جستجو
Close this search box.

تاثیر کرونا بر حرفه حسابداری + فرصت های موجود

نوشته شده توسط علیرضا مهاجر تهرانی
زمان مطالعه این مقاله: 8 دقیقه

تاثیر کرونا بر حرفه حسابداری و مدیریت مالی غیرقابل‌انکار است. این واقعیت که همه‌گیری کرونا شکل و شمایل کسب‌ و‌ کارها و نحوه انجام کار را با تغییرات شگرف مواجه کرد بر هیچ‌کس پوشیده نیست. حرفه حسابداری و مدیریت مالی نیز از این قاعده مستنی نیستند. در این مطلب قصد داریم به بررسی تاثیر کرونا بر حرفه حسابداری و مدیریت مالی شرکت‌ها، کسب‌ و کارها و همچنین سازمان‌ها بپردازیم. به نظر شما، کرونا چه چالش ها و فرصت هایی برای حسابداران به همراه آورده است؟ حسابداران در عصر کرونا به چه مهارت هایی نیاز دارند؟

فهرست مطالب

برای برخی از حسابداران چالش‌های سال 2020 فرصت‌های سال 2021 محسوب می‌شوند. با پایان سال 2020 هر کدام از ما نفس راحتی کشیدیم. اما واقعیت این است که سال 2021 نیز چالش‌های زیادی به همراه دارد. مجله INTEHBLACK با شش نفر از حسابداران ارشد که از سوابق و تجربیات متفاوتی بهره می‌برند مصاحبه کرده است و از این افراد درباره آنچه از سال 2020 آموخته‌اند و نقشه آن‌ها برای شناسایی مخاطرات و فرصت‌های سال 2021  سوال پرسیده است.

درس‌هایی که کرونا در سال 2020 به حسابداران داد

درس‌هایی که کرونا در سال 2020 به حسابداران داد

مدیران مالی باید به خطرات کرونا در سطح جهانی نگاه کنند

به گفته جاناتان هو، مدیر ارشد و شریک تجاری شرکت مالی و حسابداری KMPG سنگاپور، ویروس کرونا روند کار بسیاری از سازمان‌ها را با اختلال مواجه کرد. به گفته وی، در حالی‌که همه‌گیری کووید-19 باعث شد تا مدیران و هیئت‌های مدیره به این موضوع در سطح جهانی فکر کنند، اما هنوز سازمان‌هایی وجود دارند که قضیه کووید-19 را به عنوان یک واقعه خطرساز در سطح انفرادی می‌بینند.

«هرچند این نگرش کاملا هم اشتباه و نادرست نیست، اما لازم است که سازمان‌ها به تاثیر کرونا بر حرفه حسابداری و پتانسیل خطرات متقابل که ریشه در این همه‌گیری دارد توجه کنند تا ارزیابی جامعی از مخاطرات مرتبط با این موضوع داشته باشند و بدانند که کرونا چطور سازمان‌ها را تحت‌تاثیر قرار می‌دهد.»

به گفته جاناتان هو، کرونا به سازمان‌ها آموخت که باید ورای مولفه‌های سطحی مثل اندازه شرکت‌ها، موقعیت جغرافیایی یا نوع صنعت و پیشه بیاندیشند، چراکه رویدادهای خطرساز می‌توانند به آسانی از یک حوزه به حوزه دیگر سرایت کنند.

«ما دیدیم که چطور کووید-19 زنجیره‌ای از رویدادهای خطرساز، مثل سلسله مشکلات تامین، عرضه و لجستیک، کاهش خرید و سرمایه‌گذاری، تعدیل نیروی کار و بیکاری، و همچنین سایر دغدغه‌های کلان اقتصادی را برای سازمان‌های مختلف در سرتاسر جهان به بار آورد.»

حسابداران در برابر چالش کرونا باید آمادگی داشته باشند

برای گاوین سوان، مالک و مدیر شرکت خدمات حسابداری ابسولوت، شرکتی مشتری‌محور که بیشتر مشتریان آن را شرکت‌های کوچک و متوسط تشکیل می‌دهند، بزرگ‌ترین درس سال 2020 «آماده بودن و از قبل آماده بودن» بود.

«مشتریان برای پرداخت حقوق کارکنان یا عدم پرداخت حقوق، با توجه به شرایط موجود، به مشاوره و نظر ما اتکا می‌کردند و ما واقعا مجبور بودیم جواب آن‌ها را بدهیم. نمی‌توانستیم طفره برویم یا مردم را بلاتکلیف بگذاریم.»

سوان می‌گوید وقتی به وسعت و بزرگی تاثیر کرونا بر حرفه حسابداری پی می‌برد، اولین کاری که انجام می‌دهد این است که تمام کارکنان را جمع کند و به آن‌ها اطمینان خاطر بدهد که برای موقعیت شغلی آن‌ها هیچ مشکلی پیش نخواهد آمد.

«قبل از اعلام کمک‌های دولتی، کارمندان را دور میز هیئت مدیره جمع کردم و گفتم، “اوضاع به نظر بد می‌آید، اما فقط خواستم به شما اطلاع دهم موقعیت شغلی شما امن است”.»

این رویه به کارمندان او این اطمینان را داد که می‌توانند روی راهنمایی کردن و کمک به مشتریان در این دوران سخت تمرکز کنند. به عقیده سوان، سال 2020 ثابت کرد که آمادگی و آماده بودن مهم‌ترین عامل موفقیت، هم برای کسب‌وکار او و هم برای مشتریان او بوده است.

سوان می‌گوید: «خوش‌شانسی یعنی اینکه در عین آمادگی با فرصت‌ها روبه‌رو شوید. فکر کنم فرصت‌های فوق‌العاده‌ای داشتیم که در طول سال 2020 برای حرفه ما مهیا شد و به نظرم کسانی که آمادگی داشتند از فرصت‌ها بهترین استفاده را کردند.»

کرونا مفهوم مدیریت مالی و حسابداری را تغییر داد

استفانی جانوفسکا، مدیر تحولات مالی شرکت فولاد بلواسکوپ، می‌گوید که وسعت تاثیر کرونا بر حرفه حسابداری و مدیریت مالی، تعریف او از مدیریت را تغییر داد.

«خودآگاهی و دلسوزی برای خود. اینکه در حالی‌که ترسیده‌اید و نگران هستید، شهامت و شجاعت کافی را داشته باشید تا در هر صورت کاری انجام دهید، چون مجبور هستید کارکنان را در فضا و جوی کاملا مبهم هدایت کنید.»

«شاید 25 سال پیش که فعالیتم را در این حرفه شروع کردم به این شکل به ارتباط  با دیگران و مراقبت از آن‌ها فکر نمی‌کردم.»

او می‌گوید که بلاتکلیفی و ابهامات سال 2020 مدیران را تشویق کرد تا برای تصمیم‌گیری راه حل پیدا کنند، حتی اگر فکر کنند که تمام اطلاعات لازم را در اختیار ندارند. «در زمینه امور مالی، مسئله این است که محیط کار باید سالم، درست و تکمیل باشد. به نظر من حالا یک تحول واقعی رخ داده است. ما یاد گرفتیم که می‌توان با اطلاعات ناقص نیز تصمیم‌گیری کرد. در حالی‌که ترس و اضطراب نیز داشتیم، این قدم شجاعانه را برداشتیم و در واقع چیزی که برای مردم حائز اهمیت است همین است که دست به کار شدیم و کاری انجام دادیم.»

تاثیر کرونا بر حرفه حسابداری | کرونا چه فرصت‌هایی به دنبال خواهد داشت؟

کرونا چه فرصت‌هایی در سال 2021 به دنبال خواهد داشت؟

بستن سال مالی در نرم افزار محک
بستن سال مالی در نرم افزار محک

جاناتان هو می‌گوید که  12 ماه آینده چالش‌های جدیدی در بردارد و به سازمان‌ها توصیه می‌کند که  منابع لازم برای رویارویی با شرایط پیش رو را مهیا کنند.

«این خطر وجود دارد که شاید سازمان‌ها استعداد لازم یا پرسنلی که مجموعه مهارت‌های مناسب برای ترسیم نمودار رشد فصل‌های بعدی شرکت، در دورانی که کرونا به بخشی از زندگی ما بدل شده را، در اختیار نداشته باشند. مادامی‌که شرکت‌ها در حال رشد و ریشه‌دواندن در فضای دیجیتال هستند، نیروی کار نیاز پیدا خواهد کرد تا از تخصص و مهارت متخصصین فن، به‌خصوص متخصصین حوزه دیجیتال استفاده و بهره ببرد. در بسیاری از موارد، لازم است که نیروی کار جدید استخدام شود یا کارمندان حاضر مهارت‌های جدید یاد بگیرند.»

برای جانوفسکا، چالش‌های سال 2020 حالا به فرصت‌های سال 2021 بدل شده‌اند. او و تیمش تغییر و تحول در سال جدید را در صدر لیست برنامه‌های خود قرار داده‌اند. او می‌گوید: «ما یک استراتژی جدید حول تغییر، رشد و تحویل اتخاذ کرده‌ایم. با یک استراتژی جدید، تمرکز اصلی ما بر روی حفظ توان و انرژی در این فضای بسیار ناپایدار و منفصل است. فکر می‌کنم که کلیدزدن یک استراتژی، بدون اینکه 300 نفر را همزمان در یک اتاق جمع کنیم، نشان‌دهنده این است که ما می‌توانیم انرژی خود را حفظ کنیم. اما لازمه این امر تعهد و شاید مهم‌تر از همه، تعهد مدیران است.»

در عصر کرونا، نقش حسابداران تغییر می‌کند

سوان می‌گوید که تجربه او از تاثیر کرونا بر حرفه حسابداری در سال گذشته ثابت می‌کند که حسابداران حرفه‌ای می‌توانند در هدایت و کمک به کسب‌ و کارهای کوچک و بزرگ و شناسایی و برون‌رفت آن‌ها از خطرات نقش مهمی ایفا کنند. از نظر او چشم‌انداز اقتصادی به معنای برقراری ارتباط صادقانه و صریح بین حسابدار و مشتری است، به‌خصوص زمانی‌که برخی شرکت‌ها مجبور به بازپرداخت وام‌های بانکی هستند و حمایت‌های دولت نیز چندان سخاوتمندانه و راه‌گشا نیستند.

«کسب و کارهای کوچک و متوسط که در حال رشد هستند، فقط باید سازگاری و تطبیق‌پذیری را یاد بگیرند و هر کاری را کمی متفاوت‌تر از سایرین انجام دهند، چراکه همه ما مثل هم نیستیم. شاید همه ما مشکل یکسانی داشته باشیم اما به هر حال وضعیت هر کدام از ما اندکی با دیگری متفاوت است، بنابراین باید یاد بگیریم که چطور با این شرایط خود را وفق دهیم.»

«چه مبنای ما مشتریان باشند چه کارکنان، در کل تفاوت‌های کوچکی وجود دارد، اما هیچ‌چیز همواره ثابت نمی‌ماند. تنها چیز قطعی، تغییر است.»

به عقیده سوان، حسابداران با درک تاثیر کرونا بر حرفه حسابداری و این موضوع که نقش آن‌ها چیزی بیش از سروکله زدن با ارقام و تیک زدن گزینه‌ها است، در مقابل چالش‌های سال 2020 قدعلم کردند. «ما مشاورین مورداعتماد و امینی هستیم. ما برای مشتریان خود فقط اظهارنامه مالیاتی پر نمی‌کنیم یا مالیات آن‌ها را کاهش نمی‌دهیم. ما به طور کامل در فرایند تصمیم‌گیری دخیل هستیم، چه این فرایند بازبینی جریان نقدینگی را شامل شود، چه به استخدام نیروی جدید مرتبط باشد و چه با مهارت‌های نرم‌تر مثل مدیریت کارکنان بدقلق یا صحبت درباره مشکلات روانی مربوط شود.»

تاثیر کرونا بر حرفه حسابداری و مدیریت ریسک

تاثیر کرونا بر حرفه حسابداری و مدیریت ریسک در سال 2021

وقتی صحبت از خطرات بیشمار پیش‌روی سازمان‌ها و تاثیر کرونا بر حرفه حسابداری در سال 2021 می‌شود، به عقیده جاناتان هو، مدیریت ریسک باید یک مسئولیت اشتراکی باشد.

«مدیریت ریسک‌ها و خطرات وظیفه همه است. نمی‌توانیم به مدیریت ریسک به عنوان یک تمرین انطباقی نگاه کنیم، بلکه باید آن را یک ابزار مدیریتی درنظر بگیریم. ضروری است که مدیران ارشد وارد عرصه شوند و مجموعه‌ای از “گزاره‌های اخلاقی در راس سازمان” را به طور واضح و روشن، به منظور مدیریت ریسک موثر و پایدار تعریف کنند.»

جاناتان هو می‌گوید پیاده‌سازی یک فرایند ساختاریافته بنابر قواعد و اصول مشخصی که هدف آن تسهیل “تفکر مبتنی بر ریسک” در میان سهامداران باشد باعث می‌شود که برنامه‌ مدیریت ریسک با حداکثر توان و قدرت کلید بخورد.

«یکی دیگر از عناصر کلیدی برای ساخت مبانی مدیریت ریسک تعریف کردن یک چهارچوب ساختاریافته مبتنی بر گزارش ریسک است. این روش تضمین می‌کند که مدیران اجرایی ارشد و سهامداران از اطلاعات درست و لازم مرتبط با خطرات مطلع می‌شوند و بنابر این اطلاعات قادر خواهند بود که تصمیمات درست اتخاذ کنند یا سوالات درست مطرح کنند.»

«به محض اینکه مبانی مدیریت ریسک پایه‌گذاری و تثبیت شوند، سازمان‌ها می‌توانند به طور مداوم فرایندهای مربوط، مثل ایجاد سازوکار نظارت بر هشدار سریع خطر، و نیز شاخص‌های کلیدی خطر (KRIs) را ساده‌تر کنند و بهبود ببخشند.»

«سازمان‌هایی که مدیریت ریسک قوی‌تری دارند، می‌توانند از ابزارهای تحلیل داده و مدیریت ریسک خودکار استفاده کنند تا فرایندها و چهارچوب‌های موجود را تقویت کنند.»

جاناتان هو اعتقاد دارد که ماهیت پویای مدیریت ریسک از آن یک مقوله دائمی و مداوم می‌سازد.

«باید هشدار دهم که از تندروی و زیاده‌روی پرهیز کنید و فقط اطمینان حاصل کنید که مدیریت ریسک برای سازمان‌ها و سهامداران، با سرعتی آرام و درعین حال پیش‌رونده پایه‌گذاری می‌شود و بهبود می‌یابد.»

هو، سوان و جانوفسکا، هر سه موافق هستند که بعد از مشاهده تاثیر کرونا بر حرفه حسابداری در سال 2020، اگر فکر کنیم سال 2021 به طرز معجزه‌آسایی متفاوت خواهد بود اشتباه بزرگی مرتکب شده‌ایم.

چشم‌انداز کسب‌وکارها در حال تغییرات وسیع است، اما شاید مهم‌تر از همه، درک جمعی تکامل‌یافته ما از مفاهیم حیاتی، مثل اجتماع، مدیریت، ریسک و اعتماد است. تاثیر کرونا بر حرفه حسابداری چالش‌های تازه‌ای را به وجود آورد، اما فرصت‌های تازه را نیز پدیدار می‌کند و این موضوع برای حسابداران حرفه‌ای، این درک را به همراه می‌آورد که چطور با مهارت‌های منحصربه‌فرد خود به مشتریان و شرکت‌ها کمک کنند تا نمودار سازمانی مسیر پیش‌رو را با نظر به آینده مالی پایدار، آن هم در عصری که مملو از ابهامات است، ترسیم کنند.

مهارت های لازم برای حسابداران در عصر کرونا

مهارت های لازم برای حسابداران در عصر کرونا

طبق تحقیقاتی که توسط انجمن حسابداران استرالیا بر روی تاثیر کرونا بر حرفه حسابداری انجام گرفته است، قبل از کووید-19 بینش‌های تازه‌ای شناسایی شده بودند که حسابداران حرفه‌ای نیاز داشتند روی آن‌ها تمرکز کنند. از جمله این موارد می‌توان به نیاز به مدیریت و هدایت تغییرات و همچنین افراد، هویت بخشیدن به داده‌ها و راه‌حل‌ها و شناسایی محدودیت‌هایی که ایجاد می‌کنند، و نیاز روزافزون به ارائه یک رویکرد یکپارچه در گزارش‌گیری از کار در سطح سازمانی اشاره کرد.

حسابداران باید در فناوری دیجیتال ارتقا یابند

به عقیده لورتا راس، مدیر ارشد توسعه حرفه‌ای انجمن حسابداران استرالیا، این مهارت‌ها بعد از دوران کرونا اهمیت بیشتری پیدا می‌کنند. به‌خصوص، در طول زمان همه‌گیری، نه تنها مدیریت افراد، بلکه مدیریت و هدایت تغییرات در حین دوران پرابهام و پرنوسان کرونا اهمیت پیدا می‌کند. پذیرفتن، امکان‌پذیر کردن و هدایت تغییرات نوآورانه برای حرفه‌های مرتبط با امور مالی از اهمیت بالایی برخوردار است چراکه پایداری و ماندگاری سازمان‌ها را تضمین می‌کند.

همچنین، حسابداران نیاز دارند که مهارت‌های خود در حوزه فناوری داده‌ ها و فناوری دیجیتال را ارتقا دهند. خلق بینش‌های تازه بر اساس داده‌ها که امکان تصمیم‌گیری در سطح اجرایی را فراهم کند، به چیزی بیش از تهیه گزارش از داده‌ها نیاز دارد. لازم است که حسابداران قادر باشند داده‌ها را تفسیر کنند و بینش‌هایی ارائه دهند که به ارزش عملکرد مالی و کل سازمان اضافه شود.

علاوه بر داده‌ها، متخصصین امور مالی باید پیاده‌سازی راه‌حل‌های دیجیتال را مدنظر قرار دهند و راه‌حل‌هایی پیشنهاد دهند که در این فضای تجاری پیچیده و به‌شدت رقابتی ارزش‌های تازه‌ای برای سازمان خلق کنند.

از نگاه لورتا راس، مهم‌ترین مهارت یا خصوصیت یک حسابدار در دوران پساکرونا، توانایی یادگیری مهارت‌های جدید و سازگار شدن با شرایط درحال تغییر است. پیش‌بینی آینده، درک فرصت‌ها و رویه‌ها و سازگارشدن با شرایط جدید مزایای اصلی یک حسابدار حرفه‌ای در آینده محسوب می‌شوند.

فناوری داده ها حرفه حسابداری را متحول می‌کند

الن بوئی، از مدیران ارشد شرکت رسانه‌ای مدیا پریما برهاد، می گوید تاثیر کرونا بر حرفه حسابداری برای ما مشخص کرد که فناوری تا چه حد برای زندگی و اقتصاد ما حیاتی است. در جهان پساکرونا، دانش حسابداری فنی باید توسط متخصصین حوزه دیجیتال تکمیل شود.

فناوری با سرعت زیادی در حال تغییر است. در کارهای تطبیقی، حوزه‌هایی وجود دارند که باید با کمک ماشین‌آلات تکمیل شوند. حسابداران باید راه‌هایی پیدا کنند که در عصر تکنولوژی، به‌روز و در ارتباط نزدیک با فناوری باقی بمانند. آن‌ها باید بدانند که رویه‌های دیجیتال، مثل کلان دیتا و بلاکچین، چطور حوزه کاری آن‌ها و کسب‌ و کاری را که در آن مشغول هستند تحت‌تاثیر قرار می‌دهد. آن‌ها بایستی بتوانند این دانش را در میان هم‌مسلکان خود به روشنی ترویج دهند و منتقل کنند.

به اعتقاد بوئی، حسابداران باید به دنبال فرصت‌های جدید باشند، فرصت‌هایی که در بین داده‌ها پیدا می‌شوند. مهارت‌های مرتبط با تحلیل داده‌ ها و توانایی به اشتراک‌گذاری بینش‌هایی ورای ارقام و اعداد اهمیت خاصی پیدا خواهند کرد – و این چیزی است که کارفرمایان انتظار دارند.

در چنین شرایطی، باید حسابداران را به دید شرکای تجاری ببینیم – نه صرفا افراد پشت‌میزنشینی که با ارقام و اعداد سروکله می‌زنند. آن‌ها باید به ارزش سازمان یا کسب‌ و کار اضافه کنند.

ماشین‌ها بسیار ساختاریافته هستند. بنابراین، حسابداران باید در تفسیر اعداد و ارقام و حفظ ارتباط خود با کسب‌ و کار خیلی خلاق باشند. همچنین، باید در ارائه اعداد روش‌های خلاقانه‌ای پیدا کنند تا همه بتوانند تاثیراتی را که اعداد روی کسب‌وکار می‌گذارند درک کنند. 

در آینده، ارائه تفکرات مبتنی بر استراتژی، ورای ارقام و اعداد، از اهمیت بسیار بالایی برخوردار خواهد بود و این یکی از کارهایی است که ماشین‌ها از عهده انجام آن برنمی‌آیند.

حسابداران مشاورین قابل اعتماد مشتریان هستند

دیوید کاولی، از مدیران شرکت مالی و حسابداری هایس، می‌گوید حسابداران روی کمک به مشتریان و کارفرمایان خود متمرکز شده‌اند تا از این شرایط بحرانی سربلند خارج شوند، و همین موضوع ارزش مشاوره خوب و اطمینان‌بخش را اثبات می‌کند. با کمک حسابداران، کسب‌ و کارها می‌توانند دوباره روی پای خود بایستند. بین کارفرمایان یا مشتریان و حسابداران آن‌ها سطح قابل‌قبولی از اعتماد شکل گرفته است. از این‌رو، در پساکرونا، مشتریان و کارفرمایان به دنبال تخصص مشاورین قابل‌اعتماد خواهند بود. انتظار می‌رود تقاضا برای حسابدارانی که می‌توانند بینش‌های استراتژیک بهتری پیشنهاد دهند و مهارت‌های مشاوره‌دهی قوی‌تری دارند بسیار بیشتر باشد.

با الهام از رویه‌های مشابه و درک تاثیر کرونا بر حرفه حسابداری، در صنایع و بازرگانی نیز تقاضا برای حسابداران مدیریتی که در بودجه‌بندی، پیش‌بینی و تحلیل صاحب تجربه و سابقه هستند بسیار بیشتر می‌شود. در کنار این، قابلیت ایجاد ارزش افزوده همچنان اهمیت خود را حفظ می‌کند. کارفرمایان دنبال حسابدارانی خواهند بود که نه تنها بتواند داده‌ها را تحلیل کنند، بلکه توصیه‌های آگاهانه ارائه دهند. حالا بیش از هر زمان دیگری، حسابداری چیزی به جز سروکله زدن با اعداد و ارقام است.

به عقیده کاولی، این بدین معنی نیست که دیگر تقاضایی برای تطبیق‌پذیری نخواهد بود – نه به هیچ وجه این طور نیست. اتفاقا، انتظار می‌رود که برای حسابداران مالی مجرب و متخصصین حقوق و دستمزد که در گزارش‌گیری مالی قانونی، حساب‌های ‌پرداختنی، حساب‌های دریافتنی، مدیریت هزینه‌ها و پردازش حقوق و دستمزد مهارت دارند تقاضا زیاد باشد.

کرونا اهمیت تکنولوژی در حسابداری را آشکار کرد

در این مطلب به بررسی تاثیر کرونا بر حرفه حسابداری و مدیریت مالی پرداختیم. همه ما به نوعی تاثیرات کرونا را روی مشاغل و کسب و کارهای خود لمس کردیم. همه‌گیری کرونا ما را با چالش‌های زیادی روبه‌رو کرد، اما در عین حال، فرصت‌های خوبی نیز به‌همراه آورد. کرونا به ما آموخت که باید در سطح کلان و جهانی به خطرات و تهدیدات کرونا نگاه کنیم و همیشه آماده تغییر باشیم. تاثیر کرونا بر حرفه حسابداری تا حدی بوده است که تعریف ما از مدیریت را تغییر داد. کرونا به ما نشان داد که فناوری های جدید و مهارت های مرتبط به آن‌ها، مثل فناوری داده ها، تا چه حد اهمیت دارند.

در عصر پساکرونا حسابداران نقش اساسی‌تری برای مشتریان خود ایفا می‌کنند و تنها با اعداد و ارقام سروکار نخواهند داشت. به همین دلیل، ارتقا مهارت‌های مشاوره‌ای و همراه شدن با فناوری‌های مرتبط با داده ها و حوزه دیجیتال از اهمیت بسیار بالایی برخوردار خواهد بود. سازمان‌ها و شرکت‌ها استفاده از متخصصین حوزه تحلیل داده، مشاوره، و حسابداران قابل‌اعتماد را در دستور کار قرار خواهند داد. حالا حسابداران می‌توانند با کسب مهارت‌های جدید، آینده شغلی و نقش متفاوت، و البته مهم‌تری ایفا کنند و شرط اول این موضوع، پذیرفتن اهمیت و نقش تکنولوژی در حسابداری است.

منبع: https://www.intheblack.com/

برای دریافت جدید ترین مقالات، ایمیل خود را وارد کنید:

با نشر این محتوا، جامعه وبلاگ محک را گسترش دهید

علیرضا مهاجر تهرانی
علیرضا مهاجر تهرانی
علیرضا طهرانی در یک روز گرم تابستانی به دنیا اومده و اهل افراط و تفریطه... مدرک کارشناسی ارشد رو از دانشگاه تهران در رشته مترجمی زبان انگلیسی گرفته و چون به نوشتن علاقه داره وارد دنیای تولید محتوا شده.
مالیات بر درآمد اتفاقی چیست؟ معافیت‌های مالیاتی

مالیات بر درآمد اتفاقی چیست؟ معافیت‌های مالیاتی

زمان مطالعه این مقاله: 4 دقیقه مالیات بر درآمد اتفاقی یکی از انواع مالیات‌های مستقیم است که به درآمدهای غیر منتظره و غیر شغلی اشخاص حقیقی و حقوقی تعلق می‌گیرد. این نوع درآمدها در مقابل درآمدهای مستمر مانند حقوق و دستمزد قرار دارند. هرگاه شخص حقیقی

اطلاعات بیشتر
مالیات بر درآمد چیست؟ انواع مالیات بر درآمد

مالیات بر درآمد چیست؟ انواع مالیات بر درآمد

زمان مطالعه این مقاله: 5 دقیقه مالیات بر درآمد نوعی مالیات مستقیم است که توسط دولت بر درآمد اشخاص حقیقی و حقوقی اعمال می‌شود. این نوع مالیات دارای انواع مختلفی است که در ادامه مطلب به آن خواهیم پرداخت. نرخ مالیات بر درآمد بر اساس درآمد

اطلاعات بیشتر
مالیات بر درآمد املاک و مستغلات چیست؟

مالیات بر درآمد املاک و مستغلات چیست؟

زمان مطالعه این مقاله: 5 دقیقه مالیات بر درآمد املاک یکی از مباحث مالیاتی مهم و تخصصی است. فرقی نمی‌کند امسال یا چند سال دیگر، قوانین مالیات بر درآمد املاک اغلب، در راس مهم‌ترین انواع مالیات بر درآمد قرار دارد. شاید گره خوردن قوانین مالیات املاک

اطلاعات بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

جستجو

مشاهده رایگان دمو نرم افزارحسابداری