جستجو
Close this search box.

کد اقتصادی چیست؟ آموزش ثبت نام و دریافت کد اقتصادی

نوشته شده توسط تیم تولید محتوا محک
زمان مطالعه این مقاله: 4 دقیقه

امروزه با پیشرفت تکنولوژی و گسترش فناوری‌های نوین، امکاناتی فراهم آمده تا از مراجعات مکرر حضوری برای اقدامات اداری مختلف و همچنین پیگیری آن‌ها جلوگیری به عمل آید. یکی از مهمترین این اقدامات تشکیل پرونده مودیان و ارائه اظهارنامه‌های مالیاتی به صورت الکترونیکی است. که با توجه به سیاست‌های دولت در راستای تحقق بخشیدن به شعار “دولت الکترونیک” پدید آمده است. از دیگر مزایای این اقدام یکپارچه سازی اطلاعات فعالان اقتصادی و به وجود آمدن امکان اعتبار سنجی آن‌ها به صورت برخط است. که بر بستر فضای مجازی شکل گرفته است. کد اقتصادی در میان بنگاه‌های اقتصادی در حکم شناسه ملی برای اشخاص حقیقی تعریف شده است. در واقع با ارائه این کد می‌توان اطلاعات کافی را در خصوص شرکت تجاری در قامت شخصیت حقوقی و یا فعالان اقتصادی که همان شخصیت‌های حقیقی هستند به دست آورد. البته به دلیل نوظهور بودن این سامانه‌ها نحوه ثبت نام در آن‌ها نیاز به آموزش دارد که در ادامه تقدیم می‌گردد.

فهرست مطالب

کد اقتصادی چیست؟

کد اقتصادی، شماره‌ای 12 رقمی است که در سازمان امور مالیاتی ثبت شده و معرف مودی مالیاتی است. این کد همانند کد ملی برای صاحبان بنگاه‌های اقتصادی عمل نموده و در نظام اقتصادی و اکثر حوزه‌های مالی برای شناسایی شرکت یا شخص حقیقی و قانونی شمردن آن لازم است. همچنین باعث رسمیت دادن به کسب و کار شما شده و وجه‌ای قانونی به آن می‌بخشد. در واقع نداشتن آن ممکن است در مواقعی باعث زیان شده و مانعی در ارتباطات تجاری و حرفه‌ای شما ایجاد کند. چرا که در پی رویکردهای جدید مالیاتی و الزام افراد برای مراجعه به این سازمان و تشکیل پرونده، اهمیت کد اقتصادی دو چندان شده است. به خصوص در مراوداتی که با سازمان‌ها و شرکت‌های دولتی دارید، کد مذکور حتما مورد نیاز خواهد بود.مراحل دریافت کد اقتصادی با مراحل دریافت کد مالیاتی متفاوت است .

کاربردهای کد اقتصادی

همانطور که پیش‌تر اشاره شد، کد اقتصادی در اصل شماره شناسایی فعالان تجاری در سازمان امور مالیاتی است. سیاست‌های دولت در راستای تامین مالی از طریق اخذ مالیات، و الزام‌آور نمودن مراجعه فعالان اقتصادی به سازمان مالیات و ثبت فعالیت‌های خود، باعث شده تا امور مختلف در زمینه کسب و کار منوط به ارائه کد باشد. از جمله این امور می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • شرکت در مناقصات و مزایده‌هایی که در ارگان‌های دولتی، نظامی و خصوصی که به صورت قانونی برگزار می‌شوند.
  • کلیه امور بانکی از افتتاح حساب تا دریافت وام.(اشخاص حقوقی)
  • دریافت کارت بازرگانی و امور صادرات و واردات
  • انعقاد قراردادهای گوناگون خدماتی، عمرانی و.. با نهادهای دولتی و نظامی.
  • صدور فاکتور و پیش فاکتورهای قانونی و رسمی که قابلیت رهگیری داشته باشند.
  • اخذ گرید و رتبه بندی شرکت‌ها

و همچنین ارسال اظهارنامه‌های مالیاتی و دریافت گواهی ارزش افزوده که مهمترین دلیل اخذ این کد است.

ثبت نام کد اقتصادی 1
بستن سال مالی در نرم افزار محک
بستن سال مالی در نرم افزار محک

آموزش ثبت نام کد اقتصادی و نحوه دریافت آن

در گذشته و قبل از الکترونیکی شدن فرآیند ثبت نام و دریافت کد اقتصادی، مراحل متفاوتی نسبت به شیوه جدید آن مطرح بود. به نحوی که افراد با در دست داشتن مدارک و کپی‌های آن‌ها از جمله مدارک شناسایی شخصی و شغلی و اسناد مالکیت به حوزه مالیاتی محل فعالیت مراجعه نموده و پس از تشکیل پرونده و طی کردن مراحل قانونی موفق به دریافت آن می‌شدند. با توجه به اینکه شیوه مذکور مستلزم مراجعات مکرر حضوری و اتلاف وقت و هزینه‌های بیشتری بوده و همچنین تاکید مدیران و مسئولان بلند پایه مبنی بر الکترونیکی کردن خدمات دولتی، سامانه جدیدی بر بستر وب برای اختصاص کد به مودیان مالیاتی و صاحبان بنگاه‌های اقتصادی راه‌اندازی شد. در شیوه جدید این اقدام، نیازی به مراجعه حضوری نخواهد بود.

دریافت کد اقتصادی از طریق اینترنت

سازمان امور مالیاتی مرجع ثبت نام و ارائه کد اقتصادی است. مطالبی که در ادامه ارائه شده، راهنمایی است بر فرآیند ثبت نام، اصلاح و دریافت آن که به صورت گام به گام تقدیم حضور می‌گردد.

  • گام اول: در گام اول ابتدا با مراجعه به سایت رسمی سازمان امور مالیاتی به آدرس www.tax.gov.ir و انتخاب گزینه ثبت نام الکترونیکی (شماره اقتصادی)، وارد سامانه ثبت نام شوید.
  • گام دوم: پس از ورود  به سامانه ، فرآیند ثبت نام الکترونیک با عنوان پیش ثبت نام آغاز می‌شود. در این مرحله اطلاعات پایه شما دریافت شده و پس از تایید نهایی وارد مرحله بعدی خواهید شد.
  • در صورتی که پس از گذشت 7 روز از اولین مرحله ثبت نام نسبت به تایید اطلاعات خود اقدام نکنید، پرونده‌ای که ایجاد نموده‌اید حذف خواهد شد.
  • گام سوم: در این مرحله اطلاعات پایه که در پیش ثبت نام وارد نموده‌اید مورد ارزیابی و صحت سنجی قرار گرفته و در صورت کشف هرگونه مغایرت، موضوع با پیامک به شما اطلاع داده می‌شود تا نسبت به مراجعه مجدد و طی کردن مرحله پیش ثبت نام و ارائه اطلاعات اصلاح شده اقدام نمایید.
  • گام چهارم: در صورتی که اطلاعات وارد شده در مرحله پیش ثبت نام مورد تایید قرار گیرد، یک نام کاربری و کلمه عبور با پیامک برای شما ارسال خواهد شد.
  • اطلاعات کاربری ارسال شده مانند اطلاعات بانکی محرمانه بوده و مسئولیت سوء استفاده از آن بر عهده افراد ثبت نام کننده خواهد بود.
  • گام پنجم: پس از دریافت اطلاعات کاربری باید وارد سامانه شده و اطلاعات تکمیلی در رابطه به بنگاه اقتصادی خود را در سامانه درج نمایید. همچنین در این مرحله می‌توانید اطلاعات پایه را نیز مورد ویرایش قرار دهید.
  • گام ششم: در آخرین مرحله اطلاعاتی که به هنگام ثبت نام در سامانه وارد کرده‌اید، در حوزه مالیاتی مربوطه بررسی شده و پس از مراجعه ماموران مالیاتی و راستی آزمایی کد اقتصادی شما صادر خواهد شد.

نکاتی که بهتر است بدانید

  • هزینه دریافت کد اقتصادی کاملا رایگان بوده و در هیچ کدام از مراحل آن مبلغی از مودیان دریافت نخواهد شد.
  • کلیه اشخاص حقوقی و حقیقی که هرگونه فعالیت در زمینه تولید، خدمات، بازرگانی، مونتاژ و… دارند، موظف هستند نسبت به دریافت کد معرفی شده در سامانه سازمان امور مالیاتی اقدام نمایند.
  • کسب و کارهایی که در حوزه خودرو فعالیت می‌کنند، نیازی به ثبت نام و دریافت کد ندارند.
  • طبق آئین نامه سازمان امور مالیاتی فعالیت‌های اقتصادی که در چند محل مختلف انجام می‌شوند، یکی از آن‌ها را به عنوان واحد مرکزی معرفی کرده و مابقی شعبه در نظر گرفته می‌شوند.
  • در صورتی که در یک محل چند فعالیت اقتصادی انجام می‌شود، صاحبان مشاغل موظف هستند نسبت به ثبت و دریافت کد برای تمامی آن‌ها اقدام نمایند.

چطور استعلام بگیریم؟

در معاملات مختلف و مراودات اقتصادی که روزانه انجام می‌شود، “اعتماد” طرفین به یکدیگر نقش مهمی دارد. تعداد بسیار زیادی از بنگاه‌های اقتصادی در صنایع مختلف فعال هستند. از طرفی سوء استفاده‌هایی که گاهی در عرصه تبلیغات صورت می‌پذیرد، موجب کاهش اعتماد عمومی شده است.

در همین راستا و در جهت بررسی اعتبار شخصیت‌های حقیقی و حقوقی و قانونی بودن کسب آن‌ها می‌توانید با مراجعه به سامانه‌هایی که در ادامه معرفی می‌شوند و ورود اطلاعاتی همچون نام صحیح و یا محل اقامت قانونی نسبت به استعلام کد اقتصادی طرف مقابل اقدام نمایید. همچنین با در دست داشتن کد مربوطه و در صورت نیاز، امکان دریافت مشخصات با ارائه این کد نیز وجود دارد.

سامانه استعلام ، تایید و شناسایی کد اقتصادی و کد پستی

/https://www.evat.ir/frmvalidationofregistration.aspx

فهرست مودیان فاقد اعتبار به دلیل صورتحساب غیر واقعی

/https://www.evat.ir/frmblacklisttaxpayer.aspx

منابع:

  • سازمان امور مالیاتی کشور

برای دریافت جدید ترین مقالات، ایمیل خود را وارد کنید:

با نشر این محتوا، جامعه وبلاگ محک را گسترش دهید

تیم تولید محتوا محک
تیم تولید محتوا محک
مالیات بر درآمد اشخاص حقوقی + نحوه محاسبه

مالیات بر درآمد اشخاص حقوقی + نحوه محاسبه

زمان مطالعه این مقاله: 5 دقیقه مالیات بر درآمد اشخاص حقوقی یکی از پایه‌های اصلی درآمدهای مالیاتی دولت‌ها محسوب می‌شود. این نوع مالیات از سود و درآمد شرکت‌ها و مؤسسات مختلف اخذ می‌شود و نقش مهمی در تأمین منابع مالی دولت برای ارائه خدمات عمومی ایفا

اطلاعات بیشتر
راهنمای دریافت وام با جواز کسب در سال 1403

راهنمای دریافت وام با جواز کسب در سال 1403

زمان مطالعه این مقاله: 4 دقیقه در دنیای امروز، کسب و کارها برای توسعه و پیشرفت خود به منابع مالی نیاز دارند. یکی از راه‌های تأمین این منابع، دریافت وام از بانک‌ها و مؤسسات مالی است. وام با جواز کسب یکی از انواع وام‌های بانکی است

اطلاعات بیشتر
مالیات بر درآمد اتفاقی چیست؟ معافیت‌های مالیاتی

مالیات بر درآمد اتفاقی چیست؟ معافیت‌های مالیاتی

زمان مطالعه این مقاله: 4 دقیقه مالیات بر درآمد اتفاقی یکی از انواع مالیات‌های مستقیم است که به درآمدهای غیر منتظره و غیر شغلی اشخاص حقیقی و حقوقی تعلق می‌گیرد. این نوع درآمدها در مقابل درآمدهای مستمر مانند حقوق و دستمزد قرار دارند. هرگاه شخص حقیقی

اطلاعات بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

جستجو

مشاهده رایگان دمو نرم افزارحسابداری