جستجو
Close this search box.

همه چیز درباره رزومه نویسی

نوشته شده توسط محمد حسین دهقانی
زمان مطالعه این مقاله: 9 دقیقه

بسیاری از ما واژه مصاحبه شغلی را شنیده ایم. رزومه آن چیزی است که قبل از انجام مصاحبه پر می کنیم و آن را در اختیار مصاحبه کننده قرار می دهیم. رزومه در واقع صورت کتبی شخصیت ما است و ما باید در نهایت هنر نمایی عمل کنیم تا بتوانیم نظر کارفرمای آینده خود را جلب کنیم. در این مقاله از گروه نرم افزاری محک به بررسی صفر تا 100 اصولی رزومه نویسی می پردازیم.

فهرست مطالب

رزومه یعنی چه؟

شاید برای شما نیز این سوال مطرح شود که رزومه یعنی چه؟ در پاسخ به این سوال باید بگوییم که رزومه به مجموعه‌ای از اطلاعات شخصی، تحصیلی، حرفه‌ای و تجربیات کاری یک فرد گفته می‌شود که به صورت مختصر و مفید نشان دهندهٔ توانایی‌ها، مهارت‌ها، دانش و تجربیات اوست. این اطلاعات معمولا به صورت مرتب و در یک قالب خاص آماده می‌شود و به کارفرمایان و شرکت‌ها که به دنبال استخدام کارمندان هستند، ارائه می‌شود. در واقع، رزومه یک ابزار مهم برای جذب کارفرمایان و افزایش فرصت‌های شغلی است.

اصول رزومه نویسی

اصول رزومه نویسی

قبل از شروع اجازه بدهید به یک آگهی تبلیغاتی مانند بروشور فکرکنیم. شما در یک بروشور اطلاعات دقیق و جذابی از ارائه دهنده کالا یا خدمات دریافت می کنید. اطلاعاتی که هر چه قدر هنرمندانه تر باشد، با احتمال  بیشتری مشتری احتمالی را وادار به انجام یک کار خاص می کند. نویسندگان یک بروشور تبلیغاتی می دانند که وقت زیادی برای جلب توجه مشتری احتمالی ندارند و باید تمام تلاش خود را به کار گیرند تا در زمان کوتاهی به هدف خود برسند.

«رزومه شما آگهی تبلیغاتی شما است». رزومه شما در واقع صفحه یا صفحاتی است که درآن خود را به کارفرمای احتمالی تبلیغ می کنید. رزومه شما باید هم جذاب باشد، هم تأثیر گذار باشد و در عین حال متفاوت باشد. به یاد داشته باشید که رزومه شما فرصت خیلی زیادی برای جلب توجه کارفرما ندارد؛ خصوصا اگر کارفرمای شما استخدام کننده ای حرفه ای باشد؛ یعنی کسی که می تواند فقط در مدت چند ثانیه کل رزومه شما را ببیند و بررسی کند. لذا رزومه شما باید با سرعت به کارفرما بگوید که شما به درد او می خورید یا نه؟ برای این کار، لازم است تا با اصولی به نام اصول رزومه نویسی آشنا شویم و با عمل به آن ها، رزومه بهتر و بهینه تری آماده کنیم. در ادامه به بررسی اصول هفت‌گانه رزومه نویسی می‌پردازیم.

شروع مناسبی داشته باشید

1- شروع مناسبی داشته باشید

اولین جملاتی که کارفرما می بیند بسیار مهم است. خیلی توجه کنید که قرار است چگونه رزومه خود را آغاز کنید. عنوان و خلاصه ای که در ابتدای رزومه از خود بیان می کنید، آیینه تمام نمای ارزش ها و تخصص های شما است. سعی کنید از واژگان مختصر و مفید استفاده کنید.

مثلاً برای عنوان بگویید «مدیر بازاریابی با تخصص در بازاریابی و روابط عمومی» و در بخش خلاصه معرفی بنویسید «مدیر بازاریابی با 7 سال تجربه در تبلیغات و روابط عمومی و دو سال تبلیغ نویسی برای یک شرکت صادر کننده (مانند کاله)».

2- هر مصاحبه، یک رزومه

اصلا درست نیست که برای پیشنهادات شغلی متعدد فقط یک بار رزومه نویسی داشته باشیم. کارفرماهای متعدد هر کدام مهارت های خاص خود را می پسندند و شما باید مهارت های لازم برای هر پیشنهاد شغلی را در یک رزومه جداگانه بیان کنید (مجموع مهارت های مفید در رزومه نویسی را در انتهای مقاله بیان خواهیم کرد).

3- خود را منحصر به فرد نشان دهید!

کارفرمایان همیشه به دنبال بهترین ها هستند و بهترین ها از نظر کارفرما کسانی هستند که متفاوت از دیگران اند. یعنی توانایی هایی دارند که دیگران ندارند. شما باید در تمام مراحل رزومه نویسی به این مسئله توجه داشته باشید و به گونه ای بنویسید که هم صادقانه باشد و هم از شما شخصیت متفاوتی بسازد.

4- خوانا رزومه نویسی کنید!

کارفرمایان علاقه چندانی به مطالعه رزومه های بدقواره ندارند. رزومه نویسی بد قواره یعنی رزومه نویسی ناخوانا! یعنی نوشته ای که هم از ناحیه محتوا و هم از ناحیه قالب ایراد دارد.

اما ناخوانایی محتوایی یعنی خواننده به جای این که به عمق معنا پی ببرد، بیشتر به دنبال درک جملات است. درست مانند ترجمه یک زبان خارجی. کارفرما قرار نیست رزومه شما را ترجمه کند. تلاش کنید به گونه ای بنویسید که کارفرما اطلاعات مربوط به شما را کاملاً ساده و روان متوجه شود.

و ناخوانایی قالبی و ساختاری یعنی شما به قدری رزومه را ناهمگون و بد خط بنویسید که با وجود متن روان قابل خواندن نیست. سعی کنید نه خیلی درشت بنویسید و نه خیلی ریز! اگر لازم باشد رزومه خود را صرفا به خاطر خوش خط بودن طولانی کنید، اشکالی ندارد! اتفاقا خط زیبا نشانه شخصیت شما است. سعی کنید علائم نگارشی را رعایت کنید و جمله بندی ها نه خیلی کوتاه و نه خیلی طولانی باشد. مطالب تکراری را حذف کرده و مختصر و مفید سخن بگویید.

5- کمی سخن بگویید نه کیفی!

یکی از روش های ارائه مختصر و مفید اطلاعات به کارفرما بیان کمی آن ها است. مثلاً به جای این که بگویید در گذشته حسابدار پر تلاشی بودید، این گونه بیان کنید: من 2 سال مسئول واحد فروش بودم، ماهیانه N میلیون تومان درآمد داشتم، X تعداد مشتری احتمالی در ماه داشتم و کسری از این عدد را توانستم به مشتری واقعی تبدیل کنم.

6- بنویسید در گذشته چه موفقیت هایی داشته اید!

برای کارفرمایان مهم است که بدانند متقاضی شغلی که در مقابل آن ها قرار گرفته اصولاً فردی موفق است یا شکست خورده. انسانی توانمند و با عرضه است یا بی عرضه. برای این که نشان دهید با عرضه هستید، دستاوردهای گذشته خود را در رزومه نویسی ثبت کنید؛ منتهی با همان اصولی که گفته شد؛ یعنی کمی و در راستای شغلی که قرار است در آن استخدام شوید.

7- کوتاه بنویسید!

همان طور که در مقدمه این بخش گفته شد، کارفرمایان خیلی وقت برای صرف کردن ندارند و شما باید رزومه خود را مختصر و مفید بنگارید. شما ممکن است علاقه مند باشید خیلی چیزها را با کارفرمای خود در میان بگذارید و به اصطلاح با او درد و دل کنید؛ اما رزومه نویسی جای درد و دل کردن نیست. کوتاه و مفید بنویسید تا شانس بیشتری برای استخدام شدن داشته باشید.

چالش های رزومه نویسی

چالش های رزومه نویسی

نگارش رزومه صرفا به فراگیری قواعد رزومه نویسی منتهی نمی شود؛ بلکه خیلی اوقات هنگام نوشتن مشکلات و چالش هایی برای ما ایجاد می شود که باید با شناخت درست و صحیح به سمت حل آن ها حرکت کرد.

در این بخش با 8  چالش عمده در رزومه نویسی آشنا می شویم که گر چه به سادگی حل می شوند، اما اگر نسبت به رفع آن ها اقدام نکنیم ممکن است اولین مصاحبه خود را برای همیشه از دست بدهیم.

شغل جدید شما ربطی به شغل قبلی ندارد

این چالش برای خیلی ها رخ می دهد. مثلا شما کارمند اداره برق بودید و به خاطر علاقه خاصی که به بازاریابی محتوایی داشتید، ترجیح دادید در یک استارتاپ استخدام شوید و تولید محتوا کنید.

در فرض بالا کارفرما در اولین برخورد ممکن است نگاه منفی نسبت به شما پیدا کند و شما اگر رزومه غنی نداشته باشید، خیلی زود رد خواهید شد؛ لذا برای این که چنین اتفاقی محقق نشود لازم است تا در رزومه به جای تمرکز بر شغل قبلی، به مهارت های فعلی خود که ناظر به شغل جدید هست بپردازید. اگر هم قصد دارید شغل سابق خود را توصیف کنید، بهتر است بخش هایی از شغل سابق را رزومه نویسی کنید که متناسب با شغل فعلی شما است. مثلا اگر در اداره برق نامه های اداری را شما می نوشتید، این را در رزومه بیان کنید؛ در حالی که پیگیری برق خانه ها گفتنش چندان اثر بخش نیست.

مدرک تحصیلی شما ربطی به شغل مورد علاقه تان ندارد

یکی دیگر از چالش های رزومه نویسی، عدم تطابق مدرک تحصیلی با شغل مورد علاقه شما است. البته شما در این زمینه با خیلی ها مشترک هستید! خیلی ها حسابداری خوانده اند اما شغل مورد علاقه شان دیجیتال مارکتینگ است. اشکالی ندارد! کافی است که در رزومه مهارت های مورد نیاز کارفرما را توضیح دهید. البته این به معنای بیان نکردن مدرک تحصیلی شما نیست! آن را هم در کمال شجاعت بیان کنید.

مدت ها است بیکار هستید

خیلی ها از بیان بیکار بودن خود هراس دارند و گمان می کنند اگر این مسئله را با کارفرما در میان بگذارند، برایشان بد خواهد شد. در صورتی که با توجه به شرایط اقتصادی امروز ایران و جهان، بیکار بودن کاملا پیش بینی شده است و بسیاری از کارفرمایان این مسئله را درک می کنند.

نکته مهم در این مورد آن است که شما حتما با کارفرما صادق باشید و بگویید که چند مدت بیکار بوده اید و سعی نکنید در این زمینه دروغ بگویید؛ با این حال بهتر است یک دلیل منطقی برای بیکار بودن تان ذکر کنید؛ مثلا بگویید «من به دنبال شغلی متناسب با شأن خود بودم و عزت نفس برای من بسیار حائز اهمیت است» یا «برای من شخصیت کارفرما و اداره ای که قرار است در آن استخدام شوم بسیار مهم است و علاقه ندارم هر جایی استخدام شوم» و مواردی از این قبیل. با در نظر گرفتن این سرفصل ها دیگر از بیکار بودن خود نترسید.

شما پیوسته شغل عوض می کنید

برای تغییر شغل دو حالت وجود دارد:

الف. شما در همان اداره شغل خود را مرتب ارتقاء می دادید و پله های ترقی را طی می کردید. این حالت نشانه لیاقت و شخصیت شما است و بیان این نکته می تواند نظر مثبت کارفرما را به شما جلب کند.

ب. شما از یک اداره به اداره دیگر مهاجرت می کردید و هیچ ارتقائی برای شما دیده نمی شود. این نوع تغییر شغل ممکن است قدری برای کارفرما شک ایجاد کند. چه تضمینی وجود دارد شما روند کاری قبلی خود را این جا تکرار نکنید؟

شما می توانید مورد اول تغییر شغل را در رزومه بنویسید و مورد دوم را نه! اما برای پرسش شفاهی کارفرمای خود پاسخ مناسب پیدا کنید.

زمان کوتاهی در شغل قبلی فعالیت کردید

اگر زمان فعالیت شما در شغل سابق تان کمتر از دو ماه بوده است سعی کنید آن را در رزومه نویسی بیان نکنید. ضرورتی ندارد! اما اگر دو ماه یا بیشتر در شغل سابق خود بودید، آن را ذکر کنید و دلیل تغییر آن را هم بگویید. اگر هم قصد ندارید آن را بیان کنید، حداقل برای یک پاسخ قانع کننده شفاهی آماده باشید. پاسخی شفاف و صادقانه! مطمئن باشید صداقت شما می تواند برای مصاحبه کننده مفید باشد.

طولانی رزومه نویسی کرده اید

همان طور که در بخش های قبلی هم بیان شد، کارفرمایان خیلی علاقه ندارند رزومه های طولانی را بخوانند و این هنر شما است که بتوانید مختصر و مفید رزومه نویسی کنید.

ممکن است شما بگویید من هر آن چه مفید است را بیان کرده ام؛ اما باز طولانی شده است؟ در این جا لازم است از برخی موفقیت های خود اجتناب نموده و در رزومه نویسی آن را نادیده بگیرید. بهتر است دستاوردهای دور خود را فدای دستاوردهای نزدیک خود کنید و بیخیال آن ها شوید. مطمئن باشید اتفاق بدی نخواهد افتاد.

اصل ساده نویسی و کمی نویسی را در نوشتار خود رعایت کنید. یعنی همان هایی را هم که می نویسید، تا حد امکان مختصر بنویسید.

برخی مهارت های شغل جدید را ندارید

اگر مهارت های فردی و کار گروهی بلد باشید (فهرست مهارت ها در انتهای مقاله بیان شده است) اشکالی ندارد در رزومه خود به مهارت هایی اشاره کنید که بلد نیستید ولی کارفرما به آن احتیاج دارد. در کمال صداقت و صراحت مسئله را با کارفرما در میان بگذارید و ابراز اشتیاق کنید که می خواهید این مهارت ها را یاد بگیرید و قوی شوید.کتمان نادانسته ها و یا اقرار دروغین به مهارت هایی که ندارید، در آینده می تواند برای شما دردسر آفرین باشد.

البته همان طور که ابتدای مقاله اشاره شد، شما برای شغل آینده خود رزومه نویسی می کنید. شما قرار نیست هر چه بلد هستید را رزومه نویسی کنید. فقط کافی است هر آن چه را برای شغل خود لازم دارید بیان کنید و کارفرما علاقه ای به داستان سرایی شما ندارد.

نوشتن بلد نیستید

ضرورت خوانا نویسی در بخش اول مقاله بیان شد. با این وجود اگر بلد نیستید خوانا بنویسید، از یک کاربلد بخواهید تا رزومه شما را تکمیل کند. خوانایی رزومه بسیار حائز اهمیت است. تلاش کنید یاد بگیرد یا آن را به افراد خبره بسپارید.

حتی اگر مشکل خوانا نویسی ندارید، حواستان باشد که غلط املایی نداشته باشید. برای این که چنین مسئله ای ایجاد نشود، حتما اجازه بدهید یک نفر دیگر رزومه شما را بخواند و اگر نکته یا غلطی سراغ داشت، با شما در میان بگذارد. این گونه شما به موفقیت خواهید رسید.

به چه مهارت هایی در رزومه نویسی اشاره کنیم؟

به چه مهارت هایی در رزومه نویسی اشاره کنیم؟

پس از آن که با اصول رزومه نویسی و چالش های مربوط به آن آشنا شدیم، نوبت آن است تا با فهرستی از مهارت هایی که نگاشتن آن ها در رزومه لازم است آشنا شویم.

باید بدانید هر چه قدر در عین تخصصی بودن جامع باشید مفید تر خواهید بود و مدیران و کارفرمایان حرفه ای صرفا تخصص شما را نیاز ندارند. بلکه نیاز دارند تا احساس کنند شما واقعاً انسان هستید و از یک زندگی متعادل برخوردارید.

جامعیت غیر از توضیحات زائد در رزومه است و جملات بالا را نقض نمی کند. بلکه مهم آن است همان گونه که مختصر و مفید می نویسید و مهارت های تخصصی خود را بدون اضافه گویی بیان می کنید، در عین حال به مهارت هایی که از شما شخصیت جامع می سازند اشاره کنید و سعی کنید آن ها را در عمل نیز نشان دهید.

در ادامه فهرستی از مهارت هایی خواهد آمد و شما می توانید متناسب با شغلی که متقاضی آن هستید، مواردی را انتخاب کنید و در رزومه نویسی آن را به کار گیرید. این مهارت ها به پنج دسته اصلی انتقال مطلب، آشنایی با فناوری، ارتباطات و… تقسیم می شوند که هر کدام سرفصل های خود را دارا هستند.

1- انتقال مطلب

مجموعه ای از مهارت ها هستند که به شما برای انتقال درست و بهینه مطلب کمک می کنند. خیلی مهم است شما بتوانید مطلبی را به درستی دریافت نموده و سپس آن را به درستی به دیگران منتقل کنید. برخی از سرفصل های انتقال مطلب عبارتند از:

نوشتن

مهارت نوشتاری بسیار مهم است. منظور از نوشتن می تواند نوشتن ایمیل باشد، می تواند نوشتن یک نامه اداری باشد یا حتی یک مقاله. این روزها فضای مجازی هم به نوشتن احتیاج دارد. نوشتن درست سوء تفاهم ها را به حد اقل می رساند و به شما کمک می کند منظور خود را به درستی به مخاطب برسانید.

ارتباط کلامی

در خیلی از مشاغل نیاز دارید تا با مشتری سخن بگوید. سخن گفتن روان خیلی برای شما مفید است. می توانید به کارفرما پیشنهاد دهید تا به صورت امتحانی به شما فرصت سخن گفتن با مشتری بدهد. آن وقت خودتان تفاوت را احساس خواهید کرد.

ارائه

شما چه در جلسات فروش و چه در جلسات اداری شرکت نیاز دارید تا مطلبی را به درستی ارائه کنید و از آن دفاع کنید. مهارت های ارائه یا همان پرزنتیشن به شما در این زمینه کمک می کند.

زبان خارجی

فراگیری زبان خارجی خصوصاً زبان انگلیسی به شما کمک می کند تا با جهان خود آشنا باشید و فرصت خوبی برای پژوهش پیرامون تخصص مورد علاقه خود پیدا کنید. همچنین زبان خارجی به شما در برقراری ارتباط با همکاران خارجی زبان کمک می کند و این مسئله می تواند دستاورد خوبی برای شغل جدید شما محسوب شود.

درک مطلب

هر شرکتی قوانین، دفترچه راهنما و آموزش های اولیه مربوط به خود را دارد. شما باید بتوانید تمام این موارد را همان ابتدای کار به درستی بیاموزید و اگر چنین توانایی دارید، شانس بیشتری برای پذیرفته شدن خواهید داشت.

2- آشنایی با فناوری

در قرن بیست و یکم تکنولوژی با سرعتی روز افزون در حال پیشرفت است. شما حتی اگر نیاز روزانه به برخی از ابزارهای تکنولوژیک نداشته باشید اما دانستن آن ها برای شما مفید است و به افزایش سرعت عمل کمک خواهد کرد. در ادامه با برخی از این ابزارها آشنا می شویم.

شبکه های اجتماعی

درباره ضرورت شبکه های اجتماعی نیاز به سخن گفتن نیست. این روزها همه در شبکه های به نوعی عضویت دارند. حتی کسب و کارها از شبکه های اجتماعی برای جذب مخاطب، ارائه خدمت به مشتری و برند سازی استفاده می کنند. به همین جهت آشنایی شما با شبکه های اجتماعی و بیان آن در فرآیند رزومه نویسی بسیار مفید است.

سیستم عامل ها

آشنایی شما با MACBOOK چگونه است؟ می توانید با آن کار کنید؟ آشنایی شما با مایکروسافت چه قدر است؟ امروز اغلب کارها با این تکنولوژی ها صورت می پذیرد و لازم است شما با سیستم عامل ها آشنا باشید به آن در رزومه نویسی اشاره کنید.

آفیس

در بین ابزارهای رایج دنیا آفیس از محبوبیت زیادی برخوردار است. خیلی از کسب و کار ها از WORD، POWERPOINT، EXCEL، ACCESS، ONENOTE و ابزارهای مشابه آن استفاده می کنند. تسلط بر این ابزارها خیلی می تواند به شما کمک کند.

ابزارهای تخصصی کاری

برخی کسب و کارها ابزارها، اپلیکیشن ها و نرم افزارهای خاص خودشان را دارند. مثلا یک حسابدار برای استخدام شدن لازم است کار کردن با نرم افزارهای حسابداری را بلد باشد. بررسی کنید شغلی و تخصصی که متقاضی آن هستید به چه ابزارهای فناوری تخصصی احتیاج دارد؟ آیا شما آن ها را بلدید؟ اگر بلد نیستید حتماً تلاش کنید یاد بگیرید و در رزومه نویسی آن را به کارفرما یادآور شوید.

ارتباطات

3- ارتباطات

دنیا پیشرفته شده است! بله! اما نه آن قدر که ربات ها به جای انسان فرآیند مدیریت زندگی را به دست گیرند. همچنان ما انسان ها هستیم که زندگی را مدیریت می کنیم و برای این کار لازم داریم تا تعامل با یکدیگر را یاد بگیریم. در ادامه برخی از مهارت های ارتباطی که اشاره به آن در رزومه نویسی مفید و لازم است، بیان خواهد شد.

روحیه خدمت به مشتری

هیچ شرکتی بدون مشتریان خود موفق نمی شود. توانایی رفتار محترمانه با مشتریان برای شما به عنوان متقاضی شغل جدید کاملاً ضروری است. اهمیت این مسئله در جایی بیشتر می شود که ماهیت شرکت، ماهیت خدماتی باشد و در آن شما باید ساعت های زیادی با مشتری ارتباط بگیرید.

حل چالش ها

تصور کنید همین الآن مشتری با شما تماس گرفته و شروع به فریاد زدن درباره مشکلی می کند که به آن دچار شده است. این وضعیت را چگونه کنترل می کنید؟ به نظر شما تشدید چالش یا دوری از آن راه حل خوبی است؟ البته که نه! شما باید بتوانید چالش ها را مدیریت کرده و از هر تهدیدی فرصت بسازید.

گوش دادن فعال

علی رغم این که گوش دادن فعال مهارتی مهم و کلیدی است، خیلی ها به آن توجه ندارند و خصوصا مدیران. شما اگر این مهارت را بلد باشید و سعی کنید فرهنگ گوش دادن فعال را نهادینه سازی کنید، خدمت بزرگی به شرکت خود خواهید داشت. مقاله ای هم در زمینه گوش دادن فعال وجود دارد که می توانید به آن مراجعه کنید و با مهارت های آن بیشتر آشنا شوید.

شوخ طبعی

شاید بعضی ها در ضرورت شوخ طبعی و انعکاس آن در رزومه نویسی تردید داشته باشند؛ اما بر همگان واضح و مشخص است که چنین مهارتی می تواند از ما بهترین بسازد. خیلی ها دوست دارند محیط خشک کاری با شوخ طبعی های متناسب سبک شود. فقط مواظب باشید اگر شوخ طبع هستید، در شوخ طبعی زیاده روی نکنید.

منبع: lifehack.org

برای دریافت جدید ترین مقالات، ایمیل خود را وارد کنید:

با نشر این محتوا، جامعه وبلاگ محک را گسترش دهید

محمد حسین دهقانی
محمد حسین دهقانی
آمده ام تا زندگی کنم
مراحل راه اندازی فروشگاه آنلاین

مراحل راه اندازی فروشگاه آنلاین

زمان مطالعه این مقاله: 6 دقیقه اینترنت یکی از بزرگترین انقلاب‌های دنیای امروز است که تاثیر گسترده‌ای بر زندگی، کار و تجارت انسان‌ها داشته. امروزه بسیاری از افراد، از اینترنت برای خرید و فروش محصولات و خدمات استفاده می‌کنند و این روند رو به افزایش است.

اطلاعات بیشتر
لیست مواد غذایی سوپرمارکت

لیست مواد غذایی سوپرمارکت

زمان مطالعه این مقاله: 5 دقیقه لیست مواد غذایی سوپرمارکت یکی از موضوعات مهم در حوزه تغذیه است؛ این لیست به افراد کمک می‌کند تا با دقت بهتری مواد غذایی خود را انتخاب کنند. لیست مواد غذایی سوپرمارکت، علاوه بر اینکه شامل اطلاعات مرتبط با نوع

اطلاعات بیشتر
بخش بندی بازار (Market Segmentation) چیست؟ انواع، مزایا و مراحل

بخش بندی بازار (Market Segmentation) چیست؟ انواع، مزایا و مراحل

زمان مطالعه این مقاله: 5 دقیقه بخش بندی بازار یا همان تقسیم بندی بازار (Market Segmentation) یکی از فعالیت‌های حیاتی در بازاریابی است که به تأثیرگذاری بیشتر کمپین‌های بازاریابی کمک می‌کند. با بخش بندی بازار، می‌توانید مشتریان هدف را دسته‌بندی کنید و استراتژی‌های فروش، بازاریابی و

اطلاعات بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

جستجو

مشاهده رایگان دمو نرم افزارحسابداری