جستجو
Close this search box.

بازنشستگی در رشته حسابداری | مزایای بازنشستگی در شغل حسابداری

نوشته شده توسط ثمین اسدیان
زمان مطالعه این مقاله: 4 دقیقه

بازنشستگی در رشته حسابداری به عنوان یکی از بهترین خدمات سازمان بیمه تأمین اجتماعی در جهت رفاه و حمایت از کلیه حقوق حسابداران به آنها اعطا گردیده است. شرایط بازنشستگی در رشته حسابداری و دیگر مشاغل بسیار متأثر از محل کار فرد می‌باشد. به این صورت که اگر فرد در شرکت‌های خصوصی مشغول به کار باشد مشمول قوانین بازنشستگی سازمان تأمین اجتماعی می‌شود و اگر کارمند دولت باشد، مشمول قوانین بازنشستگی کشوری. در این مقاله از گروه نرم افزاری محک به بررسی انواع بازنشستگی در رشته حسابداری و مزایای آن می‌پردازیم.

فهرست مطالب

منظور از بازنشستگی در رشته حسابداری چیست؟

منظور از بازنشستگی در رشته حسابداری چیست؟

بازنشستگی به زمانی از زندگی حسابدار گفته می‌شود که فرد تصمیم می‌گیرد برای همیشه محیط کارش را ترک کند. سن بازنشستگی در ایران و بسیاری از کشورهای توسعه یافته دیگر تقریبا 55 سال است. قوانین بازنشستگی در رشته حسابداری همانند سایر مشاغل می‌باشد. برای بهره بردن از مزایای بازنشستگی، هر کارگر، کارمند و فرد استخدام شده در محیط‌های کار قانونی، باید توسط کارفرما بیمه شود. طبق قانون، سازمان تأمین اجتماعی از بیمه‌شدگان مطابق با قوانین کار حمایت می‌کند؛ بیمه شده و افراد خانواده آن شخص می‌توانند از مزایای بیمه تأمین اجتماعی مانند حقوق، مستمری بازنشستگی، سنوات کاری، بیمه بیکاری و … بهره ببرند.

بیمه تأمین اجتماعی مانند یک پشتیبان برای حسابدار بیمه شده عمل می‌کند و پس از پایان کار به بیمه شده حقوق بازنشستگی می‌دهد. همچنین اگر حسابدار بیمه شده فوت کند، خانواده و دیگر افراد تحت سرپرستی وی می‌توانند مزایای مقررشده را دریافت کنند.

از انواع بازنشستگی در رشته حسابداری چه می‌دانید؟

انواع متفاوتی از بازنشستگی در رشته حسابداری وجود دارد که به شرح زیر است:

  • توافقی
  • اختیاری (1. اختیار دستگاه، 2. اختیار مستخدم)
  • قهری
  • اجباری
  • هیئت‌علمی دانشگاه
  • ناشی از فوت عادی
  • بازنشسته متوفی
  • ناشی از فوت به سبب انجام وظیفه
  • مستخدمین آماده به خدمت
  • جانبازان و شاغلین مشاغل سخت و زیان‌آور
  • از کار افتادگی و انواع آن
بازنشستگی در رشته حسابداری چطور محاسبه می‌شود؟

بازنشستگی در رشته حسابداری چطور محاسبه می‌شود؟

محاسبه حقوق بازنشستگی چندان دشوار نیست و فرمول پیچیده‌ای ندارد. تنها کافی است به بعضی از قوانین و بندهای تصویب شده در این حوزه آگاه باشید تا با حساب و کتاب‌های ساده‌ای، بتوانید میزان نقدینگی قابل دریافت در دوران بازنشستگی را محاسبه کنید:

معادل تمامی حقوق و مزایای دریافتی در دو سال آخر خدمت× جمع سابقه خدمت به روز حداکثر 30 سال =مبلغ حقوق بازنشستگی

بر اساس فرمول بالا عدد دقیق حقوق بازنشستگی شامل حاصل ضرب یک سی‌ام متوسط حقوق و مزایای فرد در دو سال آخر خدمت است؛ بنابراین افراد با توجه به این مبالغ دریافتی در دو سال پایانی کار و با توجه به سابقه بیمه قادرند حقوق بازنشستگی خود را حساب کنند. محاسبه مبلغ دریافتی در دوران بازنشستگی شامل تبصره‌های بسیاری است. اما به عنوان یک حسابدار اگر قصد محاسبه دقیق این مبلغ حقوق بازنشستگی خود را دارید، باید بدانید که قوانین سالیانه تأثیر چندانی بر قانون ثابت حقوق بازنشستگان ندارد. شما می‌توانید با یک محاسبه ساده و پیروی از یک قانون ثابت، میزان حدودی حقوق خود را برآورد کنید. قبل از هر چیز باید بدانید که حقوق بازنشستگی توسط بیمه تأمین اجتماعی و با توجه به قوانین تعیین شده توسط شورای عالی وزارت کار تعیین می‌شود. مبلغ حقوق بازنشستگی در رشته حسابداری نیز با توجه به سابقه بیمه برای هر فرد به طور جداگانه تعیین می‌گردد.

بستن سال مالی در نرم افزار محک
بستن سال مالی در نرم افزار محک

حقوق بازنشستگی فرد فوت شده به چه کسانی می رسد؟

به نقل از گروه نرم افزاری محک، امکان دریافت حقوق فرد بازنشسته متوفی تحت شرایط زیر و با عنوان مستمری برای بازماندگان وی وجود دارد:

  • در صورت فوت بیمه‌شده بازنشسته (بند ۱ ماده ۸۰ قانون)
  • در صورت فوت بیمه‌شده ازکارافتاده کلی مستمری‌بگیر (بند ۲ ماده ۸۰ قانون)
  • در صورت فوت بیمه‌شده‌ای که در ده سال آخر حیات خود حداقل حق بیمه یک سال کار، مشروط بر اینکه ظرف آخرین سال حیات حق بیمه ۹۰ روز کار را پرداخت کرده باشد (اصلاحیه بند ۳ ماده ۸۰ قانون)
  • چنانچه بیمه‌شده فاقد شرایط مقرر در این بند باشد ولی حداقل ۲۰ سال سابقه پرداخت حق بیمه را قبل از فوت پرداخت کرده باشد (تبصره ۲ اصلاحیه بند ۳ ماده ۸۰ قانون)
  • درصورتی‌که بیمه‌شده متوفی فاقد شرایط مقرر در این بند بوده لیکن دارای سابقه پرداخت حق بیمه بین ده تا بیست سال باشد (تبصره ۳ اصلاحیه بند ۳ ماده ۸۰ قانون)
  • درصورتی‌که بیمه‌شده متوفی فاقد شرایط مقرر در این بند بوده لیکن دارای سابقه پرداخت حق بیمه بین یک تا ده سال باشد (قانون تعیین تکلیف تأمین اجتماعی اشخاصی که ده سال و کمتر حق بیمه پرداخت کرده‌اند)
  • در مواردی که بیمه‌شده در اثر حادثه ناشی از کار یا بیماری‌های حرفه‌ای فوت کند (بند ۴ ماده ۸۰ قانون) بازماندگان واجد شرایط مستحق دریافت مستمری خواهد بود.

حقوق بازنشسته متوفی چگونه محاسبه می‌شود؟

میزان مستمری بازماندگان عبارت است از 30/1(یک سی ام) مزد یا حقوق متوسط بیمه شده ضربدر سنوات پرداخت حق بیمه، مشروط بر اینکه این مبلغ از پنجاه درصد مزد یا حقوق متوسط ماهانه او کمتر و از صد در صد آن بیشتر نباشد. (منظور از مزد یا حقوق متوسط، جمع کل مزد یا حقوق بیمه شده که به مأخذ آن حق بیمه دریافت گردیده، ظرف هفتصد و بیست روز قبل از فوت تقسیم بر روزهای کاری ضربدر عدد 30 است)

آیا امکان افزایش حقوق بازنشستگی در رشته حسابداری وجود دارد؟

با محاسبه میزان حقوق بازنشستگی به روش‌های معمول، متوجه خواهید شد که مبلغ دریافتی در دوران بازنشستگی از میزان حقوق دریافتی خدمت کمتر نمی‌باشد. اما اگر به دنبال افزایش مبلغ حقوق بازنشستگی در رشته حسابداری هستید، باید در سال‌های فعالیت خود، تلاش کنید و میزان دریافتی را تا حد ممکن افزایش دهید. در حقیقت باید در دو سال آخر فعالیت خود کمی فعال‌تر در مسیر شغل حاضر شوید تا دستمزد شما به میزان قابل توجهی برسد.

گاهی اوقات محاسبات فیش حقوقی پرسنل بسیار پیچیده و زمان‌گیر است و همچنین ممکن است خطاهای محاسباتی نیز رخ دهد. نرم افزار حسابداری محک و افزونه حقوق و دستمزد آن، شما را در انجام راحت این فرایند یاری می‌نماید. افزونه حقوق و دستمزد محک به کارفرما کمک می‌کند که به راحتی روند صدور فیش حقوقی را در کم‌ترین زمان تعریف کرده و و برای درک میزان پیشرفت و تصمیم به افزایش حقوق  ، اسناد را برای ماه های بعد  نگهداری کند.

سن بازنشستگی تأمین اجتماعی برای حسابداران چقدر است؟

همه حسابدارانی که 30 سال سابقه پرداخت بیمه را داشته باشند شامل دریافت حقوق بازنشستگی در رشته حسابداری هستند. این افراد آقایان 60 ساله و خانم‌های بالای 55 سال را شامل می‌شوند. اما اگر تعداد سال‌های سابقه بیمه کمتر باشد و فرد قبل از اتمام سی سال درخواست بازنشستگی کند، حقوق بازنشستگی او کمتر محاسبه می‌شود. محاسبات حقوق با توجه به سابقه بیمه، با دریافت اطلاعات دقیق مالی شما در محل کارتان امکان‌پذیر است. کافی است برای دریافت این اطلاعات مالی بهترین نرم افزار حقوق و دستمزد را برای شرکت تهیه کنید و گزارشاتی دقیقی از آن به دست آورید.

بازنشستگی در رشته حسابداری

بازخرید به تقاضای حسابدار قبل از بازنشستگی

یکی از مهم‌ترین شرایط و روش‌های مربوط به باز خرید نمودن حسابداران اعم از رسمی و پیمانی، بازخرید خدمت به تقاضای خود حسابدار می‌باشد. به حسابدارانی که بر اساس این قانون کار بازخرید می‌شوند، مبلغی معادل 45 روز حقوق و مزایای مستمر در ازای هر سال سابقه خدمت قابل قبول در ادارات دولتی وی پرداخت می‌شود. (در صورتی که سابقه خدمت کمتر از یک سال و بیشتر از 6 ماه باشد، یک سال تمام محسوب خواهد شد.)

نکته قابل توجه آن است که کسور بازنشستگی یا حق بیمه پرداخت شده توسط خود کارمند و حقوق و مزایای مربوط به مرخصی‌های استحقاقی که توسط کارمند استفاده نشده است نیز به وی برگرداننده خواهد شد.

محاسبه حقوق بازنشستگی در شغل حسابداری با کمک نرم افزار حسابداری

محاسبه حقوق بازنشستگی در رشته حسابداری و سایر دریافتی‌ها چندان کار دشواری نیست. نرم افزار حسابداری محک تنها به اطلاعات دقیق، جزئی و به روز از شرایط مالی شرکت و پروفایل مالی شما وابسته است؛ بنابراین هر شرکتی فارغ از وسعت و محبوبیت، باید یک روش شفاف مالی را برای دسته بندی اطلاعات و محاسبات انتخاب کند. نرم افزار حسابداری محک بهترین انتخاب در این شرایط است.

منبع: elevagepartners

برای دریافت جدید ترین مقالات، ایمیل خود را وارد کنید:

با نشر این محتوا، جامعه وبلاگ محک را گسترش دهید

ثمین اسدیان
ثمین اسدیان
تولید کننده محتوا هستم و تمام تلاشم بر این است که با ارائه محتوای مفید و ارزشمند، تجربه خوبی از بازدید سایت برایتان رقم بزنم.
مالیات بر درآمد اتفاقی چیست؟ معافیت‌های مالیاتی

مالیات بر درآمد اتفاقی چیست؟ معافیت‌های مالیاتی

زمان مطالعه این مقاله: 4 دقیقه مالیات بر درآمد اتفاقی یکی از انواع مالیات‌های مستقیم است که به درآمدهای غیر منتظره و غیر شغلی اشخاص حقیقی و حقوقی تعلق می‌گیرد. این نوع درآمدها در مقابل درآمدهای مستمر مانند حقوق و دستمزد قرار دارند. هرگاه شخص حقیقی

اطلاعات بیشتر
مالیات بر درآمد چیست؟ انواع مالیات بر درآمد

مالیات بر درآمد چیست؟ انواع مالیات بر درآمد

زمان مطالعه این مقاله: 5 دقیقه مالیات بر درآمد نوعی مالیات مستقیم است که توسط دولت بر درآمد اشخاص حقیقی و حقوقی اعمال می‌شود. این نوع مالیات دارای انواع مختلفی است که در ادامه مطلب به آن خواهیم پرداخت. نرخ مالیات بر درآمد بر اساس درآمد

اطلاعات بیشتر
مالیات بر درآمد املاک و مستغلات چیست؟

مالیات بر درآمد املاک و مستغلات چیست؟

زمان مطالعه این مقاله: 5 دقیقه مالیات بر درآمد املاک یکی از مباحث مالیاتی مهم و تخصصی است. فرقی نمی‌کند امسال یا چند سال دیگر، قوانین مالیات بر درآمد املاک اغلب، در راس مهم‌ترین انواع مالیات بر درآمد قرار دارد. شاید گره خوردن قوانین مالیات املاک

اطلاعات بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

جستجو

مشاهده رایگان دمو نرم افزارحسابداری