جستجو
Close this search box.

مستحدثات در علم حسابداری

نوشته شده توسط تیم تولید محتوا محک
زمان مطالعه این مقاله: 2 دقیقه

مستحدثات در علم حسابداری قوانین خاص خود را دارد. این مقررات نیاز به پیش زمینه هم خواهد داشت. حسابداری علمی‌ است که دارای پیشینه ای طولانی می‌باشد. هر چند در گذشته مانند زمان حال عمومیتی در سطح جامعه نداشته. اما در سطح حکومتی و حساب و کتاب خزانه داری و مملکت داری وجود داشته علم مستحدثات در علم حسابداری دارای اصطلاحات رایج و گاها پیچیده ای نیز می‌باشد. و همانگونه که همگی به خوبی می‌دانیم برای یادگیری و اطلاع کامل از حسابداری بایستی نسبت به این اصطلاحات نیز اگاهی داشته باشیم یکی از این اصطلاحات حسابدار  می‌باشد که در نوشته پیش رو در مورد آن توضیحاتی خدمت شما عزیزان ارائه خواهیم داد. 

فهرست مطالب

معنی واژه مستحدثات در علم حسابداری

در مورد این کلمه و اصطلاح در حسابداری بایستی بگوئیم که ریشه ای عربی دارد. در فرهنگ لغت دهخدا به معنی بناهای نو آورده شده است. و در واقع نامه آزاد هم به معنی بناهایی که به دست انسان درست می‌شود، معنی گردیده است. این واژه درعلم حسابداری برای این فعالیت‌های مالی مانند خرید و فروش مستغلات به کار برده می‌شود. به صورت جامع و کلی می‌توان گفت انجام هر فرآیند و محاسبه مالی نیاز به تحلیل و تثبیت دقیق دارد تا در دراز مدت برای سازمان و شرکت مشکلی پیش نیاید.

معمولا یک حسابدار خبره با تمام معیارهای مربوط به حسابداری اشنایی کامل دارد. و با تخصص خود مستحدثات در حسابداری را مورد بررسی دقیق انجام داده و با نظارت و ثبت درست این گونه معاملات(ملک ومستغلات) را در کمترین زمان ممکن با دانش تخصصی حسابداری حل و فصل کنند. در برخی مواقع گزارشات مالی و حسابداری از مستحدثات در علم حسابداری ثبت می‌گردد که دقیق نبوده و ظاهرا حسابدار توانسته یک گزارش مالی دقیق را ارائه نماید. در این موارد باید یک حسابدار دیگر صورت‌های مالی مربوط به مستحدثات(ملک) را بررسی و یا یک حسابرس برای بررسی بیشتر نظارت کند.

اهمیت مستحدثات در علم حسابداری چیست؟

 همانگونه که درمعنی لغوی گفته شد مستحدثات در حسابداری به ساختمان‌ها و محوطه که احداث می‌شود گفته می‌شود. این بناهای نوساخته می‌تواند یک دیوار ساده باشد و یا ایجاد یک فضای باز در داخل زمین و مواردی شبیه به این که توسط انسان ساخته شود. این موضوع در علم حسابداری مستحدثات شناخته می‌شوند.

در مورد قیمت مستحدثات در زمین باید بگوئیم که هر دیوار کشی, ایجادفضای سبز, احداث فضای سبز و…. این چنین موارد باید جداگانه در حسابی با عنوان مستحدثات در زمین پیگیری و بررسی شود. در این حساب قیمتی که برای پارکینگ, فضای اسفالت محوطه, پیاده روسازی, نرده کشی پرداخت می‌شود. ثبت و نگهداری می‌شود در صورتی که فرد در زمین تاسیساتی را بنا کند.  عمر حدود و هزینه‌های زیاد و نامعلومی‌داشته باشند در حساب مستحدثات جایگاهی ندارند و فقط به قیمت تمام شده زمین افزوده می‌شود.

نکاتی که هنگام ثبت مستحدثات بایستی رعایت شود

در هنگام ثبت مستحدثات در علم حسابداری این نکات باید رعایت گردد.

اگر تاسیسات زمین مانند اسفالت محفظه, نرده کشی, پیاده رو سازی دارای عمر مفید و محدود هستند در دفتر جداگانه ای تحت عنوان”تاسبسات یا مستحدثات در زمین” ثبت می‌گردد. البته لازم به ذکر است که موارد گفته شده (نرده کشی, اسفالت وغیره) با دلیل عمر محدود نمی‌توانید در حساب بدهکار زمین ثبت کنید. چون درعمر مفید خودمستهلک می‌شوند. 

زمینی که مستحدثات دارای عمر مفید نامحدود باشند در”بهای تمام شده زمین” ثبت حسابداری می‌شود.

چه اقلامی‌ در مستحدثات حسابداری ثبت می‌شوند؟ 

مصالح و هزینه‌هایی که صرف نورپردازی, هزینه مجوز و غیره می‌شود که هر کدام بسته به نوع خود باید در یک حساب ثبت گردد این اقلام عبارتند از:

هزینه تسطیح و قیمت پرداخت شده برای زمین باید درحساب زمین ثبت شود.

هزینه نورپردازی  محوطه جزو زیر مجموعه زمین می‌باشد. بخاطر همین نیز باید در حساب مستحدثات در علم حسابداری و تاسیسات زمین گردد.  هزینه مجوزهایی که برای ساختمان پرداخت می‌شود نیز باید در حساب ساختمان ثبت گردد.

سخن آخر 

نکته آخر این که خراب کردن مستحدثات در علم حسابداری مطابق استاندارد حسابداری برچیدن، ازبین بردن, پاکسازی و بازسازی مستحدثات زمین در طول مدت زمانی که از آن به بهره برداری گردیده است محاسبه گردیده و سپس مستهلک می‌شود. در این مقاله ما در ارتباط با بخشی از حسابداری صحبت کردیم. حسابداری در دنیای امروز نقش بسیار مهمی‌دارد. نقس حسابداری در شرکت‌های امروزی از قبل بیشتر است. اگر می‌خواهید در این زمینه و در ارتباط با بهترین نرم افزار حسابداری به نتایج بهتری دست پیدا کنید، با کارشناسان ما در محک سافت همراه شوید.

برای دریافت جدید ترین مقالات، ایمیل خود را وارد کنید:

با نشر این محتوا، جامعه وبلاگ محک را گسترش دهید

تیم تولید محتوا محک
تیم تولید محتوا محک
مالیات بر درآمد اتفاقی چیست؟ معافیت‌های مالیاتی

مالیات بر درآمد اتفاقی چیست؟ معافیت‌های مالیاتی

زمان مطالعه این مقاله: 4 دقیقه مالیات بر درآمد اتفاقی یکی از انواع مالیات‌های مستقیم است که به درآمدهای غیر منتظره و غیر شغلی اشخاص حقیقی و حقوقی تعلق می‌گیرد. این نوع درآمدها در مقابل درآمدهای مستمر مانند حقوق و دستمزد قرار دارند. هرگاه شخص حقیقی

اطلاعات بیشتر
مالیات بر درآمد چیست؟ انواع مالیات بر درآمد

مالیات بر درآمد چیست؟ انواع مالیات بر درآمد

زمان مطالعه این مقاله: 5 دقیقه مالیات بر درآمد نوعی مالیات مستقیم است که توسط دولت بر درآمد اشخاص حقیقی و حقوقی اعمال می‌شود. این نوع مالیات دارای انواع مختلفی است که در ادامه مطلب به آن خواهیم پرداخت. نرخ مالیات بر درآمد بر اساس درآمد

اطلاعات بیشتر
مالیات بر درآمد املاک و مستغلات چیست؟

مالیات بر درآمد املاک و مستغلات چیست؟

زمان مطالعه این مقاله: 5 دقیقه مالیات بر درآمد املاک یکی از مباحث مالیاتی مهم و تخصصی است. فرقی نمی‌کند امسال یا چند سال دیگر، قوانین مالیات بر درآمد املاک اغلب، در راس مهم‌ترین انواع مالیات بر درآمد قرار دارد. شاید گره خوردن قوانین مالیات املاک

اطلاعات بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

جستجو

مشاهده رایگان دمو نرم افزارحسابداری