جستجو
Close this search box.

ایده های خلاقانه برای سوپرمارکت ها

نوشته شده توسط محمد باقریان
زمان مطالعه این مقاله: 5 دقیقه

شاید یکی از اصلی‌ترین مواردی که باید در هنگام راه اندازی یک سوپرمارکت به آن توجه کرد، علاوه بر حساب کتاب سوپرمارکت ها، طراحی فضای داخلی آن است. ایده های خلاقانه برای سوپرمارکت نه تنها باعث ایجاد حس عالی در استفاده کنندگان می‌شود بلکه باعث می‌شود میزان فروش شما به مقدار قابل توجه‌ای افزایش داشته باشد. استفاده از طرح‌های خلاقانه باعث خواهد شد بتوانید به میزان زیادی در مرکز توجه قرار داشته باشید. افزایش این توجه خود یکی از مهم‌ترین عوامل افزایش فروش در سوپرمارکت‌ها است. در ادامه این مقاله از سری مقالات آموزشی به بررسی نقش خلاقیت در سوپرماکت ها خواهیم پرداخت با ما همراه باشید.

فهرست مطالب

فایل صوتی مقاله را در زیر گوش دهید

ایده های خلاقانه برای سوپرمارکت هنگام راه اندازی کسب و کار

ایده های خلاقانه برای سوپرمارکت هنگام راه اندازی کسب و کار

شاید به دلیل میزان سود تقریبا مناسب سوپر مارکت و میزان ریسک نسبتا پایین شما هم مجاب شده باشید که برای کسب درآمد اقدام به راه اندازی سوپرمارکت نمایید. در این بین آن شخصی خواهد توانست گلیم خود را از آب بیرون بکشد که توانایی جذب مشتری به روش‌های مختلف را داشته باشد. از جمله کارهایی که باعث افزایش فروش و جذب مشتریان بیشتر می‌شود استفاده از خلاقیت در سوپرمارکت است. شما با کمی خلاقیت خواهید توانست به میزان قابل توجه‌ای مشتریان جدید کسب نمایید و همچنین مشتریان قدیمی وفادار خود را وادار به خرید محصولات بیشتر نمایید.

از آنجایی که راه اندازی سوپر مارکت شاید در نگاه اول کاری آسان در نظر گرفته شود و همین عدم استفاده از خلاقیت و تنها اکتفا کردن به راه اندازی باعث شکست بسیاری از سوپرمارکت‌ها شده است. در ادامه ایده ‌های جالب برای سوپر مارکت را با هم بررسی خواهیم کرد.

ایده های جالب برای دکوراسیون سوپرمارکت کوچک

آنچه بیش از همه در هنگام استفاده از خلاقیت در سوپر مارکت باعث زیبا شدن و در نتیجه افزایش فروش می‌شود؛ دکوراسیون داخلی سوپر مارکت است. اگر سوپر مارکت شما کوچک است شما می‌توانید با در نظر گرفت ایده ‌های جالب برای سوپرمارکت خود خلاقیت در سوپر مارکت را به رخ دیگران بکشید. طرح‌های مختلفی برای دکوراسیون سوپرمارکت کوچک وجود دارد، کافی است کمی وقت بگذارید و در سراسر وب نمونه‌های خارجی موفق را بررسی نمایید.

خلاقیت را در نام سوپر مارکت جاری کنید

از دیگر روش‌های استفاده از خلاقیت در سوپرمارکت می‌توان به انتخاب نام مناسب برای سوپر مارکت اشاره کرد. هرچه نام انتخابی شما آسان‌تر باشد قابلیت ماندگاری آن در ذهن مشتریان آسان‌تر خواهد بود. کوتاه‌ بودن نام سوپر مارکت نیز باعث می‌شود که خوانش آن به میزان قابل توجه‌ای افزایش داشته باشد.

چینش جالب محصولات

چینش جالب محصولات (قفسه بندی سوپرمارکت)

از جمله مواردی که قابلیت مانور بسیار بالایی دارد را می‌توان نحوه چینش محصولات در نظر گرفت. با صرف کمی خلاقیت خواهید توانست در تک تک محصولات خود خلاقیت را جاری سازید؛ البته ناگفته نماید که این خلاقیت نباید برای مشتریان ایجاد مشکل کند. از طرح‌های جالبی که می‌شود به این شیوه اجرا کرد می‌توان به ترکیب رنگ‌های مختلف در کنار یک دیگر اشاره کرد. برای این کار کافی است که از طیف رنگی مختلفی برای چیدن محصولات استفاده نمایید.

مشتریان را آزاد بگذارید

اگر فضای هایپرمارکت شما وسیع است می‌توانید چینش محصولات را به نحوی انجام دهید که کمترین فضا را از شما اشغال کند این کار باعث خواهد شد مشتریان با دست بازتری اقدام به خرید نمایند. همچنین فضای کافی برای اجرای خلاقیت در سوپرمارکت خود را خواهید داشت. به عنوان مثال یکی از طرح‌های جالب چینش دایره‌ای شکل محصولات است؛ البته ناگفته نماد سعی کنید خلاقیت شما به هیچ عنوان باعث ایجاد زحمت برای مشتریان نشود.

دسته بندی کردن محصولات

دسته بندی کردن محصولات خود یکی از مناسب‌ترین روش‌ها برای ایجاد خلاقیت در سوپرمارکت است. منظور از دسته بندی کردن آن است که تمام آنچه یک مشتری برای صرف یک صبحانه مفصل نیاز دارد، در یک دسته بندی و یک محیط قرار دهید. این کار به دو منظور انجام می‌شود؛ اولین مورد آن است که مشتری بدون صرف وقت خواهد توانست به صورت یک جا به محصولات مورد نظر خود دسترسی داشته باشد. دوم آن که مشتری با دیدن محصولات مکمل هم، ترغیب خواهد شد که اقلام بیشتری خریداری نماید.

ترازوهای دیجیتالی در هر کجای مغازه

استفاده از ترازوهای دیجیتالی در هر قسمت از مغازه در صورتی که مغازه شما بزرگ است می‌تواند زحمت رفت‌ و آمده‌های متوالی مشتریان را کم کند. این کار نه تنها نشان دهنده خلاقیت در سوپرمارکت شما است بلکه روشی مناسب برای القا ارزشمند بودن مشتری خواهد بود.

قفسه‌ها را به بهترین شکل بچینید

تقریبا هیچ هایپرمارکت و سوپرمارکتی را مشاهده نخواهید کرد که در آن قفسه نداشته باشد. نکته جالب آن است که تمام هایپرمارکت‌ها از یک شکل قفسه و با یک سبک خاص چینش استفاده می‌کنند، اگر نمی‌‌خواهید میزان زیادی هزینه نمایید پیشنهاد می‌کنیم در صورت امکان شکل کلی چیدن قفسه‌ها را به صورتی خلاقانه انجام دهید.

استفاده از رنگ بندی‌های مناسب

استفاده از رنگ بندی‌های مناسب

همان طور که گفته شد رنگ‌ها تاثیر بسیار زیادی در ایجاد خلاقیت در محیط‌های داخلی سوپرمارکت‌ها دارند. رنگ بندی کردن قفسه‌های محصولات بر اساس محتوای آن باعث خواهد شد مشتریان حس زیبای استفاده از آن محصول را قبل از خرید تجربه نمایند. به عنوان مثال اگر قصد چینش زعفران را داشته باشید، استفاده از رنگ زرد و مشکی در کنار یکدیگر حس خاص بودن را به مشتریان القا می‌کند.

استفاده از جدید‌ترین تکنولوژی‌ها در سوپرمارکت (تجهیزات سوپر مارکت ها)

در حال حاضر دنیای تکنولوژی روز به روز پیشرفته‌تر می‌شود و از امکانات و محصولاتی رونمایی می‌شود که انجام کارها را به میزان قابل توجه‌ای راحت می‌کند. یکی از مهم‌ترین مواردی که باعث افزایش خلاقیت در سوپرماکت می‌شود را می‌توان استفاده از جدید‌ترین محصولات تکنولوژیک روز دنیا در نظر گرفت. شما می‌توانید برای راحتی بیشتر مشتریان از اسکن قیمت محصولات به صورت اتومات استفاده کنید؛ این که نه تنها باعث افزایش فروش شما می‌شود بلکه برند شما به عنوان برندی شناخته خواهد شد که راحتی و نظرات مشتریان برایش از درجه اهمیت بالایی برخوردار است.

امروزه استفاده از تلکنولوژی های جدید در کسب کار های کوچک و بزرگ  باعث فروش بیشتر فروشگاه، اعتماد مشتری به فروشگاه و ایجاد برند سازی در کسب کار می شود .

برخی از این تلکنولوژی را با هم در زیر مرور می کنیم.

قیمت چک کن یا پرایس چکر Price checker

دستگاه قیمت چک کن بر اساس امکانات موجود توانایی های خواصی را ارائه می دهند که اولین امکان ارائه قیمت به مشتری هست و میتوان برای محصولات خارجی توضیحات و یا طریقه استفاده رو به مشتری ارائه دهد . این دستگاه باعث میشه ترافیک جلوی صندوق و ارائه اشتباه ارائه توضیحات توسط کارمندان رو به صفر برسونه و مشتری اطلاعات کافی در مورد جنس خریداری شده به دست بیاورد .

ترازو های هوشمند :

برخلاف ترازو های معمولی ترازو های هوشمند در سطوح مختلف می تواند در فروشگاه های کوچک یا بزرگ به صورت ارائه وزن آنلاین و یا ارائه بارکد سطری و بارکد تجمیعی در امر فروش به سرعت بخشیدن به کار صندوق دار کمک کنند لازم به ذکر هست برای سوپر مارکت ها که هم نرم افزار دارند و هم ترازو بهترین گزینه استفاده از ترازو های انلاین یا پوز اسکیل می باشد و در هایپر مارکت ها استفاده از ترازو های لیبل زن با ارائه بارکد سطری بیشترین کاربرد را دارد.

چرخ های هوشمند :

این چرخ ها که به تازگی وارد سیستم فروشگاهی شده به مشتری در مدیریت بودجه و حتی میزان خرید داخل چرخ رو محاسبه می کند و دیگر احتیاج به حضور صندوق دار نمی باشد و مشتری خودش تمام کارهای خرید و محاسبه رو انجام می دهد و در انتها خرید چرخ خود را تسویه می کند و دیگر نیاز به صندوق دار و صف تولانی صندوق نیست.

ربات های فروشگاهی

ربات های فروشگاهی

ربات های فروشگاهی مجهز به دوربین، حسگر، سیستم ناوبری و نرم افزاری هستند که به تشخیص خطرات احتمالی کمک می‌کند. زمانی که روبات‌ها در اطراف فروشگاه دور می‌زنند، به دنبال مواد ریخته‌شده، اقلام نابجا، موانع و زباله‌های مضر هستند. به جز این، آن‌ها می‌توانند برچسب های قیمت را اسکن و بررسی کنند و بفهمند کدام اقلام نیاز به شارژ مجدد دارند.

خرید های آنلاین و تحویل رایگان:

سیستم خرید آنلاین از قدیم در داخل فروشگاه رایج بود ولی به مرور زمان تغییرات زیادی کرده امروزه وب سایت ها فروش جای سفارشات تلفنی را گرفته و یا اپلیکیشن های خرید بر روی گوشی موبایل شما این امکان را برای شما فراهم می کند حال هرچه این امکانات با تلکنولوژی روز همراه تر باشه مشتری های بیشتری رو به سمت خود میکشد .واقعیت مجازی و خرید آنلاین نمونه از این مدل فروشگاه های می باشد .

شلف اتکیت های هوشمند

یکی از تجهیزات مورد نیاز فروشگاه های بزرگ و زنجیره ای استفاده از شلف اتکیت های هوشمند است . با توجه به تغیرات قیمت و انلاین و به روز بودن قیمت ها می توان از این کجت هوشمن استفاده کرد و اپراتور مرکزی قیمت رو به صورت آنلاین در تمامی شعبه های خود با زدن یک دکمه تغییر دهد این کار باعث میشه در هنگام خرید مشتری از قیمت کالا خریداری شده اطلاعات کامل داشته باشد.

باشگاه مشتریان (گیمیفیکیشن)

با توجه به زیاد شدن فروشگاه های بزرگ و مال ها برای جلب مشتری به سمت خود از طرح باشگاه مشتری و کسب مشتریان بالقوه به مشتریان دائمی با استفاده از الگاریتم تشویقی خاص مشتری رو به سمت خود بیاورید و هرچه این پلان های تشویقی جالب تر باشه مشتری تا زمانی که بتواند هیجان رسیدن به هدف پلان رو دنبال کند مشتری ثابت شما می شود و دیگران رو هم تشویق به خرید از شما می کند توجه داشته باشید گیمیفیکیشن مدل های مختلف داره و هرچه پیاده سازی این مدل جزاب تر باشه مشتری بیشتری رو سمت شما می آورد.

جمع بندی

ما در این مقاله از سری مقالات آموزش خلاقیت در سوپرمارکت به بررسی دقیق روش‌های افزایش خلاقیت در سوپرمارکت پرداختیم. گفتیم که روش‌های مختلفی برای به نمایش گذاشتن خلاقیت وجود دارد که یکی از آن‌ها استفاده از طرح چینش متفاوت محصولات است. شما با صرف کمی خلاقیت خواهید توانست میزان فروش خود را به طرز غیر قابل باوری افزایش دهید.

منابع:

archline.ir

beautyhome.ir puzzley.ir ideaandcreativity.com

برای دریافت جدید ترین مقالات، ایمیل خود را وارد کنید:

با نشر این محتوا، جامعه وبلاگ محک را گسترش دهید

محمد باقریان
محمد باقریان
باقریان هستم از سال 1386 در حوزه تجارت الکترونیک و طراحی سایت و تولید محتوا فعالیت خودم را با مدیریت چند وب سایت آموزشی شروع کردم، اکنون به صورت تخصصی در زمینه دیجیتال مارکتینگ فعالیت میکنم ، اوقات فراغتم را بیشتر با ورزش و مطالعه سپری می‌کنم.
مراحل راه اندازی فروشگاه آنلاین

مراحل راه اندازی فروشگاه آنلاین

زمان مطالعه این مقاله: 6 دقیقه اینترنت یکی از بزرگترین انقلاب‌های دنیای امروز است که تاثیر گسترده‌ای بر زندگی، کار و تجارت انسان‌ها داشته است. امروزه بسیاری از افراد از اینترنت برای خرید و فروش محصولات و خدمات استفاده می‌کنند و این روند رو به افزایش

اطلاعات بیشتر
لیست مواد غذایی سوپرمارکت

لیست مواد غذایی سوپرمارکت

زمان مطالعه این مقاله: 5 دقیقه لیست مواد غذایی سوپرمارکت یکی از موضوعات مهم در حوزه تغذیه است؛ این لیست به افراد کمک می‌کند تا با دقت بهتری مواد غذایی خود را انتخاب کنند. لیست مواد غذایی سوپرمارکت، علاوه بر اینکه شامل اطلاعات مرتبط با نوع

اطلاعات بیشتر
بخش بندی بازار (Market Segmentation) چیست؟ انواع، مزایا و مراحل

بخش بندی بازار (Market Segmentation) چیست؟ انواع، مزایا و مراحل

زمان مطالعه این مقاله: 5 دقیقه بخش بندی بازار یا همان تقسیم بندی بازار (Market Segmentation) یکی از فعالیت‌های حیاتی در بازاریابی است که به تأثیرگذاری بیشتر کمپین‌های بازاریابی کمک می‌کند. با بخش بندی بازار، می‌توانید مشتریان هدف را دسته‌بندی کنید و استراتژی‌های فروش، بازاریابی و

اطلاعات بیشتر

یک پاسخ

  1. با سلام و عرض ادب
    به نظر اینجانب (محمدی کارشناس ارشد روانشناسی بالینی). گذشته از فضای فیزیکی فروشگاه، نوع چینش، رنگ بندی محصولات و…. یکی از مهمترین و اساسی ترین مورد در جهت فروش بیشتر محصولات آموزش مستمر کارکنان و پرسنل فروشگاه ها هستند.
    با آموزش مستمر زبان بدن، نحوه برخورد، نحوه حرف زدن و آموزش مهارت های دیگر مرتبط در این زمینه قطعا تاثیر بسیاری در فروش محصولات فروشگاه خواهد داشت(تاکیدا آموزش باید مستمر باشد).
    اینجانب مهدی محمدی دارای مدرک کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی.
    ساکن شهر تبریز.
    دارای بیش از 8 سال سابقه کاری در زمینه های مختلف، آماده همکاری با مدیران شرکت ها می باشم.
    و در صورت تمایل مدیران آماده ادامه همکاری می باشم.
    شماره تماس:09148761070
    لطفا اول پیام بدین.
    ممنون

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

جستجو

مشاهده رایگان دمو نرم افزارحسابداری