جستجو
Close this search box.

10 شاخص مالی مهم برای ارزیابی عملکرد کسب‌ و کار شما

نوشته شده توسط ثمین اسدیان
زمان مطالعه این مقاله: 5 دقیقه

حتماً بارها پیش‌آمده است که این جمله را از کارآفرینان موفق شنیده‌اید: هیچ فرمول مشخصی برای موفقیت در کسب‌وکار وجود ندارد. فرمول قطعی موفقیت‌های شما، انتخاب‌های شماست. اگر صاحب کسب‌وکار موفقی هستید، می‌دانید که صرفاً داشتن مهارت و دانستن قوانین بازاریابی راه به جایی نخواهد برد. در حقیقت برای رسیدن به اهداف طرح تجاری خود، باید درک درستی از شاخص مالی در جهت حفظ سلامت کسب‌وکار خود داشته باشید.

فهرست مطالب

می‌توانید فایل صوتی «10 شاخص کلیدی مالی» را گوش کنید

kpi1 محک طعم جدیدی از حسابداری (نرم افزار حسابداری فروشگاهی،نرم افزار حسابداری شرکتی،نرم افزار حسابداری تولیدی)

کاربرد شاخص های ارزیابی عملکرد مالی شرکت ها چیست؟

عموما هنگامی که بحث از اصلاح عملکرد می شود ،عملکرد مالی مورد بحث قرار میگیرد.عملکرد مالی شامل فروش، سود خالص، حاشیه ناخالص، یا دیگر گزینه های مطلق مالی و حسابداری میباشد. تلاش برای بهبود عملکرد این موارد می تواند در ارزیابی رشد یک شرکت یا واحد تجاری معین در طول دوره های زمانی مختلف مفید باشد. در کنار تمام این اصلاحات ،شما با داشتن بینشی آگاهانه و بکاربردن شاخص های کلیدی مالی به رشد و تثبیت شرکت خود کمک می‌کنید.

در این مقاله ده شاخص مالی جهت بررسی عملکرد واحد مالی توسط گروه نرم افزار حسابداری محک ارائه می‌شود که توسط آن‌ها می‌توانید به‌راحتی عملکرد کسب‌وکار خود را ارزیابی کنید:

  1. محاسبه درآمد ناخالص تعدیل شده
  2. محاسبه سود قبل از محاسبه مالیات
  3. محاسبه هزینه‌های سربار
  4. محاسبه هزینه‌های نیروی کار
  5. محاسبه هزینه‌های ماهانه
  6. میانگین زمان جمع‌آوری‌شده برای پرداخت به منابع انسانی
  7. نسبت کل بدهی به کل دارایی‌ها (میزان استفاده شرکت از بدهی برای تأمین مالی دارایی‌های خود)
  8. پیش‌بینی بهره‌برداری منابع انسانی (نرخ استفاده از کل زمان موجود منابع انسانی شما)
  9. نرخ موثر ساعتی در بهره وری از نیروی انسانی
  10. تأثیر تمرکز مشتری بر عملکرد شرکت

به بررسی دقیق موارد بالا می‌پردازیم:

محاسبه درآمد ناخالص

محاسبه درآمد ناخالص تعدیل شده به چه منظوراست؟

برای درک بهتر این موضوع که در آمد ناخالص تعدیل شده چیست، در ابتدا باید به بررسی مفهوم درآمد ناخالص بپردازیم. منظور از درآمد ناخالص، تمام پول دریافتی در یک سال است که شما در اظهارنامه مالیاتی خود آن را عنوان می‌کنید. سپس موارد مشخصی را از درآمد ناخالص خود برای دریافت درآمد ناخالص تعدیل‌شدهٔ خود دریافت می‌کنید. درآمد ناخالص تعدیل شده به عددی گفته می‌شود که برای محاسبه بیشترین کسر مالیات یا اعتبار بکار برده می‌شود تا بار مالیاتی نهایی مشخص شود.

مفهوم درآمد ناخالص تعدیل شده برای تمامی کسب‌وکارها کاربرد دارد. تمرکز بر درآمد ناخالص تعدیل شده هیچ اهمیتی برای پیشرفت مالی شرکت‌ها ندارد. اهمیت این پرداختی‌ها آنجایی مشخص می‌شود که شما باید این عدد را بررسی کنید تا بدانید به سودآوری رسیدید و یا ضرر مالی کرده‌اید.

 درآمد ناخالص شامل دستمزد، سود سهام، سود سرمایه، درآمد مشاغل، توزیع بازنشستگی و سایر درآمدها می‌شود و درآمد ناخالص تعدیل شده شما هرگز بیشتر از درآمد ناخالص شما نخواهد بود و در برخی موارد ممکن است حتی کمتر باشد.

منظور از محاسبه سود قبل از محاسبه مالیات چیست؟

منظور از اینکه کسب‌وکار شما به سوددهی برسد چیست؟ هر شرکت موفق و روبه‌رشدی باید به این نکته توجه کند که سودآوری کسب‌وکارش در مقایسه با درآمد خود چقدر کارآمد است؟

برای مثال طبق تحقیقات به‌دست‌آمده متوسط سود دست آمده در صنعت تبلیغات و روابط‌عمومی 12 تا 15 درصد است و هدف اصلی طرح های کسب و کار کسب سود تا 20 درصد می‌باشد.

محاسبه هزینه های سربار

آیا هزینه‌های سربار را محاسبه می‌کنید؟

منظوراز محاسبه هزینه‌های سربار، هزینه‌های ثابتی می‌باشد که مستقیماً در ساخت کالا و تولید محصولات دخالتی ندارند. هزینه‌هایی مثل اجاره، خدمات شهری، بیمه و هزینه‌های فنی و هر هزینه‌ای که به‌صورت ماهانه ثابت است، جز هزینه‌های سربار محسوب می‌شود.

بطور معمول هزینه‌های سربار محاسبه شده باید بین 20 تا 25 درصد باشد. گروه نرم‌افزاری محک پیشنهاد می‌کند هزینه‌های سربار کسب‌وکار خود را محاسبه کنید تا به دیدگاه بهتری از عملکرد خود برسید.

هزینه نیروی کار چه تأثیری بر سوددهی کسب‌وکار شما دارد؟

هزینه‌های نیروی کار از مهم‌ترین عوامل تأثیرگذار بر تقاضای منابع انسانی از سوی کارفرمایان محسوب می‌شود. این حقیقت فاحشی است که سرمایه‌گذار و تولیدکننده به دنبال بیشترین مقدار سوددهی و به‌حداقل‌رساندن هزینه‌های تولید می‌باشد. پس توجه به هزینه‌های کار به شما کمک می‌کند تا  دستمزدها و تمامی هزینه‌ها را برآورد کنید تا راه موفقیت هموارتر شود.

هدف از محاسبه هزینه‌های ماهانه کسب‌وکار شما چیست؟

هدف از محاسبه هزینه‌های ماهانه کسب‌وکار شما چیست؟

عدم اطلاع از میزان درآمد و هزینه ها دقیقا شبیه به آن است که شما بخواهید به قله موفقیت دست بیابید ولی هیچ اطلاعی از امکانات لازم نداشته باشید.در حقیقت اگر میزان دقیق هزینه ها و درآمد های خود را برآورد نکنید ، هیچ وقت نمیتوانید به اهداف طرح تجاری خود برسید.

شما در محاسبه امور مالی شخصی خود نیز صندوق ذخیره ماهانه دارید. در مدیریت کسب‌وکار خود نیز باید به‌اندازهٔ دو ماه پول نقد در حساب خود ذخیره کنید. برای تعیین این مقدار باید کل مبلغ چک ها، پس‌انداز و سرمایه‌گذاری‌های خود را برآورد کنید و این مقدار را تقسیم بر هزینه‌های ثابت ماهانه کنید.

دانستن هزینه های ماهانه کسب وکارتان به شما کمک میکند تا نرخ رشد مالی خود را به دست آورید. اگرهزینه ماهانه بیشتری به نسبت درآمد خود دارید، باید بدانید که در شرایط پرخطری هستید و باید سریعا اقدامی فوری برای اصلاح الگو مخارج خود کنید.

چرا باید میانگین زمان جمع‌آوری‌شده برای پرداخت به منابع انسانی را محاسبه کنید!؟

منظور از زمان جمع‌آوری‌شده، مقدار زمانی است که برای پرداخت به منابع انسانی خود احتیاج دارید. همچنین اگر توانایی برآورد کل پرداختی‌ها را داشته باشید، با محاسبه زمان جمع‌آوری به کارآمد شدن کسب‌وکار خود کمک خواهید کرد. برای محاسبه این میزان پرداختی، ابتدا باید درآمد ماهانه و سود خالص کسب‌وکار خود را محک بزنید.

همچنین باید زمان جمع‌آوری را نیز در طرح تجاری خود مشخص کنید و مطابق با آن پیش بروید.

چرا باید نسبت بدهی به دارایی کل را بدانیم؟

چرا باید نسبت بدهی به دارایی کل را بدانیم؟

کسب و کاری در اوضاع بهم ریخته اقتصادی این روزها موفق میشود که در عین امیدواری، همیشه آماده وقایع غیر منتظره باشد. در واقع یک مدیر موفق باید همیشه آماده باشد تا از تهدیدهای موجود، فرصت های منحصر بفردی بیافریند.

حال منظور از نسبت بدهی چیست؟ نسبت بدهی از نسبت‌های مطرح مالی است که نشان‌دهنده آن است که چه نسبتی از کل بدهی‌های جاری و بلندمدت تجارت شما مربوط به دارایی‌هایش می‌باشد.برای محاسبه این میزان و نسبت ابتدا باید درآمد ماهیانه و سود خالص کسب‌وکار خود را محاسبه کنید. به طور واضح‌تر نسبت بدهی به دارایی از طریق تقسیم این دو مقدار بر هم محاسبه می‌شود.

این نسبت برای کاهش میزان ریسک شرکت مفید خواهد بود. متخصصان معتقدند که نسبت نرمال بدهی به دارایی زیر عدد 0.5 است. چنانچه این مقدار بالاتر از 0.5 برآورد شود مفهوم نادرستی را می‌رساند که اکثر دارایی‌های شرکت از طریق بدهی‌های آن تأمین می‌شود.

آیا از عملکرد کارکنان خود راضی هستید؟

میزان استفاده از انرژی منابع انسانی خود یک معیار مهم برای سازمان‌هاست. به‌عنوان یک مدیر موفق، باید بتوانید میزان بهره‌وری از منابع انسانی خود را پیش‌بینی کنید. بهینه‌سازی منابع از مهم‌ترین هدف‌های تجاری است. همین اندازه‌گیری ساده و به‌موقع می‌تواند تأثیرات قدرتمندی بر نحوه عملکرد کسب‌وکار شما بگذارد.

منظور از نرخ موثر ساعتی در بهره وری از نیروی انسانی چیست؟

همانطور که میدانید امروزه تکنولوژی با سرعت بالایی در حال پیشرفت است و تمامی کسب و کارها باید متناسب با همین سرعت رشد کنند.صنایع مختلف در هر زمینه ای در حال رقابت شدید با یکدیگر هستند و اگر شما به عنوان یک مدیر موفق نتوانید روش های نوینی را برای گسترش و پیشرفت کسب و کارتان درنظر بگیرید، از این بازار رقابتی حذف خواهید شد. پس ضروری است تا هر روز مطابق شاخص های مالی پیش بروید و استفاده مفیدی از نیروی انسانی خود کنید.

تعیین میزان بهره‌ وری از نیروی انسانی به شما کمک می‌کند تا متوجه میزان کارآمد بودن شرکت خود شویدو به رضایت کافی از عملکرد کارکنان خود برسید.. برای اینکار باید هزینه یک ساعت کار کارمند خود را محاسبه کنید. به‌این‌ترتیب معیارها و برآوردهای مؤثر موجب ایجاد تحلیلی موثر از میزان کارایی هر کارمند خواهد شد و در نهایت باعث پیشرفت می‌شود

تمرکز بر مشتری چه تأثیری بر عملکرد شرکت دارد؟

تمرکز بر مشتری چه تأثیری بر عملکرد شرکت دارد؟

تمرکز مشتری شاخص مهمی از ثبات مالی شرکت شما می‌باشد. تمرکز بالا بر روی مشتری کسب‌وکار شما زمانی اتفاق می‌افتد که هر مشتری 20 درصد و یا بیشتر درآمد و سود تجارت شما را به خود اختصاص دهد.

سؤال مطرح شده از دو دیدگاه قابل‌بررسی است: در دیدگاه اول تمرکز بر روی مشتری عامل فشاری روی صاحبان کسب‌وکار است و در دیدگاه دوم اصطلاح تمرکز مشتری دلیلی برای افزایش هماهنگی تولید، مدیریت موجودی‌ها است. در حقیقت افزایش تمرکز مشتری، موجب کاهش هزینه‌های فروش و بهبود عملکرد مالی شما می‌گردد. توجه به این نکته می‌تواند شما را در رسیدن به اهداف طرح تجاری خود نزدیک کند.

تاثیرشاخص های مالی بر رشد کسب و کار

شاخص های کلیدی مالی جریان اطلاعاتی هستند که شما می توانید به طور مرتب برای ارزیابی صحت و سلامت کسب و کار خود آن را پیگیری کنید. شاخص کلیدی مالی مفید، باعث افزایش بهره وری می شوند. شاخص های مالی به مدیریت کمک می کنند تا مشکلات را قبل از آن که آسیب جدی وارد نمایند، پیدا کنند. 

آیا میتوان با ارزیابی عملکرد به موقع فروش محصولات را نیز افزایش داد؟

منظور از فروش محصول یا خدمات ، ایجاد موقعیتی است که میتوانید مراجعه کننده های خود را به خریدار تبدیل کنید و با هر خرید به درآمدزایی بالاتری برسید.اما باید بدانید قوانین پیشرفت در کسب و کار خیلی فراتر از ایجاد معامله با مشتریان جدید است .قطعا مدیرانی که از تکنیک های درست کسب و کار و شاخص های مالی ذکر شده  بهره میبرند ،راه هموارتری برای موفقیت در پیش دارند.

گروه نرم افزاری محک نیز سال‌هاست که با اولویت قرار دادن علایق و نیازهای مشتریان خود در زمینه تولید و پشتیبانی نرم افزارهای مالی و مدیریتی مشغول به فعالیت است و مدیران این مجموعه با داشتن اطلاعات بالا در زمینه شاخص های کلیدی مالی، نجات دهنده اقتصاد کشور هستند.

منبع : HubSpot

برای دریافت جدید ترین مقالات، ایمیل خود را وارد کنید:

با نشر این محتوا، جامعه وبلاگ محک را گسترش دهید

ثمین اسدیان
ثمین اسدیان
تولید کننده محتوا هستم و تمام تلاشم بر این است که با ارائه محتوای مفید و ارزشمند، تجربه خوبی از بازدید سایت برایتان رقم بزنم.
مالیات بر درآمد اتفاقی چیست؟ معافیت‌های مالیاتی

مالیات بر درآمد اتفاقی چیست؟ معافیت‌های مالیاتی

زمان مطالعه این مقاله: 4 دقیقه مالیات بر درآمد اتفاقی یکی از انواع مالیات‌های مستقیم است که به درآمدهای غیر منتظره و غیر شغلی اشخاص حقیقی و حقوقی تعلق می‌گیرد. این نوع درآمدها در مقابل درآمدهای مستمر مانند حقوق و دستمزد قرار دارند. هرگاه شخص حقیقی

اطلاعات بیشتر
مالیات بر درآمد چیست؟ انواع مالیات بر درآمد

مالیات بر درآمد چیست؟ انواع مالیات بر درآمد

زمان مطالعه این مقاله: 5 دقیقه مالیات بر درآمد نوعی مالیات مستقیم است که توسط دولت بر درآمد اشخاص حقیقی و حقوقی اعمال می‌شود. این نوع مالیات دارای انواع مختلفی است که در ادامه مطلب به آن خواهیم پرداخت. نرخ مالیات بر درآمد بر اساس درآمد

اطلاعات بیشتر
مالیات بر درآمد املاک و مستغلات چیست؟

مالیات بر درآمد املاک و مستغلات چیست؟

زمان مطالعه این مقاله: 5 دقیقه مالیات بر درآمد املاک یکی از مباحث مالیاتی مهم و تخصصی است. فرقی نمی‌کند امسال یا چند سال دیگر، قوانین مالیات بر درآمد املاک اغلب، در راس مهم‌ترین انواع مالیات بر درآمد قرار دارد. شاید گره خوردن قوانین مالیات املاک

اطلاعات بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

جستجو

مشاهده رایگان دمو نرم افزارحسابداری