جستجو
Close this search box.

دریافت کد مالیاتی | اخذ کد رهگیری مالیاتی+اینتاکد مالیاتی

نوشته شده توسط ثمین اسدیان
زمان مطالعه این مقاله: 7 دقیقه

کد مالیاتی، زمانی مورد استفاده قرار می‌گیرد که یک فعال اقتصادی باید برای دادن مالیات بر درآمد مشاغل شناسایی شود. در حقیقت تا زمانی که کسب و کارهای آنلاین و فروشگاه‌ها کد مالیاتی نداشته باشند، مجاز به داشتن درگاه پرداخت اینترنتی برای انجام تراکنش‌های بانکی نخواهند بود . حتی هنگام گرفتن یک دستگاه الکترونیکی از بانک نیز این کد مورد نیاز می‌باشد. دریافت کد مالیاتی در واقع برای جلوگیری از فرار افراد از پرداخت مالیات و همین طور جلوگیری از پول‌شویی صادر خواهد شد. دریافت کد مالیاتی کار پیچیده‌ای نیست و نیاز به صرف هزینه بالایی ندارد. با گروه نرم افزاری محک همراه شوید تا اطلاعات لازم درباره کد مالیاتی، چگونگی و هدف از دریافت آن را شرح دهیم.

فهرست مطالب

کد مالیاتی چیست؟

کد مالیاتی چیست؟

کلیه صاحبان مشاغل و کسب و کارها که متقاضی دریافت درگاه پرداخت اینترنتی یا دستگاه کارت‌خوان هستند، پیش از هر اقدامی، ملزم به دریافت کد مالیاتی می‌باشند. کد مالیاتی در واقع به عنوان شناسه یکتای حساب‌های بانکی فعال در زمینه کسب و کار شناخته می‌شود . ثبت نام کد رهگیری مالیاتی به منظور شناسایی مشمولین پرداخت انواع مالیات در حسابداری و شفاف سازی مالیات‌های پرداختی انجام می‌شود.

مدت‌هاست که انواع برنامه های حسابداری، بهترین نرم افزار صندوق فروشگاهی و نرم افزار حسابداری شرکتی، برای پرداخت مالیات روی کار آمده‌اند. هر نرم افزار حسابداری با مزایای بسیار خود، دنیای روشنی را به روی مشاغل و صاحبان کسب و کار باز کرده است.

سازمان امور مالیاتی کشور برای ایجاد شبکه مالیاتی دقیق و منسجم اقدام به راه اندازی سامانه‌های مختلفی کرده است و هر یک از اشخاص حقیقی یا حقوقی که فعالیت اقتصادی انجام می‌دهند موظفند طبق قوانین و مقررات به پرداخت به موقع مالیات اقدام کنند. این امر مستلزم ثبت نام در سامانه مالیاتی و دریافت کد رهگیری مالیاتی است.

کد رهگیری مالیاتی چیست؟

کد رهگیری مالیاتی چند رقمی است؟ کد رهگیری مالیاتی همان کد مالیاتی 10 رقمی است که پس از انجام مراحل ثبت نام کد رهگیری در سامانه مالیاتی به متقاضی داده می‌شود. هدف از دریافت کدرهگیری مالیاتی جلوگیری از فرار مالیاتی و مبارزه با فساد و پول‌شویی است. الزام دریافت کد رهگیری مالیاتی زمانی روی کار آمد که داده‌های ثبت شده در شبکه‌های بانکی با داده‌های سازمان امور مالیاتی کشور همخوانی نداشتند. به همین جهت طبق ” قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مودیان” کلیه متقاضیان و استفاده کنندگان از درگاه پرداخت اینترنتی و دستگاه کارت‌خوان باید نسبت به گرفتن کد رهگیری مالیاتی اقدام کنند و دریافت کد رهگیری مالیاتی برای کارتخوان الزامی است.

بنر اطلاع رسانی سامانه مودیان مالیاتی

اینتاکد مالیاتی چیست؟

شما مودی مالیاتی محترم برای تعریف فعالیت اقتصادی خود در سازمان امور مالیاتی نیاز به اینتاکد مالیاتی دارید. در واقع در سازمان امور مالیاتی برای هر فعالیت اقتصادی یک کد شناسایی یکتا در نظر گرفته شده است که به آن اینتا کد مالیاتی می‌گویند. فعالیت‌های اقتصادی در سه بخش تولیدی، بازرگانی، خدماتی طبقه بندی می‌شوند و اینتاکد مالیاتی نوع فعالیت شغلی شما را شرح می‌دهد. نام دیگر کد مالیاتی، اینتاکد مالیاتی می‌باشد و تمامی مشاغل با توجه به اینتاکد مالیاتی خود می‌توانند از مزایای عدالت مالیاتی بهره ببرند و مالیات کسب و کار خود را به مالیات روشن و واقعی نزدیک کنند. فعالیت‌های که مشمول کد مالیاتی می‌شوند در نظام مالیاتی شناخته شده هستند و ابهامی در مورد آنها وجود ندارد.

دریافت کد مالیاتی دستگاه کارتخوان

دستگاه کارتخوان یا POS رایانه‌ی کوچکی است که نرم افزار حسابداری فروشگاهی نسبت به صنف مورد نظر روی آن نصب می‌شود و محاسبه تمامی اطلاعات خرید و فروش روزانه، موجودی کالا و محاسبه سود و زیان را بر عهده دارد. در کنار صندوق فروشگاهی تجهیزات دیگری همانند کشوی پول، چاپگر فیش و بارکدخوان برای سرعت بخشیدن به آن واحد صنفی روی کار می آیند و فرآیند ثبت اطلاعات در نرم افزار فروشگاهی را به صورت خودکار انجام می‌دهند.

بر اساس اعلام سازمان مالیاتی، کلیه فعالان اقتصادی مالیاتی اعم از فعالان اقتصادی که صاحب دستگاه کارت‌خوان یا به‌اصطلاح دستگاه پوز باشند و یا درگاه پرداخت اینترنتی داشته باشند، باید در سامانه مودیان سازمان امور مالیاتی ثبت نام کنند. در نتیجه فعالان اقتصادی باید برای دریافت کد مالیاتی تلاش کنند تا بتوانند از ابزارهای پرداخت نیز بهره ببرند. دریافت کد مالیاتی حتی برای اولین ثبت درگاه پرداخت و یا دستگاه پوز نیز ضروری است.

برخی از فعالان اقتصادی با این تصور آنکه فعالیت ما کم است و استفاده‌ای از دستگاه کارت‌خوان نمی‌کنیم، نسبت به دریافت کد مالیاتی و ثبت دستگاه خود اقدامی نمی‌کنند؛ اما بر اساس اعلام معاون حقوقی و فنی سازمان امور مالیاتی کشور، هر کد ملی یک شماره اقتصادی محسوب می‌شود؛ در نتیجه سازمان مالیاتی با بررسی حساب‌های بانکی به فعالان اقتصادی می‌رسد؛ به این ترتیب کلیه افرادی که تکالیف قانونی خود را در زمان معین به ثبت نرسانده باشند و نسبت به دریافت کد رهگیری مالیاتی دستگاه کارتخوان خود اقدام نکرده باشند، مشمول جرائم سنگینی می‌شوند.

کد مالیاتی چند رقمی است؟

کد مالیاتی عددی ۱۲ رقمی است که به یک شخص حقیقی و یا حقوقی انحصار دارد. این کد در حیطه فعالیت تجاری اشخاص حقیقی و حقوقی و تنها توسط سازمان امور مالیاتی کشور اعطا می‌گردد. اخذ این کد مراحل خاصی دارد که پس از طی آن و شناسایی شرکت در اختیار اشخاص حقیقی و حقوقی قرار می‌گیرد.

مرحله 45 کد اقتصادی چیست؟

مرحله 45 کد اقتصادی در حقیقت بازدید میدانی و اعتبارسنجی داده ها به صورت حضوری است. هم اکنون مرحله 45 از این فرآیند حذف شده و به جای آن مرحله 4 است که به معنای استفاده کامل از خدمات مالیاتی آنلاین است.

چه افرادی ملزم به دریافت کد مالیاتی هستند؟

چه افرادی ملزم به دریافت کد مالیاتی هستند؟

بر اساس اعلام سازمان امور مالیاتی کشور، کلیه فعالان اقتصادی که برای دریافت پول از مشتریان و یا کسب درآمد از دستگاه کارت‌خوان استفاده می‌کنند، باید برای دریافت کد مالیاتی اقدام کنند.

این فعالان اقتصادی به دو دسته تقسیم می‌شوند:

الف) کسب و کارهایی که به عنوان فعال اقتصادی در سازمان مالیاتی پرونده تشکیل داده‌اند و کد اقتصادی دریافت کرده‌اند؛ مثل کسب و کارهای باسابقه و یا کسب و کارهای تازه کار.

ب) کسب و کارهایی که بدون پرونده مالیاتی و کد اقتصادی هستند اما حساب‌های بانکی آنها گردش بالایی دارد و دستگاه‌های پوزشان فعال است. از جمله این کسب و کارها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • مشاغل خانگی
  • کسب و کارهای مجازی و آنلاین
  • کسب و کارهای اینترنتی
  • دست‌فروش‌های خیابانی
  • مشاغل فریلنسر

همچنین برای پرداخت مالیات دستگاه کارتخوان به کد مالیاتی نیاز دارید.

همچنین، در راستای اجرای ماده ۱۴۱ قانون مالیات‌های مستقیم، هیات دولت لیست مواد خام و نیمه خام مشمول مالیات بر درآمد صادرات را تصویب و اعلام نمود. بر این اساس، مودیان مشمول، باید با دریافت کد رهگیری مالیاتی، برای پرداخت مالیات مربوطه اقدام نمایند.

بستن سال مالی در نرم افزار محک
بستن سال مالی در نرم افزار محک

کاربرد اینتا کد مالیاتی چیست؟

همانطور که گفتیم سازمان امور مالیاتی به منظور افزایش دقت در طبقه‌بندی فعالیت‌های اقتصادی، به هر فعالیت یک کد شناسایی یکتا اختصاص می‌دهد. این شناسه یکتا را اینتاکد می‌نامند.

این فعالیت‌های اقتصادی در سه بخش تولید، بازرگانی و خدمات طبقه‌بندی می‌شود. اینتاکد در حقیقت تعریف دقیقی از نوع فعالیت شغلی شما به سازمان مالیاتی ارائه می‌دهد؛ به این ترتیب وظایف آن فعالیت اقتصادی و یا مزایای متعلقه آن برای سازمان کاملاً تعریف شده است:

  • این کدگذاری مخصوص استفاده در سامانه سازمان مالیاتی است و در سایر سامانه‌ها قابل استفاده نمی‌باشد.
  • از زمان راه‌اندازی اینتاکد در سامانه سازمان مالیات، فعالان اقتصادی موظف‌اند فعالیت‌های شغلی خود را بر اساس این کدهای تعریف شده در اینتاکد در سامانه سازمان مالیاتی ثبت کنند؛ در غیر این صورت امکان انجام برخی تکالیف مانند تسلیم اظهارنامه مالیاتی و یا سایر مزایا را نخواهند داشت.
  • فعالیت‌های کدگذاری شده (با اینتاکد) برای سازمان امور مالیاتی کاملاً شناخته شده است و هیچ ابهامی در مورد آن وجود ندارد.
  • در صورت اقدام برای فعالیت جدید، امکان افزودن آن به لیست فعالیت‌ها وجود دارد.
  • طبقه‌بندی و کدگذاری  در زمینه فعالیت‌های بازرگانی، بر اساس تولید داخل – وارداتی انجام میشود. این مسئله امکان استفاده از سیاست‌های حمایتی را برای فعالان این حوزه ممکن می‌سازد.

کاربرد کد رهگیری مالیاتی چیست؟

شما فعال اقتصادی محترم، باید برای دریافت دستگاه کارت‌خوان و ایجاد درگاه پرداخت اینترنتی، کد رهگیری مالیاتی دریافت کنید. شما از طریق ثبت کد رهگیری مالیاتی، خود و کسب و کارتان را به سازمان امور مالیاتی معرفی می‌کنید. اگر صاحب فروشگاه هستید، دریافت کد مالیاتی برای شما اجباری است. همچنین مطابق با قوانین جدید تصویب شده کلیه دارندگان دستگاه کارتخوان پس از دریافت کد رهگیری دستگاه کارت خوان موظف به پرداخت مالیات دستگاه کارتخوان نیز می‌باشند. همچنین بسیاری از کسب و کارها که فعالیت خود در سطح اینترنت را آغاز کرده‌اند برای دریافت درگاه پرداخت اینترنتی سایتشان باید کد رهگیری مالیاتی اشخاص حقیقی دریافت کنند.مشاهده کد رهگیری مالیاتی از طریق سامانه کد رهگیری مالیاتی امکان پذیر است.

چگونه کد مالیاتی بگیریم؟

کد رهگیری همان کد مالیاتی است و شرکت‌ها تا دو ماه یعنی ۶۰ روز پس از ثبت شدن در اداره ثبت فرصت دارند که برای گرفتن کد مالیاتی فعالیت خود اقدام کنند. برای این کار لازم است پس از جمع کردن مدارک آن را تحویل اداره نظارت و پیگیری دهید و پس از بررسی این مدارک به اداره کل اطلاعات و خدمات مالیاتی ارسال کنید.

کل مدارک به اداره تحویل داده می‌شود و کد مالیاتی در همین اداره صادر می‌ گردد. این کد روی کارت اقتصادی ثبت می‌شود و هر تغییری در مشخصات شرکت ایجاد شود باید به این اداره اعلام شود .

دریافت کد مالیاتی

آموزش دریافت کد مالیاتی

با توجه به اجباری شدن دریافت کد مالیاتی برای ایجاد درگاه پرداخت اینترنتی و کارت خوان، اطلاعات مختصری درباره نحوه دریافت کد مالیاتی ارائه می‌شود که می‌تواند شما را در روند ثبت نام راهنمایی کند.

به طور خلاصه مراحل دریافت کد مالیاتی از طریق سامانه امور مالیاتی کشور به شرح زیر است:

  • ورود به سامانه امور مالیاتی کشور
  • ورود به پیش ثبت نام
  • تأیید شماره همراه
  • ثبت و تأیید اطلاعات شخصی اصلی
  • ثبت اطلاعات پایه/شرکا/اعضا
  • تأیید نهایی (توسط سازمان)
  • ارسال اطلاعات کاربری ثبت نام
  • ورود به ثبت نام و تکمیل اطلاعات
  • تأیید نهایی (توسط سازمان)
  • استفاده از خدمات الکترونیکی

مراحل دریافت کد رهگیری مالیاتی

  1. اولین مرحله برای شروع فرایند دریافت کد مالیاتی (کد پیگیری)، ثبت‌نام الکترونیک و ورود به مرحلهٔ پیش ثبت نام است. در این مرحله پس از ورود به وب‌سایت سازمان امور مالیاتی کشور اطلاعات اولیه‌ای از شما درخواست می‌شود که با تکمیل این اطلاعات، و انتخاب کلید ورود به ثبت نام وارد مرحله بعدی خواهید شد.
  2. با وارد کردن اطلاعات در صفحه‌ی ورود به سامانه‌ی پیش ثبت‌نام الکترونیک کد ۴ رقمی برای تأیید شماره تلفن همراه به شماره وارد شده پیامک خواهد شد. نکته قابل توجه آن است که شماره تلفن همراه وارد شده برای ثبت نام حتماً باید به نام فرد متقاضی با کد ملی ثبت شده برای دریافت کد رهگیری مالیاتی باشد.
  3. پس از تأیید شماره تلفن همراه به این صفحه بروید. در این قسمت تاریخ تولد و تابعیت فعال اقتصادی، دریافت کد رهگیری مالیاتی را وارد کرده و “استعلام اطلاعات و ادامه” را کلیک کنید.
  4. در این مرحله بخشی از اطلاعات ثبت شده شما در مرحله‌ی پیش ثبت‌نام مورد بررسی قرار می‌گیرد و پس از استعلام کد رهگیری مالیاتی، در صورت وجود هر گونه مغایرت، از طریق ارسال پیامکی به شما اطلاع‌رسانی خواهد شد که در چنین موقعیتی تنها نیاز است از انتهای صفحه، بخش نواقص اطلاعاتی، موارد خواسته شده را اصلاح کنید.
  5. بعد از برطرف‌کردن نواقص و ثبت اطلاعات در سایت مالیات کشور، چنانچه اطلاعات اولیه‌ی پیش ثبت نام شما مورد تأیید سازمان قرار بگیرد برای شما یک نام کاربری و کلمه عبور ثبت خواهد شد. این اطلاعات به صورت پیامک برای شماره‌ای که ثبت کرده‌اید ارسال می‌گردد.
  6. پس از تکمیل اطلاعات کاربری، وارد سامانه‌ی ثبت‌نام شوید و پس از ورود اطلاعات تکمیلی در خصوص بنگاه اقتصادی خود را در فرم‌های این سامانه تکمیل کنید. همچنین می‌توانید اطلاعات پایه‌ای که در مرحله‌ی ثبت‌نام درج کرده‌اید را ویرایش کنید. در نهایت پس از تکمیل تمام اطلاعات روی گزینه‌ی “ثبت” کلیک کنید.
  7. پس از انتخاب تأیید نهایی اطلاعات وارد این اول می‌شوید. در این مرحله دکمه تأیید اطلاعات و دریافت کد رهگیری را انتخاب کنید. سپس یک کد رهگیری ۱۰ رقمی برای شما پیامک می‌شود.
  8. در صورت صحت اطلاعات وارد شده و راستی‌آزمایی توسط سازمان امور مالیاتی، رمز عبور و نام کاربری ورود به پرتال امور مالیاتی به شماره همراه شما پیامک می‌شود.
  9. چنانچه اطلاعات شما مورد تأیید قرار گیرد، پرونده به وضعیت ۴۵ به معنای اتمام فرایند ثبت‌نام و امکان استفاده از تمامی خدمات مشخص شده در پرتال سازمان امور مالیاتی و ثبت نام کامل تغییر پیدا خواهد کرد.

مدارک لازم برای دریافت کد مالیاتی چیست؟

برای دریافت کد مالیاتی حتماً مدارک زیر در دسترس داشته باشید:

  • دریافت دفترچه مخصوص از واحد اطلاعات و خدمات اداره دارایی و تکمیل کردن آن
  • دریافت فرم‌های لازم از واحد ثبت و شناسایی اداره دارایی
  • کپی شناسنامه و کارت ملی همه اعضای هیئت مدیره
  • کپی آگهی تأسیس شرکت همراه با تمام تغییرات ثبتی شرکت در دو نسخه
  • کپی اساس نامه شرکت
  • کپی اظهارنامه شرکت
  • کپی آگهی در روزنامه‌های رسمی همراه با آخرین تغییرات
  • کپی پروانه بهره برداری و مجوز تأسیس در صورت موجود بودن
  • کپی سند مالکیت محل شرکت و بنگاه اقتصادی و اگر ملک اجاره‌ای باشد، اجاره نامه‌ای که به تأیید اداره مالیات برسد.
  • نامه تاریخ شروع فعالیت شرکت
  • پرداخت مبلغ مالیات حق تمبر به اداره دارایی و ارائه رسید پرداخت

در صورت مفقود شدن کد رهگیری مالیاتی چه کنیم؟

اگر مودیان مالیاتی پس از دریافت کد رهگیری مالیاتی آن را گم کنند، می‌توانند با مراجعه به نشانی اینترنتی https://www.tax.gov.ir ، بخش «ثبت نام و صدور شماره اقتصادی» و با استفاده از امکان «یادآوری کد رهگیری و اطلاعات ثبت نام» اقدام به دریافت مجدد کد رهگیری مالیاتی کنند.

دریافت کد مالیاتی

در آخر چگونه کد رهگیری مالیاتی بگیریم؟

همان‌طور که ذکر شد کد مالیاتی برای شناسایی اشخاص و یا شرکت‌هایی به کار برده می‌شود که در واحد مالیاتی معرفی شده‌اند. تمام شرکت‌هایی که قبلاً ثبت شده‌اند باید دارای کد مالیاتی باشند.همچنین برای دریافت دستگاه کارت‌خوان یا POS که نرم افزار حسابداری فروشگاهی صنف مورد نظر روی آن نصب میشود نیز دریافت کد مالیاتی ضروری است. البته توصیه موکد کاشناسان اقتصادی این است که در حوزه مالیات در هر سطحی که هست از یک مشاور مالیاتی خبره بهره ببریم. حضور چنین افرادی تا حدود زیادی خیال ما را راحت خواهد کرد که بدون نگرانی راجع به موضوعات مالیاتی همه امور طبق قانون و در وقت مناسب خودش اجام خواهد شد.

برای دریافت جدید ترین مقالات، ایمیل خود را وارد کنید:

با نشر این محتوا، جامعه وبلاگ محک را گسترش دهید

ثمین اسدیان
ثمین اسدیان
تولید کننده محتوا هستم و تمام تلاشم بر این است که با ارائه محتوای مفید و ارزشمند، تجربه خوبی از بازدید سایت برایتان رقم بزنم.
مالیات بر درآمد اتفاقی چیست؟ معافیت‌های مالیاتی

مالیات بر درآمد اتفاقی چیست؟ معافیت‌های مالیاتی

زمان مطالعه این مقاله: 4 دقیقه مالیات بر درآمد اتفاقی یکی از انواع مالیات‌های مستقیم است که به درآمدهای غیر منتظره و غیر شغلی اشخاص حقیقی و حقوقی تعلق می‌گیرد. این نوع درآمدها در مقابل درآمدهای مستمر مانند حقوق و دستمزد قرار دارند. هرگاه شخص حقیقی

اطلاعات بیشتر
مالیات بر درآمد چیست؟ انواع مالیات بر درآمد

مالیات بر درآمد چیست؟ انواع مالیات بر درآمد

زمان مطالعه این مقاله: 5 دقیقه مالیات بر درآمد نوعی مالیات مستقیم است که توسط دولت بر درآمد اشخاص حقیقی و حقوقی اعمال می‌شود. این نوع مالیات دارای انواع مختلفی است که در ادامه مطلب به آن خواهیم پرداخت. نرخ مالیات بر درآمد بر اساس درآمد

اطلاعات بیشتر
مالیات بر درآمد املاک و مستغلات چیست؟

مالیات بر درآمد املاک و مستغلات چیست؟

زمان مطالعه این مقاله: 5 دقیقه مالیات بر درآمد املاک یکی از مباحث مالیاتی مهم و تخصصی است. فرقی نمی‌کند امسال یا چند سال دیگر، قوانین مالیات بر درآمد املاک اغلب، در راس مهم‌ترین انواع مالیات بر درآمد قرار دارد. شاید گره خوردن قوانین مالیات املاک

اطلاعات بیشتر

2 پاسخ

  1. یک کد اومده از طرف سازمان مالیاتی کشور کسی میدونه واسه چیه؟البته شایدم همین کد مالیاتی باشه.

    1. هر کدی که کد مالیاتی نیست اما اگر 12 رقمیه و از طرف سازمان مالیاتی اومده آره

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

جستجو

مشاهده رایگان دمو نرم افزارحسابداری