جستجو
Close this search box.

راهنمای راه اندازی تأسیسات ساختمانی از صفر تا 100

نوشته شده توسط مهدی میدان
زمان مطالعه این مقاله: 5 دقیقه

امروزه با توجه به بازار داغ صنعت ساختمان سازی، توجه به تاسیسات ساختمانی با کیفیت نسبت به قبل بسیار بیشتر شده است. همین امر موجب شده تا علاقه مندان زیادی وارد این حوزه کاری شوند. راه اندازی تاسیسات ساختمانی از آنجایی که نیاز به تجربه و شناخت بازار دارد در نگاه اول شاید سخت باشد اما با بررسی و تحقیقات کافی پیرامون این شغل می‌توان در آن موفق شد. چنانچه قصد راه اندازی تاسیسات ساختمانی و ورود به این حوزه کاری را دارید در ادامه این مقاله از گروه نرم افزار حسابداری محک با ما همراه باشید.

فهرست مطالب

تأسیسات ساختمانی چیست؟

تأسیسات ساختمانی چیست؟

همانطور که می‌دانیم یکی از مهم‌ترین بخش‌ها در هر ساختمان تأسیسات آن است. تأسیسات را می‌توان زیربنای اصلی آسایش و آرامش ساکنین ساختمان دانست. به همین دلیل است هنگامی که اقدام به ساخت ساختمان می‌کنند به تأسیسات آن توجه ویژه‌ای می‌کنند. تأسیسات ساختمانی شامل سیستم‌های گرمایشی و سرمایشی ساختمان، تأسیسات الکتریکی، سیستم تهویه مطبوع، سیستم تخلیه فاضلاب و… است.

مراحل راه اندازی فروشگاه تأسیسات ساختمانی

در ادامه به بررسی مراحل راه اندازی تأسیسات ساختمانی می‌پردازیم.

برنامه ریزی برای شروع کار

امروزه راه اندازی هر کسب و کاری با چالش‌ها و پیچیدگی‌های زیادی همراه است. شناخت مسیر مناسب در میان این پیچیدگی‌ها نیازمند برنامه ریزی مناسب است. برنامه‌ریزی را می‌توان نوعی استراتژی برای گام نهادن در مسیر پرپیچ‌وخم اهداف دانست. برنامه ریزی نقشه‌ای است که شما را برای رسیدن به اهداف هدایت می‌کند. تقریباً تمام کسب و کارهای موفق برای رسیدن به جایگاه فعلی خود با برنامه ریزی و استراتژی مناسب پیش رفته‌اند. شما نیز چنانچه قصد ورود به این حوزه کاری را دارید می‌بایست برنامه ریزی مناسبی داشته باشید. تدوین طراح کسب و کار یا بیزینس پلن برای این موضوع می‌تواند بسیار مفید باشد.

تأمین سرمایه لازم برای راه اندازی تأسیسات ساختمانی

یکی از مهم‌ترین مراحل در راه اندازی تأسیسات ساختمانی تأمین سرمایه لازم برای شروع کار است. راه‌های مختلفی برای راه اندازی تأسیسات ساختمانی وجود دارد. شراکت، همکاری در فروش، دریافت وام بانکی و … برخی از این راه‌ها است که می‌توان از طریق آن‌ها اقدام به تأمین سرمایه کرد. اما نکته‌ای که باید به آن توجه کنید این است که قبل از اقدام به تأمین سرمایه می‌بایست هزینه‌های کلی راه اندازی این کسب و کار را برآورد کنید تا بتوانید متناسب با آن برنامه‌ریزی مناسبی داشت باشید.

مطالعه مهمترین روش های تامین سرمایه

هزینه راه اندازی تأسیسات ساختمانی چقدر است؟

هزینه راه اندازی تأسیسات ساختمانی چقدر است؟

شاید این سؤال شما نیز باشد که هزینه راه اندازی تأسیسات ساختمانی چقدر است؟ همانطور که می‌دانید هزینه به فاکتورهای مختلفی بستگی دارد و نمی‌توان به صورت دقیق برای آن مقدار دقیقی را مشخص کرد؛ اما با بررسی کلی هزینه‌ای پیش رو یک کسب و  کار می‌توان تا حدودی این هزینه را برآورد کرد. در راه اندازی تأسیسات ساختمانی با و هزینه اصلی مواجه هستید هزینه‌هایی که بخش اعظم سرمایه شما را شامل می‌شوند. این دو هزینه عبارت‌اند از:

1-      هزینه خرید یا اجاره ملک مناسب

شما برای اینکه بتوانید به صورت رسمی کسب و کار خود را شروع کنید نیاز به خرید یا اجاره مکان مناسب دارید. اکثر کسب و کارها برای اینکه سرمایه زیادی بابت خرید ملک صرف نکنند کار را با اجاره ملک شروع می‌کنند این کار باعث می‌شود در هزینه‌های شما صرفه جویی شود. در تعیین هزینه ملک عوامل مختلفی مؤثر هستند برای مثال موقعیت مکانی در شهر، متراژ، امکانات موجود و شهر محل فعالیت از جمله این عوامل است.

2-      هزینه خرید تأسیسات ساختمانی موردنیاز

هر کسب و کاری متناسب با نوعی که دارد محصول یا خدماتی را به مشتری ارائه می‌دهد. در تأسیسات ساختمانی نیز ملزومات ساختمان سازی به فروش می‌رسد. افرادی که وارد این حوزه کاری می‌شوند می‌بایست بخشی از سرمایه خود را صرف خرید محصولات و تأسیسات ساختمانی موردنیاز برای شروع کار کنند. میزان هزینه لازم برای خرید این ملزومات بستگی به میزان سرمایه شما و هدف شما از این کسب و کار دارد. پیشنهاد ما شروع کار خرید پرفروش‌ترین این محصولات است.

آشنایی با انواع تأسیسات ساختمانی

به طور کلی انواع تأسیسات ساختمانی شامل موارد زیر است.

  • تأسیسات حرارتی (گرمایشی و سرمایشی)
  • تأسیسات بهداشتی (آب و فاضلاب)
  • تأسیسات گاز رسانی
  • تأسیسات استخر (استخر، جکوزی، سونا)
  • تأسیسات آتش نشانی (اعلام حریق، اطفاء حریق)
  • تأسیسات و تهویه مطبوع در بیمارستان (تأسیسات گازهای طبی)
  • تأسیسات سیستم‌های بخار
  • تأسیسات الکتریکی
  • تأسیسات پله برقی و آسانسور
  • تأسیسات آبنما و فواره

دریافت مجوز راه اندازی تأسیسات ساختمانی

همانطور که می‌دانید امروزه تمام کسب و کارها برای فعالیت تجاری می‌بایست دارای مجوز یا پروانه کسب باشند. پروانه کسب متناسب با نوع کسب و کار مد نظر توسط اتحادیه صنف مربوطه بر اساس شرایط و مدارک خاصی صادر می‌شود. اگر فردی بدون داشتن این مجوز اقدام به را اندازی کسب و کار کند فعالیت او غیر قانونی تلقی می‌شود. در راه اندازی فروشگاه تأسیسات ساختمانی هم نیاز به مجوز الزامی است. اتحادیه صنف تأسیسات ساختمان مرجع صدور پروانه کسب برای این کسب و کار است. برای دریافت این مجوز می‌بایست مراحل یر را طی کنید.

  • ورود به درگاه ملی مجوزهای کشوری  (mojavez.ir)
  • ثبت نام در سایت و ثبت درخواست دریافت پروانه کسب
  • ورود به سایت ایرانیان اصناف
  • انتخاب رسته شغلی و تکمیل اطلاعات
  • بارگذاری مدارک درخواستی
  • احراز اطلاعات توسط کارشناس
  • بازدید از واحد صنفی توسط کارشناس
  • دریافت تأییدیه جواز کسب
  • پرداخت هزینه حق عضویت
  • صدور پروانه کسب تأسیسات ساختمانی

شرایط و مدارک دریافت مجوز

برخی از شرایط و مدارک دریافت مجوز تأسیسات ساختمانی

  • تابعیت جمهوری اسلامی ایران
  • تکمیل فرم تقاضای صدور پروانه کسب
  • پرداخت حق عضویت در اتحادیه ساعت فروشان
  • ارائه اصل و تصویر شناسنامه از کلیه صفحات
  • ارائه اصل و تصویر کارت ملی پشت و رو
  • ارائه اصل و تصویر کارت پایان خدمت یا کارت معافیت (دائم یا پزشکی) یا گواهی اشتغال به تحصیل
  • ارائه سند مالکیت یا اجاره نامه رسمی و یا عادی و یا مبایعه نامه
  • ·        12  قطعه عکس 4×3 جدید
  • تکمیل فرم تعهدنامه محضری و گواهی امضاء توسط دفترخانه (کپی پیوست)
  • ارائه قبض آب، برق و گاز واحد صنفی
  • تائیدیه کتبی کدپستی واحد صنفی از اداره پست
بستن سال مالی در نرم افزار محک
بستن سال مالی در نرم افزار محک

ثبت نام مالیات و ارسال اظهارنامه مالیاتی

از اقدامات مهمی که بعد از راه اندازی فروشگاه تأسیسات ساختمانی باید انجام داد ثبت نام در سایت امور مالیاتی و ارسال اظهارنامه الکترونیکی مربوط به کسب و کار است. اظهارنامه الکترونیکی نوعی کارنامه مالی مربوط به کسب و کار است که عملکرد مالی آن را در بازه زمانی مشخص که اغلب یک سال است نشان می‌دهد. ارسال اظهارنامه مالیاتی برای تمام اشخاص حقیقی و حقوقی صاحب کسب و کار الزامی است. برای ارسال آن نیز می‌توانید به صورت زیر عمل کنید.

  • مراجعه به سایت سازمان امور مالیاتی کشور (intamedia.ir)
  • وارد شدن به بخش اظهارنامه الکترونیک
  • انتخاب یکی از دو مورد اظهارنامه اشخاص حقیقی یا اظهارنامه اشخاص حقوقی
  • پیش ثبت‌نام با وارد کردن کد ملی و شماره تلفن همراه.
  • تکمیل جداول اطلاعاتی توسط مودیان حقیقی و پر کردن جدول‌های مالی و ترازنامه برای مودیان حقوقی.
  • ثبت‌نام الکترونیکی تا پایان مهلت مقرر برای خوداظهاری مالیاتی و ارسال مدارک.
  • بررسی اطلاعات اظهارشده مودیان توسط کارشناسان اداره امور مالیاتی.
  • صدور قبض الکترونیکی مالیات و پرداخت آنلاین آن.

افتتاح حساب بانکی تجاری

بعد از این که مراحل اصلی راه اندازی تأسیسات ساختمانی را طی کردید نیاز به افتتاح حساب بانکی تجاری دارید. افتتاح حساب تجاری مزایای زیادی به همراه دارد. برای نمونه در فرایندهای قانونی مفید واقع شود، امنیت مالی ایجاد کند و به شما کمک کند در برابر مشتریان و فروشندگان حرفه‌ای‌تر ظاهر شوید. همچنین با داشتن حساب بانکی تجاری هزینه‌های شخصی شما از هزینه‌های مربوط به کار جدا می‌شود. شما نیز چنانچه قصد راه اندازی این کسب و کار را دارید پیشنهادمی کنیم از حساب بانکی تجاری برای تفکیک هزینه‌های شخصی و کاری خود استفاده کنید.

موفقیت در راه اندازی تأسیسات ساختمانی

2 نکته مهم برای موفقیت در راه اندازی تأسیسات ساختمانی

در ادامه با برخی از نکات مهمی که در راه اندازی فروشگاه تأسیسات ساختمانی باید بدانید آشنا می‌شویم.

1- کسب تجربه و دانش تحلیل بازار

برای موفقیت در هر شغلی نیاز به کسب تجربه و مهارت است. از آنجایی که این کسب و کار با صنعتی مهم در ارتباط است نیاز به تجربه و شناخت بازار دارد.  برای کسب تجربه می‌توانید مدتی را در فروشگاه‌های تأسیساتی به عنوان کارآموز کار کنید تا تجربه و شناخت کافی نسبت به این کسب و کار به دست آورید.

2- بازاریابی و تبلیغات هدفمند

بازاریابی هنر معرفی خدمات و محصولات یک کسب و کار به مشتریان با استفاده از تکنیک‌ها و استراتژی‌های مؤثر است. شما برای اینکه بتوانید در این شغل موفق شوید ابتدا می‌بایست شناخته شوید بازاریابی و تبلیغات این کمک را به شما می‌کند که بتوانید محصولات خود را به مشتری معرفی کنید.

درآمد راه اندازی تأسیسات ساختمانی چقدر است؟

یکی از موضوعات مهم در راه اندازی کسب و کارها درآمد آن است. در تعیین درآمد یک کسب و کار فاکتورهای مختلفی دخیل هستند و نمی‌توان به صورت دقیق درآمد مشخصی را پیش‌بینی کرد. در راه اندازی تأسیسات ساختمانی نیز این مورد صدق می‌کند. اما به طور کلی با بررسی انجام شده می‌توان درآمد حدودی 8 تا 40 میلیون تومان را برای این کسب و کار پیش‌بینی کرد. البته اگر در شروع کار هستید و هنوز به اندازه کافی شناخته نشده‌اید طبیعتاً در ماه‌های اول نباید انتظار درآمد بالا داشته باشید.

مزایا راه اندازی تأسیسات ساختمانی

برخی از مزایا فروشگاه تأسیسات ساختمانی عبارت است از:

  1. فعالیت در صنعتی پرسود
  2. درآمد بالا
  3. ساعت کاری منعطف
  4. پرستیژ کاری بالا       
  5. حاشیه سود بالا محصولات        

معایب راه اندازی تأسیسات ساختمانی

برخی از معایب فروشگاه تأسیسات ساختمانی عبارت است از:

  1. سرمایه بالا جهت خرید یا اجاره ملک
  2. هزینه بالا خرید انواع محصولات
  3. وجود محصولات بی کیفیت در بازار
  4. نیاز به تجربه و مهارت بالا

مدیریت هزینه‌ها با نرم افزار حسابداری تأسیسات

تا اینجای مقاله با شغل تأسیسات ساختمانی و نحوه راه اندازی فروشگاه تأسیسات آشنا شدیم. همانطور که می‌دانیم یکی از فاکتورهای بسیار مهم در موفقیت هر کسب و کار مدیریت هزینه‌های مربوط به آن است. در شغل تأسیسات ساختمانی نیز مدیریت هزینه‌ها و امور مالی از اهمیت بالایی برخوردار است. ثبت دقیق هزینه‌ها، بررسی سود و زیان، محاسبه حقوق کارکنان، کنترل میزان فروش و … از جمله مواردی هستند که مدیریت و محاسبه آن‌ها به صورت دستی کاری سخت و زمان بر است.

در دهه اخیر با پیشرفت حوزه‌های مختلف از جمله برنامه نویسی و هوش مصنوعی نرم افزارهایی طراحی تولید شده‌اند که مدیریت این امور را برای کسب و کارها آسان نموده‌اند. نرم افزارهای حسابداری با داشتن امکانات و قابلیت‌های پیشرفته ضمن مدیرت دقیق امور مالی به فرایندهای حسابداری و محاسبات شما نظم داده و از بروز خطا و اشتباه جلوگیری می‌کند. نرم افزار حسابداری تاسیسات ساختمانی محک با رعایت استاندارد های لازم نیاز شما را در این راستا رفع می‌نماید.

                                                                                                                                                                                                                                                                                                                 

برای دریافت جدید ترین مقالات، ایمیل خود را وارد کنید:

با نشر این محتوا، جامعه وبلاگ محک را گسترش دهید

مهدی میدان
مهدی میدان
مالیات بر درآمد اتفاقی چیست؟ معافیت‌های مالیاتی

مالیات بر درآمد اتفاقی چیست؟ معافیت‌های مالیاتی

زمان مطالعه این مقاله: 4 دقیقه مالیات بر درآمد اتفاقی یکی از انواع مالیات‌های مستقیم است که به درآمدهای غیر منتظره و غیر شغلی اشخاص حقیقی و حقوقی تعلق می‌گیرد. این نوع درآمدها در مقابل درآمدهای مستمر مانند حقوق و دستمزد قرار دارند. هرگاه شخص حقیقی

اطلاعات بیشتر
مالیات بر درآمد چیست؟ انواع مالیات بر درآمد

مالیات بر درآمد چیست؟ انواع مالیات بر درآمد

زمان مطالعه این مقاله: 5 دقیقه مالیات بر درآمد نوعی مالیات مستقیم است که توسط دولت بر درآمد اشخاص حقیقی و حقوقی اعمال می‌شود. این نوع مالیات دارای انواع مختلفی است که در ادامه مطلب به آن خواهیم پرداخت. نرخ مالیات بر درآمد بر اساس درآمد

اطلاعات بیشتر
مالیات بر درآمد املاک و مستغلات چیست؟

مالیات بر درآمد املاک و مستغلات چیست؟

زمان مطالعه این مقاله: 5 دقیقه مالیات بر درآمد املاک یکی از مباحث مالیاتی مهم و تخصصی است. فرقی نمی‌کند امسال یا چند سال دیگر، قوانین مالیات بر درآمد املاک اغلب، در راس مهم‌ترین انواع مالیات بر درآمد قرار دارد. شاید گره خوردن قوانین مالیات املاک

اطلاعات بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

جستجو

مشاهده رایگان دمو نرم افزارحسابداری