جستجو
Close this search box.

تاثیر منفی کرونا بر فروش و سایه این جنگ اقتصادی بر سر کسب و کارها

نوشته شده توسط محمد باقریان
زمان مطالعه این مقاله: 4 دقیقه

در پی درگیری نقاط مختلف جهان با ویروس کرونا در ماه‌های پایانی سال، در اولین روزهای شروع اسفندماه سال 1398 بود که شیوع کروناویروس در ایران نیز تایید شد. این ویروس با تهدیدهای خود برای مردم و به خطر انداختن جان شمار زیادی از هموطنان‌مان به یکی از کشنده‌ترین ویروس‌های تاریخ تبدیل شده است. اما علاوه بر ضرر جانی یکی‌دیگر از آسیب‌های جبران ناپذیری که با ورود این ویروس به اکثر افراد جامعه تحمیل شده است، ضررهای اقتصادی است. کسب و کارهای زیادی در این مدت با رکود شدید اقتصادی مواجه شدند و حتی طبق آمارهای رسمی که سازمان همکاری و توسعه اقتصادی منتشر کرده است اقتصاد جهانی نیز با کندی شدیدی روبه‌رو شده است. در این شرایط چگونه می‌توان تاثیر منفی کرونا بر فروش کسب و کارهای مختلف را به حداقل رساند؟

فهرست مطالب

تاثیر منفی کرونا بر فروش و سایه این جنگ اقتصادی بر سر کسب و کارها

تاثیر منفی کرونا بر فروش و سایه مرگبار آن بر اقتصاد جهان

این ویروس مرگبار که اخبار حکایت از شیوع آن از چین دارد، بزرگترین ضربه اقتصادی را به چرخه تولید این کشور وارد کرده است. طبق پیش‌بینی‌های انجام شده نرخ رشد اقتصادی این کشور در سال جاری چیزی حدود 4،9 خواهد بود؛ این در حالی است که این آمار در سال پیش برای چین 6،1 درصد بوده است. از اقتصاد جهانی و چین که بگذریم، متاسفانه شیوع سریع این ویروس در تک تک استان‌های کشور خودمان و عدم مهار آن در زمان مناسب، نفس اقتصاد ما را نیز گرفته است و تاثیر منفی کرونا بر فروش کسب و کارهای مختلف به وضوح قابل مشاهده است. این اتفاق‌های ناگوار همگی در شرایطی رخ داده‌اند که کسب و کارهای ریز و درشت روزهای پایانی سال را طی می‌کردند؛ خوابیدن بیزینس‌ها در آستانه سال نو ضریه شدیدتری به اقتصاد ما وارد کرده است. حال با این شرایط بیزینس‌ها و کسب و کارها چگونه می‌توانند بازار خود را تا حدودی از این رکود جهانی نجات دهند؟ چه استراتژی‌هایی می‌توان در نظر گرفت که به سود و فروش بیشری رسید و تاثیر منفی کرونا بر فروش را کاهش داد؟

فایل صوتی مقاله را در زیر می توانید گوش دهید.

تاثیر منفی کرونا بر فروش و سایه مرگبار آن بر اقتصاد جهان

استراتژی‌هایی که به صاحبان کسب و کار کمک می‌کند تا بحران کرونا را با ضرر کمتری پشت سر بگذارند

گسترش این ویروس در کشور، بیزینس‌های زیادی را با رکود اقتصادی مواجه کرده است و منجر به کسادی بازار شب عید کسب و کارهای کوچک و بزرگی شده است. از شرکت‌های هواپیمایی و اقامتگاه های گردشگری گرفته تا شهرهای توریستی و حتی دست‌ فروش‌های شب عید این رکود و کسادی بازار را تماما احساس می‌کنند. به نظر شما در این شرایط چگونه می‌توان برای کسب و کار خود یک استراتژی مناسب داشت تا حدودی بتوان به این رکود جهانی غلبه کرد و تاثیر منفی کرونا بر فروش کسب و کارهای مختلف را به حداقل رساند؟

فروش از طریق اینترنت هنوز هم جواب می‌دهد

فروش از طریق اینترنت هنوز هم جواب می‌دهد

قبل از این اتفاق نیز از فروش‌های اینترنتی و خرید آنلاین توسط کاربران استقبال زیادی صورت می‌گرفت. با افزایش سواد رسانه‌ای مردم و گسترش ابزارهای دیجیتال و اینترنت در سراسر کشور، کاربران بیش از پیش از روش‌های آنلاین برای خرید و فروش کالاهای مورد نیاز خود استفاده می‌کنند. اما به نظر می‌آید این روزها حتی فروشگاه‌های آنلاین نیز با کاهش مشتری مواجه شده‌اند و  کابران چندان میلی به خرید کردن ندارند؛ در هر صورت می‌توان گفت فروش اینترنتی در موقعیتی که به دلیل شرایط بحرانی دولت توصیه می‌کند مردم در خانه بمانند و برای امور غیرضروری از منزل خارج نشوند، منطقی‌تر است.

اگر از قبل علاوه بر فروشگاه حضوری خود، در فضای مجازی نیز فعالیت می‌کردید از آنجایی که مشتریان ثابت خود را دارید و شناخته شده‌اید احتمالا در این دوره بحران فشار کمتری را نسبت به دیگر بازاریان تجربه می‌کنید. اما در صورتی که بعد از این رکود شدید اقتصادی به فکر فروش از طریق اینترنت افتاده‌اید کمی کار سخت‌تر می‌شود. در شرایطی که مردم تمایل چندانی به خرید ندارند و حتی می‌توان گفت قدرت خرید آن‌ها نیز به لحاظ اقتصادی کاهش یافته است، شما به عنوان یک کسب و کار تازه وارد در اینترنت نمی‌توانید به سادگی کاربران را به استفاده از خدمات و کالای خود ترغیب کنید. به همین‌خاطر لازم است برای این امر تدابیری بیاندیشید و سعی کنید توجه مخاطبان را از طریق‌های مختلفی در این برهه از زمان به خود و برندتان جلب کنید.

حضوری متفاوت در فضای مجازی و اینترنت داشته باشید

اگر می‌خواهید در این بحران به عنوان یک فروشنده در تلگرام یا اینستاگرام عمل کنید باید سعی کنید فروشنده نباشید! این به این معنا است که تنها سعی نکنید تا محصول خود را به کاربر معرفی کرده و هر طور شده او را به مشتری خود تبدیل کنید. در شرایطی که مردم رغبتی برای خرید ندارند، این عمل شما که مانند یک فروشنده سمج رفتار کنید تنها آن‌ها را فراری می‌دهد. بنابراین یکی از استراتژی‌هایی که می‌تواند تاثیر منفی کرونا بر فروش را تا میزان زیادی کاهش دهد و کاربران را به برند شما علاقه‌مند کند حضور متفاوت در این فضا است.

اگر پیجی در اینستاگرام و یا کانالی در تلگرام دارید باید به‌گونه‌ای در این مدت سعی کنید تا کاربر را سرگرم کرده و آن‌ها را همچنان به خود علاقه‌مند نگه دارید. با این کار هم شانس فروش خود را در این بحران افزایش داده‌اید و هم مانع از فراموشی کسب و کارتان از ذهن کاربران می‌شوید. فراموش نکنید که تب این ویروس و این رکود اقتصادی دیر یا زود می‌خوابد و شما دوباره به بازار خرید و فروش برمی‌گردید؛ پس باید در این مدت فعالیت‌هایی در راستای تازه ماندن در ذهن مخاطب داشته باشید.

قرعه‌کشی به مناسبت‌های مختلف و اهدای جوایز همیشه جواب می‌دهد

قرعه‌کشی به مناسبت‌های مختلف و اهدای جوایز همیشه جواب می‌دهد

یکی‌دیگر از استراتژی‌هایی که با آن می‌توانید تاثیر منفی کرونا بر فروش را کمی کم‌رنگ‌تر کنید، راه‌اندازی جشنوراه‌های تخفیف و فروش ویژه است. اگر می‌بینید بعد از شیوع کرونا تمایل اکثر افراد برای خرید از شما به عنوان یک کسب و کار کاهش یافته است، بد نیست به سود کمتر قانع باشید و سعی کنید با در نظر گرفتن تخفیف و اشانتیون‌هایی بر روی محصول خود افراد را به خرید ترغیب کنید. به خاطر داشته باشید که این کار را به سادگی می‌توانید در فضای مجازی انجام دهید؛ چرا که این روزها مردم ترجیح می‌دهند تمام وقت خود را در خانه بگذرانند و بیشتر از فضاهای مجازی استفاده می‌کنند. پس با تبلیغات درست در اینترنت می‌توانید توجه افراد را به آفرهای ویژه خود در این دوره جلب کنید.

به فکر روزهای بعد بحران باشید

یکی‌دیگر از استراتژی‌هایی که می‌تواند تاثیر منفی کرونا بر فروش و رکود اقتصادی را کم‌تر کند این است که فکر‌ها و برنامه‌هایی نیز برای زمان بعد بحران داشته باشید. اگر کسب و کاری دارید که طی آن محصول و کالایی را به فروش می‌رسانید با روش‌هایی که در قسمت‌های قبل ذکر شد می‌توانید نرخ فروش و درآمد خود را کمی افزایش دهید. اما تصور کنید با بیزینسی سروکار دارید که کالایی برای فروش ندارید بلکه در حال ارائه خدمات متنوعی به مردم هستید؛ مثلا صاحب یک شرکت هواپیمایی و یا هتل هستید و حتی می‌توان رستوران‌ها و مراکز اقامتی و گردشگری را مثال زد. در این‌صورت با توجه به لغو و محدودیت‌های سفری که از سوی دولت تعیین شده است احتمالا به بیزینس شما ضرر بیشتری وارد می‌شود.

 یکی از استراتژی‌هایی که می‌توانید در این مدت داشته باشید تا در زمان بعد از بحران سریع‌تر از رکود خارج شوید و تاثیر منفی کرونا بر فروش کسب و کارتان هر چه زودتر از بین برود، برندسازی است. در این مدت سعی کنید تا تبلیغات بیش از پیش در فضای مجازی برند و نام تجاری خود را در ذهن مخاطبان حک کنید؛ حتی می‌توانید با مسابقه‌های اینستاگرامی و راه‌اندازی کمپین‌های تخفیفاتی و به‌طور کلی فعالیت‌هایی که هیجان کاربر را برمی‌انگیزد، بلیط‌های خود را با قیمت کمتری پیش فروش کرده و مردم را به برند خود علاقه‌مند نگه دارید.

برای دریافت جدید ترین مقالات، ایمیل خود را وارد کنید:

با نشر این محتوا، جامعه وبلاگ محک را گسترش دهید

محمد باقریان
محمد باقریان
باقریان هستم از سال 1386 در حوزه تجارت الکترونیک و طراحی سایت و تولید محتوا فعالیت خودم را با مدیریت چند وب سایت آموزشی شروع کردم، اکنون به صورت تخصصی در زمینه دیجیتال مارکتینگ فعالیت میکنم ، اوقات فراغتم را بیشتر با ورزش و مطالعه سپری می‌کنم.
مالیات بر درآمد اتفاقی چیست؟ معافیت‌های مالیاتی

مالیات بر درآمد اتفاقی چیست؟ معافیت‌های مالیاتی

زمان مطالعه این مقاله: 4 دقیقه مالیات بر درآمد اتفاقی یکی از انواع مالیات‌های مستقیم است که به درآمدهای غیر منتظره و غیر شغلی اشخاص حقیقی و حقوقی تعلق می‌گیرد. این نوع درآمدها در مقابل درآمدهای مستمر مانند حقوق و دستمزد قرار دارند. هرگاه شخص حقیقی

اطلاعات بیشتر
مالیات بر درآمد چیست؟ انواع مالیات بر درآمد

مالیات بر درآمد چیست؟ انواع مالیات بر درآمد

زمان مطالعه این مقاله: 5 دقیقه مالیات بر درآمد نوعی مالیات مستقیم است که توسط دولت بر درآمد اشخاص حقیقی و حقوقی اعمال می‌شود. این نوع مالیات دارای انواع مختلفی است که در ادامه مطلب به آن خواهیم پرداخت. نرخ مالیات بر درآمد بر اساس درآمد

اطلاعات بیشتر
مالیات بر درآمد املاک و مستغلات چیست؟

مالیات بر درآمد املاک و مستغلات چیست؟

زمان مطالعه این مقاله: 5 دقیقه مالیات بر درآمد املاک یکی از مباحث مالیاتی مهم و تخصصی است. فرقی نمی‌کند امسال یا چند سال دیگر، قوانین مالیات بر درآمد املاک اغلب، در راس مهم‌ترین انواع مالیات بر درآمد قرار دارد. شاید گره خوردن قوانین مالیات املاک

اطلاعات بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

جستجو

مشاهده رایگان دمو نرم افزارحسابداری