جستجو
Close this search box.

راه اندازی خیاطی | صفر تا صد راه اندازی کارگاه خیاطی

نوشته شده توسط ثمین اسدیان
زمان مطالعه این مقاله: 7 دقیقه

راه اندازی خیاطی به علت تقاضای زیاد انواع پوشاک و لباس ایده‌ای پر سود به حساب می‌آید. شما چه یک طراح لباس حرفه‌ای باشید چه یک خیاط مبتدی امکان راه اندازی کارگاه خیاطی برای شما جایی در این صنعت وجود دارد. اگر از خلق لباس و خیاطی لذت می‌برید و در خیاطی مهارت دارید، راه اندازی کارگاه خیاطی برای شما بهترین گزینه است. در این مقاله از گروه نرم‌افزاری محک با ما همراه باشید تا به شما بیاموزیم که چگونه رؤیای راه اندازی کارگاه خیاطی خود را به واقعیت نزدیک کنید.

فهرست مطالب

راه اندازی خیاطی

راه اندازی کارگاه خیاطی در 8 مرحله:

در حال حاضر که مشغول مطالعه این مقاله هستید، شما ایده‌ای عالی برای شروع یک کسب و کار را در دست دارید. پس آماده برداشتن قدم بعدی هستید. فرایند راه اندازی خیاطی چیزی فراتر از ثبت آن در مراکز رسمی است. گروه نرم افزاری محک، مراحل راه کارگاه اندازی خیاطی را برای شما گردآوری کرده است. این مراحل تضمین می‌کند که کسب و کار جدید شما به خوبی برنامه ریزی شود، به درستی ثبت گردد و از نظر قانونی هیچ منعی نداشته باشد.

مرحله 1: برنامه ریزی برای کسب و کار

همیشه داشتن یک برنامه روشن و طرح تجاری برای موفقیت یک کارآفرین ضروری است. داشتن طرح اجرایی و جامع تجاری به شما کمک می‌کند تا پیش نیازهای راه اندازی کارگاه خیاطی را ترسیم کرده و برخی ناشناخته‌ها را کشف کنید. موضوعات مهمی که باید بررسی شوند، عبارت‌اند از:

  1. هزینه‌های راه اندازی خیاطی چقدر است؟
  2. بازار و مخاطبان هدف شما کیستند؟
  3. راه اندازی خیاطی چگونه کسب درآمد می‌کند؟

هزینه راه اندازی کارگاه خیاطی چقدر است؟

هزینه راه اندازی کارگاه خیاطی بسته به مدل کسب و کار بسیار متفاوت است اما تقریباً برای هر فرد با هر بودجه‌ای جایی در صنعت تولید پوشاک وجود دارد. با مشورت و استفاده از تجربیات افراد کارکشته می‌توان هزینه راه اندازی کارگاه خیاطی را250 میلیون تومان برآورد کرد. جزئیات هزینه واجبات فیزیکی کارگاه خیاطی به شرح زیر است:

  • هزینه اجاره و رهن یک مغازه مناسب:  انتخاب یک محیط مناسب با شرایط عالی و بازدهی مناسب برای راه اندازی راه اندازی خیاطی از واجبات است. گروه نرم افزاری محک پیشنهاد می‌کند زمان خود را به یافتن مکانی اختصاص دهید که روزانه عابران زیادی از آنجا تردد کنند. اکثر مشتری‌ها به فضایی نیاز دارند تا در آنجا لباس دوخته شده‌شان را تست کنند یا سایز آنها توسط خیاط‌ها گرفته شود. مکانی بدون استرس برای نشستن و مشاوره دادن به مشتریان در نظر بگیرید تا مشتری با خیال راحت خدمات مورد نیاز خود را دریافت کند. نرخ اجاره کارگاه تولیدی خیاطی در سال 1401 تقریباً بین 15 تا 20 میلیون تومان متغیر است.لازم نیست فضایی که انتخاب می‌کنید بزرگ باشد.مکانی را خریداری یا اجاره کنید که حداقل سه میز خیاطی در آن جای بگیرد.
  • هزینه خرید تجهیزات و لوازم: برای راه اندازی خیاطی باید مقداری از سرمایه خود را برای خرید چرخ خیاطی که کار دوخت و دوز را انجام می‌دهند، در نظر بگیرید. همچنین چرخ‌های دیگر مانند چرخ سر دوز، راسته دوز، میان دوز و زیگزال واجبات است. می‌توانید برای کاهش هزینه‌های اولیه، بسیاری از تجهیزات را اجاره کنید و یا حتی چرخ‌های دست دوم بخرید. به طور کلی به مقدار 30 تا 50 میلیون تومان برای خرید لوازم و تجهیزات خیاطی نیاز دارید. خرید اتوهای تخصصی برای اتو پارچه‌ها و لباس‌هایتان را از یاد نبرید. همچنین مقداری از سرمایه خود را برای خرید تجهیزات کاربردی دیگر مانند نرم افزار حسابداری، دستگاه کارت‌خوان، کامپیوتر کنار بگذارید.

نقش آینه‌ها در دکوراسیون خیاطی

فضای خیاطی به کمک آینه‌های کوچک و بزرگ می‌تواند توجه مشتری را جلب کند. مشتری باید بتواند، لباس‌های دوخته شده خود را تست کند و برای این کار به آینه نیاز دارد.

هزینه‌های ثابت کارگاه خیاطی چقدر است؟

شما باید بخش قابل توجهی از بودجه خود را برای حقوق و دستمزد خدمه فروش، طراحی لباس و خیاطان خود در نظر بگیرید. هزینه آب و گاز و برق نیز جز هزینه‌های ثابت خیاطی هستند. گاهی اوقات محاسبات فیش حقوقی پرسنل بسیار پیچیده و زمان‌گیر است و همچنین ممکن است خطاهای محاسباتی نیز رخ دهد. نرم افزار حسابداری محک و افزونه حقوق و دستمزد آن، شما را در انجام راحت این فرایند یاری می‌نماید. افزونه حقوق و دستمزد محک به شما کمک می‌کند که به راحتی روند صدور فیش حقوقی را در کم‌ترین زمان تعریف کرده و انجام دهید و امکان نگهداری آن‌ها را برای ماه‌های بعد داشته باشید.

بازار و مخاطبان هدف شما کیستند؟

طبق تحقیقات اعلام شده و بررسی بازار هدف تقریباً 75 درصد از بزرگسالان هر دو ماه یک بار احتیاج به تغییر لباس دارند. بسیاری از افراد برای رفتن به مراسمات خاص مثل عروسی و مراسمات رسمی و غیره، به یک خیاطی برای دوخت لباس مراجعه می‌کنند. مدیران مدارس و سازمان‌های اداری نیز می‌توانند برای دوخت لباس‌های فرم به سراغ خیاطی تازه تأسیس شما بیایند.

درآمد خیاطی چقدر است؟

درآمد خیاطی چقدر است؟

یک کسب و کار خیاطی از راه طراحی، ساخت یا تغییر لباس کسب درآمد می‌کند. با محاسبه مقدار زمان و هزینه مواد مورد نیاز برای هر سفارش قیمت‌ها را تعیین می‌کند. برخی از خیاطی‌ها، پوشاک سفارشی را متناسب باسلیقه مشتری طراحی و تولید می‌کنند، در حالی که برخی دیگر بر روی تغییرات تمرکز می‌کنند.

درآمد خیاطی به عوامل مختلفی بستگی دارد و لذا مقدار آن متفاوت است. میزان تجربه، مهارت و نوع کار خیاط استخدام شده در خیاطی، محل راه اندازی آن بسیار در میزان درآمد تأثیر گذار است.هر چه قدر خیاطان استخدام شده در خیاطی شما توانمندتر و ماهرتر باشند، شما سفارشات بیشتری گرفته و به تبع درآمد بیشتری خواهید داشت.همچنین درآمد کارگاه‌های سنتی کوچک نیز با درآمد کارگاه‌های سنتی بزرگ متفاوت است و حتی خصوصیات شخصی خیاطان ( نظیر آراستگی ظاهری، خوش قولی، مردم داری، صداقت، انصاف،…) نیز در میزان درآمد تأثیرگذار است.

هـرچـقـدر میزان سرمایه‌گذاری شما بالاتر رود و تجهیزات بهتری را برای کار خود خریداری کنید، کیفیت و دقت و سرعت کار شما بالاتر خواهد رفت و شما به این طریق می‌توانید پاسخگوی مشتریان بیشتری باشید و به درآمد بیشتری برسید. میزان درآمد خیاطی بسته به میزان فروش و محل احداث آن متغیر خواهد بود اما به طور کلی ماهانه بین 10 تا 12 میلیون تومان برآورد شده است.

مرحله 2: ثبت نام برای مالیات

امروزه تهیه و ارسال اظهارنامه برای تمامی اشخاص حقوقی با هر نوع فعالیت و هر نوع معافیت و مشوق مالیاتی (در صورت وجود) اجباری است. مراحل ثبت نام مالیاتی بر اساس رویکرد جدید سازمان امور مالیاتی به صورت تمام الکترونیکی بوده و نیاز به حضور فیزیکی در ادارات مالیاتی ندارد. کلیه مراحل ثبت نام مالیاتی به صورت الکترونیکی انجام می‌شود. مراحل مربوطه به شرح زیر می‌باشد:

  • پیش ثبت نام مالیاتی
  • صحت سنجی اطلاعات
  • تولید و ارسال اطلاعات کاربری
  • ثبت نام الکترونیک
  • اعتبارسنجی ستادی و میدانی اطلاعات و رسیدن به مرحله نهایی

مرحله 3: ایجاد حساب بانکی تجاری رسمی و دریافت کارت

در هنگام راه اندازی خیاطی، باز کردن حساب‌های بانکی و اعتباری اختصاصی در جهت حفاظت از دارایی‌های شخصی ضروری است. هنگامی که حساب‌های شخصی و تجاری شما با هم ترکیب می‌شوند، دارایی‌های شخصی شما (خانه، ماشین و سایر اشیاء با ارزش) در صورت شکایت از کارگاه خیاطی شما در معرض خطر قرار می‌گیرند.

مرحله 4: خرید نرم افزار حسابداری خیاطی

ثبت مخارج مختلف و منابع درآمد برای درک عملکرد مالی کسب و کار شما بسیار مهم است. نگه داشتن حساب‌های دقیق به کمک انواع نرم افزار حسابداری، محاسبات مالیاتی سالانه شما را بسیار ساده می‌کند. با نرم افزار حسابداری خیاطی محک می‌توانید بدون محدودیت محصولات متنوع با دسته‌بندی مختلف تعریف کرده و به هر یک قیمت‌های متفاوت اختصاص دهید. شما می‌توانید مشتریان را گروه بندی کنید، اطلاعات مربوط به هر مشتری را ثبت، ویرایش و حذف نموده و نیز، اشتراک ایجاد کنید. همچنین می‌توانید سریع و راحت، برای چند مشتری به طور هم‌زمان فاکتور صادر کنید. حتی امکان سفارشی‌سازی و افزودن هزینه ارسال، حق سرویس، مالیات و… را نیز به فیش فاکتور خواهید داشت.

بستن سال مالی در نرم افزار محک
بستن سال مالی در نرم افزار محک

مرحله 5 : مجوزهای لازم برای کارگاه خیاطی را کسب کنید

عدم دریافت مجوزهای لازم می‌تواند منجر به جریمه‌های سنگین شود یا حتی باعث تعطیلی خیاطی شما گردد. پس در همان مراحل اولیه راه اندازی خیاطی نسبت به دریافت مجوزهای مربوطه اقدام کنید.

چطور پروانه کسب خیاطی را بگیریم؟

چطور پروانه کسب خیاطی را بگیریم؟

جهت راه اندازی کارگاه خیاطی و خیاط خانه نیز باید جواز کسب داشته باشید. ارگان صادر کننده جواز یا پروانه کسب اتحادیه صنف پوشاک استان مورد تقاضا می‌باشد. البته اخذ جواز نیازمند مدارکی است و شخص متقاضی باید مراحل خاصی را طی کند که در ادامه به آنها اشاره خواهیم کرد.

مدارک اخذ جواز کسب خیاطی

  • اگر سند مالکیت محل کسب به نام متقاضی است سند مالکیت و اگر ملک استیجاری است اجاره نامه رسمی یا عادی که حتماً باید به نام متقاضی باشد. در غیر این صورت مبایعه نامه، حکم قطعی شده دادگاه به لزوم تنظیم شدن سند اجاره و یا رسیدی از واریز اجاره بهای ملک ارائه می‌شود.
  • مدارک هویتی شخص درخواست کننده مانند تصویر و اصل کلیه صفحات شناسنامه و کارت ملی باید تحویل داده شود.
  • کارت پایان خدمت سربازی یا گواهی معافیت پزشکی و یا دفترچه اعزام به خدمت سربازی جزو ملزومات می‌باشد.
  • دوازده قطعه عکس در ابعاد سه در چهار و فیش واریز مبالغ مربوطه جهت اخذ جواز و حق عضویت در اتحادی.
  • کپی برابر اصل شده از آخرین مدرک تحصیلی شخص متقاضی به استثنای افرادی که سنشان بالاتر از پنجاه سال می‌باشد.

استعلامات مربوط به اخذ جواز کسب خیاطی

  • ارائه گواهی نداشتن اعتیاد به مواد مخدر و نداشتن سو پیشینه.
  • گواهینامه طی کردن دوره‌های آموزشی مربوط به صنف انتخابی که مدت زمان آن باید حداقل ده ساعت باشد و گواهینامه مهارت فنی .
  • ارائه نمودن مدارک تشکیل پرونده مالیاتی و پرداخت‌های انجام شده مالیاتی.
  • تأییدیه دریافت شده از اداره نظارت بر اماکن نیروی انتظامی نیز باید تحویل داده شود.

مراحل اخذ جواز کسب خیاطی

مرحله اول: شخص متقاضی درخواست خود را مبنی بر اخذ جواز ثبت کند. پس از ثبت شدن از سوی اتحادیه بازرسی جهت بررسی محل کسب و تهیه نمودن گزارش اعزام می‌شود که بعد از آن و بررسی‌های انجام شده به‌وسیله هیئت مدیره نتیجه به متقاضی ابلاغ می‌شود.

مرحله دوم: بعد مدارک گفته شده باید تحویل داده شود. در صورت کامل بودن مدارک، کدی ده رقمی به جواز کسب اختصاص داده شده و برچسب شناسه صنفی نیز منطبق بر کد مذکور مشخص می‌شود.

مرحله سوم: پرونده جواز به‌وسیله رئیس یا نائب رئیس اتحادیه بررسی شده و پروانه کسب صادر می‌شود.

 مرحله 6: تشکیل پرونده بیمه برای خیاطی

خیاطی شما علاوه بر جواز کسب به بیمه هم برای ادامه فعالیت ایمن احتیاج دارد. از مهم‌ترین اقداماتی که یک خیاطی تازه‌تأسیس باید انجام دهد امور بیمه‌ای و تشکیل پرونده بیمه فروشگاه تازه‌تأسیس است. گرفتن کد کارگاهی اولین مرحله برای انجام امور بیمه‌ای خیاطی تازه‌تأسیس شما است. پس از آنکه کارفرما کد کارگاهی دریافت کرد می‌تواند با معرفی افراد شاغل در فروشگاه خود، لیست بیمه آنها را رد کند.

مرحله 7: تبلیغ خیاطی تازه تأسیس

ارائه برخی از رسانه‌های فیزیکی برای کسب و کار خود، مانند بروشور و کارت ویزیت، بسیار به جذب مشتری کمک می‌کند داشتن وب سایت یکی از جنبه‌های مهم هر کسب و کاری است. مشتریان بالقوه به صورت آنلاین محصولات و خدمات خیاطی شما را جستجو می‌کنند و داشتن یک وب سایت ضروری است. قرار دادن یک آگهی در روزنامه محلی، به ویژه قبل از رویدادهای اجتماعی مانند عید یا شب یلدا و غیره راهی برای اطلاع رسانی به مردم از خدمات شما است.

مرحله 8 : راه‌اندازی خیاطی اینترنتی

وب سایت در حقیقت همانند تابلوی مغازه و یا ویترین خیاطی شما اســت و طراحی‌ها و لباس‌های دوخته شده شما توسط وب سایت در معرض عموم مشتریان قرار می‌گیرد. نکته مهمی که وجود دارد این است کـه مشتریان شـما از یک محله و یا حتی یک شهر نخواهند بود بلـکه تمام کسانی که از بستر اینترنت استفاده می‌کنند، می‌توانند مشتریان لباس‌های دوخته شده شـما باشند. وب سایت خیاطی شما باعث افزایش تعداد مشتریان شده و به بازاریابی و فروش لباس‌های شما کمک خواهد کرد. البته پیشنهاد می‌شود حتماً در کنار سایت، صفحه اینستاگرام خود را نیز راه اندازی کنید.

لوازم و ماشین آلات مورد برای راه اندازی کارگاه خیاطی

هر نوع دوخت لباس، دارای لوازم و ماشین آلات مخصوص خود می‌باشد که در ادامه به آن می‌پردازیم:

  • میز برش (ابعاد آن به نوع تولید و گستردگی کار شما بستگی دارد که اگر دارای رول نگهدارنده طاقهٔ پارچه باشد بهتر است)
  • میز یا دستگاه اتو
  • میز و تجهیزات میان کاری مانند قیچی مخصوص و قلاب
  • لوازم برش مانند قیچی برقی (متناسب با نوع و حجم کار)
  • در صورت علاقه‌مندی می‌توانید از سبدهای مخصوص جهت جمع آوری کالاها استفاده کنید.
  • میز بسته بندی و تکمیل
  • چرخ راسته دوز
  • چرخ میان دوز
  • چرخ زیگزال
  • چرخ دکمه و مادگی
  • نوار دوز
لوازم و تجهیزات خیاطی رو از کجا بخرم؟

لوازم و تجهیزات خیاطی رو از کجا بخرم؟

اگر قصد خرید چرخ خیاطی دارید و دوست دارید از بین چند نوع چرخ خیاطی، بهترین گزینه را انتخاب کنید، سری به راسته چرخ خیاطی خیام بزنید. همچنین برای خرید عمده تور، دکمه، زیپ، لوازم خیاطی و گل‌دوزی، لایی چسب، اسباب سفره عقد، تاج و گل و لباس عروس و خلاصه هر چیزی مثل این ها رو باید به کوچه رفاهی بروید.

راسته پارچه بازار تهران هم در انتهای بازار و در سرایی به نام امیرکبیر قرار دارد. در این سرا انواع و اقسام پارچه‌ها چیده شده و به صورت عمده یا جزئی و با قیمت مناسبت به فروش می‌رسند. محله عبدل‌آباد هم برای خرید پارچه گزینه خوبی است.

مدیریت هزینه‌ها با نرم افزار حسابداری خیاطی محک

همیشه مدیریت هزینه‌ها در  مغازه عینک فروشی برای فعالان این صنف با چالش‌های بسیار زیادی همراه است و محاسبه هزینه‌ها به صورت روزانه و ماهانه، کنترل میزان فروش، ارزیابی سود فروش، تشخیص فروش و درآمدها، همیشه برای فعالان این حوزه مشکل است. با استفاده از نرم افزار حسابداری خیاطی محک می‌توان این کار را به راحتی انجام داد و ضمن نظم دادن به محاسبات حسابداری و اطمینان از عدم بروز اشتباه، سرعت کار در خیاطی را بیشتر و اعتماد مشتری را نیز جلب کرد. امید است از راهنمای راه اندازی خیاطی ما برای کمک به اجرای موفقیت‌آمیز طرح تجاری فروشگاه خود نهایت استفاده را برده باشید.

منبع: wikihow

برای دریافت جدید ترین مقالات، ایمیل خود را وارد کنید:

با نشر این محتوا، جامعه وبلاگ محک را گسترش دهید

ثمین اسدیان
ثمین اسدیان
تولید کننده محتوا هستم و تمام تلاشم بر این است که با ارائه محتوای مفید و ارزشمند، تجربه خوبی از بازدید سایت برایتان رقم بزنم.
مراحل راه اندازی فروشگاه آنلاین

مراحل راه اندازی فروشگاه آنلاین

زمان مطالعه این مقاله: 6 دقیقه اینترنت یکی از بزرگترین انقلاب‌های دنیای امروز است که تاثیر گسترده‌ای بر زندگی، کار و تجارت انسان‌ها داشته است. امروزه بسیاری از افراد از اینترنت برای خرید و فروش محصولات و خدمات استفاده می‌کنند و این روند رو به افزایش

اطلاعات بیشتر
لیست مواد غذایی سوپرمارکت

لیست مواد غذایی سوپرمارکت

زمان مطالعه این مقاله: 5 دقیقه لیست مواد غذایی سوپرمارکت یکی از موضوعات مهم در حوزه تغذیه است؛ این لیست به افراد کمک می‌کند تا با دقت بهتری مواد غذایی خود را انتخاب کنند. لیست مواد غذایی سوپرمارکت، علاوه بر اینکه شامل اطلاعات مرتبط با نوع

اطلاعات بیشتر
بخش بندی بازار (Market Segmentation) چیست؟ انواع، مزایا و مراحل

بخش بندی بازار (Market Segmentation) چیست؟ انواع، مزایا و مراحل

زمان مطالعه این مقاله: 5 دقیقه بخش بندی بازار یا همان تقسیم بندی بازار (Market Segmentation) یکی از فعالیت‌های حیاتی در بازاریابی است که به تأثیرگذاری بیشتر کمپین‌های بازاریابی کمک می‌کند. با بخش بندی بازار، می‌توانید مشتریان هدف را دسته‌بندی کنید و استراتژی‌های فروش، بازاریابی و

اطلاعات بیشتر

4 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

جستجو

مشاهده رایگان دمو نرم افزارحسابداری