جستجو
Close this search box.

روز جهانی چپ دست ها (به همراه فایل صوتی)

نوشته شده توسط محمد باقریان
زمان مطالعه این مقاله: 4 دقیقه

شاید تا کنون چپ دست بودن یا راست دست بودن زیاد موضوع مهمی به نظرتان نیامده باشد؛ البته این در صورتی است که شما راست دست باشید. اگر جزو افراد چپ دست باشید، از روز جهانی که برایتان نام‌گذاری شده، حتما با خبر هستید. 13اوت به میلادی و 22 مرداد ماه به شمسی روز جهانی چپ دست‌‎ها نام گرفته است. این روز برای چپ دستان روزی خاص به شمار می‌آید و برایشان جذابیت دارد. اینکه در تقویم روزی با عنوان، روز جهانی چپ دست‌ها داریم، به این علت است که اکثر امکانات در دنیای ما برای راست دستان طراحی شده . این موضوع برای چپ دستان محدودیت ایجاد کرده است. البته در نام گذاری این روز عقاید خرافی هم بی تاثیر نیست.

فهرست مطالب

چپ دستان

برخی چپ دست بودن را یک اتفاق و برخی هم ناشی از عواملی می دانند. مثلا بعضی از افراد معتقدند آن ها نسبت به راست دستان باهوش‌ترند. در گذشته چپ دست بودن را یک عیب به شمار می‌آوردند و آنرا شوم می دانستند. البته این‌ها تنها عقاید خرافی بودند که با گذشت زمان از بین رفته‌اند. اما این سوال هنوز برایمان مطرح است.

فایل صوتی مقاله را در زیر میتوانید گوش کنید.

 

 

[dt_default_button link=”https://www.mahaksoft.com/wp-content/uploads/2019/08/World-Left-Hand-Day.mp3″ button_alignment=”default” animation=”fadeIn” size=”medium” default_btn_bg_color=”” bg_hover_color=”” text_color=”” text_hover_color=”” icon_align=”center”] دانلود فایل صوتی مقاله [/dt_default_button]

چرا بعضی از افراد چپ دست هستند؟

براساس آمار، 85 درصد افراد راست دست و 15درصد باقی مانده چپ دست هستند. بسیاری از محققانی که در این زمینه مطالعه داشته‌اند، علت آنرا ژنتیک افراد می دانند. تاثیر ژنتیک در راست یا چپ دست بودن افراد بی‌تاثیر نیست، اما بسیاری دیگر از محققان می‌گویند ژنتیک تنها 25 درصد در تعیین این موضوع نقش دارد و بیشتر تصادفی و رندم‌وار است. گاهی در بخشی از قسمت‌های زندگی، چپ دست بودن یک مزیت است مانند فعالیت‌های ورزشی، اما گاهی هم باعث ایجاد مشکل برای چپ دستان می شود. روز جهانی چپ دست‌ها یادآور این گروه از مردم برای ما است و کمک به اینکه دیگر برایشان محدودیتی وجود نداشته باشد.

محدودیت‌هایی که برای چپ دستان در دنیای واقعی وجود دارد، چیستند؟ محدودیت‌هایی که برای چپ دستان در دنیای واقعی وجود دارد، چیستند؟

همانطور که اشاره کردیم، این افراد که 15 درصد جامعه را تشکیل می دهند، در دنیای فیزیکی گاهی دچار مشکل و محدودیت می شوند. در ادامه برخی از آن ها را آورده‌ایم:

  • ابزار قیچی برای راست‌دستان طراحی شده‌است و سوراخ‌های آن یک اندازه نیستند.
  • گاهی بازی‌هایی مانند پلی استیشن و مشابه آن، بیشتر برای راست دستان طراحی میشوند و معمولا شرکت‌ها برای چپ دستان آنهارا تولید نمی کنند.
  • در اکثر خودرو ها دنده و جا لیوانی که کنار راننده قرار می گیرد، مخصوص افراد راست دست است.
  • حتما تاکنون هنگام امتحان دادن در مدرسه و دانشگاه، متوجه تفاوت صندلی‌های آنان با راست دستان شده‌اید.
  • در بانک‌ها و مکان‌هایی که به مشتری مداری اهمیت می دهند، خودکارها را در جهتی که راست‌ دست‌ها هنگام استفاده از آن ها راحت باشند، قرار می دهند. در واقع چپ دست‌ها هنگام استفاده راحت از خودکار فقط جاهایی شانس دارند که مشتری مداری اهمیت نداشته باشد.
  • در دوربین‌های عکاسی، دکمه شاتر در سمتی قرار دارد که راست دستان هنگام استفاده از آن راحت باشند. در واقع چپ دستان هنگام استفاده از دوربین دچار لرزش دست می شوند.

روز جهانی چپ دست‌ها برای این افراد با این محدودیت‌ها نام‌گذاری شده‌است.

برخی خصوصیات خاص چپ دست‌ها چیست؟

برخی خصوصیات خاص چپ دست‌ها چیست؟

سازگاری بیشتر با محیط دارند

براساس تحقیقات، چپ دست‌ها نسبت به راست دست‌ها سازگاری بیشتری با محیط دارند. آن ها به راحتی می توانند از دست راستشان برای پیشبرد امورشان استفاده کنند. آن ها از قابلیت بیشتری برخوردارند تا با سرعت تغییر و تعویض و دگرگونی ایجاد کنند.

مستقل‌تر هستند

چپ دست‌ها وابستگی کمتری نسبت به سایر افراد دارند، چرا که آن ها باید خودشان را با دنیایی که برایشان ساخته نشده، تطبیق دهند. همچنین آن ها به دلیل همین استقلال در برابر فشارهای اجتماعی مقاوم‌تر هستند.

سریع‌تر فکر می کنند

نتایج تحقیقاتی، نشان می دهد که چپ دست‌ها به هنگام بازی‌های کامپیوتری و مسابقات ورزشی سریعتر فکر می کنند. در واقع شاید آن ها افرادی، استثنائی باشند. همچنین آن ها تمایل و انگیزه بیشتری برای درآمدزایی دارند. چپ دست‌ها چون از هر دو دستشان استفاده می کنند، هنگامی که با موضوعات مختلف روبه‌رو می شوند، راحت تر می توانند نظرشان را تغییر دهند و همه‌ی جنبه‌های یک مسئله را ببینند. روز جهانی چپ ‌دست‌ها برای این افراد فوق‌العاده نام‌گذاری شده است.

چند نکته جالب راجب به چپ‌دست‌ها بدانید:

  • 15 درصد از جمعیت جهان را تشکیل می دهند.
  • تعداد مردان چپ دست، دو برابر زنان چپ دست است.
  • آنها قدرت شنوایی فوق‌العاده‌ای دارند و بیشترشان استعدادی عالی در زمینه موسیقی دارند.
  • در بین افراد تحصیل کرده، مردان چپ دست نسبت به راست دست‌ها، 26 درصد ثروتمند تر بوده‌اند.
  • اگر پدر و مادر فرزندی، هردو چپ دست باشند، احتمال اینکه فرزندشان هم مثل خودشان شود، تنها 50 درصد است.
  • در میان افرادی که مدال طلا گرفته‎‌اند، 40 درصدشان را چپ دست‌ها تشکیل داده است.
  • در میان حیوانات هم راست دست و چپ دست بودن وجود دارد. برای مثال، گربه ماده، راست دست و گربه نر، چپ دست است.
  • اگر سن زنی چپ دست بالاتر برود، احتمال چپ دست شدن فرزندش هم بیشتر می‌شود.
  • آنها بسیار بیشتر از راست دست‌ها از کتاب های سیمی بدشان می‌آید. چرا که دفتر و کتاب‌های سیمی برای راست دستان طراحی شده است.
  • چپ دست‌ها کمی دیرتر از راست دست‌ها به بلوغ میرسند.
  • تعداد دفعاتی که چپ دست‌ها برای پیشبرد کارهایشان از دست راست استفاده می کنند بسیار کمتر از تعداد دفعاتی است که راست دستان از دست چپشان استفاده می کنند.
  • در میان همه چپ دستان، فقط نصفشان از دست چپ برای کار با موس استفاده می کنند.
  • از بین 5 نفری که مک بوک را توسعه داده‌اند، 4نفرشان چپ دست بوده‌اند.

چپ دست‌ها، گروه اقلیت جامعه هستند و آن ها این محدودیت‌ها را برای زندگی‌شان پذیرفته‌اند. محدودیت‌هایی که جز اقلیت بودن جامعه را برایشان پررنگ تر می کند. اقلیتی که استفاده از بسیاری از دستگاه‌ها برایشان طراحی نشده، در بسیاری از موقعیت‌های اجتماعی دچار مشکل می شوند، آن ها ناگزیر به استفاده از دست راستشان هستند، صفحه کلید برای راست دستان طراحی شده و چپ دستان به سختی از آن استفاده می کنند. روزشان، یادآور محدودیت‌هایشان است.

روز جهانی چپ دست‌ها مبارک!

برای دریافت جدید ترین مقالات، ایمیل خود را وارد کنید:

با نشر این محتوا، جامعه وبلاگ محک را گسترش دهید

محمد باقریان
محمد باقریان
باقریان هستم از سال 1386 در حوزه تجارت الکترونیک و طراحی سایت و تولید محتوا فعالیت خودم را با مدیریت چند وب سایت آموزشی شروع کردم، اکنون به صورت تخصصی در زمینه دیجیتال مارکتینگ فعالیت میکنم ، اوقات فراغتم را بیشتر با ورزش و مطالعه سپری می‌کنم.
بودجه تبلیغات چیست؟ انواع روش های تعیین بودجه تبلیغات

بودجه تبلیغات چیست؟ انواع روش های تعیین بودجه تبلیغات

زمان مطالعه این مقاله: 4 دقیقه بودجه تبلیغات هزینه‌ای است که یک کسب و کار برای انجام فعالیت‌های تبلیغاتی تعیین می‌کند. تعیین بودجه به شیوه‌های مختلفی انجام می‌شود در این مقاله به بررسی این روش‌ها می‌پردازیم.

اطلاعات بیشتر
بازاریابی محتوا چیست؟ مراحل بازاریابی محتوا

بازاریابی محتوا چیست؟ مراحل بازاریابی محتوا

زمان مطالعه این مقاله: 7 دقیقه آیا می‌دانید که ۷۰ درصد مشتریان قبل از خرید یک محصول یا خدمت، محتوای مرتبط با آن را می‌خوانند؟ این نشان می‌دهد که محتوا یک عامل تعیین‌کننده برای تصمیم‌گیری مشتریان است. بنابراین، اگر می‌خواهید بازاریابی مؤثری داشته باشید، باید محتوایی

اطلاعات بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

جستجو

مشاهده رایگان دمو نرم افزارحسابداری