جستجو
Close this search box.

خصوصیات مدیران مالی | این 5 ویژگی را در خود ایجاد یا تقویت کنید!

نوشته شده توسط محمد باقریان
زمان مطالعه این مقاله: 4 دقیقه

آیا با خصوصیات مدیران مالی آشنا هستید؟

پس جایگاه و سمت مهمی در شرکت دارید، پیشنهاد می‌کنیم برای پیشبرد بهتر کارها در کسب و کارتان و موفقیت مالی بیش‌تر، این 5 ویژگی که در ادامه با هم خواهیم دید را در خود ایجاد یا تقویت کنید.

فهرست مطالب

مدیریت مالی همواره از جایگاه‌های مهم و حساس هر شرکتی بوده است که مسئول گرفتن تصمیمات بزرگ و پیاده‌سازی آن‌ها در کسب و کار است. هر اشتباه مدیر مالی ممکن است منجر به نابودی یا پیشرفت مالی آن کسب و کار شود.

بعضی ویژگی‌هایی که در این مقاله با هم خواهیم دید، ویژگی کلی یک مدیر خوب است که قاعدتا مدیر مالی موفق نیز باید آن‌ها را در خود ایجاد یا تقویت کند و بعضی دیگر از ویژگی‌ها مختص یک مدیر مالی کارآمد است.

وقت خواندن تمام مقاله را ندارید؟ می‌توانید فایل صوتی این مقاله را گوش دهید.

خصوصیات مدیران مالی | روابط عمومی قوی

روابط عمومی قوی

این ویژگی باید در هر مدیری باشد، چرا که مدیریت کردن منابع انسانی در یک کسب و کار بدون داشتن مهارت‌های ارتباطی ممکن نیست. همچنین همه مدیران در یک مجموعه نیاز دارند با مدیران ارشد، دیگر مدیران شرکت و مدیران و سازمان‌هایی که با آن‌ها مرتبط هستند، رابطه داشته باشند.

این ویژگی در مدیران مالی اهمیت بیش‌تری نیز پیدا می‌کند، چرا که کار آن‌ها با تمام واحدهای شرکت است و می‌بایست با مدیران واحدهای دیگر همکاری لازم را برای رسیدن به اهداف کسب و کار داشته باشد. همچنین مدیر مالی بایست با تمام کارمندان نیز ارتباط داشته باشند تا هم از جزئیات کارهایی که در شرکت انجام می‌شود آگاه باشند و با شناسایی فرآیندها، امورات مالی را نیز زیر نظر داشته باشند و هم به سوالات آن‌ها در رابطه با امورات مالی پاسخ دهد.

[irp posts=”25127″ name=”روز روابط عمومی”]

توانایی ایجاد و حفظ ارتباط قوی کاری با مشتریان نیز یکی دیگر از دلایلی است که یک مدیر مالی باید روابط عمومی خوبی داشته باشد. سازمان‌ها و مشتریانی که یک مدیر مالی با آن‌ها در ارتباط است، به خاطر داشتن روابط مالی، بسیار مهم محسوب می‌شوند و حفظ ارتباط خوب با آن‌ها اهمیت فراوانی دارد. مدیر مالی‌ای را تصور کنید که نتواند با کارشناسان سازمان امور مالیاتی ارتباط درستی برقرار کند، یا نتواند با مشتریان شرکت ارتباط موثری داشته باشد.

یکی از تمایزهای کلیدی مدیران مالی موفق که روابط عمومی قوی دارند، با دیگر مدیران مالی این است که یک مدیر مالی موفق می‌تواند اطلاعات فنی را به همه افراد با هر سطحی از دانش امور مالی، انتقال دهند. پس شاید بتوان اولین و مهم‌ترین ویژگی یک مدیر مالی خوب را داشتن روابط عمومی بالا دانست.

درک عمیق از کسب و کار

این‌که یک مدیر مالی فقط امورات مالی کسب و کار خود را پیگیری کند و انجام دهد، نتیجه دلخواه را نخواهد داشت. تمرکز بر جنبه‌های مالی و سرمایه‌گذاری شرکت خود برای یک مدیر مالی موفق کافی نیست و او باید با شناخت کامل از فعالیت و حیطه کاری شرکت، میدان کاری خود را وسیع‌تر بداند و ببیند.

مدیر مالی موفق

کسی است که بازار کسب و کار خود را بشناسد و نسبت به این بازار تیزبین باشد و این موضوع صرفا با مطالعه بازار و شناخت دقیق از فعالیت کسب و کار حاصل خواهد شد. به همین دلیل است که این روزها نقش مدیران مالی تبدیل به نقشی حیاتی در هر کسب و کاری شده است.

[irp posts=”14617″ name=”وظایف و صلاحیت های مدیر مالی در سازمان ها”]

مدیر مالی موفق از پیامد هر هزینه‌ای در شرکت آگاه است و هوش خرج کردن دارد؛ چرا که هزینه‌ها و درآمدها را در هر لحظه شناسایی و آنالیز کرده است. او عواقب هر هزینه‌ای ولو کوچک را در آینده مالی شرکت و کسب و کار می‌داند و بی‌گدار به آب نمی‌زند.

خریدها و هزینه‌های کوچک، ممکن است منجر به هزینه‌ای زیاد شود و می‌تواند شرکت را بدهکار کند. حتی در برخی مواقع ممکن است این هزینه‌ها مانعی برای پرداختن به فرصت‌هایی شود که شرکت می‌تواند از آن فرصت سود خوبی کسب کند. به همین دلیل حضور یک مدیر مالی کارآمد و تیزبین، به پیشرفت اوضاع کسب و کار کمک خواهد کرد و عدم حضور یا وجود یک مدیر مالی بی درایت در یک شرکت و کسب و کار قطعا باعث به وجود آمدن مشکلات مالی فراوانی خواهد شد.

مدیر مالی موفق می‌تواند آینده بازار را پیش بینی کند و نتایج خرج کردن‌هایشان را بدانند و برای هر موقعیتی بهترین و درست‌ترین تصمیم را بگیرند. اگر مدیر مالی بتواند حدس بزند و پیش بینی کند که این هزینه‌کرد در این مقطع زمانی سودی برای کسب و کار ندارد یا حتی به ضرر است، پیش از اقدام تصمیم درست می‌گیرد و هزینه‌ها را اولویت‌بندی می‌کند.

ایجاد انگیزه در کارکنان

مدیر مالی موفق کسی است که بتواند علاوه بر رهبری و مدیریت تیم خود، به تمام کارکنان مجموعه و کسب و کار نیز، انگیزه و روحیه بدهد. برای تحقق این موضوع داشتن روابط عمومی قوی که به آن اشاره کردیم یک طرف قضیه است و به طور کلی داشتن توانایی روحیه بخشی و انگیزه‌دهی به کارکنان طرف دیگر موضوع. برای این‌که شرکت در مسیر درست و با استراتژی‌ها و سیاست‌های ترسیم شده گام بردارد تا به اهدافی که تعیین شده برسد، نیاز است تا تمام کارها در تمام بخش‌ها به درستی و طبق اصول پیش برود و این موضوع نیز به انگیزه بالای کارکنان وابسته است.

به همین دلیل است که یک مدیر مالی موفق شخصی است که بتواند در نقش یک مدیر اجرایی توانمند با دانش مالی قوی ظاهر شود و مشکلات و موانع بر سر راه کارکنان را بردارد تا آن‌ها بتوانند با سرعت بهتر و بیش‌تری اهداف شرکت را محقق کنند و مشکلات و سوالات مالی کارکنان را نیز با حوصله برطرف کند.

خصوصیات مدیران مالی | یادگیری مداوم

یادگیری مداوم

این ویژگی به همه افرادی تعلق دارد که روز به روز پیشرفت می‌کنند و می‌خواهند در کارشان موفق باشد. طبیعتا یک مدیر مالی موفق نیز همین ویژگی را دارد و به طور مستمر در حال یادگیری است. این‌که چگونه باید بیش‌تر پول درآورد، چه زمان و در چه زمینه‌هایی سرمایه‌گذاری کرد و …؛ همیشه دغدغه یک مدیر مالی است.

همه مدیران باهوش در همه حال، یادگیری و به روز کردن اطلاعات‌شان در اولویت است. مدیر مالی نیز همیشه در حال یادگیری استراتژی‌ها و متدهای جدید مالی است و همگام با تکنولوژی در زمینه کاری خود پیش می‌رود، تا برای رسیدن به موفقیت سریع‌تر گام بردارد.

از خودتان بیش‌تر توقع داشته باشید

بهترین مدیران کسانی هستند که در کار توقع‌شان از خودشان بیش از کارمندان‌شان است. مدیرانی که مدام در حال امر و نهی و دستور دادن به کارمندان هستند، هم انگیزه و هم خلاقیت را از کارمندان و کارکنان‌شان می‌گیرند. خود مدیران باید به یاد داشته باشند که آن‌ها نیز گاهی اشتباه می کنند و کارکنان نیز اهداف شرکت و وظایف‌شان را می‌دانند.

منبع: https://www.bizmanage.info/

برای دریافت جدید ترین مقالات، ایمیل خود را وارد کنید:

با نشر این محتوا، جامعه وبلاگ محک را گسترش دهید

محمد باقریان
محمد باقریان
باقریان هستم از سال 1386 در حوزه تجارت الکترونیک و طراحی سایت و تولید محتوا فعالیت خودم را با مدیریت چند وب سایت آموزشی شروع کردم، اکنون به صورت تخصصی در زمینه دیجیتال مارکتینگ فعالیت میکنم ، اوقات فراغتم را بیشتر با ورزش و مطالعه سپری می‌کنم.
بودجه تبلیغات چیست؟ انواع روش های تعیین بودجه تبلیغات

بودجه تبلیغات چیست؟ انواع روش های تعیین بودجه تبلیغات

زمان مطالعه این مقاله: 4 دقیقه بودجه تبلیغات هزینه‌ای است که یک کسب و کار برای انجام فعالیت‌های تبلیغاتی تعیین می‌کند. تعیین بودجه به شیوه‌های مختلفی انجام می‌شود در این مقاله به بررسی این روش‌ها می‌پردازیم.

اطلاعات بیشتر
بازاریابی محتوا چیست؟ مراحل بازاریابی محتوا

بازاریابی محتوا چیست؟ مراحل بازاریابی محتوا

زمان مطالعه این مقاله: 7 دقیقه آیا می‌دانید که ۷۰ درصد مشتریان قبل از خرید یک محصول یا خدمت، محتوای مرتبط با آن را می‌خوانند؟ این نشان می‌دهد که محتوا یک عامل تعیین‌کننده برای تصمیم‌گیری مشتریان است. بنابراین، اگر می‌خواهید بازاریابی مؤثری داشته باشید، باید محتوایی

اطلاعات بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

جستجو

مشاهده رایگان دمو نرم افزارحسابداری