جستجو
Close this search box.

مالیات دستگاه کارتخوان | مالیات دستگاه کارتخوان چگونه محاسبه می‌شود؟

نوشته شده توسط ثمین اسدیان
زمان مطالعه این مقاله: 6 دقیقه

مالیات دستگاه کارتخوان چقدر است و چگونه باید پرداخت شود؟ این سوال برای تمام صاحبان کسب و کار که از دستگاه کارتخوان استفاده می‌کنند آشنا است. دستگاه کارتخوان یک ترمینال پرداخت نقدی است که در محل خرید کالا نصب می‌شود و توانایی خواندن کارت‌های اعتباری و کارت‌های هدیه بانکی را دارد. امروزه تمام افرادی که از دستگاه‌های کارتخوان استفاده می‌کنند، باید نسبت به پرداخت مالیات آن هم اقدام کنند.

فهرست مطالب

طبق قوانین تصویب شده مجلس، برای پرداخت مالیات دستگاه کارتخوان نیاز به اقدام خاصی از طریق صاحبان کسب و کار نیست. بلکه صاحبان دستگاه کارتخوان باید از طریق ثبت نام در سامانه مالیاتی tax.gov.ir و با تکمیل مدارک در این سامانه، کد مالیاتی خود را دریافت کنند. بانک مرکزی تراکنش‌های انجام شده از طریق دستگاه کارتخوان را به منزله فعالیت‌های شغلی دارنده آن دستگاه در نظر می‌گیرد. در نتیجه، گزارش کاملی از این موارد را به سازمان امور مالیاتی کشور ارسال می‌کند و میزان دریافت مالیات از دستگاه کارتخوان را مشخص خواهد شد.در این مقاله از گروه نرم افزاری محک به بررسی کامل‌‌تر این موضوع می‌پردازیم.

مدارک لازم برای دریافت دستگاه کارتخوان چیست؟

مدارک لازم برای دریافت دستگاه کارتخوان چیست؟

هر صاحب کسب و کاری باید در جهت حفاظت از دارایی‌های شخصی خود، اقدام به باز کردن حساب‌های بانکی و اعتباری اختصاصی کند. دریافت دستگاه کارتخوان نیز به عنوان درگاه پرداخت برای مدل‌های مختلف کسب و کار ضروری است. برای دریافت دستگاه کارتخوان باید مدارک هویتی خود نظیر شناسنامه، کارت ملی، حساب بانکی معتبر، جواز کسب، سند مالکیت جواز کسب یا اجاره نامه و کپی آن را در دست داشته باشید. این دستگاه‌ها را می‌توانید از بانک‌ها و شرکت‌های معتبر تهیه کنید. کافی است فرم درخواست دستگاه کارتخوان را از وب سایت رسمی بانک یا شرکت مورد نظر بارگیری کرده و سپس تمام مدارک را به صورت حضوری و یا از طریق بارگذاری ارائه دهید. پس از بررسی درخواست و طی شدن امور اداری به افراد متقاضی اطلاع رسانی تا برای مراحل بعدی و دریافت دستگاه کارتخوان اقدام کنند.

کد مالیاتی چیست؟

نکته مهم بعد از تکمیل ثبت نام، دریافت کد مالیاتی است. کلیه صاحبان مشاغل و کسب و کارها که متقاضی دریافت درگاه پرداخت اینترنتی یا دستگاه کارت‌خوان هستند، پیش از هر اقدامی، ملزم به دریافت کد مالیاتی می‌باشند. کد مالیاتی در واقع به عنوان شناسه یکتای حساب‌های بانکی فعال در زمینه کسب و کار شناخته می‌شود. از این کد رهگیری مالیاتی برای شناسایی مشمولین پرداخت انواع مالیات در حسابداری و شفاف سازی مالیات‌های پرداختی استفاده می‌گردد.بر اساس اعلام سازمان امور مالیاتی کشور، کلیه فعالان اقتصادی که برای دریافت پول از مشتریان و یا کسب درآمد از دستگاه کارتخوان استفاده می‌کنند، باید برای دریافت کد مالیاتی اقدام کنند.

مدت‌هاست که انواع برنامه های حسابداری، بهترین نرم افزار صندوق فروشگاهی و نرم افزار حسابداری شرکتی، برای پرداخت مالیات روی کار آمده‌اند. هر نرم افزار حسابداری با مزایای بسیار خود، دنیای روشنی را به روی مشاغل و صاحبان کسب و کار باز کرده است.

بنر اطلاع رسانی سامانه مودیان مالیاتی

مزایای استفاده از دستگاه‌های کارتخوان چیست؟

همان‌طور که میدانید، دستگاه‌های کارتخوان نقش کاتالیزور را در نظام اقتصادی ایفا می‌کنند و به نوع خود مزایای بسیاری دارند که در ادامه به آنها می‌پردازیم:

  • سرعت بخشیدن به عملیات نقل و انتقال پول با استفاده از دستگاه‌های کارتخوان
  • بیشتر شدن گردش مالی در سستم بانکداری کشور
  • در دسترس بودن پول نقد کمتر در بین مردم
  • استفاده از کارت‌خوان‌ها به جای خرید سنتی، نقش مهمی در کاهش هزینه‌های چاپ و نگهداری اسکناس‌ها داشته است.
  • جهت پرداخت قبوض و دریافت موجودی، نیازی به مراجعه حضوری به بانک نخواهید داشت.
مالیات دستگاه کارتخوان چگونه محاسبه می‌شود؟

مالیات دستگاه کارتخوان چگونه محاسبه می‌شود؟

از گذشته تا به امروز یکی از روش‌های کنترل و تأمین هزینه‌های امور جاری کشور مالیات بوده است. دریافت مالیات توسط دولت‌ها یکی از مطمئن‌ترین راه‌ها برای پیشرفت یک کشور است. بر طبق تعریف کلی ” «مالیات وجوهی است که دولت باید برای تأمین هزینه‌های عمومی از اشخاص بر اساس قانون دریافت نماید». منابع دریافت مالیات نیز عموماً مالیات بر درآمد، مالیات بر ارث، حق تمبر، مالیات بر درآمد املاک، مالیات بر درآمد اشخاص حقوقی و مالیات بر درآمدهای اتفاقی و مالیات بر ارزش افزوده می‌باشد.

بر اساس اعلام سازمان مالیاتی، کلیه فعالان اقتصادی مالیاتی اعم از فعالان اقتصادی که صاحب دستگاه کارت‌خوان یا به‌اصطلاح دستگاه پوز باشند و یا درگاه پرداخت اینترنتی داشته باشند، باید تا اواسط اسفند ماه 1401 در سامانه مودیان سازمان امور مالیاتی ثبت نام کنند. طبق قوانین جدید وضع شده در مجلس شورای اسلامی، تمام دارندگان دستگاه‌های پوز در سراسر ایران موظف‌اند نسبت به ثبت مالیاتی دستگاه کارتخوان خود اقدام کرده و به این ترتیب مالیات بپردازند. تراکنش‌های آن‌ها در دسترس بانک مرکزی قرار می‌گیرد و به عنوان فعالیت‌های شغلی‌شان در نظر گرفته می‌شود.

بستن سال مالی در نرم افزار محک
بستن سال مالی در نرم افزار محک

تمدید مهلت ثبت دستگاه‌های کارتخوان در سامانه مالیاتی

مهلت ثبت دستگاه‌های کارتخوان در سامانه مالیاتی تا اواسط اسفند ماه 1401 تمدید شد و دستگاه‌های ثبت نشده غیرفعال خواهند شد.صاحبان دستگاه‏های کارتخوان‏ و درگاه‌های پرداخت الکترونیک باید تا اواسط اسفند ماه 1401 به درگاه ملی خدمات الکترونیک سازمان امور مالیاتی به نشانی my.tax.gov.ir مراجعه کنند و فهرست همه دستگاه‌های کارتخوان بانکی خود را در این سامانه وارد کرده و پرونده مالیاتی تشکیل دهند.

مالیات دستگاه کارتخوان چقدر است؟

برای سنجش میزان دقیق مالیات دستگاه کارتخوان با دو شرایط متفاوت روبرو می‌شویم:

  • صاحبان مشاغلی که دارنده دستگاه‌های کارتخوان هستند و نسبت به ثبت نام مالیاتی دستگاه کارتخوان در سامانه مالیاتی tax.gov.ir اقدام نموده‌اند:

مالیات آن‌ها همانند مالیات سایر مشاغل محاسبه می‌شود. گروه‌های شغلی متفاوت با توجه به این که در چه دسته‌ای قرار دارند، باید بین ۰ تا ۲۵ درصد از درآمد سالانه خود را به عنوان مالیات پرداخت کنند. این افراد مالیات مشاغلشان را از طریق همان دستگاه کارتخوان پرداخت می‌کنند و لزومی به پرداخت مالیات جداگانه برای دستگاه پوز ندارند. مگر این که اطلاعات به دست آمده از تراکنش‌های دستگاه پوز به نوعی نشان دهنده اختلاف گزارشات مالیاتی آن‌ها با واقعیت باشد.

  • صاحبان مشاغلی که دارنده دستگاه‌های کارتخوان هستند اما طبق قوانین ثبت نام خود را در سامانه مشخص شده انجام نداده‌اند:

این افراد باید مالیات دستگاه کارتخوان را هم علاوه بر مالیاتی که به مشاغلشان تعلق می‌گیرد، پرداخت کنند. به عبارت دیگر، این مالیات به دلیل عدم توجه این افراد به قانون و ثبت نام مالیاتی به عنوان جریمه برای آن‌ها در نظر گرفته می‌شود. پس دارندگان این دستگاه‌ها برای این که مشمول مالیات دستگاه کارتخوان نشوند، باید هر چه زودتر ثبت نام خود را در سامانه مالیاتی از طریق کد یکتا دستگاهشان انجام دهند.

ثبت مالیاتی دستگاه کارتخوان با استفاده از کد یکتا

ثبت مالیاتی دستگاه کارتخوان با استفاده از کد یکتا

  • ابتدا به آدرس اینترنتی سامانه مالیاتی یعنی tax.gov.ir بروید.
مالیات دستگاه کارتخوان
  • به صفحه اصلی سامانه مالیاتی وارد شده و شروع به ثبت نام کنید.
  • جهت انجام ثبت نام، گزینه «پیش ثبت نام و ثبت نام الکترونیک» که به عنوان اولین گزینه در قسمت بالا و سمت راست این بخش قرار گرفته است را انتخاب نمایید.
مالیات دستگاه کارتخوان
  • بعد از این که اطلاعات مربوط به انجام ثبت نام در این صفحه را مطالعه، در انتهای صفحه بر روی گزینه «ورود به ثبت نام» کلیک کنید.
مالیات دستگاه کارتخوان
  • حال وارد صفحه جدیدی خواهید شد که باید اطلاعات لازم جهت ورود به سامانه مالیات دستگاه پوز را وارد نمایید.
  • نوع مودی مالیاتی را از بین گزینه‌های موجود انتخاب کنید. (نوع مودی مالیاتی می‌تواند حقیقی، حقوقی، تبعه خارجی و یا تشکل قانونی باشد.)
  • بسته به نوع مودی، شماره ملی، شناسه ملی یا کد فراگیر اتباع خارجی در کادر وارد شود.
  • گزینه «ورود به ثبت نام» که در پایین این پنجره قرار گرفته است را کلیک کنید.
مالیات دستگاه کارتخوان
  • بر روی گزینه «پیش ثبت نام جدید» در این قسمت کلیک کرده تا وارد مراحل بعدی ثبت نام شوید.
  • نوع ثبت نام می‌تواند «ثبت نام انفرادی یا بدون شریک» یا «مشارکت با حداقل یک شرکت» باشد. بعد از این که نوع ثبت نام در سامانه مالیات دستگاه کارتخوان را انتخاب شد، در ادامه کد پستی اقامتگاه را وارد کنید. سپس شماره تلفن همراه را هم در کادر مربوط به خود در این قسمت قرار داده و کد امنیتی را در جایگاه مشخص شده قرار دهید.
  • بر روی گزینه «پیش ثبت نام جدید» کلیک کنید.
  • در صورتی که تمام مراحل ثبت نام را با درستی طی کرده باشید، یک نام کاربری و رمز عبور برای شماره موبایل شما ارسال خواهد شد. این موضوع نشان از موفقیت‌آمیز بودن ثبت نام شما خواهد داشت.

همچنین مراحل اتصال دستگاه‌های کارتخوان شما به پرونده‌های مالیاتی به شرح زیر است:

  • ورود به درگاه خدمات الکترونیک مالیاتی و وارد کردن کد ملی و رمز عبور در صورت ثبت‌نام در این درگاه
  • ورود به صفحه خلاصه وضعیت مالیاتی شما در نظام مالیاتی کشور و انتخاب تعداد پایانه‌های فروش
  • مشاهده تعداد کارتخوان‌های به نام شما و اقدام برای اتصال آن‌ها به پرونده مالیاتی یا غیرفعال‌سازی آن‌ها

آیا مشاغلی که کارتخوان ندارند جریمه می‌شوند؟

کسانی که نسبت به غیرفعال‌سازی کارتخوان‌های خود که پرونده مالیاتی ندارند، اقدام نکنند، بانک مرکزی یا سازمان امور مالیاتی برای جریمه کردن آنها وارد عمل می‌شود. در صورتی که مشاغل با جمع کردن کارتخوان از محل فعالیت خود برای ارائه خدمات و کالاها از مشتریان وجه نقد دریافت کنند، این امر نزد سازمان مالیاتی کتمان درآمد محسوب می‌شود و جریمه مالیاتی را در بر خواهد داشت.دستگاه‌های کارتخوانی که تا اواسط اسفند ماه 1401 در درگاه مالیاتی استان ثبت نشوند ، غیرفعال می‌شوند.

قانون مالیات دستگاه کارتخوان دستفروشان

تا به اینجا درباره دریافت کد مالیاتی و مقدار مالیات دستگاه کارتخوان صحبت کردیم. اما موضوع مهم دیگری که ممکن است دست فروشان دارای دستگاه‌های پوز در مورد آن سوال داشته باشند، مربوط به قانون مالیات کارتخوان سیار دست‌فروشان است. با توجه به این که حمل این دستگاه‌ها بسیار راحت است و نیاز مستقیم به برق هم ندارند، استفاده گسترده‌ای از آن‌ها صورت می‌گیرد. اما سوال این جا است که آیا دستگاه‌های پوز سیار هم در زمینه مالیات قوانینی مانند سایر دستگاه‌ها دارند یا قانون مربوط به آن‌ها متفاوت است. در این مورد باید بگوییم که مالیات دستگاه پوز چه برای انواع ثابت و چه برای انواع سیار یکسان می‌باشد. پس دست فروشان نیز برای جلوگیری از ثبت مالیات جداگانه برای دستگاهشان باید نسبت به انجام ثبت نام در سامانه مربوطه اقدام نموده و کد مالیاتی خود را دریافت کنند.

نتیجه گیری:

امروزه برای دریافت و پرداخت مالیات دستگاه کارت‌خوان یا POS که نرم افزار حسابداری فروشگاهی صنف مورد نظر روی آن نصب می‌شود، دریافت کد مالیاتی ضروری است. طبق قوانین جدید موضوعی تحت عنوان مالیات دستگاه پوز به صورت جداگانه وجود ندارد. کسانی که دارای مشاغل خاصی بوده و از دستگاه‌های پوز استفاده می‌کنند و هم زمان در سامانه مالیاتی هم ثبت نام کرده‌اند، نیازی به پرداخت مالیات جداگانه برای این دستگاه‌ها ندارند. در واقع مالیات آن‌ها تنها شامل همان مالیاتی است که برای مشاغلشان می‌پردازند. اما افرادی که این دستگاه‌ها را دارند اما در سامانه مالیاتی ثبت نامشان را انجام نمی‌دهند، علاوه بر مالیاتی که برای مشاغل خود باید بپردازند، باید مالیات دستگاه پوز را هم بپردازند. از طرف دیگر، امکان جریمه شدن این افراد هم وجود خواهد داشت. به همین دلیل، ثبت نام در سامانهٔ مالیاتی برای همه دارندگان دستگاه‌های کارتخوان تا اواسط اسفند ماه 1401 از اهمیت بالایی برخوردار است.

برای دریافت جدید ترین مقالات، ایمیل خود را وارد کنید:

با نشر این محتوا، جامعه وبلاگ محک را گسترش دهید

ثمین اسدیان
ثمین اسدیان
تولید کننده محتوا هستم و تمام تلاشم بر این است که با ارائه محتوای مفید و ارزشمند، تجربه خوبی از بازدید سایت برایتان رقم بزنم.
مراحل راه اندازی فروشگاه آنلاین

مراحل راه اندازی فروشگاه آنلاین

زمان مطالعه این مقاله: 6 دقیقه اینترنت یکی از بزرگترین انقلاب‌های دنیای امروز است که تاثیر گسترده‌ای بر زندگی، کار و تجارت انسان‌ها داشته است. امروزه بسیاری از افراد از اینترنت برای خرید و فروش محصولات و خدمات استفاده می‌کنند و این روند رو به افزایش

اطلاعات بیشتر
لیست مواد غذایی سوپرمارکت

لیست مواد غذایی سوپرمارکت

زمان مطالعه این مقاله: 5 دقیقه لیست مواد غذایی سوپرمارکت یکی از موضوعات مهم در حوزه تغذیه است؛ این لیست به افراد کمک می‌کند تا با دقت بهتری مواد غذایی خود را انتخاب کنند. لیست مواد غذایی سوپرمارکت، علاوه بر اینکه شامل اطلاعات مرتبط با نوع

اطلاعات بیشتر
بخش بندی بازار (Market Segmentation) چیست؟ انواع، مزایا و مراحل

بخش بندی بازار (Market Segmentation) چیست؟ انواع، مزایا و مراحل

زمان مطالعه این مقاله: 5 دقیقه بخش بندی بازار یا همان تقسیم بندی بازار (Market Segmentation) یکی از فعالیت‌های حیاتی در بازاریابی است که به تأثیرگذاری بیشتر کمپین‌های بازاریابی کمک می‌کند. با بخش بندی بازار، می‌توانید مشتریان هدف را دسته‌بندی کنید و استراتژی‌های فروش، بازاریابی و

اطلاعات بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

جستجو

مشاهده رایگان دمو نرم افزارحسابداری