری استارت آپ، قوانین و چارچوب مخصوصی است که برای ردیابی و گزارش عملکرد هزینه‌ها و درآمدها به کار برده می‌شود. اشخاصی که صاحب کسب و کار هستند باید به این نکته توجه کنند که این نوع حسابداری با تعیین معیارهای مهم کسب و کار، کمک موثر و شایانی به روند توسعه سازمان‌ها و حتی استارت آپ‌های کوچک می‌کند.

خدمات حسابداری استارت آپ

شرکت‌های ارائه دهنده خدمات حسابداری، با ارائه خدمات حسابرسی به شرکت‌های استارت آپ و مشتریان خود، می‌توانند سطح بالایی از اطمینان را در پایان کار مدیریت مالی بیزینس مشتریان خود به وجود بیاورند. در واقع می‌توان گفت خدمات حسابداری که در این سیستم پیاده شده، امور حسابرسی و مالیاتی شرکت‌ها را به ساده‌ترین و کامل‎ترین صورت خود و همچنین معقول‌ترین قیمت انجام می‌دهد. بدین ترتیب انتخاب نرم افزار حسابداری استارت آپ، اولین گام داشتن یک کسب و کار پیشرونده و فعال است. گروه نرم افزاری محک، با تولید نرم افزارهای حسابداری استارت آپ، در این امر از پیشگامان است. ساده سازی گزارشات، سهولت در استفاده از نرم افزار حسابداری، پشتیبانی مناسب و امکانات فوق العاده‌ی حسابداری، ویژگی‌هایی است که گروه نرم افزاری محک، در طراحی و توسعه نرم افزارهای حسابداری خود پیاده کرده است.

برون سپاری حسابداری استارت آپ

برون سپاری حسابداری استارت آپ

شاید شما هم به عنوان مدیران استارت آپ واژه برون سپاری خدمات حسابداری به گوشتان خورده باشد؛ معمولا این سبک از حسابداری، بیشتر مورد استفاده قرار و کاربرد دارند. در برون سپاری حسابداری، افراد متخصص این امر که به قوانین مالیاتی و اصول کاهش هزینه شرکت مسلط هستند، به حساب و کتاب مجموعه رسیدگی کرده و استارت آپ را برای استفاده از معافیت‌های مالیاتی راهنمایی می‌کند.

بهره گیری از مشاوره مالی

اگر تصمیم به راه اندازی استارت آپ خود دارید قبل از شروع کار حتما از یک متخصص حسابداری مشاوره مالی، جهت ارائه راه کارهایی برای توسعه و سود دهی کسب و کار خود دریافت کنید. مشاوره مالی مناسب می‌‌تواند نقاط ریسک پذیر استارت آپ و مجموعه شما را شناسایی کرده و برای کنترل این ریسک، مدیر پروژه و صاحب استارت آپ را راهنمایی کند.

معیارهای مهم در حسابداری استارت آپ

حسابداری دارای جزئیات تاثیرگذاری است که این جزئیات در تمام زمینه‌ها با یکدیگر تفاوت دارند. برای موفقیت در استارت آپ خود باید به معیارها مهم حسابداری استارت آپ آشنا بوده و به آن توجه کنید. این معیارها حکم نقشه مسیر موفقیت را دارند و برای شما مشخص می‌کنند که در هر برهه زمانی از کارتان چه رفتار و واکنش مالی باید نسبت به رویدادها داشته باشید. در ادامه این مطلب به بررسی چند مورد از این معیارها خواهیم پرداخت.

  • حساب‌های قابل پرداخت: اولین و مهم‌ترین معیار، حساب‌های قابل پرداخت است که تراز نقدینگی حساب استارت آپ شما را نشان می‌دهد.
  • سوخت نقدی: دومین معیار حسابداری استارت آپ، میانگین سوخت نقدی شماست. در حقیقت، سوزاندن وجه نقد، به نرخی گفته می‌شود که در کسب و کار شما به طور متوسط، طی یک بازه زمانی مشخص کاهش می‌دهد. این شاخص نشان می‌دهد که تجارت شما تا چه میزان در حال تولید پول نقد و رشد ذخایر نقدی خود است.
  • باند نقدی: معیار سوم حسابداری استارت آپ، باند نقدی نام دارد؛ در هنگام مواجهه کسب و کارتان با ضرر، می‌توانید از ذخایر باند پول استفاده کرده پشتوانه مالی استارت آپ خود را تا چند ماه آینده تخمین بزنید.
  • حاشیه ناخالص: آخرین معیار در این نوع حسابداری، حاشیه ناخالص است که نشان می‌دهد کل درآمد کسب و کار شما پس از کسر هزینه‌ها چه میزان است. شاخص حاشیه ناخالص، معیار مفیدی برای مقایسه درآمد و هزینه‌های شما است که می‌توانید بر این اساس تعییرات مدیریتی لازم را در استارت آپ خود اعمال کنید.
توصیه‌های حسابداری استارت آپ

توصیه‌های حسابداری استارت آپ

اگر بخواهید به پتانسیل رشد کسب و کار خود واقف باشید نیاز به گزارش‌های مالی دقیق و به روز از روند استارت آپ خود دارید که بتوانید آنها را برای مدیریت رشد و گردش پول و کسب و کار خود به کار بگیرید. داشتن لیست دقیق از منابع مالی و همچنین درآمد و هزینه‌های استارت آپ در ابتدای کار، از اهمیت بالایی برخوردار است. این موضوع ضرورت داشتن حسابداری استارت آپ را دو چندان می‌کند. در ادامه چند نکته مهم در رابطه با این نوع حسابداری در اختیار شما قرار خواهیم داد.

شناخت قوانین مربوط به کسب و کار

ابتدایی‌ترین و مهم‌ترین کاری در هنگام راه اندازی استارت آپ خود باید انجام دهید، شناخت و اگاهی از قوانین و اصولی است که در زمینه تجارت شما اعمال می‌شود. در حسابداری استارت آپ، شما باید به اموری مانند: زمان ثبت مالیات، اطلاعات لازم برای ثبت درآمد و هزینه‌ها، مدت و نحوه نگهداری از فاکتورهای مالی آشنایی داشته باشید که لازمه آن، داشتن یک حسابدار متخصص، یا یک نرم افزار حسابداری استارت آپ مناسب است.

جدا کردن هزینه‌های شخصی و تجاری استارت آپ

دومین مورد مهم درباره حسابداری استارت آپ، جدا کردن هزینه‌های شخصی و تجاری است. شما باید با داشتن دو حساب بانکی جداگانه برای امور شخصی و کسب و کار خود داشته باشید تا بتوانید جریان نقدینگی استارت آپ خود را به صورت خالص و مجزا از گردش‌های مالی شخصی خود مشاهده کنید.

مراقبت از نحوه هزینه‌ها

مراقبت از نحوه هزینه‌ها

یکی از مشکلات رایج در کسب و کارهای نوپا، عدم نظارت بر هزینه‌ها و درآمدهاست که حسابداری استارت آپ را با چالش رو به رو می‌کند. با مراقبت از سیستم هزینه‌هایی اضافه مانند هزینه اینترنت، ناهار یا لوازم التحریر، به راحتی می‌توانید گردش مالی کسب و کار خود را ردیابی کرده و جریان حسابداری استارت آپ خود را کنترل کنید.

استفاده از یک نرم افزار حسابداری ابری (Cloud hosted)

مدیریت حسابداری استارت آپ یک مسئله بسیار پیچیده است که اگر در آن مهارت نداشته باشید به مشکل خواهید خورد؛ بنابراین داشتن یک نرم افزار حسابداری ابری مناسب، با مزایایی همچون دسترسی در هر زمان و مکان، همکاری بین کارمندان، امنیت داده قوی، پشتیبان‌گیری خودکار و … می‌تواند کمک زیادی به شما بکند.

استخدام یک حسابدار متخصص برای انجام امور حسابداری

شاید با کمی تلاش و کوشش، بتوانید حساب‌های مالی کسب و کار خود را مدیریت کنید؛ اما مطمئنا کار شما قابل مقایسه با یک فرد متخصص دارای مدرک حرفه‌ای حسابداری نخواهد بود. بنابراین همراه بودن یک حسابدار کار بلد به همراه یک نرم افزار حسابداری مناسب در کنار مجموعه شما می‎تواند در مواردی مانند بررسی دقیق امور مالیاتی، اطلاع رسانی در مورد اختلاف حساب‌ها، شکاف‌ها مالیاتی موجود و صرفه جویی در زمان و هزینه‌ها، استارت آپ شما تامین کند.

پیگیری دقیق حقوق و دستمزد کارکنان و زیردستان

به طور متوسط 70 درصد از کل بودجه یک استارت آپ صرف پرداخت حقوق و دستمزد کارکنان و زیر دستان مجموعه می‌شود. از آنجا که کارمندان استارت آپ معمولا از قشر جوان، پر شور و آینده‌دار هستند تمایل دارند تا ساعاتی را هم برای اضافه کاری در محل کار حضور داشته باشند تا پروژه‌های مربوطه پیش از موعد مقرر، برای رسیدن به اهداف استارت آپ آماده شود. بنابراین، برای از دست نرفتن انگیزه مالی پرسنل، لازم است تا حقوق و دستمزدهای اضافه کاری آنها به موقع پرداخت شود. پیگیری امور موبوط به دستمزد کارکنان برای مدیر یک استارت آپ کاری وقت‌گیر است که او را از انجام وظایف خود باز می‌دارد. به همین دلیل بخش حسابداری استارت آپ، که یک حسابدار با تجربه و یک نرم افزار حسابداری قدرتمند را در اختیار دارد، پیگیر این امور خواهد بود.

مدیریت جریان نقدینگی

مدیریت جریان نقدینگی

مطالعات بانکی نشان می‌دهد که علت 82 درصد از شکست خوردن استارت آپ‌ها، به دلیل ضعف جریان نقدینگی و عدم مدیریت مناسب در این حوزه اتفاق می‌افتد. مشکلات نقدینگی ممکن است در اثر عدم پرداخت اقساط وام در موعد مقرر، یا عدم پیشرفت مورد انتظار در استارت آپ رخ بدهد. اگر درآمدزایی شرکت شما مطابق پیش‌بینی‌ها و انتظارات شما پیش نرود، ممکن است فرصت‌های عالی سرمایه‌گذاری را نیز از دست بدهید. بنابراین برای این که از بروز چنین اتفاقاتی جلوگیری کنید، بهتر است بخش حسابداری استارت آپ خود را با دقت بیشتری مدیریت کنید.

مدیریت سوابق و سرمایه‌های موجود

مدیریت سوابق و سرمایه‌های استارت آپ و مدارک انتقال سهام از سرقت اموال شما جلوگیری می‌کند. برای مدیریت موجودی‌های بزرگ بهتر است از یک نرم افزار حسابداری ویژه کسب و کارهای استارت آپی کمک بگیرید. نرم افزارهای حسابداری محک، به عنوان قوی‌ترین نرم افزار حسابداری استارت آپ می‌توانند انتخاب مناسبی برای مدیریت سوابق و مدارک انتقال سهام شما باشند.

پیگیری پرداختی‌ها معوقه

یکی از مواردی که مدیران استارت آپ‌ها را با مشکل رو به رو می‌کند، عدم پرداخت به موقع بدهی‌ها توسط مشتریان است. ارسال فاکتور توسط سیستم حسابداری استارت آپ، احتمال دریافت بستانکاری‌ها را موقع سررسید قرارداد افزایش می‌دهد. همچنین نرم افزارهای حسابداری مرتبط می‌توانند پیشنهادهای مختلفی مثل طرح‌ها تخفیف یا تشویق برای پرداخت به موقع سررسیدها توسط مشتری داشته باشند. همچنین این نرم افزار‌ها سیستم یادآوری مشتریان هم دارند که پیش از سررسید، مهلت پرداخت را به آنها یادآوری می‌کند.

تعیین اهداف آینده

تعیین اهداف آینده

اگر برای استارت آپ‌ خود آرزوهای بزرگی در سر دارید و می‌خواهید روزی سازمان خود را جزو شرکت‌های میلیون دلاری ببینید، باید برای تجارت و استارت آپ خود اهداف کوتاه مدت و بلند مدت تعیین کنید. اهداف کوتاه مدت قابل اندازه‌گیری هفتگی، ماهانه و فصلی، استارت آپ شما را در مسیر اهداف بلند مدت قرار داده و راه را برای رسیدن به موفقیت‌ها و دستاوردهای بزرگ هموارتر خواهد کرد. مهم‌ترین قدم برای مشخص کردن اهداف کوتاه مدت و بلند مدت، به کارگیری نرم افزار و سیستم حسابداری استارت آپ برای پیش‌بینی‌های مالی استات آپ است. پیش بینی مالی می‌تواند روند رشد استارت آپ را تا ماه‌ها یا حتی دو سه سال آینده تخمین بزند که البته این روند محاسبات بسیار پیچیده است و حتما باید به کمک یک حسابدار و نرم افزار حسابداری انجام شود.

سخن پایانی

حسابداری یکی از ارکان مهم هر شرکت و مجموعه‌ای است؛ فعالیت‌های استارت آپی نیز از این قضیه مستثنا نیستند. شما برای موفقیت روند کسب و کار استارت آپی خود نیاز به یک حسابدار حرفه‌ای به همراه یک نرم افزار حسابداری مناسب دارید. گروه نرم افزاری محک، با ساخت نرم افزارهای حسابداری استارت آپ، یکی از حرفه‌ای‌ترین‌ها در این زمینه است که می‌توانید روی نرم افزارهای آن حساب ویژه‌ای باز کنید.

برای دریافت جدید ترین مقالات، ایمیل خود را وارد کنید:

با نشر این محتوا، جامعه وبلاگ محک را گسترش دهید

محمد باقریان
محمد باقریان
باقریان هستم از سال 1386 در حوزه تجارت الکترونیک و طراحی سایت و تولید محتوا فعالیت خودم را با مدیریت چند وب سایت آموزشی شروع کردم، اکنون به صورت تخصصی در زمینه دیجیتال مارکتینگ فعالیت میکنم ، اوقات فراغتم را بیشتر با ورزش و مطالعه سپری می‌کنم.
مالیات بر درآمد اتفاقی چیست؟ معافیت‌های مالیاتی

مالیات بر درآمد اتفاقی چیست؟ معافیت‌های مالیاتی

زمان مطالعه این مقاله: 4 دقیقه مالیات بر درآمد اتفاقی یکی از انواع مالیات‌های مستقیم است که به درآمدهای غیر منتظره و غیر شغلی اشخاص حقیقی و حقوقی تعلق می‌گیرد. این نوع درآمدها در مقابل درآمدهای مستمر مانند حقوق و دستمزد قرار دارند. هرگاه شخص حقیقی

اطلاعات بیشتر
مالیات بر درآمد چیست؟ انواع مالیات بر درآمد

مالیات بر درآمد چیست؟ انواع مالیات بر درآمد

زمان مطالعه این مقاله: 5 دقیقه مالیات بر درآمد نوعی مالیات مستقیم است که توسط دولت بر درآمد اشخاص حقیقی و حقوقی اعمال می‌شود. این نوع مالیات دارای انواع مختلفی است که در ادامه مطلب به آن خواهیم پرداخت. نرخ مالیات بر درآمد بر اساس درآمد

اطلاعات بیشتر
مالیات بر درآمد املاک و مستغلات چیست؟

مالیات بر درآمد املاک و مستغلات چیست؟

زمان مطالعه این مقاله: 5 دقیقه مالیات بر درآمد املاک یکی از مباحث مالیاتی مهم و تخصصی است. فرقی نمی‌کند امسال یا چند سال دیگر، قوانین مالیات بر درآمد املاک اغلب، در راس مهم‌ترین انواع مالیات بر درآمد قرار دارد. شاید گره خوردن قوانین مالیات املاک

اطلاعات بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

جستجو

مشاهده رایگان دمو نرم افزارحسابداری