جستجو
Close this search box.

راه اندازی کترینگ از صفر تا 100

نوشته شده توسط مهدی میدان
زمان مطالعه این مقاله: 6 دقیقه

چنانچه قصد راه اندازی یک کسب و کار پر سود دارید اما نمی دانید چه کسب و کاری را شروع کنید پیشنهاد می کنیم به راه اندازی کترینگ فکر کنید. کترینگ کسب و کاری است که در مکان‌های مختلف خدمات غذایی متنوعی ارائه می دهد. در این مقاله از گروه نرم افزار حسابداری محک به این سوال پاسخ می‌دهیم که کترینگ چیست؟ و نحوه راه اندازی کترینگ را بررسی می‌کنیم. با ما همراه باشید.

فهرست مطالب

کترینگ چیست؟ آشنایی با کترینگ

امروزه صنعت پذیرایی و تهیه غذا بسیار رقابتی و سخت شده است. وجود درآمد بالا در این حوزه باعث شده کسب و کارهای زیادی در این حوزه فعالیت کنند. کترینگ‌ها یا مراکز تهیه غذا جزو این کسب و کارها هستند در دهه اخیر رشد قابل توجهی داشته‌اند. کترینگ کسب و کاری است که در آن طبخ و تهیه انواع مختلف غذا انجام می‌شود. به طور کلی می توان گفت که کترینگ یک کسب و کار تهیه غذا و ارائه خدمات غذایی است که به مشتریان در مکان های مختلف مانند هتل‌ها، رستوران‌ها، ادارات، کنسرت‌ها و رویدادها خدمات مختلف غذایی ارائه می‌دهد.

انواع کترینگ کدامند؟

همانطور که می دانیم سبک زندگی مردم نسبت به سال‌های قبل بسیار متفاوت شده است. به طوری که مشغله زیاد باعث شده است که مردم برای تهیه غذا سراغ رستوران‌ها و مراکز تهیه غذا یا کترینگ‌ها بروند. کترینگ‌ها انواع مختلفی دارند و در مکان‌های مختلفی دیده می‌شوند. کترینگ‌های هوایی، کترینگ‌های بیمارستانی، کترینگ‌های ریلی، کترینگ‌های رژیمی، کترینگ کلاسیک انواع مختلفی از کترینگ هستند که ممکن است در مکان‌ها مختلف دیده باشید.

مراحل راه اندازی کترینگ

مراحل راه اندازی کترینگ

راه اندازی هر کسب و کاری در نگاه اول شاید بسیار ساده باشد اما هنگامی که در بطن کار قرار بگیرید با چالش‌های مختلفی در مراحل راه اندازی مواجه خواهید شد. در راه اندازی کترینگ نیز با چالش‌های مختلفی وجود دارد که ممکن است با آنها مواجه شود. چنانچه قصد راه اندازی این کسب و کار را دارید در ادامه با ما همراه باشید و نکات گفته شده در مراحل مختلف را مد نظر قرار دهید. 

مرحله یک: برنامه ریزی برای شروع کار

اولین قدم برای راه اندازی کترینگ برنامه ریزی اصولی برای شروع کار است. همانطور که پیش تر گفتیم کترینگ کسب و کاری است که در آن تهیه انواع مختلف غذا در مکان‌های مختلف انجام می‌شود. از این رو جهت راه اندازی آن می‌بایست تحقیقات لازم را انجام دهید و متناسب با اطلاعات به دست آمده برنامه ریزی کنید. تدوین طرح کسب و کار نیز در این مرحله بسیار حائز اهمیت است. طرح کسب و کار یا بیزینس پلن همچون نقشه‌ای است که مسیر را برای رسیدن به موفقیت به شما نشان می‌دهد.

تدوین طرح کسب و کار از از جهات مختلفی اهمیت دارد. طرح تجاری یک نمای کلی از آینده کسب و کار و نحوه برنامه‌ریزی برای دستیابی به اهداف شما را توصیف می‌کند. از این رو پیشنهاد می‌کنیم برای کسب و کار خود طرح تجاری مناسب را تدوین کنید. چرا که کسب و کارهای زیادی به دلیل نداشتن طرح مناسب شکست خورده‌اند. در یک طرح تجاری موضوعات مختلفی مطرح می‌شود برخی از مهم‌ترین آن‌ها شامل موارد زیر است:

  • تعیین ساختار کسب و کار
  • تعیین اهداف کسب و کار
  • بررسی مشکلات و موانع احتمالی
  • بررسی و تحلیل رقبا
  • تحقیقات بازار

مرحله دو: تامین هزینه های راه اندازی کترینگ

دومین مرحله در راه اندازی کترینگ تامین سرمایه لازم برای شروع کار است. همانطور که می‌دانیم سرمایه مهم ترین عامل در موفقیت و پیشبرد اهداف یک کسب و کار است. از این رو می‌بایست متناسب با تحقیقاتی که در مرحله قبل انجام داده‌اید نسبت به تامین این سرمایه اقدام کنید. جذب سرمایه گذار، شراکت با دیگران، کمک مالی از خانواده و دریافت وام از بانک‌ها و مؤسسات مالی برخی از راه‌های تأمین سرمایه لازم برای راه اندازی کترینگ هستند. نکته مهمی که قبل جذب سرمایه به آن توجه کنید این است که می‌بایست یک برآورد کلی از هزینه‌های راه اندازی این کسب و کار داشته باشید و متناسب با آن سرمایه لازم را تامین کنید.

هزینه های راه اندازی کترینگ
بستن سال مالی در نرم افزار محک
بستن سال مالی در نرم افزار محک

هزینه راه اندازی تهیه غذا چقدر است؟

یکی از سوالاتی که پیش از راه اندازی کترینگ ممکن است برای شما هم پیش بیاید این است که هزینه راه اندازی کترینگ یا تهیه غذا چقدر است؟ در پاسخ به این سوال باید گفت که هزینه راه اندازی این کسب و کار به فاکتورهای مختلفی بستگی دارد و به صورت دقیق نمی توان هزینه خاصی را برای شروع این کسب و کار مشخص کرد. اما به طور کلی می‌توان گفت که در راه اندازی تهیه غذا سه هزینه اصلی وجود دارد در ادامه به بررسی این هزینه‌ها می‌پردازیم.

هزینه خرید یا اجاره مکان مناسب

اولین هزینه در راه اندازی کترینگ هزینه خرید یا اجاره مکان مناسب برای شروع کار است. این هزینه با توجه به نوع ملکی که قصد خرید یا اجاره دارید متفاوت خواهد بود. متراژ ملک، موقعیت مکانی، امکانات موجود و … از جمله فاکتورهای هستند که بر این هزینه موثر هستند. همچنین چنانچه قصد خرید داشته باشید طبیعتا این هزینه بسیار بیشتر خواهد بود. از این رو اگر سرمایه کمی دارید پیشنهاد می کنیم کار را با اجاره یک مکان مناسب شروع کنید.

هزینه خرید تجهیزات لازم برای شروع کار

در راه اندازی کترینگ می‌بایست تجهیزات مختلفی خریداری کنید. ماشين‌هاي ظرفشويي صنعتي، گريل روغنی و زغالی، دیگ‌های پخت غذا در ابعاد بزرگ، فریزرهای مخصوص و بزرگ صنعتی، گرمکن غذا، آون صنعتی، تهویه هوا، سرخ کن و … برخی از تجهیزات لازم برای راه اندازی کترینگ هستند. هزینه این تجهیزات با توجه به میزان سرمایه و نوع غذاهایی که به مشتریان ارائه می دهید متفاوت خواهد بود.

هزینه خرید مواد اولیه جهت تهیه انواع مختلف غذا

دومین هزینه نیز هزینه خرید مواد اولیه مختلف برای تهیه غذاهای مختلف است. هر چه روزانه تعداد مشتریان بیشتری داشته باشید و نوع غذاهای شما نیز متنوع باشد طبیعتا هزینه زیادی نیز می بایست صرف خرید مواد اولیه کنید. پیشنهاد می کنیم مواد اولیه را به صورت عمده خریداری کنید تا در هزینه‌های خود صرفه جویی کنید.

مرحله سه: دریافت پروانه کسب راه اندازی کترینگ

یکی از مهم ترین اقدامات در راه اندازی کترینگ دریافت پروانه کسب است. پروانه کسب کترینگ یا تهیه غذا مجوزی است که به شما اجازه فعالیت تجاری در مکان مورد نظر را می دهند. پروانه کسب جزو مجوزهای اجباری برای شروع کسب و کار است از این رو داشتن آن لازمه شروع فعالیت تجاری است. برای دریافت پروانه کسب کترینگ باید مراحل زیر را طی کنید:

  1. ورود به درگاه ملی مجوزهای کشوری (mojavez.ir)
  2. ثبت نام در سایت و ثبت درخواست دریافت پروانه کسب
  3. ورود به سایت ایرانیان اصناف
  4. انتخاب رسته شغلی و تکمیل اطلاعات
  5. بارگذاری مدارک درخواستی
  6. احراز اطلاعات توسط کارشناس
  7. بازدید از واحد صنفی توسط کارشناس
  8. دریافت تأییدیه جواز کسب
  9. پرداخت هزینه حق عضویت
  10. صدور پروانه کترینگ

شرایط و مدارک دریافت پروانه کسب تهیه غذا

برخی از شرایط و مدارک راه اندازی کترینگ به شرح زیر است.

  • تصویر شناسنامه
  • تصویر کارت ملی
  • تصویر اجاره نامه یا سند مالکیت واحد صنفی
  • یک تصویر 4*3
  • تصویر آخرین مدرک تحصیلی
  • کارت پایان خدمت یا گواهی معافیت دائم و یا دفترچه اعزام به خدمت برای آقایان
  • فیش واریز حق عضویت در اتحادیه
  • گواهی گذراندن ده ساعت آموزش لازم برای یادگیری کار
  • گواهی موافقت اداره اماکن نیروی انتظامی
  • گواهی عدم سو پیشینه کیفری
  • گواهی عدم اعتیاد
  • دریافت کارت سلامت از وزارت بهداشت

دریافت کارت سلامت برای راه اندازی کترینگ

یکی از پیش‌نیازهای راه اندازی کترینگ و تهیه غذا دریافت کارت سلامت یا کارت بهداشت از اداره بهداشت است. این کارت نوعی گواهی سلامت و عدم ابتلا به بیماری‌های واگیردار مانند هپاتیت و HIV است. این کارت جزو الزاماتی است که کسب و کارهای مرتبط با تغذیه و سلامت مردم می بایست آن را داشته باشند. مراحل دریافت آن نیز به صورت زیر است:

  • ثبت درخواست در دفاتر پیشخوان دولت
  • ارجاع به پزشک متخصص
  • انجام آزمایشات مختلف
  • تحویل جواب آزمایش به اداره بهداشت
  • مراجعه مجدد به دفتر پیشخوان
  • دریافت کارت سلامت

مرحله چهار: ثبت نام برای مالیات و ارسال اظهارنامه

شما بعد از راه اندازی تهیه غذا می بایست هر ساله اظهارنامه مالیاتی مربوط به کسب و کار خود را به سازمان امور مالیاتی ارائه دهید. بر اساس قانون تمام اشخاص حقیقی و حقوقی صاحب کسب و کار می‌بایست اظهارنامه مالیاتی کسب و کار خود را به سازمان امورمالیاتی ارائه دهند. اظهارنامه نوعی گزارش از عملکرد مالی یک کسب و کار در یک سال گذشت است. به همین منظور برای اظهارنامه می بایست طبق مراحل زیر عمل کنید.

  • مراجعه به سایت سازمان امور مالیاتی کشور (intamedia.ir)
  • وارد شدن به بخش اظهارنامه الکترونیک
  • انتخاب یکی از دو مورد اظهارنامه اشخاص حقیقی یا اظهارنامه اشخاص حقوقی
  • پیش ثبت‌نام با وارد کردن کد ملی و شماره تلفن همراه.
  • تکمیل جداول اطلاعاتی توسط مودیان حقیقی و پر کردن جدول‌های مالی و ترازنامه برای مودیان حقوقی.
  • ثبت‌نام الکترونیکی تا پایان مهلت مقرر برای خوداظهاری مالیاتی و ارسال مدارک.
  • بررسی اطلاعات اظهارشده مودیان توسط کارشناسان اداره امور مالیاتی.
  • صدور قبض الکترونیکی مالیات و پرداخت آنلاین آن.
غذا های کترینگ

چه غذاهایی در کترینگ ها سرو می‌شود؟

برخی از محبوب‌ترین غذاهایی که در کترینگ‌ها به مشتریان ارائه می‌شود در جدول زیر مشخص شده است.

خورشت قورمه سبزی خورشت قیمه خورشت فسنجان
جوجه کباب زرشک پلو کباب کوبیده
کباب سلطانی خورشت فسنجان ماکارونی
استنبولی باقالی پلو کباب تابه ای
سبزی پلو ته چین کوفته تبریزی

نکات مهم برای موفقیت در شغل کترینگ

در راه اندازی کترینگ رعایت نکات زیر تاثیر زیادی در موفقیت و شناخت شما دارد.

  • تهیه و طبخ غذاهای باکیفیت
  • رعایت اصول بهداشتی در محیط کار
  • استخدام نیرو کار حرفه ای و کاربلد
  • بازاریابی و تبلیغات هدفمند
  • رعایت حقوق مشتری
  • ارائه تخفیف‌های دوره‌ای
  • و…

مزایا و معایب راه اندازی کترینگ

برخی از مزایا و معایب راه اندازی کترینگ شامل موارد زیر است.

مزایا معایب
بازار کار ایده آل نیاز به سرمایه نسبتاً بالا
درآمد مناسب عدم وجود درآمد ثابت ماهیانه
طبخ انواع غذاهای مختلف نیاز به دریافت مجوزهای بهداشتی
وجود مشتریان زیاد و وفادار نیاز به خرید تجهیزات مختلف

مدیریت هزینه های کترینگ با نرم افزار حسابداری

در این مقاله به این سوال پاسخ دادیم که کترینگ چیست؟ و با نحوه راه اندازی کترینگ آشنا شدیم. یکی از مهم ترین چالش‌ها در کترینگ‌ها و مراکز تهیه غذا مدیریت امور مالی و حسابداری کسب و کار است. کسانی که در این حوزه مشغول به فعالیت هستند برای مواجه با این چالش از نرم افزار‌های حسابداری استفاده می کنند. نرم افزار‌های حسابداری با دارا بودن امکانات پیشرفته تمام نیاز‌های مالی و حسابداری کسب و کارها را برطرف می‌کنند.

نرم افزار حسابداری کترینگ محک ابزاری حرفه‌ای است که متناسب با نیاز این کسب وکارها طراحی و توسعه داده شده است. نرم‌ افزار حسابداری محک امکانات و قابلیت‌های زیادی را در اختیار کترینگ‌ها و مراکز تهیه غذا قرار می‌دهد تا علاوه بر ثبت و مدیریت امور مالی، کنترل دقیقی بر حساب های خود داشته باشند. این نرم افزار با ارائه گزارش‌های کاربردی متنوع و پشتیبانی بی‌نظیر، پاسخگوی تمام نیاز‌های حسابداری این صنف می‌باشد.

منبع: cordonbleu

برای دریافت جدید ترین مقالات، ایمیل خود را وارد کنید:

با نشر این محتوا، جامعه وبلاگ محک را گسترش دهید

مهدی میدان
مهدی میدان
مالیات بر درآمد اشخاص حقوقی + نحوه محاسبه

مالیات بر درآمد اشخاص حقوقی + نحوه محاسبه

زمان مطالعه این مقاله: 5 دقیقه مالیات بر درآمد اشخاص حقوقی یکی از پایه‌های اصلی درآمدهای مالیاتی دولت‌ها محسوب می‌شود. این نوع مالیات از سود و درآمد شرکت‌ها و مؤسسات مختلف اخذ می‌شود و نقش مهمی در تأمین منابع مالی دولت برای ارائه خدمات عمومی ایفا

اطلاعات بیشتر
راهنمای دریافت وام با جواز کسب در سال 1403

راهنمای دریافت وام با جواز کسب در سال 1403

زمان مطالعه این مقاله: 4 دقیقه در دنیای امروز، کسب و کارها برای توسعه و پیشرفت خود به منابع مالی نیاز دارند. یکی از راه‌های تأمین این منابع، دریافت وام از بانک‌ها و مؤسسات مالی است. وام با جواز کسب یکی از انواع وام‌های بانکی است

اطلاعات بیشتر
مالیات بر درآمد اتفاقی چیست؟ معافیت‌های مالیاتی

مالیات بر درآمد اتفاقی چیست؟ معافیت‌های مالیاتی

زمان مطالعه این مقاله: 4 دقیقه مالیات بر درآمد اتفاقی یکی از انواع مالیات‌های مستقیم است که به درآمدهای غیر منتظره و غیر شغلی اشخاص حقیقی و حقوقی تعلق می‌گیرد. این نوع درآمدها در مقابل درآمدهای مستمر مانند حقوق و دستمزد قرار دارند. هرگاه شخص حقیقی

اطلاعات بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

جستجو

مشاهده رایگان دمو نرم افزارحسابداری