جستجو
Close this search box.

راه اندازی برنج فروشی از صفر تا 100

نوشته شده توسط مهدی میدان
زمان مطالعه این مقاله: 6 دقیقه

چنانچه قصد راه اندازی یک کسب و کار پر سود را دارید اما نمی‌دانید چه کاری را شروع کنید به شما برنج فروشی را پیشنهاد می‌کنیم. اگر گذرتان به بازارهای بزرگ و قدیمی خورده باشد به احتمال زیاد مغازه‌هایی که در آن‌ها فروش برنج به صورت عمده انجام می‌گیرد را دیده‌اید. در این مغازه‌ها انواع برنج با قیمت مناسب به فروش می‌رسد. این قیمت مناسب باعث شده تا بسیاری از افراد برنج موردنیاز خود را از این مغازه‌ها تهیه کنند. راه اندازی برنج فروشی ایده‌ای عالی برای راه اندازی یک کسب و کار خوب در حوزه مواد غذایی است. در این مقاله از گروه نرم افزار حسابداری محک با نحوه راه اندازی برنج فروشی آشنا خواهیم شد.

فهرست مطالب

آشنایی با شغل برنج فروشی

برنج فروشی کسب و کاری سنتی است که از قدیم در شهرهای مختلف رواج داشته و افراد مختلف در این زمینه مشغول به فعالیت بوده‌اند. برنج جزو مهم‌ترین قوت غذایی ایرانیان است و از آن غذاهای متنوع و مختلفی تولید می‌شود. همانطور که می‌دانیم میزان تقاضا برای برنج بسیار زیاد است و همین باعث شده در برهه‌ای از زمان، دولت مجبور به تامین نیاز از بازار خارجی شود. در حال حاضر شمال کشور مرکز تولید باکیفیت‌ترین نوع برنج است و بیشتر افرادی که قصد راه اندازی برنج فروشی را دارند برنج مورد نیاز را از شهرهای شمالی کشور به صورت عمده تهیه می‌کنند.

انواع برنج کدام اند

انواع برنج کدام اند؟

همانطور که می‌دانیم برنج‌ها در انواع مختلفی وجود دارند. از این رو برای کسی که قصد راه اندازی برنج فروشی را دارد شناخت انواع برنج جزو الزامات است. تقسیم بندی برنج‌ها به شیوه‌های مختلفی صورت می‌گیرد. در یک تقسیم بندی برنج‌ها به دو نوع ایرانی و خارجی تقسیم می‌شوند. هر کدام از این دو نوع نیز به انواع مختلفی تقسیم می‌شوند.

برنج‌های ایرانی:

برنج‌های ایرانی به طور کلی در 4 درسته زیر قرار می‌گیرند.

طارمموسی طارم، طارم دیلمانی، طارم رشتی، اهلمی طارم، طارم امیری، رشتی سرد، سنگ طارم، سنگ جو، طارم محلی
صدری   صدری سالاری، صدری حسن سرایی، صدری دم سیاه، صدری دم سفید، صدری دم سرخ، صدری علی کاظمی، صدری شاه پسند، صدری هاشمی
گردحسنی، بینام، عنبربو، چمپا بودار، غریب، محمدی، قشنگه، گرده، قصرالدشتی
پرمحصولخزر، فجر، ندا، سپیدرود، هراز، آمل ۳، ساحل، شفق، کادوس، دشت، زاینده رود، کوهرنگ، یاسوج۱، سازندگی، آمل ۲، هیبرید، شیرودی، چرام ۳، نعمت
برنج‌های ایرانی

برنج‌های خارجی:

برنج پاکستانی معطر، برنج پاکستانی، برنج آرژانتینی، برنج تایلندی هومالی، برنج اروگوئه‌ای، برنج تایلندی، برنج هندی درجه دو و برنج هندی درجه یک

مراحل راه اندازی برنج فروشی

برای راه اندازی هر کسب و کاری نیاز به رعایت نکات مهمی است. نکاتی که عدم توجه به آن‌ها شما را با چالش‌های مختلفی روبه‌رو می‌کند. در شغل برنج فروشی نیز نکات مهمی وجود دارد که می‌بایست به آن‌ها توجه کرد. از برنامه ریزی برای شروع کار گرفته تا نحوه دریافت پروانه کسب برنج فروشی از جمله مواردی هستند که می‌بایست به آن‌ها توجه داشت. در ادامه به بررسی مراحل راه اندازی برنج فروشی می‌پردازیم.

مرحله یک: برنامه ریزی برای راه اندازی برنج فروشی

مهم‌ترین اصل موفقیت برای هر کسب و کاری برنامه ریزی برای شروع کار است. برنامه ریزی جزو موضوعات مهمی است که در همه زمان‌ها به آن توجه شده است و اگر زندگی افراد موفق را نیز مطالعه کرده باشید یکی از دلایل موفقیت آن‌ها برنامه ریزی بوده است. شما برای اینکه بتوانید در راه اندازی برنج فروشی موفق شوید نیاز به برنامه ریزی دارید. برنامه ریزی برای یک کسب و کار می‌تواند به صورت طرح تجاری یا بیزینس پلن باشد. این طرح نقشه راه و مسیر حرکت کسب و کارتان به سمت موفقیت را نشان می‌دهد و در آن موضوعات مختلفی مطرح می‌شود. برخی از این موضوعات عبارتند از:

  • تعیین ساختار کسب و کار
  • تعیین اهداف کسب و کار
  • بررسی مشکلات و موانع احتمالی در آینده
  • بررسی و تحلیل رقبا
  • تحقیقات بازار
  • انتخاب نام تجاری مناسب
  • بررسی هزینه های راه اندازی

انتخاب نام مناسب مغازه برنج فروشی

در راه اندازی هر کسب و کاری یکی از موضوعات مهم انتخاب نام تجاری مناسب است. نام تجاری مناسب به کسب و کار شما هویت می‌بخشد و باعث می‌شود مشتریان نام برند شما را به یاد داشته باشند. در انتخاب اسم مغازه مناسب باید به نکات مهمی توجه کنید.این که نام باید کوتاه، جذاب و تأثیر گذار باشد به نحوی که به راحتی در خاطر افراد بماند. همچنین قبلاً توسط کسب و کار دیگری استفاده نشده باشد. پیشنهاد می‌کنیم نام تجاری خود را در سامانه مالکیت معنوی در بخش ثبت علامت تجاری به اسم خود ثبت کنید. برای این کار می‌توانید از مؤسسه‌های ثبت برند کمک بگیرید و یا به صورت شخصی تمام فرایند ثبت برند را انجام دهید.

هزینه راه اندازی برنج فروشی چقدر است ؟
بستن سال مالی در نرم افزار محک
بستن سال مالی در نرم افزار محک

هزینه‌های راه اندازی برنج فروشی چقدر است؟

یکی از سؤالات مهمی که بسیاری از افراد هنگام ورود به این شغل می‌پرسند این است که هزینه راه اندازی برنج فروشی چقدر است؟ در پاسخ به این سؤال باید گفت که هزینه راه اندازی جزو موضوعاتی است که همواره به فاکتورهای مختلفی بستگی دارد از این رو نمی‌توان به صورت دقیق این هزینه را مشخص کرد. اما می‌توان با بررسی عوامل مختلف هزینه راه اندازی برنج فروشی را برآورد کرد. به طور کلی در راه اندازی برنج فروشی با 2 هزینه اصلی مواجه هستید: هزینه خرید یا اجاره مغازه برنج فروشی و هزینه خرید انواع برنج ایرانی و خارجی. در ادامه به بررسی هر یک از این دو نوع هزینه می‌پردازیم .

هزینه خرید یا اجاره مغازه برنج فروشی

اصلی‌ترین هزینه‌ای که در راه اندازی این کسب و کار با آن مواجه هستید هزینه خرید یا اجاره مغازه برنج فروشی است. این هزینه بسته به نوع ملک، متراژ، موقعیت مکانی آن و امکانات موجود در آن متفاوت است. همچنین همانطور که می‌دانید هزینه خرید ملک نسبت به اجاره بسیار بیشتر است و پیشنهاد ما برای شروع کار اجاره ملک مناسب است. به طور کلی هزینه اجاره ماهیانه مغازه برنج فروشی بین 5 تا 40 میلیون تومان در ماه با ودیعه 5 تا 500 میلیون تومان است.

هزینه خرید انواع برنج ایرانی و خارجی

بعد از خرید یا اجاره مغازه برنج فروشی نیاز به خرید انواع برنج برای فروش در مغازه را دارید. همانطور که می‌دانیم برنج در انواع و کیفیت‌های مختلفی وجود دارد. از این رو برای خرید باکیفیت‌ترین برنج می‌بایست نسبت به انواع برنج شناخت کافی داشته باشید. به این نکته توجه کنید که برنج را از عمده فروشی‌های معتبر و یا مستقیم از شالی کار خریداری کنید. هزینه خرید انواع برنج با توجه به میزان سرمایه شما متفاوت است اما می‌توان چیزی حدود 50 تا 500 میلیون تومان را برای آن برآورد کرد.

مرحله دو: دریافت مجوز راه اندازی برنج فروشی

یکی از مهم‌ترین مراحل در راه اندازی برنج فروشی دریافت مجوز کسب و کار است. مجوز یا پروانه کسب برنج فروشی سندی است که به شما اجازه فعالیت تجاری در مکان مورد نظر را می‌دهد.مرجع صدور این مجوز، اتحادیه صنف برنج فروشان است. در چند سال اخیر فرایند صدور پروانه کسب به صورت الکترونیکی شده است از این رو برای دریافت آن می‌توانید طبق مراحل زیر عمل کنید.

  1. ورود به درگاه ملی مجوزهای کشوری  (mojavez.ir)
  2. ثبت نام در سایت و ثبت درخواست دریافت پروانه کسب
  3. ورود به سایت ایرانیان اصناف
  4. انتخاب رسته شغلی و تکمیل اطلاعات
  5. بارگذاری مدارک درخواستی
  6. احراز اطلاعات توسط کارشناس
  7. بازدید از واحد صنفی توسط کارشناس
  8. دریافت تاییدیه جواز کسب
  9. پرداخت هزینه حق عضویت
  10. صدور پروانه کسب برنج فروشی

شرایط و مدارک لازم دریافت پروانه کسب  برنج فروشی

برخی از مهم‌ترین شرایط و مدارک دریافت پروانه کسب راه اندازی برنج فروشی عبارت‌اند از:

  • تصویر شناسنامه
  • تصویر کارت ملی
  • تصویر اجاره نامه یا سند مالکیت واحد صنفی
  • یک تصویر 4*3
  • تصویر آخرین مدرک تحصیلی
  • کارت پایان خدمت یا گواهی معافیت دائم و یا دفترچه اعزام به خدمت برای آقایان
  • فیش واریز حق عضویت در اتحادیه
  • گواهی گذراندن ده ساعت آموزش لازم برای یادگیری کار
  • گواهی موافقت اداره اماکن نیروی انتظامی
  • گواهی عدم سو پیشینه کیفری
  • گواهی عدم اعتیاد
  • دریافت کارت سلامت از وزارت بهداشت

دریافت کارت سلامت برای برنج فروشی

یکی از مدارک و مجوزهای مهم برای راه اندازی مغازه برنج فروشی کارت سلامت یا همان کارت بهداشت است. این کارت نوعی مدرکی قانونی است که سلامت دارندگان آن را از جهت مبتلا نبودن به بیماری‌های خاص و واگیردار نشان می‌دهد. عدم ابتلا به بیماری‌هایی مانند هپاتیت و HIV، از جمله شرایط صدور کارت سلامت است.

برای دریافت کارت سلامت، ابتدا می‌بایست به همراه کارت ملی و یک قطعه عکس پرسنلی به یکی از دفاتر پیشخوان دولت مراجعه کرده تا به پزشک متخصص ارجاع داده شوید. بعد از مراجعه به پزشک و انجام آزمایشات لازم می‌بایست همراه با جواب آزمایش به اداره بهداشت مراجعه کنید تا درخواست شما تأیید شود. در آخر با مراجعه به دفتر پیشخوان می‌توانید کارت سلامت خود را دریافت کنید.

مرحله سه: ثبت نام برای مالیات و ارسال اظهارنامه

در چند سال اخیر تمامی اشخاص حقیقی و حقوقی صاحب کسب و کار می‌بایست هر ساله نسبت به تهیه و ارسال اظهارنامه به سازمان امور مالیاتی اقدام کنند. اظهارنامه مالیاتی کارنامه مالی مربوط به یک کسب و کار است که تصویری از عملکرد مالی یک سال گذشته را نشان می‌دهد. مراحل ارسال اظهارنامه مالیاتی به صورت زیر است.

  • مراجعه به سایت سازمان امور مالیاتی کشور (intamedia.ir)
  • وارد شدن به بخش اظهارنامه الکترونیک
  • انتخاب یکی از دو مورد اظهارنامه اشخاص حقیقی یا اظهارنامه اشخاص حقوقی
  • پیش ثبت‌نام با وارد کردن کد ملی و شماره تلفن همراه.
  • تکمیل جداول اطلاعاتی توسط مودیان حقیقی و پر کردن جدول‌های مالی و ترازنامه برای مودیان حقوقی.
  • ثبت‌نام الکترونیکی تا پایان مهلت مقرر برای خوداظهاری مالیاتی و ارسال مدارک.
  • بررسی اطلاعات اظهارشده مودیان توسط کارشناسان اداره امور مالیاتی.
  • صدور قبض الکترونیکی مالیات و پرداخت آنلاین آن.
راه اندازی فروشگاه اینترنتی برنج فروشی

مرحله چهار: راه اندازی فروشگاه اینترنتی برنج فروشی

یکی از بهترین راهکارها برای جذب مشتری جدید و افزایش فروش برنج راه اندازی فروشگاه اینترنتی برنج فروشی است. شما می‌توانید یک وب‌سایت حرفه‌ای طراحی کنید و محصولات خود را در آن بارگذاری کرده به مقدمات فروش آن را فراهم کنید. یک وب‌سایت، بستر مناسبی برای معرفی محصولات و خدمات یک کسب و کار است که به عنوان یک پل ارتباطی بین شما و مشتریانی از سراسر کشور شناخته می‌شود. چنانچه تصمیم خود را برای راه اندازی برنج فروشی گرفته‌اید و یا در حال حاضر مشغول به فعالیت در این شغل هستید پیشنهاد می‌کنیم طراحی وب سایت را در اولویت قرار دهید.

بازار کار برنج فروشی چگونه است؟

همانطور که می‌دانیم برنج جزو کالاهای اساسی در هر خانوار است و به همین دلیل مصرف روزانه آن در زیاد است. به علت تقاضا بالایی که برای برنج در جامعه وجود دارد افراد زیادی برای کسب سود اقدام به راه اندازی برنج فروشی می‌کنند. از طرفی به علت قدمت و محبوبیت برنج ایرانی سالانه حجم زیادی از برنج به کشورهای دیگر صادر می‌شود و افراد زیادی با پوشش این تقاضا سود زیادی کسب می‌کنند. شما نیز چنانچه قصد راه اندازی برنج فروشی را دارید می‌توانید با تحقیقات بازار و پیدا کردن مشتریان خارجی سود بالایی کسب کنید.

مزایا و معایب راه اندازی برنج فروشی

بررسی مزایا و معایب از جمله موضوعات مهم در راه اندازی مشاغل است که موجب می‌شود فرد تصمیم گیری درستی نسبت به راه اندازی یا عدم راه اندازی آن شغل بگیرد. راه اندازی برنج فروشی نیز مزایا و معایبی مختلفی دارد که عبارت‌اند از:

مزایامعایب
درآمد مناسبهزینه بالا خرید برنج
عدم وجود رقابت بالانیاز به فضای بزرگ یا انبار
وجود مشتریان وفادار        نیاز به دریافت کارت بهداشت
سود بالا در فروش عمدهتغییر مداوم قیمت برنج
مزایا و معایب راه اندازی برنج فروشی

مدیریت هزینه‌ها با نرم افزار حسابداری برنج فروشی

اگر مغازه برنج فروشی خود را راه اندازی کرده‌اید و یا در ابتدا مسیر هستید باید بدانید که امروزه یکی از چالش‌های مهم در هر کسب و کاری از جمله برنج فروشی مدیریت هزینه‌ها و امور مالی است. ثبت دقیق هزینه‌ها، محاسبه سود و زیان، کنترل میزان فروش و … از جمله مواردی هستند که مدیریت آن‌ها به صورت دستی کاری سخت و زمان بر است. استفاده از نرم افزار حسابداری ایده‌ای عالی برای مدیرت این امور است. نرم افزار حسابداری محک یکی از بهترین نرم افزارهای مالی و مدیریتی است که با دارا بودن امکانات پیشرفته بستر امنی را برای مدیرت امور مالی و حسابداری کسب و کارها فراهم کرده است.

برای دریافت جدید ترین مقالات، ایمیل خود را وارد کنید:

با نشر این محتوا، جامعه وبلاگ محک را گسترش دهید

مهدی میدان
مهدی میدان
بودجه تبلیغات چیست؟ انواع روش های تعیین بودجه تبلیغات

بودجه تبلیغات چیست؟ انواع روش های تعیین بودجه تبلیغات

زمان مطالعه این مقاله: 4 دقیقه بودجه تبلیغات هزینه‌ای است که یک کسب و کار برای انجام فعالیت‌های تبلیغاتی تعیین می‌کند. تعیین بودجه به شیوه‌های مختلفی انجام می‌شود در این مقاله به بررسی این روش‌ها می‌پردازیم.

اطلاعات بیشتر
بازاریابی محتوا چیست؟ مراحل بازاریابی محتوا

بازاریابی محتوا چیست؟ مراحل بازاریابی محتوا

زمان مطالعه این مقاله: 7 دقیقه آیا می‌دانید که ۷۰ درصد مشتریان قبل از خرید یک محصول یا خدمت، محتوای مرتبط با آن را می‌خوانند؟ این نشان می‌دهد که محتوا یک عامل تعیین‌کننده برای تصمیم‌گیری مشتریان است. بنابراین، اگر می‌خواهید بازاریابی مؤثری داشته باشید، باید محتوایی

اطلاعات بیشتر

2 پاسخ

  1. راه انداز کسب وکار برنج فروشی سیاری وپخش برنج وگرفتن مجوز یا مهر برنج فروشی

  2. من یونس نوری از افغانستان میخواهم یک کپ و کار برنج ره به گونه عمده شروع کنم با چی مقدار سرکایه نیاز است محترم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

جستجو

مشاهده رایگان دمو نرم افزارحسابداری