جستجو
Close this search box.

بنچمارک چیست؟ |انواع بنچمارک + مراحل پیاده سازی

نوشته شده توسط مهدی میدان
زمان مطالعه این مقاله: 5 دقیقه

بنچمارک معیاری جهت سنجش و بررسی بهترین عملکرد یک سازمان، شرکت یا کسب و کار است و به عنوان ابزاری قدرتمند جهت ارتقا عملکرد در حوزه‌های مختلف شناخته می‌شود. در این مقاله از گروه نرم افزار حسابداری محک در مورد بنچ مارک و نحوه پیاده‌سازی آن در یک کسب و کار صحبت خواهیم کرد.

فهرست مطالب

بنچمارک چیست

بنچمارک چیست؟

بنچمارک (Benchmark) استانداردی است که بر اساس آن می‌توان عملکرد یک سازمان، شرکت یا کسب و کار را بررسی و ارزیابی کرد. به عبارتی می‌توان گفت که بنچمارک معیاری جهت سنجش عملکرد یک ویژگی، یک برنامه و یا یک قابلیت خاص در حوزه‌های مختلف است. استفاده از بنچ مارک در یک سازمان یا شرکت می‌تواند نقاط قوت و ضعف آن را بسنجد و در تدوین بهترین استراتژی جهت پیشبرد اهداف کسب و کار مفید واقع شود. همچنین بنچمارک کمک می‌کند تا معیارهای شرکت شما با سایر کسب و کارها موجود در بازار مقایسه شود. اگر برای شناخت عملکرد شرکت خود یک نگاه گذرا و سطحی داشته باشید، ممکن است اطلاعات ارزشمندی را از دست بدهید.

بنچ مارکینگ (Benchmarking) چیست؟

امروزه در نظر گرفتن معیارهای مختلف برای موفقیت در مسیر شغلی و پیشی گرفتن از رقبا از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. شناخت بازار هدف، بررسی رقبا و مقایسه عملکرد شرکت، نمونه ای از این معیارها هستند که در حوزه بنچ مارکینگ قرار می‌گیرند. بنچ مارکینگ را می‌توان فرایندی تعریف کرد که هر کسب و کار به منظور پیشبرد اهداف و مقایسه‌ی عملکرد، فرایندها و محصولات خود با سازمان‌ها و شرکت‌های دیگر، از آن استفاده می‌کند.

بنچ مارکینگ کیفیت استراتژی‌ها، برنامه‌ها، خدمات و محصولات یک سازمان را ارزیابی کرده و بهبود می‌بخشد. هدف از بنچ مارکینگ، رساندن یک کسب و کار به جایگاهی است که بتواند در بازار هدف، رقابت موثری داشته باشد.

مزایای استفاده از بنچمارک

مزایای استفاده از بنچمارک چیست؟

از مزایای استفاده از بنچمارک می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • تحلیل رقابتی: بنچ مارک کمک می‌کند تا فعالیت رقبای خود را مورد بررسی قرار داده و درباره‌ی رفتار، عملکرد و بازار هدف همسو با آن‌ها، دید بهتری پیدا کنید. همچنین با استفاده از بنچمارک می‌توانید روش‌هایی با قابلیت اجرایی‌شدن در کسب و کارتان را شناسایی کنید و توسط آن‌ها سازمان یا شرکت خود را رشد دهید و با مشتریان بالقوه‌ی محصولات خود ارتباط موثر برقرار کنید.
  • نظارت بر عملکرد: بنچمارک در بررسی روندهای فعلی یک سازمان و پیش بینی روندهای آینده آن کمک زیادی می کند و باعث می‌شود نظارت دقیقی بر عملکرد سازمان داشته باشید.
  • پیشرفت مداوم: بنچ مارک نقش مهمی در پیشرفت و بهبود بخش‌های مختلف یک کسب و کار دارد. چرا که با به کار گیری آن می‌توان نقاط قوت و ضعف را شناسایی کرده و در جهت رفع آن‌ برنامه ریزی انجام داد.
  • برنامه ریزی و هدف گذاری: بنچ مارک کمک می کند تا پس از بررسی و سنجش یک کسب و کار، اهداف و معیارهای جدیدی به منظور بهبود عملکرد تعیین شود.

تفاوت بنچ مارک و تست A/B در چیست؟

فرایند بنچ مارکینگ با الگوبرداری و مقایسه نمونه‌های مشابه کسب و کار ما انجام می‌شود. معمولاً هنگام شروع یک کسب و کار از این معیارها جهت سنجش شرکت‌های دیگر و الگوبرداری از آنها استفاده می‌شود. بنچ مارکینگ در صورت اجرای صحیح، ریسک کمتری داد.

تست  A/B برای آزمودن متغیرهای مختلف و انتخاب متغیر مؤثر به کار برده می‌شود. از این تست زمانی استفاده می‌شود که یک شرکت محصول یا خدمات جدیدی به بازار ارائه داده باشد و رقیبی در این حوزه برای او وجود نداشته باشد. در واقع در این تست، عملکرد شرکت با متغیرهای خودش مقایسه می‌شود.

آشنایی با انواع بنچمارک

آشنایی با انواع بنچمارک‌ با هدف بررسی کیفیت محصول یا عملکرد یک کسب وکار، کمک زیادی به درک دقیق‌تر جایگاه کسب و کار میان رقبا می‌کند. بنچ مارک‌ها انواع مختلف دارند؛ در ادامه با 3 نوع مهم آن آشنا خواهیم شد:

1- بنچمارک استراتژیک

شما با استفاده از بنچمارک استراتژیک با شناخت فرایندهایی که توسط شرکت‌های دیگر استفاده می‌شود، به بهبود فرآیند شرکت خود و نوآوری آن کمک می‌کنید. معیارهای استراتژیک معمولاً نگاه کلی و عمومی به کسب و کارهای موجود در بازار دارند و محدود به یک شرکت خاص نیستند.

2- بنچمارک عملکرد

بنچمارک عملکرد، فرایند مقایسه محصولات و خدمات شرکت شما با محصولات و خدمات رقبای شما است. هدف این نوع معیار، مقایسه ویژگی‌های محصول و خدمات، قیمت، کیفیت، طراحی، سرعت و رضایت مشتری است. شما می‌توانید از نتایج بنچ مارک عملکرد برای بهبود کیفیت محصولات و خدمات خود و همچنین افزایش نفوذ خود در بازار استفاده کنید.

3- بنچمارک فرایند

بنچمارک فرایند نیز ساز و کاری مشابه بنچمارک استراتژیک و عملکرد دارد زیرا فرآیندها و عملیات خاص شرکت‌هایی با بهترین عملکرد را بررسی می‌کند. این نوع معیار معمولاً برای پیداکردن راهکارهایی برای پیشرفت سریع، به کار برده می‌شود. باید به نکته اشاره کرد که احتمالاً بنچ مارک فرآیند، مزایای کوتاه مدتی برای شرکت به همراه خواهد داشت.

بستن سال مالی در نرم افزار محک
بستن سال مالی در نرم افزار محک

اهمیت بنچمارک در کسب و کارها

بنچ مارک در کسب و کارها از اهمیت بالایی برخوردار است چرا که کمک می‌کند تا سازمان‌ها یا شرکت‌ها بفهمند در چه زمینه‌ای نیاز به رشد و بهبود دارند و برای ایجاد مزیت رقابتی چه کاری می‌توانند انجام دهند. به عبارتی می‌توان گفت که بنچ مارک به شما بینشی جامعی در مورد چگونگی افزایش سود، کاهش هزینه‌ها و بهبود رضایت و وفاداری مشتری می‌دهد و رشد و پیشرفت در کسب و کار را به همراه دارد.

مراحل پیاده سازی بنچمارک

مراحل پیاده سازی بنچ مارکینگ در یک کسب و کار

پس از شناخت و آشنایی با اهمیت بنچ مارک به منظور اجرا و پیاده سازی آن در کسب و کار می‌توان مراحل زیر را طی کرد.

  • انتخاب نوع بنچمارک: اولین قدم در پیاده‌سازی بنچ مارکینگ، مشخص کردن نوع بنچمارک برای مقایسه است. 
  • شناسایی رقبا: در مرحله بعد، باید مشخص کنید که کسب و کار خود را با چه مشاغلی مقایسه خواهید کرد.
  • جمع آوری اطلاعات: اطلاعات لازم جهت مقایسه شرکت خود با شرکت‌هایی که برای ارزیابی انتخاب کرده‌اید را جمع‌آوری کنید.
  • تحلیل و بررسی اطلاعات: با بررسی اطلاعات جمع آوری شده، شکاف‌های عملکردی شرکت خود را شناسایی کنید.
  • پیاده سازی و بهبود: در نهایت، از تجزیه و تحلیل اطلاعاتی که جمع آوری کرده‌اید برای اجرای فرآیندها و استراتژی‌های جدید استفاده کنید. این اطلاعات به شما در موفقیت شرکت کمک می‌کند.

در کنار همه این موارد باید گفت که  پیاده‌سازی بنچ مارکینگ در یک کسب و کار نیازمند تجربه است. چرا که تجزیه و تحلیل اشتباه می‌تواند باعث بروز نتایج نادرست و گمراه کننده‌ای شود.

بنچمارک در گوشی، لپ تاپ و کامپیوتر

اکثر افراد هنگام خرید گوشی، لپ تاپ و کامپیوتر سعی می‌کنند بهترین مدل را از بین انواع مختلف محصول با توجه به بودجه ای که دارند خریداری کنند. به همین منظور سعی می‌کنند محصول مورد نظر خود را از جهات مختلف مورد بررسی قرار دهند اما اغلب این کار سخت است و نیاز به دانش بالایی دارد. در این زمینه می‌توان از بنچمارک کمک گرفت.

با پیشرفت تکنولوژی در حوزه برنامه نویسی و هوش مصنوعی، نرم افزارهایی تولید شده‌اند که توانایی بررسی عملکرد هر گجت یا سخت افزاری را دارند. این نرم افرار‌ها با بررسی ویژگی‌های عملکردی گوشی، لپ تاپ و کامپیوتر گزارشی را به عنوان معیار ارائه می‌کنند. شما می‌توانید با گزارش حاصل از تحلیل و بررسی این نرم افزارها از بین گزینه‌های موجود برای خرید محصول، بهترین انتخاب را داشته باشید.

از بنچ مارک می‌توان در انتخاب و خرید بهترین نرم افزار حسابداری نیز استفاده کرد. همانطور که می‌دانیم نرم افزارهای حسابداری در انواع مختلفی به بازار عرضه شده‌اند. در خرید نرم افزار حسابداری می‌توان انواع این نرم افزارها را از جهات مختلف مانند ویژگی و امکانات، تکنولوژی ساخت، شرکت تولید کننده و غیره با یکدیگر مقایسه کرد و بهترین انتخاب را جهت خرید انجام داد.

بنچمارک در مدیریت صندوق‌های سرمایه گذاری

همانطور که می‌دانیم بنچمارک به جز دنیای تکنولوژی، در حوزه‌های دیگر هم کاربرد دارد یکی از این حوزه‌ها سرمایه گذاری در بازار بورس است. بنچ مارک‌های مرتبط با این حوزه اغلب به عنوان عامل مهمی در مدیریت پرتفوی صندوق‌های سرمایه گذاری استفاده می‌شوند. مدیران فعال در بازار سرمایه با کمک استراتژی‌های ویژه و با استفاده از این بنچ مارک‌ها، پورتفوی خود را مدیریت و بررسی می‌کنند. مدیران سبدهای سرمایه گذاری بنچمارک‌ها را به دقت زیر نظر دارند تا ببینند آیا پرتفوی آنها مطابق با انتظارات آنها عمل می‌کند یا خیر. اگر عملکرد پورتفوی به طور قابل توجهی از معیار مشخص شده منحرف شود، ریسک سرمایه گذاری بالا می‌رود.

خطای بنچ مارک چیست؟

خطای بنچمارک وضعیتی است که در آن معیاری اشتباه در یک مدل مالی انتخاب می‌شود. این خطا می‌تواند پراکندگی‌های زیادی را در داده‌های یک تحلیلگر ایجاد کند. اما به راحتی می‌توان با انتخاب مناسب‌ترین بنچمارک، در شروع تجزیه و تحلیل یک کسب و کار از انجام آن اجتناب کرد. سرمایه گذاران و مدیران کسب و کارها اغلب تلاش می‌کنند تا خطای بنچمارک و اندازه گیری را به حداقل برسانند. این کار باعث می‌شود تا مدیران درک دقیقی از عملکرد نسبی کسب و کار و سرمایه گذاری خود پیدا کنند.

سخن آخر

در این مقاله سعی کردیم با بنچ مارک به عنوان یکی از استانداردهای بررسی و سنجش عملکرد یک کسب و کار آشنا شویم. همانطور که متوجه شدید بنچمارک فقط محدود به یک حوزه یا صنعت نیست؛ بلکه در حوزه‌های دیگری مانند ساختمان سازی، اقتصاد، علوم کامپیوتر، بورس و تقریباً در هر حوزه‌ای که امکان سنجش چند محصول یا خدمات با پارامترهای مختلف وجود داشته باشد، قابلیت اجرا دارد. به همین دلیل بنچ مارک و بنچ مارکینگ در بهبود مستمر یک سازمان، شرکت یا کسب و کار نقش موثری دارد .

منابع: oberlo / Investopedia / indeed

برای دریافت جدید ترین مقالات، ایمیل خود را وارد کنید:

با نشر این محتوا، جامعه وبلاگ محک را گسترش دهید

مهدی میدان
مهدی میدان
مالیات بر درآمد اتفاقی چیست؟ معافیت‌های مالیاتی

مالیات بر درآمد اتفاقی چیست؟ معافیت‌های مالیاتی

زمان مطالعه این مقاله: 4 دقیقه مالیات بر درآمد اتفاقی یکی از انواع مالیات‌های مستقیم است که به درآمدهای غیر منتظره و غیر شغلی اشخاص حقیقی و حقوقی تعلق می‌گیرد. این نوع درآمدها در مقابل درآمدهای مستمر مانند حقوق و دستمزد قرار دارند. هرگاه شخص حقیقی

اطلاعات بیشتر
مالیات بر درآمد چیست؟ انواع مالیات بر درآمد

مالیات بر درآمد چیست؟ انواع مالیات بر درآمد

زمان مطالعه این مقاله: 5 دقیقه مالیات بر درآمد نوعی مالیات مستقیم است که توسط دولت بر درآمد اشخاص حقیقی و حقوقی اعمال می‌شود. این نوع مالیات دارای انواع مختلفی است که در ادامه مطلب به آن خواهیم پرداخت. نرخ مالیات بر درآمد بر اساس درآمد

اطلاعات بیشتر
مالیات بر درآمد املاک و مستغلات چیست؟

مالیات بر درآمد املاک و مستغلات چیست؟

زمان مطالعه این مقاله: 5 دقیقه مالیات بر درآمد املاک یکی از مباحث مالیاتی مهم و تخصصی است. فرقی نمی‌کند امسال یا چند سال دیگر، قوانین مالیات بر درآمد املاک اغلب، در راس مهم‌ترین انواع مالیات بر درآمد قرار دارد. شاید گره خوردن قوانین مالیات املاک

اطلاعات بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

جستجو

مشاهده رایگان دمو نرم افزارحسابداری