جستجو
Close this search box.

راه اندازی پارچه فروشی | درآمد و سود پارچه فروشی چقدر است؟

نوشته شده توسط مهدی میدان
زمان مطالعه این مقاله: 8 دقیقه

راه اندازی پارچه فروشی و رازهای موفقیت در شغل پارچه فروشی و صنعت نساجی در این روزها مورد توجه بسیاری از افراد قرار گرفته است. امروزه صنعت نساجی به عنوان یکی از هفت صنعت راهبردی کشور نقش مهمی در توسعه و رشد اقتصادی آن بر عهده دارد. یکی از بخش‌های مهم این صنعت تولید و عرضه انواع پارچه است. پارچه به عنوان یکی از برترین تولیدات کشور کاربرد زیادی در حوزه طراحی و دوخت انواع لباس دارد و سود زیادی را نصیب فعالین این حوزه کرده است. برای مطالعه ادامه مقاله همراه مجموعه نرم افزار حسابداری محک باشید…

فهرست مطالب

از شغل پارچه فروشی به عنوان یکی از کسب و کاری‌های قدیمی و مطمئن یاد می‌شود. فروش پارچه از دیرباز در کشور رواج داشته و افراد زیادی با توجه به سود مناسب این شغل اقدام به راه اندازی پارچه فروشی کرده‌اند. در این مقاله به صورت جامع و کامل به بررسی صفر تا صد راه اندازی پارچه فروشی پرداخته‌ایم. اگر شما جزو افرادی هستید که قصد فعالیت در این حوزه کاری را دارید پیشنهاد می‌کنیم این مقاله را از دست ندهید.

می‌توانید فایل صوتی «راه اندازی پارچه فروشی» را گوش کنید

ویژگی های انواع پارچه

ویژگی های انواع پارچه

پارچه‌ها لایه‌های انعطاف‌پذیر از جنس نخ و الیاف طبیعی و مصنوعی در هم بافته شده هستند که به طور گسترده‌ای در صنعت نساجی کاربرد دارند. نوع نخ یا الیاف پارچه و همچنین نحوه قرارگیری آن‌ها در کنار هم ساختمان پارچه و خصوصیات آن را به وجود می‌آورد. الیاف طبیعی پارچه شامل ابریشم، پشم، کتان و پنبه است و الیاف مصنوعی پارچه نیز شامل نایلون، ریون، و پلی‌استر است. پارچه‌ها در طرح، رنگ و انواع مختلفی تولید می‌شوند و در مواردی همچون طراحی، دوخت و… استفاده می‌شوند.

تاریخچه تولید و فروش پارچه در ایران

تحقیقات محققان در دهه‌های اخیر نشان دهنده می‌دهد که ایرانیان از اولین کسانی بودند که در زمینه بافندگی پارچه فعالیت داشتند. بررسی‌ها حاکی از این است که ساکنین ایران باستان در دوره دوم (عصر حجر میانین) با هنر پارچه‌بافی آشنا بودند. علاوه بر این آثار کشف شده مربوط به از هشت هزار سال قبل از میلاد نشان دهنده تاریخچه هنر پارچه‌بافی در ایران است.

پروفسور کارلتون کن طی تحقیقاتی که در سال‌های ۱۳۲۸ تا ۱۳۲۹ در زمینه باستان‌شناسی انجام می‌داد، در غاری موسوم به غار کمربند، نزدیکی دریای کاسپین، پارچه‌هایی به دست آورد که نشان می‌داد ایرانیان از دوران غارنشینی، پشم گوسفند و بز را به صورت پارچه به هم می‌بافتند. آزمایش‌هایی که بر روی این پارچه‌های کشف شده انجام گرفت، نشان دهنده قدمت ۶۵۰۰ ساله این آثار بود. از این رو می‌توان گفت که ایران تاریخچه غنی در زمینه هنر نساجی و پارچه‌بافی دارد.

این هنر در گذر زمان رشد و توسعه زیادی پیدا کرد و افراد زیادی به شیوه‌های مختلف، در بخش‌های متنوع این حوزه مشغول به فعالیت شدند. یکی از فعالیت‌هایی که امروزه در این حوزه رواج زیادی دارد راه اندازی پارچه فروشی است که در ادامه این مقاله به بررسی آن خواهیم پرداخت.

انواع پارچه ، خصوصیات و کاربردهای آنها

انواع پارچه ، خصوصیات و کاربردهای آنها

همان طور که اشاره کردیم پارچه از پیشینه تاریخی بالایی برخوردار است و به عنوان یکی از مهم‌ترین تولیدات بشر، در زندگی روزمره نقش پررنگی دارد. پارچه اصلی‌ترین عنصر در طراحی و تولید لباس‌های مختلف است از این رو در طرح، رنگ و انواع مختلفی تولید می‌شوند. انتخاب پارچه مناسب برای راه اندازی پارچه فروشی، تصمیم مهمی است که نیاز به دقت و بررسی زیادی دارد.

در حال حاضر انواع مختلفی از پارچه در بازار وجود دارد که هر کدام خصوصیات، ویژگی و کاربردهای خاص خود را دارد. پارچه‌ها بر اساس جنس الیافی که دارند به دو دسته طبیعی و مصنوعی و بر اساس بافتی که دارند به سه دسته تاروپود، حلقوی و بی بافت تقسیم می‌شود. در ادامه با برخی از مهم‌ترین و پرکاربردترین انواع پارچه جهت راه اندازی پارچه فروشی آشنا خواهیم شد.

پارچه لی

پارچه لی نوعی پارچه است که از استحکام و مقاومت بالایی برخوردار می‌باشد. انواع مختلف پارچه لی شامل نخی، کاغذی، ضخیم، کشی و غیر کشی است. این نوع پارچه در طراحی و دوخت انواع کیف، کفش، مانتو، شلوار و … بسیار پرکاربرد است. برای رنگ کردن پارچه لی از گیاهان استفاده می‌شود.

پارچه کتان

پارچه کتان یکی از پرکاربردترین انواع پارچه است که به دلیل قابلیت جذب آب بالا و خنکی، در فصل‌های بهار و تابستان استفاده می‌شود. از پارچه کتان برای طراحی و دوخت انواع مانتو، شلوار، پوشش مبل، کیف، رومیزی و … استفاده می‌شود. برای تولید این نوع پارچه از گیاه کتان استفاده می‌شود.

پارچه ابریشم

پارچه ابریشم جزو پارچه‌های بسیار نرم و براق است که در رنگ‌ها و طراح‌های مختلفی تولید می‌شود. برای تولید این پارچه گران قیمت از پیله کرم ابریشم استفاده می‌شود. از پارچه ابریشم برای دوخت انواع مانتو، شال، کت، شلوار و کراوات استفاده می‌شود.

پارچه ساتن

پارچه‌های ساتن صاف و براق هستند و به دلیل وزن کم، نیاز به مراقبت دارند از این رو در دوخت لباس‌های زنانه کاربرد زیادی دارند. در تولید این نوع پارچه از ابریشم، نایلون، پنبه، رایون، پولیستر و … استفاده می‌شود. پارچه ساتن در انواع مختلفی از قبیل فیروزه‌ای، پشت کرب، نگین دار، شیشه و … تولید می‌شوند.

پارچه ویسکوز

پارچه ویسکوز، پارچه‌ای با الیاف نیمه مصنوعی است که از خمیر چوب تهیه شده و معمولاً به عنوان جایگزینی برای ابریشم طبیعی استفاده می‌شود. فرایند تولید پارچه ویسکوز هزینه زیادی ندارد، از این رو قیمت کم و طرف‌داران زیادی دارد. پارچه ویسکوز برای دوخت پیراهن، بلوز، کت، فرش، روکش مبل و… استفاده می‌شود.

چرا راه اندازی پارچه فروشی با استقبال روبرو شده است؟

چرا راه اندازی پارچه فروشی با استقبال روبرو شده است؟

صنعت نساجی یکی از فعال‌ترین صنایع در دهه اخیر است که از بخش‌ها و حوزه‌های فعال مختلفی تشکیل شده است که یکی از آن ها حوزه فروش پارچه یا بزازی است. پارچه فروشی جزو مشاغلی است که ارتباط مستقیمی با صنعت مد و طراحی دارد از این رو افراد زیادی به طرق مختلف با این حوزه در ارتباط هستند.

پارچه‌ فروشی مکانی است که است که در آن فروش انواع پارچه به صورت عمده، خرده، متری و کیلویی انجام می‌شود. درگذشته راه اندازی پارچه‌ فروشی جزو برجسته‌ترین کسب و کارها به شمار می‌رفت و سود زیادی را نصیب فعالین این حوزه از جمله بازرگانانی که در زمینه خرید و فروش پارچه فعال بودند می‌کرد. امروزه نیز با توجه به رشد و توسعه صنعت نساجی و تغییرات مثبت در حوزه فروش پارچه افرادی زیادی با برنامه‌ریزی مناسب اقدام به راه اندازی پارچه فروشی می‌کنند و درآمدهای خوبی از این شغل کسب می‌کنند.

مراحل راه اندازی پارچه فروشی چیست؟

مراحل راه اندازی مغازه پارچه فروشی چیست؟

اگر مراحل راه اندازی و شروع شغل پارچه فروشی را از ابتدا بدانیم و نقشه راه را در ذهن خودمان چیده باشیم، در ادامه مسیر کمتر با چالش روبرو خواهیم شد. مراحل راه اندازی مغازه پارچه فروشی عبارتند از:

اولین مرحله در راه اندازی پارچه فروشی: تصمیم‌گیری

اولین قدم برای فردی که قصد راه اندازی پارچه فروشی دارد، انتخاب نوع پارچه و بازار هدف آن است. در این مرحله می باست نوع کالا از لحاظ قیمت، جنس و سایر ملاک‌ها مشخص شود و بازار هدف را مورد تحلیل و بررسی قرار گیرد و در نهایت تصمیم مناسب اتخاذ شود.

دومین مرحله در راه اندازی پارچه فروشی: تجربه و دانش نسبی

فردی که قصد راه اندازی پارچه فروشی را دارد می‌بایست قبل از شروع فعالیت تجربه و دانش لازم در این زمینه را کسب کند. تجربه و دانش مناسب از مهم‌ترین عواملی هستند که در موفقیت یک کسب و کار نقش دارند. استفاده از کتاب‌ها، مقالات و همچنین فعالیت در حیطه مشابه پارچه فروشی از جمله موجب کسب تجربه و دانش در این زمینه می‌شوند.

سومین مرحله در راه اندازی پارچه فروشی: انتخاب مکان مناسب

موقعیت مکانی از جمله عواملی است که تأثیر زیادی در میزان سود و فروش یک کسب و کار دارد. در شروع راه اندازی پارچه فروشی نیز انتخاب مکان مناسب برای شروع کار تأثیر زیادی در میزان درآمد دارد. داشتن یک مغازه پارچه فروشی در یک موقعیت مکانی مناسب در کنار یک بازاریابی خوب می‌تواند آینده کاری شما را تضمین کند.

درآمد پارچه فروشی چقدر است ؟

برای راه اندازی پارچه فروشی به سرمایه زیادی نیاز دارید.اگر بتوانید پارچه را از چین و یا دبی وارد کنید، سود پارچه فروشی خود را بالا خواهید برد. درآمد پارچه فروشی بسیار متأثر از منطقه کسب و کار شماست. اگر ساکنین منطقه خواهان دوخت انواع لباس باشند، شما به راحتی می‌توانید به حداقل درآمد بالای 10 میلیون تومان در ماه برسید.

سود پارچه فروشی چند درصد است؟

سود یک مغازه پارچه فروشی کوچک فراتر از چیزی است که فکر می کنید ، فقط کافی است در عین صبر هوای مشتری را داشته باشید .به طور کلی سود پارچه فروشی 25 درصد برآورد شده است .

چهارمین مرحله در راه اندازی پارچه فروشی: بازاریابی

بازاریابی یک استراتژی ویژه است که توسط کسب و کارها جهت جذب مشتری استفاده می‌شود در واقع در عملیات بازاریابی از شیوه‌هایی خاصی برای جذب مشتری استفاده می‌شود. برندسازی و تبلیغات به عنوان دو شاخه از بازاریابی ارتباط مستقیمی با موفقیت یک کسب و کار دارند. از این رو افرادی که قصد فعالیت در این حوزه را دارند می‌بایست بازاریابی را به عنوان بخش از برنامه خود قرار دهند.

انواع روش‌های فروش پارچه

امروزه روش‌ها و شیوه‌های مختلفی برای فروش کالا و خدمات توسط کسب و کارها ارائه شده است. در راه اندازی پارچه فروشی نیز روش‌های مختلفی جهت فروش پارچه وجود دارد. روش‌هایی که گزینه‌های متعددی برای فروش پارچه به مشتری ارائه می‌دهد.

  • فروش پارچه به صورت عمده و خرده
  • فروش پارچه به صورت کیلویی و متری
  • فروش پارچه به صورت اینترنتی

مواردی بالا برخی از معمول‌ترین روش‌های فروش پارچه است. در این بین فروش پارچه به صورت کیلویی از محبوبیت بالایی در این شغل برخوردار است که در ادامه به بررسی آن خواهیم پرداخت.

فروش پارچه به صورت کیلویی

فروش پارچه به صورت کیلویی و متری یکی از مقرون به‌صرفه‌ترین روش‌های فروش پارچه برای تولیدکنندگان است. در این روش مجموعه‌ای از پارچه‌ها با طرح و رنگ‌های مختلف به صورت کیلویی و با سنجش وزن آن به فروش می‌رود. این روش فروش پارچه در صورتی می‌تواند اقتصادی و مقرون‌به‌صرفه باشد که پارچه‌های خریداری شده سالم باشند و ضایعات زیادی نداشته باشند. فروش کیلویی پارچه بیشتر در بازارهای عمده فروشی پارچه و یا در کارگاه‌های تولید پارچه صورت می‌گیرد و خریداران آن نیز اغلب تولیدکنندگان لباس و افرادی که قصد راه اندازی پارچه فروشی دارند هستند.

مزایای راه اندازی پارچه فروشی

در این بخش از مقاله چگونگی راه اندازی پارچه فروشی، بصورت فهرست وار به مزایای شغل پارچه فروشی اشاره خواهیم داشت:

  1. راه اندازی پارچه فروشی به تجهیزات خاصی نیاز ندارد.
  2. این شغل حاشیه سود مناسبی در پی دارد
  3. راه اندازی پارچه فروشی کسب و کاری با فعالیت بدنی کم، آرام و بی سر و صدا است
  4. سرمایه اولیه پایین و متناسب با متراژ مغازه و حجم کار
  5. امکان صادرات پارچه به کشورهای همسایه
  6. تسهیل در دریافت مجوزهای راه اندازی
  7. نبود تاریخ انقضا برای پارچه
  8. وجود تنوع زیاد در پارچه‌ها
بستن سال مالی در نرم افزار محک
بستن سال مالی در نرم افزار محک

معایب راه اندازی پارچه فروشی

یکی از بزرگترین چالشهای این شغل که برخی از آن بعنوان عیب یاد می کنند این است که فروش پارچه تمام فصول سال یکنواخت نیست. این موضوع میتوان د برای برخی از دوره های مالی برای صاحبان این کسب و کار مشکلات جدی به وجود بیاورد.

فوت و فن پارچه فروشی چیست؟

فوت و فن پارچه فروشی چیست؟

پارچه فروش موفق فردی است که مهارت های زیر را دارا باشد:

  • داشتن برنامه و هدف مناسب
  • مشاوره گرفتن قبل از شروع کار از افراد متخصص این حوزه
  • استفاده از شیوه‌های مختلف بازاریابی
  • فروش پارچه به شیوه‌های مختلف از جمله فروش اینترنتی
  • انتخاب و فروش پارچه‌های عام پسند و به روز
  • بالا بردن سطح تجربه و دانش در این حوزه کاری
  • ارتباط و همکاری با تولیدها، کارگاه‌ها و سایر همکاران فروشنده پارچه
  • استفاده از نرم‌افزار حسابداری جهت مدیریت امور مالی
  • توجه ویژه به میزان سود و تخفیف هر کالا
  • فروش پارچه‌ها به صورت نقدی و دوری از فروش به صورت امانی

مجوز لازم جهت تاسیس مغازه پارچه فروشی و دریافت جواز کسب

پروانه کسب یکی از مهم‌ترین مجوزها در راه اندازی مغازه پارچه فروشی است که برای دریافت آن می‌بایست فرد متقاضی دارای شرایط و مدارک زیر باشد.

  • اصل شناسنامه و کارت ملی همراه با کپی آن ها
  • کارت پایان خدمت یا معافیت دائم
  • ارائه سند مالکیت یا اجاره‌نامه دارای اعتبار
  • ارائه گواهی عدم سوءپیشینه از نیروی انتظامی
  • گواهی اداره امور مالیاتی مبنی بر تشکیل پرونده
  • گواهی گذراندن دوره‌های آموزشی متناسب با کسب و کار
  • گواهی معافیت تحصیلی برای دانشجویان و طلاب
  • 12 قطعه عکس

اوضاع بازار صادرات و واردات پارچه چگونه است؟

امروزه صادرات و واردات کالا نقش مهمی در رونق و توسعه اقتصادی کشورها دارد. پارچه از جمله کالاهایی است که به عنوان یکی از صنایع نساجی بخش بزرگی از صادرات و واردات این حوزه را شامل می‌شود. طبق آمار سازمان تجارت جهانی چین، هند، ایتالیا، آلمان و پاکستان از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان و صادرکنندگان پارچه درجهان هستند.

ایران نیز جزو کشورهایی است که از پتانسیل بسیار خوبی در این زمینه برخوردار است و بـر اساس سند چشم‌انداز برای این صنعت، برنامه‌های ویژه‌ای برای توسعه و رونق در نظر گرفته شده است که می‌توان به آینده امیدوار بود. در حال حاضر نیز فعالینی در داخل کشور هستند که در زمینه صادرات و واردات پارچه فعالیت‌های گسترده‌ای انجام می‌دهند و از این راه درآمدهای بالایی کسب می‌کنند.

درآمد و سود پارچه فروشی چقدر است؟

شغل پارچه فروشی یکی از مشاغل پردرآمد است. البته میزان سودآوری پارچه فروشی ارتباط زیادی با محل و موقعیت فروشگاه پارچه فروشی، تنوع محصولات و حتی وسعت مغازه دارد. به گفته برخی کسبه، درآمد ماهانه پارچه فروشی می‌تواند تا 50 میلیون تومان برسد و حتی در فصول خاص و شب عید این درآمد بسیار بالاتر نیز می‌رود. این شغل معمولا حاشیه سود 25 درصدی دارد.

البته شغل پارچه فروشی نیز مانند هر شغل دیگری ممکن است دچار نوسانات بازار بشود. اما از آنجایی که بازار پارچه فروشی به نوعی یک بازار پایه است و مشاغل زیادی، مثل تولیدی‌های لباس، به آن وابسته هستند، رکود در این بازار معمولا طولانی نمی‌شود. از این رو، شغل پارچه فروش یک شغل باثبات و درآمد آن پایدار است.

سرمایه اولیه برای پارچه فروشی چقدر است؟

با توجه به افزایش قیمت اجاره بهای مغازه، حداقل سرمایه اولیه راه اندازی پارچه فروشی 400 میلیون تومان است. البته باید مدتی در این بازار فعالیت کرده باشید و نزد تامین کنندگان اعتبار داشته باشید تا بتوانید حداقل برای مدتی اجناس مغازه خود را به صورت اعتباری و چکی تامین کنید.

نرم افزار حسابداری پارچه فروشی محک به همراه نسخه رایگان

یکی از دغدغه های مهمی که برای راه اندازی هر کسب و کار باید مورد توجه قرار گیرد، خرید نرم افزار حسابداری متناسب با آن شغل است. برنامه حسابداری پارچه فروشی محک که از دسته سیستم حسابداری فروشگاهی میتواند کمک های زیادی برای مرتب کردن حساب و کتاب شما ارائه کند.

سخن پایانی

امروزه می‌توان از صنعت نساجی بعنوان یکی از فعال‌ترین و پرکاربردترین صنایع کشور یاد کرد که نقش مهمی در تأمین و توزیع پارچه در کشور دارد. پارچه به عنوان یکی از مهم‌ترین تولیدات کشور به صورت گسترده‌ای در حوزه طراحی و دوخت انواع لباس و… کاربرد دارد. از این رو افراد زیادی به شیوه‌های مختلفی از جمله راه اندازی پارچه فروشی در این حوزه فعالیت می‌کنند. فروش پارچه کسب و کاری مطمئن با حاشیه سود مناسب است که نیاز به تجربه و دانش زیادی دارد. افرادی که در این در زمینه فروش پارچه فعالیت می‌کنند برای موفقیت می‌بایست برنامه‌ریزی مناسبی داشته باشند و از مشاوره افراد متخصص در این حوزه بهره ببرند.

منبع:gaebler

برای دریافت جدید ترین مقالات، ایمیل خود را وارد کنید:

با نشر این محتوا، جامعه وبلاگ محک را گسترش دهید

مهدی میدان
مهدی میدان
مالیات بر درآمد اتفاقی چیست؟ معافیت‌های مالیاتی

مالیات بر درآمد اتفاقی چیست؟ معافیت‌های مالیاتی

زمان مطالعه این مقاله: 4 دقیقه مالیات بر درآمد اتفاقی یکی از انواع مالیات‌های مستقیم است که به درآمدهای غیر منتظره و غیر شغلی اشخاص حقیقی و حقوقی تعلق می‌گیرد. این نوع درآمدها در مقابل درآمدهای مستمر مانند حقوق و دستمزد قرار دارند. هرگاه شخص حقیقی

اطلاعات بیشتر
مالیات بر درآمد چیست؟ انواع مالیات بر درآمد

مالیات بر درآمد چیست؟ انواع مالیات بر درآمد

زمان مطالعه این مقاله: 5 دقیقه مالیات بر درآمد نوعی مالیات مستقیم است که توسط دولت بر درآمد اشخاص حقیقی و حقوقی اعمال می‌شود. این نوع مالیات دارای انواع مختلفی است که در ادامه مطلب به آن خواهیم پرداخت. نرخ مالیات بر درآمد بر اساس درآمد

اطلاعات بیشتر
مالیات بر درآمد املاک و مستغلات چیست؟

مالیات بر درآمد املاک و مستغلات چیست؟

زمان مطالعه این مقاله: 5 دقیقه مالیات بر درآمد املاک یکی از مباحث مالیاتی مهم و تخصصی است. فرقی نمی‌کند امسال یا چند سال دیگر، قوانین مالیات بر درآمد املاک اغلب، در راس مهم‌ترین انواع مالیات بر درآمد قرار دارد. شاید گره خوردن قوانین مالیات املاک

اطلاعات بیشتر

9 پاسخ

  1. سلام..با چقدر سرمایه میشه پارچه فروشی راه انداخت؟

    1. سلام. اطلاعات مربوط به سرمایه اولیه راه اندازی پارچه فروشی به متن اضافه شد.

  2. سلام ،برای راه اندازی پارچه فروشی کیلویی با متراژ مغازه ۱۰ ۱۵ متر چقد سرمایه لازمه

  3. با سلام
    برای راه اندازی پارچه فروشی حدودا چقدر هزینه دکور و طبقه بندی نیاز هست ؟
    ممنون

    1. سلام.نظر درباره این موضوع در حیطه تخصصی ما نیست. هزینه نصب دکور و طبقه بندی در شهرهای مختلف متفاوت است .بهتر است با مراجعه به شرکت های طراحی دکوراسیون از حدود قیمت ها مطلع شوید.

  4. من با ۴۵۰میلیون سرمایه درحال حاضر پارچه سرا زدم و فقط پارچهای مجلسی و مانتویی باکیفیت اوردم،۴۰میلیون از این مبلع صرف دکوراسیون شد و مغازه ۷۰متری دوبلکس

    1. سلام ممنون
      بله اگه مهارت های لازم رو کسب کرده باشین میتونین این کسب و کار رو راه اندازی کنین.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

جستجو

مشاهده رایگان دمو نرم افزارحسابداری