جستجو
Close this search box.

با این اقدامات حسابداری شرکت خود را ارتقا بخشید

نوشته شده توسط محمد باقریان
زمان مطالعه این مقاله: 3 دقیقه

ارتقا وضعیت حسابداری، از ضرورت‌های کسب و کارهای مختلف به حساب می‌آید. در نظر گرفتن زمان مناسب برای بهبود فعالیت‌های حسابداری از اهمیت بالایی برخوردار است. بهبود عملکرد تجاری نقش مهمی در موفقیت تجارت‌های مختلف دارد.

فهرست مطالب

هدف اصلی حسابداری و فعالیت‌های مربوط به آن، بهبود ارزش تجارت است. در حال حاضر استفاده از نرم افزارهای حسابداری، سبب سهولت در انجام فعالیت‌های حسابداری شده است. بنابراین در نظر گرفتن پیشرفت‌های موجود در زمینه فناوری، به منظور عقب نماندن از بازارهای رقابتی بسیار مهم است.

اقداماتی مختلفی وجود دارد که به کمک آنها، ارتقا وضعیت حسابداری محقق می‌شود. تصمیم‌گیر‌ی پیشرفت‌های مهم بر اساس داده‌های حاصل از فعالیت‌های حسابداری، صورت می‌گیرد. به همین جهت بهبود و ارتقا چنین فعالیت‌هایی حائز اهمیت است.

بنابراین در مقاله پیش رو قصد داریم در مورد اقداماتی که منجر به ارتقا عملکرد حسابداری می‌شود، صحبت کنیم. در نهایت تأثیر آنها بر عملکرد کسب و کارهای مختلف را موردبررسی قرار خواهیم داد.

فایل صوتی مقاله را در زیر میتوانید گوش کنید.

اقدامات لازم برای ارتقا وضعیت حسابداری

اقدامات لازم برای ارتقا وضعیت حسابداری

۱. تنظیم یک سیستم حسابداری ساده

کلیه مشاغل، در ابتدای فعالیت‌هایی خود، به یک سیستم حسابداری مبتنی بر کاهش هزینه‌ها نیاز دارند. بنابراین هنگام شروع فعالیت‌های تجاری، تنها از یک سیستم حسابداری ساده استفاده کنید. چنین سیستمی برای ردیابی هزینه‌ها بسیار خوب عمل می‌کند. بنابراین استفاده از سیستم حسابداری ساده، برای مشاغلی نوپا و کوچک بسیار مفید است و نیازهای آنها را به طور کامل برطرف خواهد کرد. در نهایت این سیستم موجب ارتقا وضعیت حسابداری خواهد شد.

۲. لیستی از امور حسابداری کسب و کار را تهیه کنید

به منظور ارتقا وضعیت حسابداری در کسب و کارها، لازم است که لیستی از فعالیت‌های حسابداری موردنیاز مشاغل تهیه شود. در این لیست اقدامات حسابداری مختلف را می‌توان یادداشت کرد. از جمله این اقدامات، تهیه فاکتورها و گزارش‌ها، پیگیری هزینه‌ها و پرداخت‌ها و مواردی از این قبیل است. طراحی چنین لیستی که با ساختار مالی تجارت‌ها همسو است، به صاحبان مشاغل کمک می‌کند تا درآمد و هزینه‌های خود را ردیابی و کنترل کنند.

۳. یک حساب بانکی تجاری باز کنید

برخورداری از حساب‌های بانکی تجاری، منجر به بهبود مدیریت جریان نقدی می‌شود. چنین حساب‌های بانکی، خدمات آنلاین بسیاری به مشتریان خود ارائه می‌کنند. مشتریان با استفاده از چنین خدماتی، نیازهای تجاری خود را برطرف می‌کنند.

از جمله مزایای باز کردن حساب‌های بانکی تجاری، پیشگیری از نقدینگی است. حساب‌های بانکی به طور آنلاین، مشتریان را از میزان بدهی‌ها و پرداخت‌ها آگاه می‌کنند. از طرفی ادغام چنین حساب‌هایی با نرم افزارهای حسابداری موجود، به سازماندهی هر چه بهتر امور مالی کمک می‌کند. در نهایت این امر سبب ارتقا وضعیت حسابداری می‌شود.

۴.  هزینه‌های شخصی و تجاری خود را جدا کنید

۴. هزینه‌های شخصی و تجاری خود را جدا کنید

یکی از اقدامات ضروری به منظور ارتقا وضعیت حسابداری، جدا کردن هزینه‌های تجاری از هزینه‌های شخصی است. ادغام هزینه‌های شخصی و تجاری، منجر به سردرگمی می‌شود. در نهایت احتمال این وجود دارد که صاحبان مشاغل مجبور به پرداخت مالیات اضافی شوند.

در ضمن مشخص نبودن حساب‌های شخصی و تجاری، سبب می‌شود که نتوان وضعیت مالی کسب و کارها را تعیین کرد. بنابراین با ایجاد حساب‌های جداگانه برای فعالیت‌های تجاری و امور شخصی، از بروز مشکلات ذکرشده، پیشگیری می‌شود.

با ایجاد حساب بانکی جداگانه، انجام فعالیت‌های حسابداری ساده‌تر می‌شود. به طور مثال حسابداران می‌توانند بدهی‌های تجاری یا پرداخت‌های مربوط به معاملات تجاری را از طریق این حساب‌ها، پیگیری کنند.

۵. رسیدها و فاکتورهای مختلف را نگهداری کنید

بنابر اصول حسابداری موجود، حفظ و نگهداری رسیدها و فاکتورهای مربوط به فعالیت‌های تجاری ضروری است. ایجاد و نگهداری فاکتورهای مربوط به معاملات تجاری، در بازه زمانی مشخص از جمله فعالیت‌های حسابداری به شمار می‌رود.

به طور کلی به منظور ارتقا وضعیت حسابداری، توصیه می‌شود که نسخه‌های اصلی رسیدها در دفاتر به خصوص نگهداری شوند. در صورت اجرای این نکته، رسیدگی به امور مالیاتی در پایان دوره‌های مالی بسیار ساده‌تر خواهد بود.

۶. تعهدات مالیاتی را در نظر داشته باشد

هر کسب و کاری باید پیش از شروع به کسب درآمد، در مورد تعهدات مالیاتی، تحقیق و بررسی کند. به منظور ارتقا وضعیت حسابداری، شخصی حقوقی را برای رسیدگی به امور مالیاتی در نظر بگیرید. برای بهبود عملکرد کسب و کار در امور مالیاتی، هزینه‌های تجاری را جدا کنید و سوابق مالی را حفظ کنید.

پرداخت مالیات در موعد مقرر منجر به پپیشگری از جریمه‌های مالیاتی می‌شود. بنابراین سازوکار لازم برای تعهدات مالیاتی خود را طراحی کنید و فعالیت‌های حسابداری را بر اساس این سازوکار انجام دهید.

۷. سیستمی برای پرداخت‌های مالی طراحی کنید

راه‌اندازی سیستم پرداختی مناسب، مزایای بسیاری برای تجارت‌ها دارد. این سیستم به صاحبان مشاغل یا حسابداران کمک می‌کند جریان نقدی را مدیریت کنند. از طرفی حسابداران به کمک این سیستم می‌توانند گزارش‌های مالی را تهیه کنند. به منظور این کار از یک حسابدار حرفه ای مشورت بخواهید.

بنابراین به کمک سیستم مالی طراحی‌شده، هر هزینه یا پرداخت را در فاکتورهای معین وارد کنید. صورت حساب‌های موجود را همواره به روز نگه دارید. انجام چنین اقداماتی به ارتقا وضعیت حسابداری کمک می‌کند و منجر به ثبات مالی می‌شود.

۸. سیستم حقوق و دستمزد مناسب را طراحی کنید

طراحی سیستم حقوق و دستمزد برای کسب و کارهایی که کارمندان بسیاری در آن مشغول به فعالیت هستند، از اهمیت بالایی برخوردار است. قوانین لازم برای پرداخت حقوق، مزایا و جبران خسارت کارمندان را در نظر بگیرید و آنها در سیستم خود اجرا کنید. طراحی چنین سیستمی منجر به ارتقا وضعیت حسابداری می‌شود. از طرفی منابع لازم برای پرداخت حقوق کارمندان مشخص و تعیین خواهند شد.

در نهایت لازم به ذکر است که فعالیت‌های حسابداری در مشاغل مختلف بسیار مهم هستند. در واقع توسعه و پیشرفت مشاغل به ارتقا وضعیت حسابداری وابسته است. پس با بهبود آن می‌توان به اهداف مهم تجاری دست یافت. 

منبع:

برای دریافت جدید ترین مقالات، ایمیل خود را وارد کنید:

با نشر این محتوا، جامعه وبلاگ محک را گسترش دهید

محمد باقریان
محمد باقریان
باقریان هستم از سال 1386 در حوزه تجارت الکترونیک و طراحی سایت و تولید محتوا فعالیت خودم را با مدیریت چند وب سایت آموزشی شروع کردم، اکنون به صورت تخصصی در زمینه دیجیتال مارکتینگ فعالیت میکنم ، اوقات فراغتم را بیشتر با ورزش و مطالعه سپری می‌کنم.
مراحل راه اندازی فروشگاه آنلاین

مراحل راه اندازی فروشگاه آنلاین

زمان مطالعه این مقاله: 6 دقیقه اینترنت یکی از بزرگترین انقلاب‌های دنیای امروز است که تاثیر گسترده‌ای بر زندگی، کار و تجارت انسان‌ها داشته. امروزه بسیاری از افراد، از اینترنت برای خرید و فروش محصولات و خدمات استفاده می‌کنند و این روند رو به افزایش است.

اطلاعات بیشتر
لیست مواد غذایی سوپرمارکت

لیست مواد غذایی سوپرمارکت

زمان مطالعه این مقاله: 5 دقیقه لیست مواد غذایی سوپرمارکت یکی از موضوعات مهم در حوزه تغذیه است؛ این لیست به افراد کمک می‌کند تا با دقت بهتری مواد غذایی خود را انتخاب کنند. لیست مواد غذایی سوپرمارکت، علاوه بر اینکه شامل اطلاعات مرتبط با نوع

اطلاعات بیشتر
بخش بندی بازار (Market Segmentation) چیست؟ انواع، مزایا و مراحل

بخش بندی بازار (Market Segmentation) چیست؟ انواع، مزایا و مراحل

زمان مطالعه این مقاله: 5 دقیقه بخش بندی بازار یا همان تقسیم بندی بازار (Market Segmentation) یکی از فعالیت‌های حیاتی در بازاریابی است که به تأثیرگذاری بیشتر کمپین‌های بازاریابی کمک می‌کند. با بخش بندی بازار، می‌توانید مشتریان هدف را دسته‌بندی کنید و استراتژی‌های فروش، بازاریابی و

اطلاعات بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

جستجو

مشاهده رایگان دمو نرم افزارحسابداری