جستجو
Close this search box.

راه اندازی باتری سازی (0 تا 100) | درآمد + بازار کار

نوشته شده توسط مهدی میدان
زمان مطالعه این مقاله: 7 دقیقه

در کشور ما خودروها به طور معمول بین 15 تا 25 سال مورد استفاده قرار می‌گیرند به همین دلیل سرانه تعمیرات خودرو در کشور ما در مقایسه با متوسط جهانی بسیار بیشتر است. همین امر موجب شده راه اندازی کسب و کارهای مرتبط با صنعت خودرو مورد توجه افراد زیادی قرار بگیرد. یکی از این کسب و کارها، راه اندازی باتری سازی است که درآن ساخت و تعمیر اتواع باتری انجام می‌گیرد. در این مقاله از گروه نرم افزار حسابداری محک با نحوه راه اندازی باتری سازی آشنا خواهیم شد. با ما همراه بشید.

فهرست مطالب

باتری خودرو چیست؟

باتری خودرو چیست؟

امروزه در خودروها سیستمی پیچیده از مدارهای الکتریکی مختلف دیده می‌شود که انرژی اولیه بخش‌های مختلف خودرو را تامین، ذخیره و تقسیم می‌کند. باتری خودرو مهم‌ترین بخش این سیستم پیچیده است که به عنوان ذخیره کننده برق مورد نیاز خودرو و سر منشا سیستم برقی خودروها شناخته می‌شود. باتری در انواع مختلفی ساخته می‌شود. طول عمر مفید انواع مختلف این قطعه در حدود 4 سال است. اما بسته به شرایط ممکن است بیشتر یا کم‌تر عمر کند.

باتری سازی چیست؟

باتری سازی چیست؟

با توجه به پیچیده شدن سیستم برقی در خودرو، قطعاتی همچون باتری از اهمیت بالایی برخوردار شده‌اند. همانطور که می‌دانیم سرانه تعمیرات قطعات خودرو در کشور ما نسبت به سایر کشورها بسیار بیشتر است، از این رو نیاز به کسب و کارهای مرتبط در این زمینه احساس می‌شود. باتری سازی یکی از کسب و کارهای فنی و مرتبط با صنعت خودرو است که در آن ساخت و تعمیر انواع باتری خودرو انجام می‌گیرد.

باتری ساز کیست؟

باطری ساز فردی است که با تخصص و مهارت بالا در زمینه ساخت و تعمیر انواع باتری خودرو مشغول به فعالیت است. برای این که یک فرد به عنوان باتری ساز شناخته شود می‌بایست در زمینه ساخت و تعمیر باتری و همچنین برق خودرو تخصص داشته باشد.

باتری سازی ارتباط نزدیکی با برق کاری دارد به همین دلیل افرادی که در زمینه باتری سازی فعالیت می‌کنند می‌بایست در زمینه برق خودرو نیز تخصص داشته باشند.

نحوه راه اندازی باتری سازی

نحوه راه اندازی باتری سازی

راه اندازی باتری سازی یک ایده عالی جهت شروع یک کسب و کار پر درآمد است اما برای اینکه در این شغل موفق شد و به درآمد رسید می‌بایست تمام جوانب را در نظر گرفت و با برنامه مناسب شروع  به کار کرد. در ادامه با مراحل راه اندازی باتری سازی آشنا خواهیم شد:

مرحله یک: برنامه ریزی مناسب برای کسب وکار

همواره یکی از اصول موفقیت پیش از شروع هر کاری برنامه ریزی اصولی و هدفمند برای آینده کسب و کار است. تدوین برنامه و طرح تجاری مسیر حرکت یک کسب و کار و ساختار آن را با توجه به هدف تعیین شده مشخص می‌کند و به این صورت سبب رشد آن می‌شود.

به همین دلیل قبل از راه اندازی باتری سازی همواره توصیه می‌شود که در ابتدا تحقیقات لازم را انجام دهید و اهداف خود را تعیین کنید و با مشاوره از افراد متخصص این حوزه نسبت به راه اندازی باتری سازی اقدام کنید. در صورتی که با برنامه ریزی و هدف مشخص وارد این حوزه کاری شده باشید در مدت زمان کوتاهی به موفقیت خواهید رسید.

 مرحله 2: کسب مهارت و تجربه

برای این که بتوان به عنوان یک باتری ساز موفق شناخته شوید و به درآمد برسید، می‌بایست از مهارت و تجربه کاری بالایی برخوردار باشید. چرا که باتری سازی یک کسب و کار تخصصی و مهم است و نیاز به مهارت و تجربه بالایی دارد. آشنایی با سیستم برق خودرو و همچنین شناخت انواع باتری و نحوه کار کرد آن از مهم‌ترین پیش نیازهای این شغل است که می‌بایست یک باتری ساز در آن‌ها تخصص داشته باشد.

از چه راه‌هایی تخصص لازم برای باتری سازی را کسب کنیم؟

برای کسب مهارت و تخصص در شغل باتری سازی می‌توان یکی از روش‌های زیر را انتخاب کرد:

  • کارآموزی در نمایندگی شرکت‌های خودرو سازی معتبر و یا کارآموزی در مغازه‌ها یا کارگاه‌های باطری سازی یکی از روش‌های خوب برای کسب مهارت و تجربه است. مدت زمان این کار آموزی می‌تواند بین 3 ماه تا چند سال باشد.
  • تحصیل در هنرستان‌های کار و دانش یا ادامه تحصیل در دانشگاه‌های معتبر در رشته مهندسی مکانیک خودرو به منظور کسب دانش تخصصی بسیار مفید است.
  • شرکت در دوره‌های آموزشی مراکز فنی و حرفه ای آزاد و دولتی و گذراندن دوره‌های تخصصی باتری سازی و سیستم برق خودرو از جمله روش‌های عالی برای کسب مهارت و تخصص در مدت زمان کم است.

نوع باتری هایی که می خواهید بسازید را مشخص کنید

در این مرحله می‌بایست با توجه به تخصص و مهارتی که دارید نوع باتری‌هایی که قصد ساخت، تعمیر یا فروش آن را دارید مشخص کنید. باتری‌ها انواع مختلفی دارند دو نوع از رایج ترین آن ها باتری‌های اسیدی و باتری‌های اتمی هستند.

آشنایی با انواع باتری خودرو

باتری‌های خودرو انواع مختلفی دارند. در ادامه با دو نوع از رایج ترین این باتری‌ها آشنا خواهیم شد:

باتری‌های اسیدی (باتری غیر سیلد)

باتری‌های اسیدی یا غیر سیلد جزو باتری‌های قدیمی هستند که از حساسیت بالایی برخوردار هستند به همین دلیل به مراقبت زیادی نیاز دارند. این باتری‌ها برای شرایط آب و هوایی گرم مناسب‌تر هستند چرا که می‌توان در صورت لزوم به آن‌ها آب اضافه کرد. صفحات باتری اسیدی متشکل از سرب و 2 آلیاژ کلسیم و آنتیموان است. این باتری‌ها قیمت پایین‌تری نسبت به سایر باتری‌ها دارند به همین دلیل از فروش بالایی نیز برخوردار هستند.

باتری‌های اتمی (باتری سیلد)

باتری‌های اتمی، باتری‌های جدیدی هستند که برخلاف باتری‌های اسیدی حساسیت کمتری دارند و به مراقبت نیاز ندارند. علاوه بر این مقاومت باتری‌های اتمی در برابر شارژ بیش از حد (Over charging) نیز بیشتر است. این باتری‌ها سریع شارژ می‌شوند و عمر بالاتری دارند. صفحات باتری‌های سیلد از جنس سرب و تک آلیاژ کلسیم – کلسیم است.

مرحله 3: تامین سرمایه اولیه برای شروع کار

یکی از مهم ترین چالش های هر کسب و کاری در ابتدا راه اندازی تامین سرمایه اولیه لازم برای شروع کار است. در راه اندازی باتری سازی نیز در ابتدا می بایست یک برآورد کلی از هزینه ها انجام شود. سپس با توجه به این برآورد اقدام به تامین سرمایه برای این کار کرد. برای راه اندازی باطری سازی می توان از راه های مختلفی از قبیل کمک از خانواده، دوستان و آشنایان و همچنین اخذ وام از بانک‌های مختلف به منظور تامین سرمایه اولیه استفاده کرد.

هزینه راه اندازی باتری سازی چقدر است؟

در راه اندازی باتری سازی دو نوع هزینه اصلی وجود دارد. هزینه خرید یا اجاره مکان مناسب برای شروع کار و هزینه خرید تجهیزات باتری سازی. بر اساس تجربیات متخصصین این حوزه می‌توان هزینه راه اندازی باتری سازی را 100 تا 200 میلیون تومان برآورد کرد. البته این هزینه با توجه به نوع ملک و تجهیزاتی که قصد خرید دارید متفاوت خواهد بود.

هزینه اجاره مکان: هر چه قدر مکانی که برای شروع کار در نظر گرفته باشید بزرگ باشد یا در موقعیت مکانی بهتری مانند مرکز شهر باشد طبیعتاً میزان سرمایه اولیه شروع کار نیز بالاتر خواهد بود. همچنین هزینه اجاره با توجه شهر یا استان محل فعالیت نیز متفاوت خواهد بود. اما به طور کلی هزینه اجاره ملک به صورت ماهیانه برای راه اندازی باتری سازی تقریباً بین 3 تا 10 میلیون تومان است.

هزینه خرید تجهیزات: برای راه اندازی باطری سازی بخشی از سرمایه اولیه صرف خرید تجهیزات می‌شود. باطری ساز نیاز به استفاده از تجهیزات مختلفی دارد اما در ابتدا می‌توانید کار را با خرید تجهیزات و ابزارهای اصلی و با سرمایه‌ 20 تا 50 میلیون تومانی شروع کنید.

مرحله 4: انتخاب مکان مناسب برای شروع کار

داشتن مکان مناسب برای راه اندازی یک کسب و کار از عوامل مهمی است که تاثیر زیادی در موفقیت و افزایش فروش آن کسب و کار دارد. باتری سازی نیز جزو کسب و کارهایی است که نیاز به خرید یا اجاره مکان مناسب برای شروع کار دارد. راه اندازی باتری سازی در یک موقعیت مکانی مناسب می‌تواند تاثیر زیادی در سودهی کسب و کار شما داشته باشد.

اگر تازه کار هستید نیاز نیست که هزینه زیادی جهت خرید یا اجاره یک مکان بزرگ صرف کنید شما می‌توانید با اجاره یک مکان کوچک نیز کار خود را شروع کنید و بعد از اینکه کسب و کارتان رونق گرفت مکان بزرگتری با موقعیت بهتر اجاره کنید.

مرحله 5: دریافت مجوزهای لازم برای راه اندازی باتری سازی

برای اینکه بتوانید اقدام به راه اندازی باتری سازی کنید در ابتدا می‌بایست مجوزهای لازم برای شروع کار را از مراجع مربوطه کسب کنید. عدم دریافت مجوز می‌تواند منجر به جریمه‌های سنگین و پلمب شدن باتری سازی شود. پروانه کسب و گواهینامه مهارت فنی از مهم‌ترین مجوزهایی هستند که برای راه اندازی باتری سازی می‌بایست اخذ شود.

پروانه کسب: یکی از مهم‌ترین مجوزهایی که در راه اندازی هر کسب و کاری می‌بایست اخذ شود پروانه کسب است.  برای اخذ پروانه کسب باتری سازی، فرد متقاضی می‌بایست به اتحادیه صنف باطری و خدمات برق خودرو استان محل سکونت خود مراجعه کند و بر اساس دستورالعمل‌های مشخص و ارائه مدارک لازم این مجوز را دریافت کند.

گواهینامه مهارت فنی: دریافت گواهینامه مهارت فنی از آموزرشگاه های معتبر، مربوط به گذراندن دوره‌های آموزشی باتری سازی برای دریافت مجوز راه اندازی باتری سازی الزامی است. اخذ پروانه کسب از اتحادیه این صنف منوط به دریافت گواهینامه آموزشی است.

مدارک موردنیاز جهت دریافت مجوز باتری سازی

مدارک موردنیاز برای دریافت مجوز باتری سازی به شرح زیر است:

  • کپی از تمامی صفحات شناسنامه
  • کپی از کارت ملی
  • کپی از مدرک تحصیلی
  • 12  قطعه عکس 3*4
  • کپی سند مالکیت متقاضی
  • کپی اجاره نامه رسمی
  • گواهی عدم اعتیاد
  • گواهی عدم سوء پیشینه
  • گذراندن دوره آموزشی
  • گواهینامه مهارت فنی

مرحله 6: خرید تجهیزات باتری سازی

در این مرحله نیاز به خرید تجهیزات مورد نیاز برای راه اندازی باتری سازی دارید. از مهم‌ترین تجهیزاتی که برای شروع این کار نیاز است می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • تستر مدار صنعتی
  • تستر ولتاژ خودرو
  • دستگاه مولتی متر
  • دستگاه دیاگ
  • دستگاه گرولر
  • دستگاه تست آلترناتور
  • ابزار و لوازم عایق کاری
  • تستر دینام و باطری
  • دسگاه شارژ باطری

مرحله 7: استفاده از نرم افزار حسابداری حرفه ای

ثبت درآمدها، هزینه‌ها، محاسبه امور مالی و مالیاتی، کنترل میزان فروش و ارزیابی سود فروش به منظور درک عملکرد مالی کسب و کار از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. استفاده از نرم افزار حسابداری، در باتری سازی نیز کمک زیادی به مدیریت بهتر امور مالی می‌کند. با نرم افزار حسابداری خدماتی محک به راحتی خواهید توانست تمامی امور مالی و حسابداری مربوط به باتری سازی را مدیریت کنید.

بستن سال مالی در نرم افزار محک
بستن سال مالی در نرم افزار محک

مزایا راه اندازی باتری سازی

مزایای این شغل به شرح زیر است:

  • عدم نیاز به سرمایه اولیه بالا
  • عدم وجود رقابت بالا
  • بازار کار و فرصت‌های شغلی مطلوب
  • درآمد زایی و سود دهی مناسب

معایب راه اندازی باتری سازی

شغل باطری سازی در کنار تمام مزایایی که دارد با چالش‌هایی نیز همراه است. نیاز به تخصص بالا، خرید تجهیزات و اجاره مکان مناسب از جمله چالش‌هایی هستند که ممکن است با آن مواجه شوید. اما با برنامه ریزی مناسب و کمی تلاش خواهید توانست در این شغل موفق شوید.

آیا شغل باتری سازی برای شما مناسب است؟

آیا شغل باتری سازی برای شما مناسب است؟

اگر به کارهای فنی علاقه دارید و از سر و کله زدن با خودرو لذت می‌برید این شغل می‌تواند برای شما مناسب باشد. افرادی که در زمینه باتری سازی مشغول به فعالیت هستند اغلب افرادی باهوش، پر انرژی و چالش پذیر هستند. از این رو افرادی که این ویژگی‌ها را دارند و در مواجهه با چالش‌ها عملکرد خوبی دارند می‌توانند در این شغل موفق شوند.

بازار کار باتری سازی چگونه است؟

باتری سازی به دلیل این که جزو مشاغل مرتبط با صنعت خودرو است از بازار کار مطلوبی برخوردار است. برای ورود به این حوزه کاری فرصت‌های شغلی زیادی وجود دارد چرا که باتری سازی یک کسب و کار تخصصی است و بسیاری از شرکت‌ها به نیرو متخصص نیاز دارند در ادامه با برخی از فرصت‌های شغلی باتری سازی که می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید آشنا می‌شویم:

  • در شرکت‌های خودرو سازی معتبر مشغول به کار شوید.
  • در نمایندگی‌های خودرو سازی مجاز مشغول به کار شوید.
  • در اداره‌ها، شرکت‌ها و مراکز انتظامی در رسته شغلی باطری ساز به تعمیر خودروهای سازمانی بپردازید.
  • با اخذ نمایندگی از شرکت‌های معتبر به فروش باطری مشغول شوید.
  • با اخذ پروانه کسب به فروش لوازم یدکی خودرو مشغول به کار شوید.
  • با دریافت گواهینامه‌ی مهارت فنی و مراجعه به اتحادیه مربوطه، پروانه کسب دریافت کرده و به عنوان باطری ساز مشغول به کار شود.

درآمد باتری ساز چقدر است؟

درآمد یکی از معیارهای مهم است که اکثر افراد پیش از راه اندازی کسب و کار به آن توجه می‌کنند. همانطور که می‌دانیم در هر کسب و کاری عوامل زیادی بر روی میزان درآمد، تأثیر می‌گذارد. با بررسی این موارد می‌توان میزان درآمد را تخمین زد. به هرحال میزان تخصص و اعتبار یک باتری ساز و همچنین موقعیت مکانی باتری سازی در بالا بودن درآمد بسیار موثر است. طبق بررسی‌های انجام شده و نظر فعالین این حوزه میزان درآمد باتری سازی تقریباً بین 10 تا 30 میلیون تومان در ماه است.

علاوه بر این بسیاری از افرادی که به عنوان باتری ساز مشغول به فعالیت هستند در زمینه برق خودرو نیز مهارت دارند چرا که باتری سازی و برق خودرو دو شغل مرتبط و وابسته به هم هستند. چنانچه بتوانید در زمینه برق خودرو نیز مهارت کسب کنید طبیعتاً درآمد شما نیز بیشتر خواهد شد.

مدیریت هزینه‌ها با نرم افزار حسابداری باتری سازی محک

در این مقاله با نحوه راه اندازی باتری سازی آشنا شدیم. اکنون نوبت شماست که با بررسی، تحقیق و مشاوره با افراد متخصص تصمیم خود را برای ورود به این حوزه کاری بگیرید. یکی از نکاتی که همواره باید به آن توجه کنید مواجهه با چالش‌های باتری سازی است. یکی از مهم‌ترین این چالش‌ها مدیریت هزینه‌ها است. با خرید نرم افزار حسابداری باتری سازی محک به سادگی می‌توانید ضمن مدیریت هزینه‌ها، به محاسبات خود نظم داده و تمام امور مالی و حسابداری خود را با نهایت دقت و سرعت انجام دهید.

منبع: smallbusiness

برای دریافت جدید ترین مقالات، ایمیل خود را وارد کنید:

با نشر این محتوا، جامعه وبلاگ محک را گسترش دهید

مهدی میدان
مهدی میدان
مالیات بر درآمد اتفاقی چیست؟ معافیت‌های مالیاتی

مالیات بر درآمد اتفاقی چیست؟ معافیت‌های مالیاتی

زمان مطالعه این مقاله: 4 دقیقه مالیات بر درآمد اتفاقی یکی از انواع مالیات‌های مستقیم است که به درآمدهای غیر منتظره و غیر شغلی اشخاص حقیقی و حقوقی تعلق می‌گیرد. این نوع درآمدها در مقابل درآمدهای مستمر مانند حقوق و دستمزد قرار دارند. هرگاه شخص حقیقی

اطلاعات بیشتر
مالیات بر درآمد چیست؟ انواع مالیات بر درآمد

مالیات بر درآمد چیست؟ انواع مالیات بر درآمد

زمان مطالعه این مقاله: 5 دقیقه مالیات بر درآمد نوعی مالیات مستقیم است که توسط دولت بر درآمد اشخاص حقیقی و حقوقی اعمال می‌شود. این نوع مالیات دارای انواع مختلفی است که در ادامه مطلب به آن خواهیم پرداخت. نرخ مالیات بر درآمد بر اساس درآمد

اطلاعات بیشتر
مالیات بر درآمد املاک و مستغلات چیست؟

مالیات بر درآمد املاک و مستغلات چیست؟

زمان مطالعه این مقاله: 5 دقیقه مالیات بر درآمد املاک یکی از مباحث مالیاتی مهم و تخصصی است. فرقی نمی‌کند امسال یا چند سال دیگر، قوانین مالیات بر درآمد املاک اغلب، در راس مهم‌ترین انواع مالیات بر درآمد قرار دارد. شاید گره خوردن قوانین مالیات املاک

اطلاعات بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

جستجو

مشاهده رایگان دمو نرم افزارحسابداری