جستجو
Close this search box.

محاسبه عیدی 1402 | مبلغ عیدی کارمندان سال 1402 چقدر است؟

نوشته شده توسط ثمین اسدیان
زمان مطالعه این مقاله: 4 دقیقه

عیدی جزو آن دسته پرداختی‌های مورد علاقه کارمندان و کارگران است که به امید پرداخت آن، روزهای آخر سال خود را می‌گذرانند. طبق قانون کارفرما‌ها و شرکت‌ها می بایست آخر هر سال مبلغی را به عنوان عیدی به کارکنان خود پرداخت کنند. این عیدی جدا از حقوق و دستمزد ماهانه کارکنان است و مقدار آن نیز بر اساس ضوابط خاصی محاسبه می‌شود. در این مقاله از گروه نرم افزار حسابداری محک قصد داریم تا به بررسی عیدی کارگران و کارمندان در سال 1402 بپردازیم و مبلغ آن را محاسبه کنیم با ما همراه باشید.

فهرست مطالب

محاسبه عیدی سال ۱۴۰۲

محاسبه عیدی کارمندان سال 1402

همانطور که می دانیم، عیدی پاداشی سالانه است که کارفرماها به کارگران و کارمندان خود پرداخت می‌کنند. مبلغ عیدی بستگی به قانون کار، نوع قرارداد، سابقه کار و دستمزد کارکنان دارد. بر اساس تصمیم شورای عالی کار، عیدی کارگران و کارمندان در سال 1402 نسبت به سال قبل 27 درصد افزایش یافته است. به این ترتیب حداقل عیدی که کارکنان در اسفند 1402 دریافت می کنند، معادل ۱۰ میلیون و ۶۱۶ هزار و ۵۶۸ تومان و حداکثر عیدی نیز تا ۳ برابر حداقل دستمزد ماهانه یعنی حدود ۱۵ میلیون و ۹۲۴ هزار و ۸۵۲ تومان تعیین می‌شود. این مبلغ بر اساس حداقل دستمزد روزانه که 1,769,428 ریال است، محاسبه شده است.

حداقل عیدی 1402 چقدر است؟

به این ترتیب برای محاسبه میزان عیدی در سال 1402 باید میزان دستمزد روزانه در 60 ضرب شود. فرمول این محاسبه به صورت زیر می‌باشد:

حداقل عیدی سال 1402 = 60 x حداقل دستمزد روزانه

106.165.680 = 60 * 1.769.428

حداکثر عیدی 1402 چقدر است؟

برای محاسبه حداکثر میزان عیدی در سال 1402 هم باید میزان حداقل دستمزد روزانه در 90 ضرب شود. فرمول این محاسبه به صورت زیر می‌باشد:

حداکثر عیدی سال 1402 = 90 x حداقل دستمزد روزانه

159.248.520 = 90 * 1.769.428

عیدی برای سابقه کار کمتر از یک سال

محاسبه عیدی برای سابقه کار کمتر از یک سال

همان‌طور که گفتیم برای محاسبه عیدی سال 1402 مزد ثابت روزانه (شامل پایه حقوق، پایه سنوات، مزایای به‌تبع شغل) ضرب در 60 می‌شود .

  • حال اگر تعداد ماه‌هایی که طی یک سال در یک مجموعه کار کرده‌اید از 12 ماه (یک سال) کمتر باشد، تعداد ماه‌های کارکردتان تقسیم بر 12 می‌شود:
Untitled محک طعم جدیدی از حسابداری (نرم افزار حسابداری فروشگاهی،نرم افزار حسابداری شرکتی،نرم افزار حسابداری تولیدی)

برای مثال اگر 10 ماه در یک شرکت کار کرده باشید، عیدی 1402 شما با فرمول زیر محاسبه می‌شود:

عیدی 1400

همچنین اگر تعداد روزهای کارکرد در یک شرکت را داشته باشیم، محاسبه عیدی با فرمول زیر ممکن است:

عیدی 1400
آیا مبلغ عیدی پرداختی به کارمندان با کارگران متفاوت است؟

آیا مبلغ عیدی پرداختی به کارمندان با کارگران متفاوت است؟

پاسخ این سؤال بله است اما بهتر است قبل از پاسخ به این سؤال با ماهیت کارگر و کارمند آشنا شویم. امروزه به افرادی که توسط ارگان‌های دولتی استخدام می‌شوند کارمند گفته می‌شود و به کارکنان ارگان‌های خصوصی کارگر می‌گویند.

طبیعی است که کارمندان نسبت به کارگران از امنیت و مزایای شغلی بیشتری برخوردارند و یکی از دلایل آن بالاتر بودن میزان عیدی کارمندان از عیدی کارگران است. هرچند که کارفرماها موظف به پرداخت عیدی 1402 به کارگران هستند اما اکثریت آنها از پرداخت عیدی طفره می‌روند. البته گفتن این نکته نیز حائز اهمیت است که در صورت وجود هرگونه کم و کسری در پرداخت عیدی، کارگران می‌توانند با در دست داشتن مدارک خود به مراجع تشخیص و حل اختلاف قانون کار مراجعه کنند.

بستن سال مالی در نرم افزار محک
بستن سال مالی در نرم افزار محک

عیدی سال 1402 کارگران کی واریز میشود؟

کارفرمایان مکلف هستند حداکثر تا هفته پیش از آغاز سال نو، عیدی کارگران را پرداخت نمایند. البته این مهلت ممکن است براساس توافقات کاری یا رسوم موجود در هر صنف، متفاوت باشد. در صورتی که کارفرما در پرداخت عیدی تاخیر داشته باشند، کارگران مجازند با مراجعه به وزارت کار و دیگر نهادهای مربوطه، شکایت خود را ثبت کنند. برای کارفرمایان، ضروری است از پیامدهایی که ناشی از عدم پرداخت عیدی به کارگر و کارمند می‌شود آگاه باشند، که می‌تواند منجر به تبعات اقتصادی برای آنها گردد.

عیدی بازنشستگان چه زمانی واریز می شود؟

تا چند سال اخیر عیدی بازنشستگان و مستمری بگیران تامین اجتماعی در دهه سوم بهمن ماه به حساب آن‌ها واریز می‌شد. اما امسال کارمندان و بازنشستگان دولت و نیروهای مسلح نیز باید منتظر پرداخت عیدی خود تا حداکثر 15 اسفند باشند.

آیا به عیدی مالیات تعلق می‌گیرد؟

به طور کلی، عیدی کارگران و کارمندان مشمول قانون کار، معاف از پرداخت حق بیمه است اما مشمول مالیات می‌شود. میزان مالیات عیدی بستگی به مبلغ آن و درآمد سالانه فرد دارد. اگر مبلغ عیدی بیشتر از یک دوازدهم معافیت مالیاتی موضوع ماده 84 قانون مالیات مستقیم باشد، مشمول پرداخت 10 درصد مالیات خواهد شد.

محاسبه عیدی 1400

محاسبه عیدی 1402 با نرم افزار حسابداری محک

همیشه  محاسبه حقوق و عیدی کارمندان شرکت‌های مختلف با چالش‌های بسیار زیادی برای کارفرمایان همراه بوده است و محاسبه حقوق‌ها و عیدی‌ها در پایان سال، همیشه برای فعالان این حوزه مشکل بوده است. با استفاده از نرم افزار حسابداری محک می‌توان این محاسبات را به راحتی انجام داد و ضمن نظم دادن به محاسبات پرداخت عیدی، از عدم بروز اشتباه اطمینان حاصل کرد.

در نرم افزار حسابداری محک و با افزونه حقوق و دستمزد می‌توانید حکم کارگزینی و مزایا شامل عیدی و کسورات هر یک از کارکنان را تعریف کنید، مبانی حقوق و دستمزد را هر زمان که خواستید تغییر داده و اصلاح نمایید و فیش حقوقی تکی یا گروهی صادر و چاپ کنید.

نرم افزار حسابداری محک و افزونه حقوق و دستمزد آن، شما را در انجام راحت محاسبات عیدی 1402 یاری می‌نماید. افزونه حقوق و دستمزد محک به شما کمک می‌کند که به راحتی روند صدور فیش حقوقی را در کم‌ترین زمان تعریف کرده و انجام دهید و امکان نگهداری آن‌ها را برای ماه‌های بعد داشته باشید.

برای دریافت جدید ترین مقالات، ایمیل خود را وارد کنید:

با نشر این محتوا، جامعه وبلاگ محک را گسترش دهید

ثمین اسدیان
ثمین اسدیان
تولید کننده محتوا هستم و تمام تلاشم بر این است که با ارائه محتوای مفید و ارزشمند، تجربه خوبی از بازدید سایت برایتان رقم بزنم.
مراحل راه اندازی فروشگاه آنلاین

مراحل راه اندازی فروشگاه آنلاین

زمان مطالعه این مقاله: 6 دقیقه اینترنت یکی از بزرگترین انقلاب‌های دنیای امروز است که تاثیر گسترده‌ای بر زندگی، کار و تجارت انسان‌ها داشته است. امروزه بسیاری از افراد از اینترنت برای خرید و فروش محصولات و خدمات استفاده می‌کنند و این روند رو به افزایش

اطلاعات بیشتر
لیست مواد غذایی سوپرمارکت

لیست مواد غذایی سوپرمارکت

زمان مطالعه این مقاله: 5 دقیقه لیست مواد غذایی سوپرمارکت یکی از موضوعات مهم در حوزه تغذیه است؛ این لیست به افراد کمک می‌کند تا با دقت بهتری مواد غذایی خود را انتخاب کنند. لیست مواد غذایی سوپرمارکت، علاوه بر اینکه شامل اطلاعات مرتبط با نوع

اطلاعات بیشتر
بخش بندی بازار (Market Segmentation) چیست؟ انواع، مزایا و مراحل

بخش بندی بازار (Market Segmentation) چیست؟ انواع، مزایا و مراحل

زمان مطالعه این مقاله: 5 دقیقه بخش بندی بازار یا همان تقسیم بندی بازار (Market Segmentation) یکی از فعالیت‌های حیاتی در بازاریابی است که به تأثیرگذاری بیشتر کمپین‌های بازاریابی کمک می‌کند. با بخش بندی بازار، می‌توانید مشتریان هدف را دسته‌بندی کنید و استراتژی‌های فروش، بازاریابی و

اطلاعات بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

جستجو

مشاهده رایگان دمو نرم افزارحسابداری