جستجو
Close this search box.

خود رهبری چیست | مهارت‌های لازم برای خود رهبری کدام است؟

نوشته شده توسط محمد حسین دهقانی
زمان مطالعه این مقاله: 7 دقیقه

خود رهبری مهارتی است که این‌روز ها برای رونق کسب‌وکارها بسیار مفید و اثرگذار است. این مهارت هم برای صاحب کسب‌وکار بسیار ضروری است و هم همکاران او. در این مقاله با مفهوم خود رهبری آشنا خواهیم شد، مهارت‌های لازم برای خود رهبری را بررسی خواهیم کرد و اهمیت آن را برای رونق کسب‌وکارها نشان خواهیم داد. پس با ما همراه باشید.

فهرست مطالب

خود رهبری چیست؟

خود رهبری چیست؟

خود رهبری حالتی درونی است که به شما این امکان را می‌دهد با نظارت درونی خود، اهداف شخصی و کاری را برای خود محقق کنید. خود رهبری یعنی بدانید:

  • در حال حاضر چه شخصیتی دارید؟
  • برای خلق اهداف خود باید چه شخصیتی داشته باشید؟
  • چه مسیری برای خلق اهداف خود باید طی کنید؟
  • چگونه بر اندیشه‌ها و احساسات خود مسلط باشید؟

خود رهبری بهترین راه و مطمئن‌ترین مسیر برای خلق اهداف و دستاوردها است. در خود رهبری شما فرمان زندگی خودتان را به‌دست می‌گیرید و مصمم هستید بدون حضور ناظران بیرونی و صرفا با تکیه بر قدرت ایمان و اشتیاق سوزان خود، به سمت خلق اهداف حرکت کنید.

بررسی دانشمندان و مربیان کسب‌وکار نشان می‌دهد صاحبان کسب‌وکاری که مهارت‌های خود رهبری را در خود تقویت نموده‌اند، بیش از افرادی که در این زمینه فعالیت داشته‌اند موفقیت کسب کردند و کمتر شکست خوردند. این مسئله اهمیت بررسی خود رهبری را بیش از پیش نشان می‌دهد.

اصطلاح خود رهبری برای اولین‌بار توسط چارلز سی‌مانز در ادبیات مدیریت سازمانی متولد شد. در نگاه او خود رهبری فرآیندی است که یک شخص خودش را به سمت خلق اهداف و دستاوردهایی که خواهان او است حرکت دهد؛ چه از این حرکت خوشحال باشد و چه خوشحال نباشد.

اهمیت خود رهبری به چه دلیل است؟

اهمیت خود رهبری به چه دلیل است؟

خود رهبری به شما کمک می‌کند تا هم خودتان را به خوبی رهبری کنید و هم رهبر خوبی برای دیگران باشید. رونق هر کسب‌وکاری نیازمند گروه‌سازی است و زمانی بهترین گروه شکل خواهد گرفت که شما بتوانید بهترین خود باشید و بهترین اقدامات را در این راستا رقم بزنید. اگر بخواهیم جزئی‌تر صحبت کنیم، باید بگوییم خود رهبری به شما کمک می‌کند تا:

کارآمد باشید: شما اگر خودتان صاحب کسب‌وکار باشید با داشتن مهارت خود رهبری می‌توانید زمان خود را مدیریت کنید و بهترین خود را ارائه دهید و همین مسئله باعث بهره‌وری کسب‌وکار شما خواهد شد. شما حتی اگر صاحب کسب‌وکار هم نباشید و لازم است در جایی استخدام شوید، در صورتی که بتوانید مهارت خود رهبری را به مدیر کسب‌وکار نشان دهید، خیلی زود استخدام خواهید شد؛ چون مدیران خودساخته می‌دانند کارمندانی می‌توانند اتفاقات خوبی رقم بزنند که بهترین خود را ارائه دهند.

با انگیزه باشید: از آن‌جا که خود رهبری باعث می‌شود شما بهترین خود را ارائه دهید و اقدامات خودتان را به‌زیبایی پیش ببرید و در زمان معین خودش به پایان برسانید، همین مسئله عزت‌نفس و اعتماد به‌نفس شما را افزایش می‌دهد و در نتیجه شما انگیزه بیشتری برای فعالیت خواهید داشت. 

تعامل بهتری با همکاران داشته باشید: یک فعال اقتصادی خود رهبر از آنجایی که به تلاش‌های خویش متعهد است، اعتماد سایر همکاران را هم جلب کرده و به آن‌ها کمک می‌کند تا به‌راحتی به او اعتماد کنند. همین مسئله تعامل خوبی با همکاران را شکل خواهد داد.

دیگران با اعتقاد از شما پیروی می‌کنند: این مسئله زمانی خودش را نشان می‌دهد که شما یا صاحب کسب‌وکار باشید و یا در یک کسب‌وکار مسئولیتی داشته باشید و دیگران زیردستان شما باشند. به قول یک استاد موفقیت، همیشه درس پرواز را از کسانی بیاموزید که مسیری که شما قرار است آن را طی کنید، آن‌ها قبلا طی کرده‌اند. در همین راستا وقتی شما شخصیت خود رهبر داشته باشید، الگوی خوبی برای زیردستان خود خواهید بود و همین مسئله باعث می‌شود آن‌ها به زیبایی از شما پیروی کنند و اتفاقات خوبی را برای شما رقم بزنند.

نتیجه خود رهبری این است که شما هم خودتان را به زیبایی مدیریت می‌کنید و هم همکارانتان به‌زیبایی مدیریت می‌شوند.

مهارت‌های لازم برای خود رهبری
بستن سال مالی در نرم افزار محک
بستن سال مالی در نرم افزار محک

مهارت‌های لازم برای خود رهبری

خود رهبری مانند سایر صفات و مسائل دیگر قابل یادگیری است. در ادامه با مهارت‌هایی آشنا خواهیم شد که آموختن آن‌ها می‌تواند از شما یک شخصیت خود رهبر بسازد:

خودآگاهی

خودآگاهی شاید مهم‌ترین مهارت برای ارتقاء خود رهبری در شخصیت شما خودآگاهی باشد. خودآگاهی یعنی مرتب با خود مرور کنید که:

  • چه شخصیتی دارید؟
  • قرار است به چه‌شخصیتی تبدیل شوید؟
  • چه نقاط قوت و ضعفی دارید؟
  • قرار است چه‌مسیری برای خلق اهداف و دستاوردهای خودتان طی کنید؟
  • چه استعدادها و علایقی در شما وجود دارد؟
  • ارزش‌های شخصی و شغلی شما چیست؟

البته خیلی از پرسش‌هایی که در این بخش مطرح شد، ناظر به اصل مفهوم خود رهبری است. در خودآگاهی شما باید این پرسش‌ها را مرتبا در ذهن خود مرور کنید و سعی کنید اتفاقات مثبتی در این زمینه برای شما رقم بخورد.

شناسایی تجربیات دیگران

همان‌طور که قبلا گفته شد، خود رهبری مهارتی قابل آموختن است و شامل مجموعه‌ای از روش‌ها است. برای این‌که در این مهارت موفق باشیم و زودتر بتوانیم شخصیت خود رهبر پیدا کنیم، لازم است حتما تجربیات موفق و ناموفق دیگران (به خصوص الگوها) را شناسایی کنیم. این‌کار باعث می‌شود نقاط مثبت آن‌ها را پیاده کنیم و از نقاط منفی آن‌ها اجتناب کنیم.

تفکر سازنده

تمام زندگی ما حاصل افکار و اندیشه‌های ما هستند. افکار و اندیشه‌ها یا منجر به موفقیت ما می‌شوند و یا از ما یک شخصیت شکست‌خورده می‌سازد. در همین راستا مهم است که ما چگونه فکر می‌کنیم!؟ نسبت به چالش‌ها و مسائل زندگی چه رویکردی داریم؟

یکی از سرفصل‌های بسیار مهم و استراتژیک در مقول تفکر سازنده مثبت اندیشی است. شما زمانی می‌توانید شخصیت خود رهبر داشته باشید که امیدوار باشید چنین اتفاقی در دنیای شما خواهد افتاد. در همین راستا سعی کنید همیشه مثبت اندیشی را تمرین کنید تا اتفاقات خوبی برای شما رقم بخورد.

برنامه ریزی و هدف گذاری

اتفاقات بزرگ با انجام اقدامات کوچک و پیوسته محقق می‌شود. ایجاد یک شخصیت خود رهبر نیز از این قاعده مستثنی نیست. برای تحقق چنین شخصیتی باید برنامه‌ریزی داشت و فرآیند طولانی و دشوار خود رهبری را به قدم‌های کوچک و پیوسته تقسیم کرد. با این روش موفقیت بسیار نزدیک خواهد بود و اتفاقات مثبت حتما رخ خواهد داد.

انگیزه سازی

ایجاد شخصیت خود محور در ما زمان‌بر بوده و دشوار به‌نظر می‌رسد و اصولا انجام کارهای زمان‌بر و دشوار مخالف طبع اولیه انسان‌ها است؛ لذا برای تحقق این مسئله باید به اندازه کافی انگیزه داشته باشیم. انگیزه‌ها به ما کمک می‌کنند تا ثابت‌قدم باشیم و بتوانیم تا آخر مسیر حرکت کنیم. یکی از بهترین اقدامات برای انگیزه‌سازی، استفاده از اهرم رنج و ولذت است. اهرم رنج و لذت یعنی:

  • لذت حاصل از داشتن خود رهبری در کار و زندگی را بدانیم و مرتبا آن را در ذهن خود مرور کنیم.
  • رنج ناشی از نداشتن خود رهبری را در ذهن خود مرور کنیم و اجازه ندهیم چنین رنجی در زندگی ما همیشگی باشد.

یکی از اقدامات مهیج برای انگیزه‌سازی، استفاده از قدرت تصویرسازی ذهنی است. سعی کنید شخصیت خود رهبری که در آینده خواهید ساخت را در ذهن خود مجسم کنید و ابعاد مخلتف این مسئله را در ذهن خود تخیل کنید و نقاط مثبت مربوط به آن‌را بررسی کنید. تصویرسازی ذهنی ذهن ناخودآگاه شما را فعال خواهد ساخت و زمینه را برای خلق بهتر اهداف شما فراهم خواهد کرد.

خودپذیری

یکی از مهارت‌های بسیار مهم و راهبردی برای رسیدن به خود رهبری، داشتن مهارت خودپذیری است. خودپذیری یعنی پذیرش تمام خوبی‌ها و ضعف‌های خودتان در کنار هم و دوست‌داشتن خودتان و تلاش برای ارتقاء شخصیت خودتان. خودپذیری باعث می‌شود شما عزت‌نفس کافی برای خلق هدف‌ها داشته باشید. اگر خود را همان‌گونه که هستید نپذیرید، مرتبا احساس ناامیدی خواهید داشت و احساس ناامیدی (همان‌طور که در موارد قبلی هم گفته شد) مانع جدی برای خلق اهداف و دستاوردها است.

برای رسیدن به خود رهبری، مهم است که خودتان را همان‌گونه که هستید بپذیرید و دوست داشته باشید.

یکی از مصادیق مهم خودپذیری نترسیدن از شکست است. شکست‌خوردن فرآیند طبیعی موفقیت و خلق اهداف است. یکی از افراد دانشمند جمله معروفی دارد: «گاهی اوقات شما پیروز می‌شوید و گاهی اوقات تجربه کسب می‌کنید». در مسیر خود رهبری ممکن است بارها و بارها شکست بخورید. اصلا مهم نیست! مهم این است که پس‌از هربار زمین خوردن دوباره قیام کنید و ادامه دهید.

کاریزما

یکی از مهارت‌های مهم برای خود رهبری (البته این مهارت بیشتر برای رهبری دیگران کاربردی است) کاریزما است. کاریزما یعنی جذبه‌ای که دیگران در شما مشاهده می‌کنند و همین مسئله باعث جذب آنان به سمت شما خواهد شد. برخی افراد به صورت ذاتی کاریزما دارند؛ اما برخی دیگر این‌گونه نیستند و باید این مهارت را یاد بگیرند. در این زمینه می‌توانید مقاله زیر را مطالعه کنید:

کاریزما چیست؟ چگونه شخصیتی کاریزماتیک داشته باشیم؟

همدلی

ما در جامعه زندگی می‌کنیم و رفع خیلی از نیازهای ما و پیشبرد اهداف ما در گرو ارتباط با دیگران است. زمانی دیگران (چه اعضای خانواده، چه همکاران و …) با ما تعامل خوبی خواهند داشت که ما را دوست داشته‌باشند. ما باید احساس مهم‌بودن به مخاطب خود بدهیم و تا جایی که در توان ما است به آن‌ها کمک کنیم. این مسئله باعث ایجاد همدلی خواهد شد.

البته در کنار ایجاد مهارت همدلی، باید حواسمان به سایر مهارت‌های اجتماعی هم باشد. باید بتوانیم ارتباطات مهم و راهبردی ایجاد کنیم، آن را ارتقاء دهیم و سعی کنیم آن را حفظ کنیم. مجموعه این اتفاقات موفقیت ما را تضمین خواهد کرد.

رابطه خود رهبری و نرم‌ افزارهای حسابداری

رابطه خود رهبری و نرم‌ افزارهای حسابداری !!!

یکی از ابعاد خود رهبری، خود رهبری در محاسبات مالی است. شما (چه در زندگی شخصی و چه در زندگی کاری) لازم است تا تمام اطلاعات مالی مربوط به خودتان را بدانید و متناسب با آن تصمیم‌گیری کنید و مرتبا موفقیت مالی خود را در ابعاد مختلف رصد کنید. بهترین کار برای انجام محاسبات مالی، استفاده از نرم‌افزارهای حسابداری است. در این‌میان پیشنهاد ما به شما استفاده از نرم‌افزار حسابداری محک می‌باشد.

نرم‌ افزار حسابداری محک در کنار شما و در خدمت شما است و به شما این امکان را می‌دهد که محاسبات مالی خود را در زندگی شخصی و کاری خود مدیریت کنید. گروه نرم‌ افزاری محک برای متناسب با هرکدام از این نیازها برای شما محصولاتی را در نظر گرفته است که در ادامه با برخی از آن‌ها آشنا خواهیم شد.

کیف پول محک

کیف پول محک یک اپلیکیشن ساده و کاربردی است که در گوشی شما نصب می‌شود و شما می‌توانید تمام محاسبات مالی لازم را با این کیف پول انجام دهید. کیف پول محک به شما کمک می‌کند تا:

  • تمامی هزینه‌ها و درآمدهای خود را ثبت کنید.
  • اقساط و چک‌های خود را ثبت کنید و نسبت به زمان پرداخت آن اطلاع داشته باشید.
  • از هزینه‌ها و درآمدهای خود گزارش کاربردی تهیه کنید.
  • بدهی‌ها و طلب‌های خود را به همراه تاریخ آن ثبت کنید.
  • بودجه‌بندی لازم برای هزینه‌های خودتان داشته باشید.
  • نرم‌افزار را متناسب با مدل دخل و خرج خود شخصی‌سازی کنید.

کیف پول محک در دو نسخه رایگان و پولی عرضه می‌شود. برای آشنایی بیشتر و دانلود کیف پول محک می‌توانید به آدرس زیر مراجعه کنید:

mahakwallet.ir

سری نرم‌ افزارهای حسابداری محک

برای خود رهبری در محاسبات مالی کسب‌وکار کوچک یا متوسط خود، می‌توانید از مجموعه نرم‌ افزارهای حسابداری محک استفاده کنید. نرم‌افزار حسابداری محک با کاربری ساده و روان خود به شما این امکان را می‌دهد که محاسبات مالی خود را سریع و با کمترین میزان خطاپذیری انجام دهید. برای آشنایی بیشتر با سری نرم‌ افزارهای حسابداری محک می‌توانید به لینک زیر مراجعه کنید:

سری نرم‌ افزارهای حسابداری محک

در کنار همه این‌ها، نرم‌ افزار حسابداری محک از افزونه‌های متعددی برخوردار است که در ادامه با برخی از آن‌ها آشنا خواهیم شد:

افزونه تحلیلگر محک

این افزونه قابلیت تحلیل و بررسی اطلاعات نرم‌افزار را برای بازه های زمانی مشخص به خریدار آن می‌دهد تا کاربر از گزارشات متنوع، زیبا و کاربردی آن استفاده کند. گزارش‌های این افزونه تحلیلی و مقایسه ای بوده و یک دید کلی به مدیریت مجموعه خواهد داد. نکته قابل توجه این است که کاربر می‌تواند هر زمان که نیاز به تحلیل جدید دارد این افزونه را مجددا خریداری نماید. استفاده از افزونه تحلیلگر محک برای خود رهبری در محاسبات مالی کسب‌وکار بسیار راهبردی است. شما با استفاده از این افزونه به اطلاعات زیر دسترسی خواهید داشت:

  • سودآور ترین مشتریان
  • کم‌سود ترین مشتریان
  • بیشترین فروش به اشخاص
  • کم‌ترین فروش به اشخاص
  • فروش به تفکیک کالا و شخص
  • بیشترین چک‌های دریافتی برگشتی اشخاص
  • بیشترین چک‌های پرداختی برگشتی اشخاص
  • بیشترین خرید از اشخاص
  • کمترین خرید از اشخاص
  • خرید به تفکیک کالا و اشخاص
  • سودآورترین کالاها
  • کم سودترین کالاها
  • پرفروش‌ترین کالاها

افزونه سیستم پروژه‌های محک

در صورتی که بر روی چند پروژه به صورت هم‌زمان در حال فعالیت هستید و می خواهید هزینه‌ها و درآمدهای هر پروژه را به صورت مجزا گزارش‌گیری نمایید، این افزونه به شما چنین قابلیتی خواهد داد. در برخی موارد دیگر شاید شما تمایل به تفکیک هزینه‌های واحدها از یکدیگر داشته‌باشید؛ مثلا بخواهید هزینه حقوق هر واحد را به صورت جداگانه گزارش بگیرید که در اصطلاح به این کار جدا سازی مراکز هزینه هم گفته می شود که این افزونه باز هم اجازه چنین کاری به شما خواهد داد. در ادامه با برخی کاربردهای افزونه سیستم‌ پروژه‌های محک آشنا خواهید شد:

  • امکان تعریف پروژه ها یا مراکز هزینه
  • دریافت گزارشات به تفکیک
  • قابلیت جستجو پروژه ها
  • قابلیت ثبت از قسمت های مختلف نرم افزار در خصوص یک پروژه

حالا دیگر خیلی درباره خود رهبری اطلاعات دارید !

یک جمله معروف هست که می‌گوید: «اگر در برنامه‌ریزی شکست بخورید، در واقع برای شکست خود برنامه‌ریزی کرده‌اید». با توضیحاتی که در این مقاله بیان شد، شاید بهتر است این‌گونه گفته شود «اگر در خود رهبری شکست بخورید، در واقع خودتان را در راستای شکست‌خوردن رهبری کرده‌اید». لذا برای همه ما مهم است که بتوانیم در مسیر درستی حرکت کنیم و بهترین‌ها را برای خودمان رقم بزنیم. امیدوارم مطالب مطرح شده در این مقاله برای شما مفید و کاربردی بوده باشد. نظرات، انتقادات و پیشنهادات شما پشتیبان ما برای ادامه مسیر به سمت اهداف و دستاوردها خواهد بود. بهترین‌ها را برای شما آرزومندیم.

منبع : positivepsychology و indeed

برای دریافت جدید ترین مقالات، ایمیل خود را وارد کنید:

با نشر این محتوا، جامعه وبلاگ محک را گسترش دهید

محمد حسین دهقانی
محمد حسین دهقانی
آمده ام تا زندگی کنم
مراحل راه اندازی فروشگاه آنلاین

مراحل راه اندازی فروشگاه آنلاین

زمان مطالعه این مقاله: 6 دقیقه اینترنت یکی از بزرگترین انقلاب‌های دنیای امروز است که تاثیر گسترده‌ای بر زندگی، کار و تجارت انسان‌ها داشته. امروزه بسیاری از افراد، از اینترنت برای خرید و فروش محصولات و خدمات استفاده می‌کنند و این روند رو به افزایش است.

اطلاعات بیشتر
لیست مواد غذایی سوپرمارکت

لیست مواد غذایی سوپرمارکت

زمان مطالعه این مقاله: 5 دقیقه لیست مواد غذایی سوپرمارکت یکی از موضوعات مهم در حوزه تغذیه است؛ این لیست به افراد کمک می‌کند تا با دقت بهتری مواد غذایی خود را انتخاب کنند. لیست مواد غذایی سوپرمارکت، علاوه بر اینکه شامل اطلاعات مرتبط با نوع

اطلاعات بیشتر
بخش بندی بازار (Market Segmentation) چیست؟ انواع، مزایا و مراحل

بخش بندی بازار (Market Segmentation) چیست؟ انواع، مزایا و مراحل

زمان مطالعه این مقاله: 5 دقیقه بخش بندی بازار یا همان تقسیم بندی بازار (Market Segmentation) یکی از فعالیت‌های حیاتی در بازاریابی است که به تأثیرگذاری بیشتر کمپین‌های بازاریابی کمک می‌کند. با بخش بندی بازار، می‌توانید مشتریان هدف را دسته‌بندی کنید و استراتژی‌های فروش، بازاریابی و

اطلاعات بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

جستجو

مشاهده رایگان دمو نرم افزارحسابداری