جستجو
Close this search box.

نکته هایی که لازم است راجع به گزارش مالی بدانید

نوشته شده توسط محمد باقریان
زمان مطالعه این مقاله: 4 دقیقه

آیا می‌دانید چگونه باید یک گزارش مالی خوب بنویسید؟

دانستن نحوه کار با اعداد در گزارش مالی، مهم‌ترین چیزی است که یک حسابدار باید بداند.
گزارش مالی از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است، زیرا سرمایه‌گذاران و مدیران شرکت با استفاده از آن تصمیم‌های مدیریتی اتخاذ می‌کنند.بنابراین گزارش مالی بسیار بااهمیت است..
در این مقاله نکاتی گفته می‌شود که توسط آن‌ها می‌توانید صورت‌های مالی بهتری بنویسید.

فهرست مطالب

گزارش‌های مالی چیست؟

What are financial reports محک طعم جدیدی از حسابداری (نرم افزار حسابداری فروشگاهی،نرم افزار حسابداری شرکتی،نرم افزار حسابداری تولیدی)

فایل صوتی مقاله را در زیر میتوانید گوش کنید.

گزارش‌های مالی = امتیازدهی

میلیون‌ها سرمایه‌گذار انفرادی در سراسر جهان وجود دارد. این در حالی است که درصد زیادی از این سرمایه‌گذاران بودجه متقابل را به‌عنوان وسیله‌ای برای فعالیت‌های سرمایه‌گذاری خود انتخاب کرده‌اند. بسیاری دیگر نیز به‌طور مستقیم در سهام سرمایه‌گذاری می‌کنند.

شیوه‌های محتاطانه سرمایه‌گذاری می‌گوید ما باید به دنبال شرکت‌های باکیفیت و با ترازنامه‌های قوی، درآمد محکم و گردش پول مثبت باشیم.

برای انتخاب این شرکت‌ها، درصورتی‌که نمی‌خواهید به یک متخصص سرمایه‌گذاری متکی باشید، باید مهارت‌های تحلیل گری گزارش‌های مالی خود را بهبود ببخشید تا خودتان بتوانید این کار را انجام دهید.

حدود 30 سال پیش، بازرگانی به نام Robert Follet کتابی بانام “چگونه می‌توان در کسب‌وکار امتیاز کسب کرد”، نوشت (1978). نکته اصلی وی در این کتاب این بود که باید تجارت یا شغل خود را با دلار حفظ کنید و کارت‌های امتیازی گزارش‌های مالی شما هستند. او خاطرنشان کرد:”بسیاری از مردم دریافت امتیاز براش شغل خود را درک نمی‌کنند.”آن‌ها سود، دارایی، جریان وجوه و بازده سرمایه گذری را باهم مخلوط می‌کنند.

همین موضوع را می‌توان امروز درباره بخشی بزرگی از سرمایه‌گذاران عمومی بیان کرد، به‌ویژه زمانی که می‌توان ارزش سرمایه‌گذاری را در گزارش‌های مالی مشاهده کرد. مایکل سی تامست می‌گوید (1998):

این‌که می‌گویند هیچ رازی وجود ندارد، بزرگ‌ترین راز وال‌استریت و هر صنعت دیگری است. دنیای مالی آن‌قدر پیچیده است که نمی‌توانید آن را دک کنید. اصول، همان‌طور که از نامش پیداست باید بدون پیچیدگی و عارضه، و همچنین اساسی باشد.

اما عاملی که باعث پیچیده‌تر شدن اطلاعات مالی می‌شود، تحلیل آماری پیچیده و فرمول‌های سخت و طولانی است که اطلاعاتی بهتر از گفت‌وگوی مستقیم ارائه نمی‌کند.

گزارش‌های مالی برای استفاده

گزارش‌های مالی مورداستفاده در تحلیل سرمایه‌گذاری عبارت‌اند از ترازنامه، صورت درآمد، صورت جریان پول با تجزیه‌وتحلیل. اگرچه صورت سود و ترازنامه به‌طورمعمول بیشترین توجه سرمایه‌گذاران و تحلیلگران را به خود جلب می‌کند، اما مهم است که در گزارش‌های مالی خود، صورت جریان پول نقد را در نظر بگیرید.

1- چه چیزی پشت اعداد است؟

اعداد موجود در گزارش‌های مالی یک شرکت، منعکس‌کننده تجارت شرکت است. این محصولات، خدمات و رویدادهای کلان کاملاً بنیادی است. اعداد و نسبت‌های مالی یا شاخص‌های به‌دست‌آمده از آن‌ها ساده‌تر است. درک این مسئله که شرکت چه‌کاری انجام می‌دهد و شناسایی محصولات، خدمات و صنعت قبل از خرد کردن اعداد بسیار مهم است.

چه چیزی پشت اعداد است؟

2- تنوع گزارش‌های مالی

انتظار نداشته باشید که صورت‌های مالی در قالب واحد قرار گیرند و شبیه هم باشند. بسیاری از مقاله‌ها و کتاب‌های مربوط به تجزیه‌وتحلیل گزارش‌های مالی، یک رویکرد یک اندازه و کلی را در نظر می‌گیرند.

سرمایه‌گذارانی که تجربه کمی دارند ممکن است هنگام مواجهه با گزارش‌های مالی که شکل متفاوتی دارند سردرگم شوند. لطفاً به یاد داشته باشید که ماهیت متنوع فعالیت‌های تجاری منجر به ایجاد مجموعه‌ای متنوع از گزارش‌های مالی می‌شود.

این مورد خصوصاً در مورد ترازنامه صدق می‌کند. اما صورت درآمد و صورت جریان پول نقد نسبت به این موضوع حساسیت کمتری دارند.

3- درک جارگون (گروه) مالی

فقدان هرگونه استاندارد مهم گزارش‌های مالی، درک بسیاری از موارد آن را پیچیده‌تر می‌کند. این ممکن است برای سرمایه‌گذار کمی ناخوشایند باشد و نتواند گزارش‌های شمارا درک کند. امید کمی وجود دارد که باقی سرمایه‌گذاران نیز بتوانند متوجه آن شوند. بنابراین جایز است همه استانداردها را رعایت کنید.

4- حسابداری؛ هنر، نه علم

ارائه موقعیت مالی یک شرکت، همان‌طور که در گزارش‌های مالی درج می‌شود، تحت تأثیر ارزیابی و قضاوت‌های مدیریت است. در بهترین شرایط، مدیر کاملاً صادق است، درحالی‌که حسابداران کاملاً سخت‌گیر هستند.

اگر در حسابداران یک شرکت به‌صورت ذاتی قطعیت وجود نداشته باشد، بدین معنی است که سرمایه‌گذار باید بسیار محتاطانه و با شک و تردید نسبت به بررسی گزارش‌های مالی بپردازد.

5- معاهده‌های کلیدی حسابداری

به‌طورکلی اصول حسابداری پذیرفته‌شده (GAAP) یا استانداردهای بین‌المللی گزارش‌های مالی (IFRS) برای تهیه گزارش یا صورت‌های مالی استفاده می‌شود.

تفاوت اصلی این دو روش در این است که GAAP بیشتر مبتنی بر قوانین است درحالی‌که IFRS بیشتر مبتنی بر اصول است. هردوی آن‌ها روش‌های مختلفی برای گزارش ارزش دارایی‌ها، موجودی و غیره دارند.

6- اطلاعات غیرمالی

اطلاعاتی در مورد وضعیت اقتصاد، صنعت، ملاحظات رقابتی، نیروهای بازار، تغییرات تکنولوژی، کیفیت مدیریت و نیروی کار در گزارش‌های مالی ذکر نمی‌شود. اما دانستن آن‌ها برای سرمایه‌گذاری بسیار مهم است. و این معمای سرمایه‌گذاری نام دارد.

7- نسبت‌های مالی و شاخص‌ها

اعداد مطلق در گزارش‌های مالی برای تحلیل سرمایه‌گذاری از ارزش کمی برخورد دار هستند. این اعداد باید به روابط معنی‌دار تبدیل شوند تا بتوان در مورد عملکرد مالی یک شرکت قضاوت کرد و آن را سالم خواند.

شاخص‌ها و نسبت‌های به‌دست‌آمده باید در دوره‌های طولانی موردبررسی قرار گیرند تا مطمئن شویم که پایدار هستند. لطفاً توجه داشته باشید که معیارهای ارزشیابی مالی می‌تواند ازنظر صنعت، اندازه سهم شرکت از بازار و توسعه آن تفاوت چشمگیری داشته باشد.

8- یادداشت گزارش‌های مالی

تحلیلگران و سرمایه‌گذاران به‌طور یکسان در جهان قبول دارند که درک کامل یادداشت گزارش‌های مالی برای ارزیابی صحیح وضعیت مالی و عملکرد یک شرکت ضروری است. همان‌طور که حسابداران عنوان کرده‌اند: یادداشت گزارش های مالی عضو جدانشدنی گزارش‌های مالی هستند.

لطفاً در تحلیل سرمایه‌گذاری خود یک بررسی کامل از یادداشت گزارش‌ها داشته باشید.

9- گزارش‌های سالانه

سرمایه‌گذاران محتاط فقط باید سرمایه‌گذاری در شرکت‌هایی را در نظر بگیرند که دارای گزارش‌های مالی حسابرسی شده هستند. البته این‌یک قانون برای همه شرکت‌های بازرگانی عمومی است.

باید قبل از سرمایه‌گذاری گزارش سالانه را برسی کنید. بخش اعظم گزارش سالانه بر اساس K-10 است و در یک سند قابل‌فروش برای مخاطبان سهام قرار داده‌شده است.

K-10 مستقیم به کمیسیون بورس و اوراق بهادار ایالات‌متحده یا SEC گزارش می‌شود.

10- بیانیه‌های تلفیقی

به‌طورمعمول کلمه تلفیق، همان‌طور که در ترازنامه تلفیقی وجود دارد، در عنوان گزارش‌های مالی نیز دیده می‌شود. ادغام شرکت مادر و شرکت‌های زیرمجموعه آن بدان معنی است که فعالیت‌های مشترک اشخاص حقوقی به‌عنوان یک واحد اقتصادی جداگانه بیان می‌شود.

جمع‌بندی:

در این مقاله با نکته‌هایی راجع به گزارش های مالی آشنا شدید. حدود 12 نکته را بیان کرده‌ایم به شما اجازه می‌دهد تا از این به بعد راحت‌تر یک گزارش مالی را تجزیه‌وتحلیل کنید

منبع:.

rochesterregional

برای دریافت جدید ترین مقالات، ایمیل خود را وارد کنید:

با نشر این محتوا، جامعه وبلاگ محک را گسترش دهید

محمد باقریان
محمد باقریان
باقریان هستم از سال 1386 در حوزه تجارت الکترونیک و طراحی سایت و تولید محتوا فعالیت خودم را با مدیریت چند وب سایت آموزشی شروع کردم، اکنون به صورت تخصصی در زمینه دیجیتال مارکتینگ فعالیت میکنم ، اوقات فراغتم را بیشتر با ورزش و مطالعه سپری می‌کنم.
مالیات بر درآمد اتفاقی چیست؟ معافیت‌های مالیاتی

مالیات بر درآمد اتفاقی چیست؟ معافیت‌های مالیاتی

زمان مطالعه این مقاله: 4 دقیقه مالیات بر درآمد اتفاقی یکی از انواع مالیات‌های مستقیم است که به درآمدهای غیر منتظره و غیر شغلی اشخاص حقیقی و حقوقی تعلق می‌گیرد. این نوع درآمدها در مقابل درآمدهای مستمر مانند حقوق و دستمزد قرار دارند. هرگاه شخص حقیقی

اطلاعات بیشتر
مالیات بر درآمد چیست؟ انواع مالیات بر درآمد

مالیات بر درآمد چیست؟ انواع مالیات بر درآمد

زمان مطالعه این مقاله: 5 دقیقه مالیات بر درآمد نوعی مالیات مستقیم است که توسط دولت بر درآمد اشخاص حقیقی و حقوقی اعمال می‌شود. این نوع مالیات دارای انواع مختلفی است که در ادامه مطلب به آن خواهیم پرداخت. نرخ مالیات بر درآمد بر اساس درآمد

اطلاعات بیشتر
مالیات بر درآمد املاک و مستغلات چیست؟

مالیات بر درآمد املاک و مستغلات چیست؟

زمان مطالعه این مقاله: 5 دقیقه مالیات بر درآمد املاک یکی از مباحث مالیاتی مهم و تخصصی است. فرقی نمی‌کند امسال یا چند سال دیگر، قوانین مالیات بر درآمد املاک اغلب، در راس مهم‌ترین انواع مالیات بر درآمد قرار دارد. شاید گره خوردن قوانین مالیات املاک

اطلاعات بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

جستجو

مشاهده رایگان دمو نرم افزارحسابداری