جستجو
Close this search box.

کاربرد هوش مصنوعی در خدمات مالی

نوشته شده توسط محمد باقریان
زمان مطالعه این مقاله: 6 دقیقه

هوش مصنوعی شاخه‌ای از علوم کامپیوتر است که در آن به ساخت ربات‌هایی پرداخته می‌شود که مانند انسان‌ها عمل کنند. برای مثال، بازی‌های کامپیوتری نمونه از هوش مصنوعی هستند که می‌تواند با انسان رقابت کنند. هوش مصنوعی (AI) ابزار قدرتمندی است که در حال حاضر به طور گسترده در خدمات مالی نیز به کار گرفته شده است.

فهرست مطالب

اگر شرکت ها هوش مصنوعی را با احتیاط و دقت کافی به کار گیرند، پتانسیل زیادی برای تأثیر مثبت دارد. در این مقاله درباره کاربرد هوش مصنوعی در خدمات مالی بیشتر صحبت خواهیم کرد. هوش مصنوعی می‌تواند دنیا را تکان دهد. تصور کنید تمامی وظایف خود را به یک ربات بسپارید و فقط بر آن نظارت داشته باشید. در این صورت وقت و انرژی شما صرف کار های دیگری می‌شود.

فایل صوتی مقاله را در زیر میتوانید گوش کنید.

[dt_default_button link=”https://www.mahaksoft.com/wp-content/uploads/2020/02/How-does-AI-change-financial-services-podcast.mp3″ button_alignment=”default” animation=”fadeIn” size=”medium” default_btn_bg_color=”” bg_hover_color=”” text_color=”” text_hover_color=”” icon_align=”center”] دانلود فایل صوتی مقاله [/dt_default_button]

داشتن توانایی یادگیری و استفاده از هوش مصنوعی از موضوعات داغ امروز است. در کودکی فکر می‌کردیم هوش مصنوعی (AI) یک ربات بسیار بزرگ یا یک ابررایانه است که بسیار باهوش و توانمند است و به‌سرعت به خواسته‌های ما پاسخ می‌دهد.

در حقیقت هوش مصنوعی امروز می‌تواند مقادیر غیرقابل‌توصیف داده‌ها را سریع‌تر از هر انسانی تجزیه‌ و تحلیل کند. همچنین رایانه‌ها را قادر می‌سازد تصمیم‌هایی را که قبلاً به ذهن انسان‌ها خطور نکرده است را اتخاذ کنند. هوش مصنوعی در سراسر جهان و در تمامی صنایع به کار خواهد رفت.

این بدان معناست که از بازاریابی دیجیتال (Digital Marketing) گرفته تا حسابداری و امور مالی، هر آنچه که هوش مصنوعی آن را لمس کند متحول می‌شود.

هوش مصنوعی نه‌تنها می‌تواند بدون ورودی از انسان عمل کند، بلکه نتیجه‌گیری از مقدار زیادی داده که قبلاً برای آن تعریف‌شده از ویژگی‌های آن است.

این تحول عظیم به‌ویژه برای صنایعی که در آن اعداد و داده‌ها مانند خون برای انسان اهمیت دارد، مانند حسابداری بسیار مهم است.

هوش مصنوعی چگونه حسابداری و امور مالی را تغییر می‌دهد؟

هوش مصنوعی چگونه حسابداری و امور مالی را تغییر می‌دهد؟

به‌استثنای رایانه‌هایی که توسط انقلاب دیجیتال به دست حسابداران رسیده است، حسابداری و امور مالی در صد یا چند سال گذشته تغییر چشم‌گیری نداشته است. دقیقاً تا زمانی که هوش مصنوعی وارد کادر نشده بود و بسیاری از امور را متحول نکرده بود.

به‌عبارت‌دیگر شرکت‌های حسابداری برای پردازش داده‌ها و کارهای مشابه، نیازمند انسان‌های قوی و باهوش بودند، اکنون آن‌ها از چیزی فراتر از انسان‌ها استفاده می‌کنند، آن‌ها به‌وسیله هوش مصنوعی اداره می‌شوند.

کاربرد هوش مصنوعی در خدمات مالی

با توجه به مزایای کلیدی کسب‌ و کارها و فشار از سوی مصرف‌کنندگان باهوش فناوری، الگوریتم‌های هوش مصنوعی توسط موسسات مالی و حسابداری در همه خدمات مالی پیاده‌سازی می‌شوند. کاربرد هوش مصنوعی در خدمات مالی شامل موارد زیر می‌شود:

هوش مصنوعی در امور مالی شخصی

مصرف کنندگان تشنه استقلال مالی هستند و ارائه توانایی برای مدیریت سلامت مالی، نیروی محرکه پذیرش هوش مصنوعی در امور مالی شخصی است. چه ارائه راهنمایی مالی 24 ساعته از طریق ربات‌های چت با پردازش زبان طبیعی و چه بینش شخصی‌سازی برای راه‌حل‌های مدیریت ثروت، هوش مصنوعی برای هر مؤسسه مالی که به دنبال تبدیل شدن به یک بازیگر برتر در صنعت و حوزه فعالیت خود است، ضروری به نظر می‌رسد.

نمونه اولیه هوش مصنوعی در امور مالی شخصی Capital One’s Eno است. Eno در سال 2017 راه اندازی شد و اولین دستیار مبتنی بر متن پیام کوتاه زبان طبیعی بود که توسط یک بانک ایالات متحده ارائه شد. Eno بینش ایجاد می‌کند و نیازهای مشتری را از طریق بیش از 12 قابلیت فعال مانند هشدار دادن به مشتریان در مورد تقلب مشکوک یا افزایش قیمت در خدمات اشتراک پیش بینی می کند.

هوش مصنوعی در امور مالی مصرف کنندگان

یکی از مهمترین کاربردهای هوش مصنوعی در خدمات مالی، توانایی آن در جلوگیری از کلاهبرداری و حملات سایبری است. طبق گزارش Insider Intelligence، مصرف‌کنندگان به دنبال بانک‌ها و سایر خدمات مالی هستند که حساب‌های ایمن را ارائه می‌کنند، به‌ویژه با زیان‌های تقلب در پرداخت آنلاین که انتظار می‌رود تا سال 2023 به 48 میلیارد دلار در سال افزایش یابد. هوش مصنوعی این توانایی را دارد که بی‌نظمی‌ها را در الگوهایی که توسط انسان‌ها مورد توجه قرار نمی‌گیرند، تجزیه و تحلیل کند.

یکی از بانک هایی که از هوش مصنوعی در امور مالی مصرف کننده بهره می‌برد، JPMorgan Chase است. برای چیس، بانکداری مصرف کننده بیش از 50 درصد از درآمد خالص آن را تشکیل می دهد. به این ترتیب، بانک برنامه های کاربردی کلیدی کشف کلاهبرداری را برای دارندگان حساب خود پذیرفته است. به عنوان مثال، یک الگوریتم اختصاصی برای شناسایی الگوهای تقلب پیاده‌سازی کرده است – هر بار که تراکنش با کارت اعتباری پردازش می‌شود، جزئیات تراکنش به رایانه‌های مرکزی در مراکز داده Chase ارسال می‌شود، سپس تصمیم می‌گیرند که آیا تراکنش تقلبی است یا خیر.

نمرات بالای چیس هم در امنیت و هم در قابلیت اطمینان که تا حد زیادی با استفاده از هوش مصنوعی تقویت شده است، رتبه دوم را در بررسی اعتماد دیجیتال بانکی ایالات متحده در سال 2020 توسط Insider Intelligence به دست آورد.

هوش مصنوعی در امور مالی شرکتی

هوش مصنوعی به ویژه در امور مالی شرکت ها مفید است زیرا می تواند ریسک‌های وام دهی را بهتر پیش بینی و ارزیابی کند. برای شرکت‌هایی که به دنبال افزایش ارزش خود هستند، فناوری‌های هوش مصنوعی مانند یادگیری ماشینی می‌توانند به بهبود پذیره‌نویسی وام و کاهش ریسک مالی کمک کنند. هوش مصنوعی همچنین می‌تواند جرایم مالی را از طریق کشف پیشرفته تقلب و شناسایی فعالیت‌های غیرعادی کاهش دهد، زیرا حسابداران، تحلیلگران، خزانه‌داران و سرمایه‌گذاران شرکت برای رشد بلندمدت تلاش می‌کنند.

بانک ایالات متحده از هوش مصنوعی در اپلیکیشن های خود استفاده می کند. بانک ایالات متحده تمام داده های مربوط به مشتریان را از طریق یادگیری عمیق برای کمک به شناسایی عوامل بد باز و تجزیه و تحلیل می کند. این بانک از این فناوری برای مبارزه با پولشویی استفاده می کند و طبق گزارش Insider Intelligence، خروجی را در مقایسه با قابلیت های سنتی سیستم های قبلی دو برابر کرده است.

مزایای هوش مصنوعی در ارائه خدمات مالی

مزایای هوش مصنوعی در ارائه خدمات مالی

مزایای پیاده‌سازی هوش مصنوعی در امور مالی، برای اتوماسیون وظایف، تشخیص تقلب و ارائه توصیه‌های شخصی‌شده بسیار زیاد است. موارد استفاده از هوش مصنوعی در دفاتر اصلی و میانی می تواند صنعت مالی را با موارد زیر متحول کند:

  • فعال کردن تعاملات بدون اصطکاک و 24 ساعته با مشتری
    کاهش نیاز به کارهای تکراری
    کاهش مثبت کاذب و خطای انسانی
    پس انداز

خودکارسازی وظایف دفاتر میانی با هوش مصنوعی این پتانسیل را دارد که تا سال 2025 70 میلیارد دلار برای بانک‌های آمریکای شمالی صرفه‌جویی کند. علاوه بر این، کل صرفه‌جویی در هزینه‌های بالقوه بانک‌ها از طریق برنامه‌های هوش مصنوعی تا سال 2023 به 447 میلیارد دلار تخمین زده می‌شود.

چرا تغییر؟ چرا این‌ها جای کار هایی را گرفته‌اند که قبلاً مربوط به ما می‌شد؟

خوب، همان‌طور که در مقاله‌های پیشین نیز گفته بودیم، هوش مصنوعی به‌سرعت در حال پیشرفت است و اکنون می‌تواند داده‌ها را با سرعت یک صاعقه پردازش کند.

این سرعت به‌قدری بالاست که انسان حتی نمی‌تواند با آن رقابت کند. علاوه بر این، به دلیل استفاده از یادگیری ماشین (Machine Learning) هوش مصنوعی می‌تواند از داده‌ها بیاموزید و نتیجه‌گیری‌های پیچیده‌ای انجام دهد که هیچ‌گاه به ذهن انسان خطور نمی‌کند.

ازآنجاکه این فناوری مانند اکثر فناوری‌های دیگر به کد و برنامه‌نویسی متکی است، بسیار دقیق عمل می‌کند و خطاهایی که انسان متوجه نمی‌شود را پیدا می‌کند و درصد خطا را به صفر نزدیک می‌کند. زیرا برنامه نویسان قبل از انتشار یا ارائه هر روبات یا نرم‌افزاری آن را کاملاً تست می‌کنند و با کمترین خطا و مشکل آن را به مخاطبان عرضه می‌کنند.

نکته این است که می‌دانیم هوش مصنوعی در همه امور به‌خوبی کار می‌کند. اما آیا اگر هوش مصنوعی قدرتی کامل و انقلابی بزرگ در امور مالی و حسابداری باشد، باید از آن استفاده کنیم یا خیر؟

انسان در مقابل ماشین‌آلات؛آیا هوش مصنوعی به انسان ها برتری دارد؟

استفاده از هوش مصنوعی در امور مالی و حسابداری در اولین و ساده‌ترین حالت خود بیکار شدن تعداد زیادی از مردم را در پی دارد. ازیک‌طرف ماشین‌آلات می‌توانند وظایف معین را خیلی بهتر از انسان و بدون دریافت وجه انجام دهند. اما از سوی دیگر آیا ما برای دستیابی به سود بیشتر، باید وضعیت معیشتی مردم را به خطر بیندازیم؟

دراین‌باره نظرات مختلفی وجود دارد. برخی از استدلال‌ها نظرات منفی و بعضی نظرات مثبت را نشان می‌دهند. این در حالی است که بعضی از منتقدین اعتقاد دارند که این امر سبب می‌شود روبات‌ها جایگزین انسان شوند، اما این نظر برای امور مالی و حسابداری صدق نمی‌کند.

در ادامه از چند شرکت گزارش هایی را جمع آوری کرده ایم که به سوال بالا پاسخ می دهد.

کاربرد هوش مصنوعی در خدمات مالی

گزارش شرکت ها در مورد استفاده از هوش مصنوعی

درست است که بعضی از حسابداران شغل خود را از دست می‌دهند اما درصد زیادی از آن‌ها با هوش مصنوعی همکاری می‌کنند تا در تصمیم‌گیری‌های خود دقیقی‌تر عمل کنند. برای مثال شرکت مشاوره Accenture گفت: ماشین‌ها و هوش مصنوعی قدرت مغز را تکمیل می‌کنند:

گزارش accenture اظهار داشت: این هجوم مداوم ماشین‌های هوشمند به نیروی کار امور مالی، بیش‌ازحد غلبه نخواهد کرد. اما نکته مهم این است که برای این مشاغل افق روشنی دیده می‌شود.

هرچه کارهای روزمره اتوماسیون و خودکار شود، متخصصان امور مالی برای تمرکز بر روی کار های مهم شرکت آزادتر خواهند بود. در این میان برخی از مشاغل ناپدید می‌شوند، برخی دیگر دگرگون می‌شوند و شغل‌های جدیدی پدیدار می‌شود.

به‌عبارت‌دیگر به‌جای اینکه روبات‌ها و هوش مصنوعی جایگزین انسان شود، هوش مصنوعی وظایف خطیر را بر عهده می‌گیرد تا انسان‌ها بتوانند بر مسائل مهم‌تری که نیاز به مغز انسان دارد تمرکز کنند.

با توجه به اینکه هوش مصنوعی وظایف تکراری و وقت‌گیر را بر عهده می‌گیرد، کارگران و کارمندان باید برای افزایش بهره‌وری، مهارت‌های خود را بهبود ببخشند تا از توانایی هوش مصنوعی به نفع خود استفاده کنند.

همان‌طور که آژانس خلاق Appnova خاطرنشان کرد: یادگیری هوش مصنوعی و ماشین‌آلات به شرکت‌ها و بازاریابان کمک می‌کند تا درک عمیق‌تری از مشتریان خود داشته باشند.
الگوریتم هوش مصنوعی در استخراج اطلاعات و داده‌های مهم بسیار سریع عمل می‌کند و قادر است بازار را به بخش‌های بسیار دقیق تقسیم‌بندی کند.

بنابراین هرچه هوش مصنوعی بیشتر و بیشتر از صنایع حسابداری و امور مالی عبور کند، کارهای بیشتر و بیشتری به‌صورت خودکار انجام می‌شود که منجر به بهبود عملیات و کاهش کلی هزینه‌ها می‌شود.

این امر شرکت‌هایی را به وجود می‌آورد که بسیار کارآمد خواهند بود و چه کسی می‌تواند بیشتر از شرکت‌هایی که از هوش مصنوعی استفاده می‌کنند مشتری جذب کند؟

جمع‌بندی

Forbes پیش‌بینی می‌کند که تا سال 2020 وظایف حسابداری ازجمله مالیات، حقوق و دستمزد، حسابرسی و غیره با استفاده از فناوری مبتنی بر هوش مصنوعی کاملاً خودکار انجام خواهد شد. که باعث می‌شود صنعت حسابداری با فرصت‌های عظیم و چالش‌های جدی روبه‌رو شود.

هوش مصنوعی قدرت تغییر صنایع حسابداری و مالی را دارد. هوش مصنوعی می‌تواند سریع‌تر و دقیق‌تر از هر انسانی پردازش، تجزیه‌وتحلیل و پیش‌بینی کند.

در حین انجام این کارها، وظایف روزمره خود را نیز به‌طور دقیق و با کمترین درصد خطا انجام می‌دهد. در این صورت کارمندان و کارگران می‌توانند وقت خود را به کارهای سطح بالاتری اختصاص دهند که واقعاً نیاز به نیروی مغز انسان دارد.

به‌طورکلی هیچ‌گاه صنایعی که با پول جریان دارد به‌طور کامل به دست روبات‌ها و هوش مصنوعی سپرده نمی‌شود. اما حسابداران باید بتوانند مهارت‌های خود را کامل‌تر کنند تا از این فناوری به بهترین شکل ممکن و به نفع خود استفاده کنند.

منبع:

theinnovationenterprise

برای دریافت جدید ترین مقالات، ایمیل خود را وارد کنید:

با نشر این محتوا، جامعه وبلاگ محک را گسترش دهید

محمد باقریان
محمد باقریان
باقریان هستم از سال 1386 در حوزه تجارت الکترونیک و طراحی سایت و تولید محتوا فعالیت خودم را با مدیریت چند وب سایت آموزشی شروع کردم، اکنون به صورت تخصصی در زمینه دیجیتال مارکتینگ فعالیت میکنم ، اوقات فراغتم را بیشتر با ورزش و مطالعه سپری می‌کنم.
مالیات بر درآمد اتفاقی چیست؟ معافیت‌های مالیاتی

مالیات بر درآمد اتفاقی چیست؟ معافیت‌های مالیاتی

زمان مطالعه این مقاله: 4 دقیقه مالیات بر درآمد اتفاقی یکی از انواع مالیات‌های مستقیم است که به درآمدهای غیر منتظره و غیر شغلی اشخاص حقیقی و حقوقی تعلق می‌گیرد. این نوع درآمدها در مقابل درآمدهای مستمر مانند حقوق و دستمزد قرار دارند. هرگاه شخص حقیقی

اطلاعات بیشتر
مالیات بر درآمد چیست؟ انواع مالیات بر درآمد

مالیات بر درآمد چیست؟ انواع مالیات بر درآمد

زمان مطالعه این مقاله: 5 دقیقه مالیات بر درآمد نوعی مالیات مستقیم است که توسط دولت بر درآمد اشخاص حقیقی و حقوقی اعمال می‌شود. این نوع مالیات دارای انواع مختلفی است که در ادامه مطلب به آن خواهیم پرداخت. نرخ مالیات بر درآمد بر اساس درآمد

اطلاعات بیشتر
مالیات بر درآمد املاک و مستغلات چیست؟

مالیات بر درآمد املاک و مستغلات چیست؟

زمان مطالعه این مقاله: 5 دقیقه مالیات بر درآمد املاک یکی از مباحث مالیاتی مهم و تخصصی است. فرقی نمی‌کند امسال یا چند سال دیگر، قوانین مالیات بر درآمد املاک اغلب، در راس مهم‌ترین انواع مالیات بر درآمد قرار دارد. شاید گره خوردن قوانین مالیات املاک

اطلاعات بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

جستجو

مشاهده رایگان دمو نرم افزارحسابداری