جستجو
Close this search box.

برای امور مالی و حسابداری خود به کجا مراجعه می کنید؟ موسسه یا شرکت حسابداری؟

نوشته شده توسط محمد حسین دهقانی
زمان مطالعه این مقاله: 4 دقیقه

گزینه مناسب برای مشاوره مالی كدام است؟ موسسه یا شرکت حسابداری؟

پیشگفتار

بسیاری از مدیران و اعضای هیئت مدیره ی شرکت های نوپا علاقه مندند تا ورودی ها و خروجی های مالی شان به بهترین شیوه کنترل شده و از اشتباهات محاسباتی در معاملات و دخل و خرجشان در امان بمانند.

فهرست مطالب

اساساً شغل حسابداری با همین رسالت ایجاد شده تا به سامان دهی و ارتقاء محاسبات مالی کسب و کار ها کمک کند و به همین دلیل حسابدار های معروف همیشه مورد اقبال کارآفرینان دغدغه مند هستند.

[aparat id=”06eO2″]

حسابدارهای معروف هم معمولاً به صورت فردی فعالیت نمی کنند؛ بلکه به تأسیس شرکت های مشاوره مالی و حسابداری، برای افزایش خدمات و همچنین افزایش درآمد همّت می گمارند تا در فضایی گسترده تر و مطمئن تر اهداف خودشان را دنبال کنند.

در بین شرکت های مالی و حسابداری و مطالبی که در باره آن ها بیان می شود، دو کلید واژه خیلی به چشم می آید که نیازمند توضیح بیشتر می باشد که آن دو کلید واژه عبارتند از “مؤسّسه حسابداری” و “شرکت حسابداری”.

قبل از آن که به توضیح هر کدام از این دو کلید واژه بپردازیم، لازم است ابتدا با دو مفهوم «مؤسّسه» و «شرکت» و مشخّصه های هر کدام از آن ها آشنا شویم.

برای امور مالی و حسابداری خود به کجا مراجعه می کنید؟ موسسه یا شرکت حسابداری؟

تعریف مؤسّسه

مؤسّسه (یا به اصطلاح Institute) به نهاد یا سازمانی گفته می شود که هدف اصلی در تأسیس آن تجارت نیست و به عنوان شناخته نمی شود؛ بلکه هدف اصلی آن ارائه ی یک خدمت علمی، فرهنگی، خیریّه و مسائلی از این قبیل است!

تعریف بالا منافاتی با این ندارد که اعضای مؤسسه قصد انتفاع از خدمت رسانی خود داشته باشند؛ منتهی این مسئله به عنوان هدف نهایی تأسیس مؤسّسه شناخته نمی شود.

برای مؤسّسه تقسیمات مختلفی بیان شده از جمله مؤسّسات خصوصی، دولتی و تعاونی و همچنین مؤسّسات انتفاعی و غیر انتفاعی که توضیحات بیشتر درباره ی مؤسّسه در سایر مقالات بیان خواهد شد.

بستن سال مالی در نرم افزار محک
بستن سال مالی در نرم افزار محک

تعریف شرکت

شرکت ها با هدف تحقق منافع مالی شکل می گیرند و مهم ترین هدف یک شرکت ارائه خدمت و یا کالایی با ایجاد منافع مالی برای شرکت و کسب و کار است.

برای شرکت نیز مانند مؤسّسه تقسیماتی ارائه شده است که به خاطر رعایت اختصار از بیان آن خودداری می کنیم.

مقایسه ویژگی های مؤسّسه حسابداری با شرکت حسابداری؟!

مقایسه ویژگی های مؤسّسه حسابداری با شرکت حسابداری؟!

اکنون که با تعریف مؤسّسه و شرکت آشنا شدیم، می توانیم حسابداری را با دو لباس مؤسّسه و شرکت مقایسه کنیم.

1. شرکت های حسابداری برای مجوّز گرفتن حدّ اقل به دو مؤسّس احتیاج دارد؛ امّا چنین چیزی در تأسیس مؤسّسه وجود ندارد و حتّی یک نفر هم می تواند اقدام به تأسیس مؤسّسه نماید.

2. شرکت های حسابداری قبل از آن که ماهیّت خدماتی داشته باشند؛ ماهیّت تجاری و بیزینس دارند؛ امّا یک مؤسسه حسابداری هدف اصلی آن خدمت رسانی به کسب و کار ها است و کسب درآمد در اولویّت های بعدی قرار می گیرد.

3. دولت و نهاد های مرتبط با آن می توانند اقدام به تأسیس مؤسّسه نمایند؛ ولی چنین چیزی در شرکت امکان پذیر نیست و اشخاص حقوقی دولتی نمی توانند با عنوان دولتی خود اقدام به تأسیس شرکت کنند.

4. ساز و کار های اخذ مجوّز در شرکت حسابداری با توجّه به ماهیّت تجاری اش با مؤسّسه ی حسابداری متفاوت است.

کدام بهتر است؟!

کدام بهتر است؟!

شاید در نگاه اوّل تأسیس مؤسّسه ی حسابداری انسان دوستانه به نظر برسد و از آن طرف تشکیل شرکت حسابداری قدری منفعت طلبانه و همین نگاه باعث شود عدّه ای مایل باشند از خدمات مؤسّسات و نه شرکت های حسابداری استفاده کنند؛ امّا اگر قدری عمیق تر مسئله را بررسی کنیم، در خواهیم یافت که از جهاتی شرکت حسابداری بر نسخه ی مؤسّسه ای آن ترجیح دارد؛ از جمله:

1. با وجود تجارت محور بودن شرکت، از آن جا قرار است هزینه ی نسبتاً بالایی از مشتری بابت ارائه خدمت دریافت شود، علی القاعده عناصر متخّصصی برای انجام کار استخدام می شوند و این مسئله به مشتری اطمینان می دهد که علی رغم پرداخت هزینه ی بالا، محاسبات مالی او با کیفیت بهتری  انجام خواهند شد.

2. ماهیّت شرکت، اشتراک در تأسیس و بهره مندی از منافع و استفاده از پتانسیل افراد متعدّد است و این مسئله باعث می شود نظرات مختلف در کار دخیل شوند که همین بحث خودش چند فایده دارد که به دو فایده ی کلّی آن اشاره خواهیم کرد:

فایده ها شرکتهای حسابداری

الف. فایده درون شرکتی آن است که استبداد رأی در محیط کار برداشته شده و زمینه برای ظهور و بروز نظرات مختلف و ارائه ی روش های مختلف در زمینه ی حسابداری فراهم می گردد.

ب. فایده ی برون شرکتی آن این است که مشتری اطمینان دارد روشی که برای انجام فرآیند حسابداری او توسّط شرکت انتخاب شده، روشی منطقی و حاصل مقایسه ی تجربیات و روش های متعدّد است.

3. از آن جا که بودجه ی شرکت ها معمولاً بیشتر از مؤسّسات می باشند (با توجّه به ماهیّـت آن ها) مالکین شرکت قادرند درآمد ماهانه ی بیشتری در اختیار کارمندان خود قرار بدهند و این اتّفاق مثبت هم دغدغه های مالی کارکنان را از بین می برد (مثلاً دیگر به دنبال شغل دوّم نمی روند) و این مسئله باعث تمرکز بیشتر آن ها بر وظیفه شان خواهد بود و هم روحیه ی آن ها را عالی خواهد ساخت (و روحیه ی خوب و امیدوارانه، بزرگترین سرمایه ی متخصّصین هر شرکت حسابداری است)؛ چرا که آن ها در کمال آرامش می توانند به حرفه ی مورد علاقه ی خود بپردازند و از لحظه لحظه ی شغل شان که در حقیقت نوعی تفریح برای آن ها محسوب می شود لذّت ببرند.

4. با توضیحاتی که در موارد دوّم و سوّم ارائه شد، درصد خطا و اشتباه و نارضایتی مشتری به حداقل ممکن می رسد و شرکت می تواند با استفاده از سرمایه ی اجتماعی به دست آمده بر سایر رقبای شرکتی و مؤسّسه ای خود پیشی بگیرد.

5. شرکت ها بیش از مؤسّسات توانایی حضور و فعّالیت در عرصه ی بین الملل را دارا هستند و مدیران هوشمند شرکت های حسابداری می توانند با نیاز سنجی کشور های مختلف به خصوص کشور های در حال توسعه و خصوصاً کشورهای همسایه و همچنین بررسی ویژگی های خوب شرکت های حسابداری مطرح در جهان و تحقق آن ها در خود، بازار کار خود را گسترش دهند و با نفوذ در این کشورها و تجارت و خدمت رسانی به آن ها، از خود عنوانی جهانی ساخته و برند زیبای خود را به نمایش جهانیان بگذارد؛ در حالی که چنین چیزی درباره ی مؤسّسه یا نا ممکن است و یا به سختی امکان پذیر است!

سخن آخر

در نهایت چه برای موسسات و چه برای شرکت های حسابداری، مهمترین موضوع استفاده از ابزاری مناسب، قابل اعتماد و کارآمد است تا بتوانند با آن ثبت و محاسبات مالی مشتریان خود را به درستی انجام دهند. نرم افزار حسابداری محک با رویکرد ایجاد سهولت هر چه بیشتر در انجام امور مالی و حسابداری و همچنین اتکا به علم روز و نوآوری های خلاقانه ی خود توانسته به ابزاری قابل اعتماد برای حسابداران و صاحبان کسب و کار اعم از حقیقی و حقوقی تبدیل شود. شما نیز می توانید با استفاده از دکمه زیر در صورت نیاز به استفاده از ابزاری قابل اعتماد برای امور مالی و حسابداری خود با مشاورین نرم افزار حسابداری محک در ارتباط باشید.

برای دریافت جدید ترین مقالات، ایمیل خود را وارد کنید:

با نشر این محتوا، جامعه وبلاگ محک را گسترش دهید

محمد حسین دهقانی
محمد حسین دهقانی
آمده ام تا زندگی کنم
مراحل راه اندازی فروشگاه آنلاین

مراحل راه اندازی فروشگاه آنلاین

زمان مطالعه این مقاله: 6 دقیقه اینترنت یکی از بزرگترین انقلاب‌های دنیای امروز است که تاثیر گسترده‌ای بر زندگی، کار و تجارت انسان‌ها داشته است. امروزه بسیاری از افراد از اینترنت برای خرید و فروش محصولات و خدمات استفاده می‌کنند و این روند رو به افزایش

اطلاعات بیشتر
لیست مواد غذایی سوپرمارکت

لیست مواد غذایی سوپرمارکت

زمان مطالعه این مقاله: 5 دقیقه لیست مواد غذایی سوپرمارکت یکی از موضوعات مهم در حوزه تغذیه است؛ این لیست به افراد کمک می‌کند تا با دقت بهتری مواد غذایی خود را انتخاب کنند. لیست مواد غذایی سوپرمارکت، علاوه بر اینکه شامل اطلاعات مرتبط با نوع

اطلاعات بیشتر
بخش بندی بازار (Market Segmentation) چیست؟ انواع، مزایا و مراحل

بخش بندی بازار (Market Segmentation) چیست؟ انواع، مزایا و مراحل

زمان مطالعه این مقاله: 5 دقیقه بخش بندی بازار یا همان تقسیم بندی بازار (Market Segmentation) یکی از فعالیت‌های حیاتی در بازاریابی است که به تأثیرگذاری بیشتر کمپین‌های بازاریابی کمک می‌کند. با بخش بندی بازار، می‌توانید مشتریان هدف را دسته‌بندی کنید و استراتژی‌های فروش، بازاریابی و

اطلاعات بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

جستجو

مشاهده رایگان دمو نرم افزارحسابداری