جستجو
Close this search box.

تاثیر قطعی برق روی کسب و کارها

نوشته شده توسط علیرضا مهاجر تهرانی
زمان مطالعه این مقاله: 6 دقیقه

تاثیر قطعی برق روی کسب و کارهای مختلف بازتاب گسترده‌ای داشته است. وابستگی دنیای امروز به انرژی برق باعث شده تا قطعی برق به عنوان بزرگ‌ترین و هزینه‌برترین چالش برای صنایع و کسب و کارها تلقی شود. با وجود این همه هزینه زمان و هزینه مالی که قطعی برق برای کسب و کارهای مختلف به همراه می‌آورد، مسلما باید دنبال چاره و راهکاری برای کاهش این هزینه‌ها باشیم. در ادامه به بررسی تاثیر قطعی برق روی کسب و کارها و راه‌های کاهش ضرر و هزینه‌های تحمیلی می‌پردازیم.

فهرست مطالب

تاثیر قطعی برق روی کسب و کارها

قطعی برق چه خساراتی به کسب و کارها وارد می‌کند

بر اساس آمارهای جهانی، قطعی برق در اروپا به مدت تنها یک ساعت می‌تواند به یک کسب و کار کوچک به طور میانگین 800 یورو (20 میلیون تومان) و برای یک سازمان تجاری بزرگ 8500 یورو (250 میلیون تومان) هزینه تحمیل کند. در ایالات متحده، قطعی یک ساعته برق برای 81% از کسب و کارهای کوچک چیزی معادل 300.000 دلار هزینه دارد و برای 33% از شرکت‌های بزرگ می‌تواند 1 تا 5 میلیون دلار هزینه به بار آورد.

تاثیرات قطعی برق به هر کسب و کاری می‌تواند این موارد را شامل شود:

  • اطلاعاتی که روی رایانه ذخیر نشده باشد از بین می‌رود.
  • تجهیزات و ماشین‌آلات حساس صدمه می‌بینند.
  • کارها و پروژه‌ها سر موعد مقرر انجام نمی‌شوند.
  • خطوط تولید با اختلال مواجه می‌شوند.
  • کسب و کارهای اینترنتی به کلی از دسترس خارج می‌شوند.
انواع قطعی برق که به کسب و کارها لطمه می‌زند

انواع قطعی برق که به کسب و کارها لطمه می‌زند

بر اساس مدت زمان قطعی و شدت قطعی برق، میزان خسارات وارده و هزینه‌های تحمیلی می‌تواند متفاوت باشد. بر همین اساس، انواع قطعی برق به سه دسته تقسیم می‌شوند:

نوسان برق

در این حالت، افت لحظه‌ای برق باعث بروز مشکلاتی مثل ضعیف و قوی شدن نور چراغ یا به اصطلاح سوسو زدن نور و یا چشمک‌‌زن شدن نور صفحه نمایش رایانه‌ها برای مدت خیلی کوتاه می‌شود. معمولا‌ ماشین‌آلات و دستگاه‌های کوچک و رایانه‌ها در برابر نوسانات کوتاه برق صدمه جدی نمی‌بینند. ضمن اینکه استفاده از محافظ برق، احتمال لطمه خوردن به دستگاه‌های کوچک‌تر را به حداقل می‌رساند. نوسان برق را باید به عنوان یک اخطار جدی درنظر بگیریم و از بروز خسارات بیشتر جلوگیری کنیم.

خاموشی موضعی

وقتی نور چراغ یا صفحه نمایش رایانه به طور کامل و برای چند دقیقه یا چند ساعت خاموش شود، خاموشی رخ داده است. در خاموشی موضعی شاید فقط یک بخش کوچک، مثلا یک طبقه از ساختمان یا یک محله کوچک، دچار قطعی برق شده باشد. با این حال، خسارات احتمالی خاموشی موضعی به مراتب بیشتر از نوسان برق است، زیرا تمام دستگاه‌ها و ماشین‌آلات به طور ناگهانی و ناصحیح خاموش می‌شوند.

دستگاه‌های مدرن و پیشرفته‌تر مجهز به سیستم‌هایی هستند که در این موارد جلوی خرابی قطعات و بروز مشکلات جدی را می‌گیرد، اما دستگاه‌های قدیمی همچنان در معرض خسارت هستند. ضمن اینکه‌، استفاده از سیستم یو پی اس یا تامین برق اضطراری در این موارد کمک زیادی می‌کند.

قطع کلی شبکه برق رسانی

در این حالت، شبکه برق رسانی به طور کامل با قطعی مواجه می‌شود. این نوع قطعی برق می‌تواند ساعت‌ها طول بکشد و خسارات بسیار زیاد، به‌خصوص در صنایع تولیدی و کسب و کارهای دیجیتال، ایجاد کند. قطعی شبکه ممکن است در وسعت زیاد و حتی سراسری رخ دهد و همین مسئله تشخیص منبع خرابی و برطرف کردن مشکل را برای تیم فنی مشکل‌تر می‌کند.

در کارخانه‌ها و سازمان‌های اداری بزرگ، قطعی شبکه برق می‌تواند خسارات عظیمی به تمام بخش‌های درگیر وارد کند. در مورد کسب و کارهای آنلاین، تعطیلی کامل کسب‌ و کار را در پی دارد. حتی پیشرفته‌ترین دستگاه‌ها و ماشین‌آلات نیز از قطعی برق در امان نیستند.

تاثیر قطعی برق روی کسب و کارها |دلایل و اثرات قطعی برق چیست
بستن سال مالی در نرم افزار محک
بستن سال مالی در نرم افزار محک

دلایل و اثرات قطعی برق چیست

قطعی برق می‌تواند دلایل مختلفی داشته باشد:

قطعی برق به دلیل مشکلات فنی: بزرگ‌ترین و پرهزینه‌ترین قطعی برق به دلایل فنی رخ می‌دهد که می‌تواند کل شبکه برق رسانی یک شرکت یا سازمان را درگیر و خسارات زیادی وارد کند. بروز مشکلات فنی همیشه خطر بزرگی برای سیستم‌های محاسباتی رایانه‌ای و تجهیزات صنعتی محسوب می‌شوند و دلیل آن پیچیدگی تجهیزات مربوط به این حوزه‌ها است. اگر یک تکه سیم یا یک برد الکترونیکی دچار اتصال کوتاه شود یا رطوبت به آن برسد می‌تواند زنجیره‌ای از مشکلات را به دنبال داشته باشد.

قطعی برق به دلیل شرایط جوی: یک طوفان شدید می‌تواند به راحتی باعث قطعی برق شود، به‌خصوص در سازه‌ها و کارخانه‌هایی که تجهیزات مناسبی برای چنین وقایعی در اختیار ندارند. اگر منطقه‌ای دچار طوفان و تندباد شدید شود، خطوط برق و دکل‌های برق با خرابی و در نهایت قطعی مواجه می‌شوند.

قطعی برق به دلیل تصادف‌های ماشینی: گاهی اوقات خطوط و تیرهای برق در اثر تصادف ماشین‌ها دچار اختلال می‌شوند. معمولا این‌گونه تصادفات در جاده‌های باریک و ناایمن و در اثر بی‌احتیاطی رخ می‌دهد.

نوسان ولتاژ و اتصال کوتاه: نوسانات برق و ورود ولتاژ بیش از حد به مدار نیز باعث قطعی برق می‌شود. همچنین اتصال کوتاه نیز باعث قطعی برق می‌شود که می‌تواند در اثر رطوبت، ضربه و حتی طوفان و رعدوبرق در جایی از مدار به وجود بیاید.

حیوانات باعث قطعی برق:

در مواردی، حیوانات به‌خصوص جوندگانی مثل موش باعث قطعی برق می‌شوند. موارد زیادی از جویده شدن کابل‌های برق توسط موش و سنجاب در سراسر دنیا گزارش شده است.

دلیل قطعی برق هر چه باشد، خسارات زیادی به همراه دارد.

تاثیر قطعی برق روی کسب و کار - چه صنایعی بیشتر صدمه می‌بینند

تاثیر قطعی برق روی کسب و کار – چه صنایعی بیشتر صدمه می‌بینند

تاثیر قطعی برق روی کسب و کارهای مختلف، بنابر اندازه و ظرفیت شرکت‌ها و کارخانجات، متفاوت است. اما به طور کلی، صنایع غذایی، دارویی و پزشکی، خودروسازی و کسب و کارهای آنلاین بیشترین خسارت را از قطعی برق متحمل می‌شوند.

ذخیره و انبارداری مواد غذایی: قطعی برق آثار مالی مخربی برای صنایع غذایی و آشامیدنی دارد. ذخیره مواد خوراکی بیشترین تاثیر را از قطعی برق می‌بینند. محصولاتی که باید روزها یا شاید هفته‌ها در انبارهای خنک و یخچال‌های صنعتی ذخیره شوند، به راحتی فاسد و خراب می‌شوند.

ذخیره و انبارداری تجهیزات پزشکی و دارویی: داروها باید در تمام مدت طوری انبار و ذخیره شوند که تازگی و خلوص خود را حفظ کنند. اگر یک انبار دارو فقط برای چند ساعت دچار قطعی برق شود، مقدار زیادی دارو با ارزش مالی بسیار بالا در عرض چند ساعت فاسد و خراب می‌شود.

بیمارستان‌ها و مطب پزشکان: بیمارستان‌ها، کلینیک‌ها و مطب پزشکان باید همواره به برق دسترسی داشته باشند. اگر دستگاه‌هایی که حیات بیماران به آن‍ها بستگی دارد برای فقط چند دقیقه قطع شود، خسارات جانی جبران‌ناپذیری به همراه خواهد داشت.

خدمات اورژانسی: اگر هر کدام از خدمات‌دهندگان اورژانسی با مشکل قطعی برق مواجه شود، افرادی که به این خدمات نیاز مبرم دارند با مشکلات اساسی روبه‌رو می‌شوند. وجود خدمات اورژانسی برای کمک به افراد در شرایط اضطراری است، اما وقتی خود آن‌ها دچار مشکل باشند چطور می‌توانند به دیگران کمک‌رسانی کنند؟!

خودروسازان: خسارت وارده از قطعی برق به بخش خودروسازی بسیار عظیم است. به عنوان مثال، اگر کارخانه‌ای در هر ساعت 100 خودرو تولید کند، در اثر قطعی برق در عرض چند ساعت ضرر مالی هنگفتی متحمل می‌شود.

کسب و کارهای آنلاین: تاثیر قطعی برق روی کسب و کارهای آنلاین و فروشگاه‌های اینترنتی بیش از صنایع دیگر است. تمام تجهیزات دیجیتالی، رایانه‌ها، تجهیزات شبکه، مودم‌ها و غیره یا مستقیما از برق تغذیه می‌کنند یا با باطری انرژی خود را تامین می‌کنند. قطعی برق می‌تواند کسب و کارهای اینترنتی را به کلی تعطیل کند.

برای قطعی برق برنامه ‌ریزی کنید

برای قطعی برق برنامه ‌ریزی کنید

اتفاقات پیش‌بینی‌نشده مثل قطعی برق می‌تواند کسب و کار شما را مختل کند، اما با اقدامات زیر می‌توانید برای قطعی برق و مشکلاتی که ایجاد می‌کند آماده باشید و با حداقل ضرر، بهره‌وری کسب و کار خود را حفظ کنید.

طرح تداوم کسب و کار: برنامه‌ای طرح‌ریزی کنید و در آن وظایف کارکنان در صورت قطعی برق را به تفصیل و با جزئیات مشخص کنید. با این روش، در ساعات خاموشی نیز کارکنان شما می‌‌توانند تا جایی‌که نیاز به برق نباشد به انجام برخی وظایف ادامه دهند.

تمرینات واکنش اضطراری: برای اطمینان از این که تمام کارکنان شما برای مقابله با هر مانع و مشکل قابل‌تصوری آماده هستند، به صورت دوره‌ای تمرینات واکنش اضطراری را برگذار کنید. اطمینان حاصل کنید که تک تک افراد تیم شما وظایف و تکالیف خود را در زمان خاموشی درک کند.

خرید یو پی اس: برای ایمنی ماشین‌آلات و تجهیزات رایانه‌ای شرکت خود در زمان خاموشی، سیستم یو پی اس (منبع تغذیه اضطراری) نصب کنید. سیستم یو پی اس می‌تواند در زمان قطعی برق برای مدت محدودی برق تجهیزات و وسایل شما را تامین کند. با این روش، کارکنان می‌توانند به انجام کارهای خود ادامه دهند و در صورت نیاز، وقت کافی برای ذخیره کردن اطلاعات و خاموش کردن رایانه‌‌ها به صورت صحیح را خواهند داشت.

استفاده از لپ تاپ: بسیاری از شرکت‌ها برای انجام کارهایی که وابسته به نرم افزار هستند از لپ تاپ استفاده می‌کنند. برای نمونه، نصب نرم افزار حسابداری شرکت روی لپ تاپ این امکان را فراهم می‌کند که در مواقع اضطراری مثل قطعی برق، زمان کافی برای ذخیره اطلاعات و حتی تهیه نسخه پشتیبان وجود داشته باشد. دقت کنید که باطری لپ تاپ سالم بوده و شارژ کافی داشته باشد. به‌خصوص اگر از سیستم یو پی اس استفاده نمی‌کنید، تهیه لپ تاپ برای برخی از کارکنان را در لیست اولویت‌های شرکت قرار دهید.

تهیه موتور برق: اگر فکر می‌کنید زمان خاموشی و تاثیر قطعی برق روی کسب و کار شما بیشتر از ظرفیت یو پی اس است، می‌توانید با استفاده از موتور برق برای خاموشی‌های طولانی‌تر آماده شوید و برق لازم را تولید کنید. حتما اندازه و ظرفیت شرکت و کسب و کار خود را مدنظر قرار دهید و ژنراتور مناسب تهیه کنید.

تهیه سوخت: برای اینکه بتوانید در زمان لازم از موتور برق استفاده کنید، حتما سوخت مناسب تهیه و در شرایط ایمن انبار و ذخیره کنید.

سخن آخر

قطعی برق مشکلی است که ناچارا هر از گاهی رخ می‌دهد. تاثیر قطعی برق روی کسب و کارهای مختلف چیزی جز هزینه و ضرر نیست. خاموشی و قطعی برق به هر دلیلی ممکن است رخ دهد. مهم این است که برای خاموشی احتمالی آماده باشیم و برنامه ریزی کنیم. شرکت‌ها می‌توانند برای زمان خاموشی احتمالی وظایف خاصی برای کارکنان تعریف کنند تا بهره‌وری کسب و کار به نوعی حفظ شود. استفاده از سیستم یو پی اس نیز راه خوبی است. اگر کار شما به نرم افزارهای خاص، مثل نرم افزار حسابداری محک وابسته است، توصیه می‌شود این نرم افزار را روی لپ تاپ نصب کنید تا قطعی ناگهانی برق باعث پاک شدن داده های ذخیره‌نشده جدید نشود.

منبع: https://www.tuckey.com/

برای دریافت جدید ترین مقالات، ایمیل خود را وارد کنید:

با نشر این محتوا، جامعه وبلاگ محک را گسترش دهید

علیرضا مهاجر تهرانی
علیرضا مهاجر تهرانی
علیرضا طهرانی در یک روز گرم تابستانی به دنیا اومده و اهل افراط و تفریطه... مدرک کارشناسی ارشد رو از دانشگاه تهران در رشته مترجمی زبان انگلیسی گرفته و چون به نوشتن علاقه داره وارد دنیای تولید محتوا شده.
مالیات بر درآمد اتفاقی چیست؟ معافیت‌های مالیاتی

مالیات بر درآمد اتفاقی چیست؟ معافیت‌های مالیاتی

زمان مطالعه این مقاله: 4 دقیقه مالیات بر درآمد اتفاقی یکی از انواع مالیات‌های مستقیم است که به درآمدهای غیر منتظره و غیر شغلی اشخاص حقیقی و حقوقی تعلق می‌گیرد. این نوع درآمدها در مقابل درآمدهای مستمر مانند حقوق و دستمزد قرار دارند. هرگاه شخص حقیقی

اطلاعات بیشتر
مالیات بر درآمد چیست؟ انواع مالیات بر درآمد

مالیات بر درآمد چیست؟ انواع مالیات بر درآمد

زمان مطالعه این مقاله: 5 دقیقه مالیات بر درآمد نوعی مالیات مستقیم است که توسط دولت بر درآمد اشخاص حقیقی و حقوقی اعمال می‌شود. این نوع مالیات دارای انواع مختلفی است که در ادامه مطلب به آن خواهیم پرداخت. نرخ مالیات بر درآمد بر اساس درآمد

اطلاعات بیشتر
مالیات بر درآمد املاک و مستغلات چیست؟

مالیات بر درآمد املاک و مستغلات چیست؟

زمان مطالعه این مقاله: 5 دقیقه مالیات بر درآمد املاک یکی از مباحث مالیاتی مهم و تخصصی است. فرقی نمی‌کند امسال یا چند سال دیگر، قوانین مالیات بر درآمد املاک اغلب، در راس مهم‌ترین انواع مالیات بر درآمد قرار دارد. شاید گره خوردن قوانین مالیات املاک

اطلاعات بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

جستجو

مشاهده رایگان دمو نرم افزارحسابداری