جستجو
Close this search box.

حسابداری ساده | سیستم‌های مالی و تحلیلی برای آنها که حسابدار نیستند

نوشته شده توسط مهرداد توکلی
زمان مطالعه این مقاله: 11 دقیقه

حسابداری ساده یکی از رویکردهای مختلف در طراحی نرم‌ افزارهای حسابداری است که با هدف ایجاد یک نرم‌افزار ساده و دقیق برای استفاده توسط افراد غیرمتخصص انجام می‌شود. گروه نرم‌افزاری محک مجموعه‌ای از نرم‌افزارهای تخصصی حسابداری خود را با این هدف طراحی کرده و توسعه داده است. این نرم‌افزارهای ساده با توجه به نیازها و ملزومات مشاغل و اصناف گوناگون طراحی شده و به خوبی پاسخگوی این نیازها هستند. برخی از این محصولات شامل صندوق فروشگاهی مکانیزه محک، و مجموعه بیش از هفت نرم‌افزار حسابداری تخصصی ویژه اصناف مختلف می‌شود

فهرست مطالب

حسابداری ساده به زبان ساده!

حسابداری ساده به زبان ساده!

 

حسابداری به شکل سنتی و در تعریف معمول آن کاری پیچیده است که در آن انواع محاسبات مالی از جنبه‌های گوناگون ثبت و بررسی می‌شود. این کار در حدی تخصصی است که تبدیل به یکی از رشته‌های مهم تحصیلی و دانشگاهی شده است. با این حال بسیاری از کسب و کارهای کوچک، دست کم پیش از آن که به رشد لازم برسند امکان استخدام حسابدار را ندارند. این در حالی است که فرایند حسابداری، ثبت هزینه‌ها، و میزان سود یا ضرر احتمالی از یک پروژه، در هر مرحله‌ای از یک کسب و کار ضروری محسوب می‌شود. حسابداری ساده به استفاده از نرم‌افزارهای حسابداری تخصصی اشاره دارد که با رابط کاربری ساده طراحی شده‌اند تا کاربران غیر متخصص بتوانند به راحتی از آنها استفاده کنند. مجموعه نرم‌افزارهای مالی و حسابداری گروه محک با توجه به نیاز کاربران غیرمتخصص برای استفاده از نرم‌افزارهای حسابداری به نحوی طراحی می‌شود که این کاربران به راحتی بتوانند از این سیستم‌ها نهایت استفاده را داشته باشند. در ادامه این مطلب از وبسایت محک، ویژگی‌های نرم‌افزارهای حسابداری که باعث می‌شوند فرایند حسابداری ساده و آسان شود معرفی می‌شود.

استفاده از ساده ترین نرم افزار حسابداری چه مزایایی دارد؟

 

نرم افزار حسابداری یک برنامه کامپیوتری است که به کمک آن می‌توان گردش مالی یک کسب و کار و همچنین وضعیت مالی آن را پیگیری کرد. در یک نرم افزار حسابداری ساده انواع کارکردها و محاسبات پیچیده حسابداری به شکلی ساده و مرحله به مرحله در می‌آید تا کاربرانی که حسابدار نیستند بتوانند با آن کار کنند. فروشندگان یک فروشگاه ممکن است بدون این که کارشناس حسابداری باشند به سیستم فروش دسترسی داشته باشند. هر چه سیستمی که از آن استفاده می‌کنند ساده‌تر باشد، کارایی بیشتری برای مجموعه خواهد داشت. به این ترتیب به کمک سیستم‌های ساده حسابداری، کسب و کارها می‌توانند بعضی از فعالیت‌های اولیه ثبت و پردازش امور مالی را توسط فروشندگان و افراد غیر متخصص انجام دهند.

با یک برنامه حسابداری ساده یک کسب و کار می‌تواند بدون احتیاج به نیروی تخصصی حسابداری به اطلاعات لازم در مورد سلامت مالی و وضعیت رشد خود دسترسی داشته باشد. بدون استفاده از یک نرم افزار حسابداری پیشرفته، با توجه به انبوه محاسبات مالی روزمره در کسب و کارهای امروزی نمی‌توان شانسی برای موفقیت تصور کرد. سیستم حسابداری یکی از سرمایه‌های ضروری برای سلامت مالی کسب و کارها محسوب می‌شود. کسب و کارها با داشتن یک نرم افزار حسابداری ساده می‌توانند بدون احتیاج به استخدام کارشناس حسابداری متخصص، انواع هزینه‌ها و کارکردهای مالی خود را ثبت و پیگیری کنند.

علاوه بر بهبود مدیریت هزینه‌ها، کسب و کارها از نظر قانونی ملزم به استفاده از نرم‌افزارها و سیستم‌های حسابداری مورد تائید اداره دارایی هستند. بعضی از این سیستم‌ها مانند صندوق فروشگاهی محک از سوی اداره دارایی برای ایجاد شفافیت مالی در بسیاری از کسب و کارهایی که نیاز به شفافیت مالی بیشتر دارند توصیه شده است. به این ترتیب بسیاری از کسب و کارها در راستای ادامه فعالیت قانونی خود به یک نرم افزار حسابداری ساده نیاز دارند.

سیستم حسابداری آسان
بستن سال مالی در نرم افزار محک
بستن سال مالی در نرم افزار محک

سیستم حسابداری آسان

 

همان طور که پیشتر اشاره شد، نرم‌افزارهای حسابداری محک در موارد زیادی با تمرکز بر سادگی کاربری طراحی شده و توسعه می‌یابند. برای مثال مجموعه نرم‌افزارهای حسابداری فروشگاهی محک با این هدف طراحی شده‌اند که کلیه امور حسابداری تخصصی فروشگاه را به فرایندی ساده تبدیل کنند تا کاربرانی که حداقل آشنایی با سیستم‌های کامپیوتری دارند هم بتوانند از آنها استفاده کنند.

 

 

نرم‌افزارهای حسابداری تخصصی محک، از جمله سیستم‌های حسابداری تخصصی فروشگاهی، شرکتی، و تولیدی این شرکت در دو سری عمومی و تجاری عرضه می‌شوند. همان طور که پیشتر اشاره شد، این نرم‌افزارها در مجموع با تمرکز بر سادگی طراحی شده‌اند، با این حال سری عمومی این نرم‌افزارها با توجه به محدودیت بخش‌ها و گزینه‌های در دسترس، از سادگی بیشتری برای کاربران عمومی برخوردار هستند. علاوه بر این، مجموعه‌های حسابداری تخصصی صنفی و مشاغل محک، با هدف ارائه سیستمی ساده و کارا طراحی و عرضه شده‌اند. در ادامه بعضی از سیستم‌های حسابداری محک که از سادگی کاربری بسیار بالایی برخوردار هستند معرفی می‌شوند.

صندوق فروشگاهی محک

 

صندوق فروشگاهی محک یک سامانه جامع الکترونیکی فروش و انبارداری است. این سامانه یک سیستم سخت‌افزاری-نرم‌افزاری یکپارچه است که با امکانات بسیار پیشرفته حسابداری و فروش به کسب و کارهای مختلف ارائه می‌شود. این سیستم شامل یک صفحه نمایشگر پیشرفته لمسی و انواع دستگاه‌های فروش پیشرفته مانند بارکد خوان و کارت‌خوان می‌شود. این سیستم به صورت یکپارچه طراحی شده است و هنگامی که کالایی از طریق آن فروخته می‌شود، به صورت خودکار از موجودی انبار کسر می‌شود و نیازی به سند زدن مجدد نیست. صندوق فروشگاهی محک یکی از بهترین نمونه‌های کاربردی حسابداری ساده است که به صورت یک سامانه جامع ارائه می‌شود.

صندوق فروشگاهی محک سیستمی است که در جهت افزایش شفافیت مالی کارایی قابل توجهی دارد. این سیستم به راحتی کلیه خروجی‌های مورد نیاز اداره دارایی برای کسب و کارهایی که از نظر مالی نیاز به شفافیت دارند را ایجاد می‌کند. صندوق مکانیزه فروشگاهی محک یک سیستم حسابداری ساده و یکپارچه است که بسیاری از کسب و کارها ملزم به استفاده از آن در جهت افزایش شفافیت مالی هستند. این سیستم با وجود سادگی، از قابلیت‌های بسیار پیشرفته‌ای برخوردار است که باعث می‌شود یکی از گزینه‌های بسیار مناسب برای کسب و کارها باشد.

در حال حاضر استفاده از صندوق فروشگاهی محک برای مشاغلی که نیاز به شفافیت مالی بالایی دارند، مانند اصناف طلا و جواهر از نظر اداره دارایی ضروری است. برای همین این صندوق با اولویت فروش به این مشاغل واگذار می‌شود. مالکان کسب و کارهای ملزم به استفاده از این صندوق لازم است پس از دریافت پیش‌فاکتور این محصول، برای دریافت تائیدیه به اداره دارایی مراجعه کنند. پس از انجام مراحل مختلف اداری طراحی شده از سوی اداره دارایی، کسب و کارها می‌توانند به این صندوق مکانیزه فروش برای حسابداری ساده امور مالی خود دسترسی پیدا کنند.

برنامه حسابداری ساده صنفی و مشاغل

برنامه حسابداری ساده صنفی و مشاغل

 

یکی دیگر از بخش‌های نرم‌افزاری مجموعه نرم‌افزارهای حسابداری محک که با تمرکز کامل روی حسابداری ساده طراحی شده مجموعه نرم‌افزارهای حسابداری صنفی و مشاغل این مجموعه است. این مجموعه با تحقیق و مطالعه گسترده نیازها و ضروریات حسابداری بعضی از مشاغل مهم طراحی شده است. در این مجموعه نیازهای متفاوت مشاغل گوناگونی مثل میوه و تره بار، موبایل و لوازم جانبی آن، سوپر مارکت‌ها، فروشگاه‌های پوشاک، آجیل و خشکبار، لوازم آرایشی و بهداشتی، و لوازم‌التحریرها مورد توجه قرار گرفته و سیستم‌های حسابداری منحصر به فردی برای آنها تدارک دیده شده است. در ادامه اجزای این نرم‌افزارهای حسابداری ساده با جزئیات بیشتری مورد بررسی قرار می‌گیرد.

حسابداری ساده سوپرمارکت‌ها

 

یکی از مشاغلی که روزانه با حجم قابل توجهی از پرداخت‌های کوچک سر و کار دارد سوپرمارکت است. این کسب و کارها به سیستم‌های حسابداری با کاربری ساده‌ای نیاز دارند که توسط فروشندگان و صندوق‌داران غیر متخصص قابل استفاده باشند. علاوه بر این، سیستم موجودی کالایی آنها لازم است به نحوی باشد که امکان جستجوی کالاها و کسر آنها از انبار در هنگام فروش را داشته باشد. به این ترتیب کاربران سیستم حسابداری نیازی به کم کردن هر محصول از انبار پس از فروش آن ندارند.

 

این نرم‌افزار که برای حسابداری ساده سوپرمارکت‌ها طراحی شده است، به خوبی با تجهیزات و دستگاه‌های فروش در این فروشگاه‌ها یکپارچه می‌شود. از جمله این دستگاه‌ها می‌توان به ترازوهای مختلف، دستگاه‌های بارکدخوان، امکان ایجاد بارکدهای مختلف و چاپ آنها، و همچنین یکپارچه شدن با پوز فروشگاهی اشاره کرد. از آنجا که این سیستم با توجه به نیازهای سوپرمارکت‌ها طراحی شده است، امکاناتی مانند سرعت صدور فاکتور و در مجموع سرعت عملیاتی در آن به بهترین شکل لحاظ شده است. این سیستم حسابداری تخصصی به نحوی طراحی شده که یک فروشنده یا صندوق‌دار ساده فروشگاه بتواند آن را کاربری کند. منوی این سیستم بر این اساس به نحوی ساده طراحی شده و کاربر به راحتی می‌تواند عملیات مورد نظر خود، به ویژه عملیات فروش و صدور فاکتور را انجام دهد. این سیستم حسابداری یکی از سریع‌ترین و ساده‌ترین گزینه‌های تخصصی موجود در بازار محسوب می‌شود که سوپرمارکت‌ها از طریق آن می‌توانند به بهترین نحو امور مالی خود را مدیریت و حسابداری کنند.

حسابداری میوه و تره بار

 

فروشگاه‌های میوه و تره بار از جمله مشاغل دیگری هستند که روزانه با تعداد قابل توجهی پرداخت سر و کار دارند که مستقیما با ترازو ارتباط دارد. نرم‌افزار تخصصی حسابداری میوه و تره بار محک با توجه به نیازهای این صنف به نحوی طراحی شده که به ساده‌ترین شکل با ترازو و دستگاه پرداخت یکپارچه می‌شود. این سیستم با توجه به ساختار این نوع از کسب و کارها به نحوی طراحی شده که سرعت ثبت کالاها و فروش در آن به حداکثر رسیده است.

علاوه بر این موارد، بسته نرم افزار حسابداری تخصصی میوه و تره بار با قابلیت ثبت انواع محصولات ترکیبی به این صنف ارائه می‌شود. به این ترتیب فروشندگان میوه و تره بار می‌توانند انواع سبدهای میوه و محصولات ترکیبی مختلف را در سیستم حسابداری خود به شکلی ساده و شفاف تعریف کرده و به مشتریان عرضه کنند. ناگفته پیدا است که این قابلیت با توجه به قابلیت این کسب و کارها برای ایجاد محصولات جدید از طریق ترکیب محصولات موجود توسعه یافته است. نرم افزار تخصصی حسابداری میوه و تره بار یکی از سیستم‌های پیشرفته حسابداری تخصصی است که با نهایت سادگی برای این مشاغل طراحی شده است. این سیستم به راحتی پاسخگوی وارد کردن اطلاعات محصولات و موجودی میوه و تره بار، و همچنین مدیریت فروش آنها است.

حسابداری پوشاک

 

فروشگاه‌های پوشاک انواع متفاوتی از محصولات را به مشتریان عرضه کرده و همچنین از مدل‌های انبارداری و درآمدی متفاوتی استفاده می‌کنند. در حالی که محاسبات وزنی در میوه و تره بار یا حتی سوپرمارکت‌ها از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است، اجناس صنف پوشاک بیشتر با دسته‌بندی، و مشخصاتی مثل رنگ و سایز و امثال این سر و کار دارند. نرم‌افزار تخصصی حسابداری پوشاک محک، به عنوان راهکاری برای حسابداری ساده این صنف طراحی شده و توسعه یافته است.

این نرم‌افزار از قابلیت بالایی برای ثبت جزئیات کالاها و به این ترتیب جستجو و سازماندهی آنها برخوردار است. به این ترتیب فروشندگان پوشاک می‌توانند انواع محصولات را با جزئیات مختلفی که در کار آنها از اهمیت زیادی برخوردار هستند ثبت کنند. علاوه بر این، ایجاد و چاپ انواع مختلف بارکد به راحتی از طریق این نرم‌افزار حسابداری تخصصی امکان‌پذیر است.

در مرحله بعد، فروشندگان می‌توانند با استفاده از این بارکدها به راحتی محصولات خود را به فروش برسانند. به این ترتیب با داشتن این سیستم حسابداری ساده پوشاک، فعالان این صنف می‌توانند محصولات خود را با سرعت بسیار زیاد و با سادگی قابل توجهی به فروش برسانند. این سیستم به آنها در ایجاد بارکد و همچنین استفاده از آن در فروش بارکدی به بهترین نحو ممکن کمک می‌کند.

حسابداری لوازم آرایشی و بهداشتی

 

صنف لوازم آرایشی و بهداشتی یکی از مشاغلی است که مطابق قوانین جدید مالیاتی و شفافیت مالی لازم است که از صندوق مکانیزه فروشگاهی استفاده کند. فروشگاه‌های این صنف می‌توانند برای دریافت این نوع از صندوق مکانیزه اقدام کنند. نرم‌افزار حسابداری تخصصی لوازم آرایشی و بهداشتی محک از این قابلیت برخوردار است که به عنوان صندوق مکانیزه فروش توسط این اصناف به اداره دارایی معرفی شود. این نرم‌افزار به راحتی می‌تواند علاوه بر کاربرد به عنوان یک سیستم حسابداری ساده برای صنف، انواع گزارش‌های مورد تائید اداره دارایی را به کاربران ارائه کند. علاوه بر شفافیت مالی، صنف لوازم آرایشی و بهداشتی از جمله اصنافی است که با حجم قابل توجهی از محصولات و همچنین تعداد زیادی پرداخت و فروش روزانه شناخته می‌شود. با توجه به این ویژگی‌ها، نرم‌افزار تخصصی حسابداری لوازم آرایشی و بهداشتی به شکلی طراحی شده که پاسخگوی این نیازها باشد. این نرم‌افزار قابلیت ثبت سریع کالا و موجودی، و همچنین فروش یکپارچه و کسر کالا از موجودی انبار را به سادگی در اختیار کاربران قرار می‌دهد. فروش سریع از جمله امکاناتی است که در این نرم‌افزار قرار گرفته و صاحبان این دسته از مشاغل می‌توانند از طریق آن به سرعت عملیات فروش را انجام دهند.

حسابداری لوازم‌التحریر

 

صنف لوازم‌التحریر یکی دیگر از مشاغلی است که از سوی اداره دارایی ملزم به استفاده از صندوق مکانیزه فروش شده است. فعالان و کسبه این صنف می‌توانند علاوه بر صندوق مکانیزه فروشگاهی محک که مورد تائید اداره دارایی است، از سیستم حسابداری تخصصی لوازم‌التحریر محک استفاده کنند و آن را به عنوان صندوق مکانیزه فروشگاهی به اداره دارایی معرفی نمایند. این سیستم حسابداری ساده به این ترتیب به فروشندگان این صنف اجازه می‌دهد بدون هیچ مشکلی کلیه گزارش‌های مالی مورد تائید دارایی را ایجاد کنند.

یکی از ویژگی‌های صنف لوازم‌التحریر مجموعه گسترده کالاها و محصولات است. این موضوع باعث می‌شود کار ثبت و انبارداری محصولات در این دسته از فروشگاه‌ها تا حد زیادی پیچیده شود. نرم‌افزار حسابداری تخصصی لوازم‌التحریر محک با توجه به این ویژگی‌ مشاغل لوازم‌التحریر با قابلیت دسته‌بندی پیشرفته کالاها بر پایه فیلترهای گوناگون مانند نوع، برند، رنگ و مواردی مانند این ارائه شده است. کاربران به کمک این نرم‌افزار می‌توانند به سادگی انواع محصولات را با جزئیات گوناگون در سیستم خود ثبت کنند.

از سوی دیگر، با توجه به حجم زیاد فروش روزمره در این مشاغل، این نرم‌افزار تخصصی حسابداری به قابلیت فروش سریع و ثبت خودکار اسناد مجهز شده است. به کمک این قابلیت دیگر نیازی به حذف کردن یک کالا از انبار پس از فروش آن وجود ندارد. به عبارت دیگر، این سیستم به صورت خودکار و یکپارچه توازن بین موجودی کالایی و اسناد فروش را در این نوع مشاغل حفظ می‌کند.

حسابداری موبایل و لوازم جانبی

 

صنف موبایل و لوازم جانبی از جمله مشاغل دیگری است که مطابق قوانین مالیاتی لازم است که یک صندوق مکانیزه فروش به اداره دارایی معرفی کند. به این ترتیب کسب و کارهایی که در این زمینه مشغول فعالیت هستند لازم است از یک سیستم حسابداری مورد تائید اداره دارایی مانند صندوق مکانیزه فروش محک استفاده کنند. علاوه بر این، در صورتی که آنها از قبل از نرم‌افزار تخصصی حسابداری موبایل و لوازم جانبی محک استفاده کنند، می‌توانند آن را به عنوان صندوق مکانیزه فروش به اداره دارایی معرفی کنند.

نرم افزار تخصصی حسابداری موبایل و لوازم جانبی علاوه بر این به نحوی طراحی شده که به خوبی برای انجام امور خدمات جانبی این صنف بهینه‌سازی شده است. به این ترتیب فروشندگان موبایل و لوازم جانبی به راحتی می‌توانند از ابزارهای مدیریت مشتری این نرم‌افزار برای انجام فعالیت‌های تخصصی خود بهره ببرند. این سیستم پیشرفته علاوه بر این به امکانات فروش سریع نیز مجهز شده است. به این ترتیب فروشندگان موبایل با داشتن این نرم افزار حسابداری ساده می‌توانند بدون نیاز به وارد کردن مجدد اطلاعات، از سیستم یکپارچه حسابداری بهره‌مند شوند.

حسابداری کامپیوترفروشی

 

نرم‌افزار حسابداری دیگری که از سوی محک برای حسابداری ساده اصناف طراحی شده به حسابداری فروشگاه‌های کامپیوتر و لوازم جانبی اختصاص دارد. این نرم‌افزار با توجه به نیازهای خاص این صنف طراحی شده است. با توجه به اهمیت خدمات پس از فروش در فروشگاه‌های محصولات کامپیوتری، این سیستم به نحوی طراحی شده که از قابلیت مدیریت روابط مشتریان به ویژه در زمینه تعمیرات، خدمات و گارانتی‌ها برخوردار است. به این ترتیب فروشگاه‌های کامپیوتری بدون نیاز به داشتن سیستم‌های مجزای امور مشتریان، با داشتن این نرم‌افزار می‌توانند کلیه امور خدمات پس از فروش خود را به بهترین شکل ممکن مدیریت کنند. علاوه بر این با توجه به این که گزارشات سود و زیان نقش مهمی در ارزیابی کارکرد مالی این صنف دارد، نرم‌افزار تخصصی حسابداری کامپیوترفروشی به نحوی طراحی شده که گزارشات فصلی مورد نیاز این اصناف را به سادگی ایجاد کند. از آنجا که این اصناف ملزم به ارائه این گزارشات با خروجی‌های مورد تائید اداره دارایی هستند، این امکان نیز در این سیستم قرار گرفته است. علاوه بر این، مجموعه‌ای از امکانات ویژه مانند حسابداری خودکار، و همچنین انواع امکانات ارتباطی با مشتریان در این نرم‌افزار برای حسابداری ساده این کسب و کارها گنجانده شده است.

حسابداری آجیل و خشکبار

 

آخرین دسته از نرم‌افزارهای تخصصی حسابداری صنفی شامل برنامه حسابداری ساده فروشگاه‌های آجیل و خشکبار می‌شود. این صنف از جمله اصنافی است که ملزم به استفاده از صندوق‌های مکانیزه فروش شده است. با توجه به این موضوع نرم‌افزار حسابداری تخصصی آجیل و خشکبار محک به نحوی طراحی شده که قابلیت تولید و انتشار گزارش‌های مورد تائید دارایی را دارد. به این ترتیب فعالان این صنف می‌توانند علاوه بر صندوق‌های مکانیزه فروش، از این سیستم حسابداری تخصصی برای ارائه گزارش‌های مورد تائید دارایی استفاده کنند.

این نرم‌افزار علاوه بر امکانات بالا، به مجموعه کارکردهای مورد نیاز این کسب و کارها نیز مجهز است. این نرم‌افزار از قابلیت یکپارچه شدن با ترازوهای وزنی و بارکدی برخوردار است که در این صنف از اهمیت زیادی برخوردار است. یکی دیگر از ضرورت‌های فروشگاه‌های آجیل فروشی ارائه قیمت‌های مختلف با توجه به نوع و حجم سفارش مشتریان است. این نرم‌افزار با توجه به این نیاز به نحوی طراحی شده که به خوبی می‌تواند چندین قیمت برای یک محصول را پردازش کند.

حسابداری ساده فروشگاهی محک

 

در بخش قبل انواع نرم‌افزارهای تخصصی حسابداری محک که با هدف ایجاد سیستم ساده برای اصناف مختلف طراحی شده است مورد بررسی قرار گرفت. گروه نرم‌افزاری محک علاوه بر این سیستم‌ها، مجموعه‌ای از نرم‌افزارهای پیشرفته حسابداری را در اختیار فروشگاه‌ها قرار می‌دهد که برای حسابداری ساده این کسب و کارها مناسب هستند. از جمله این موارد می‌توان به سری عمومی نرم‌افزارهای فروشگاهی محک اشاره کرد. این نرم‌افزارها در سه سطح با توجه به نیازهای متفاوت فروشگاه‌ها در اندازه‌های مختلف ارائه می‌شوند. فروشگاه‌های کوچک می‌توانند به کمک این نرم‌افزارها به مجموعه‌ای از کارکردهای مورد نیاز خود در حسابداری و تحلیل مالی دسترسی داشته باشند. اگر چه این نرم‌افزارها از قدرت بسیار بالایی در تحلیل امور مالی فروشگاه‌ها برخوردار هستند، با این حال از قیمت بسیار مناسبی برخوردارند که باعث می‌شود گزینه‌هایی عالی به خصوص برای فروشگاه‌های کوچک محسوب شوند.

برنامه حسابداری ساده شامل چه امکاناتی است؟

برنامه حسابداری ساده شامل چه امکاناتی است؟

 

بسته‌های نرم‌افزاری حسابداری تخصصی بر اساس اجزا و کارکردهایی که دارند که طبقه‌بندی می‌شوند. در بسته‌های نرم‌افزاری عمومی، مجموعه‌ای از قابلیت‌های مورد نیاز اولیه برای حسابداری کسب و کارها و فروشگاه‌ها قرار گرفته است. از جمله این امکانات می‌توان به عملیات بازرگانی، عملیات خزانه‌داری، و گزارشات پایه‌ای اشاره کرد. هر یک از این بخش‌ها شامل مجموعه‌ای از گزینه‌ها و کارکردهای حسابداری می‌شود که انجام آنها بدون داشتن یک برنامه حسابداری ساده بسیار وقت‌گیر و پیچیده خواهد بود. علاوه بر این، تمامی نرم‌افزارها و سیستم‌های حسابداری محک از قابلیت تولید گزارش‌های مورد تائید اداره دارایی برخوردار هستند. این نرم‌افزارها بر اساس استانداردهای مورد تائید این اداره تولید می‌شوند و کسب و کارها با استفاده از آنها می‌توانند به راحتی گزارش‌های مورد نیاز دارایی را با فرمت‌های مورد تائید این اداره ایجاد کنند. به این ترتیب فروشگاه‌ها می‌توانند با کمترین هزینه به یک سیستم حسابداری ساده دسترسی داشته باشند که شفافیت مالی مورد نیاز اداره دارایی را نیز به راحتی ارائه می‌کند.

 

عملیات بازرگانی در حسابداری ساده

 

عملیات بازرگانی یکی از بخش‌های کلیدی نرم‌افزارهای حسابداری است که در سری عمومی نرم‌افزارهای حسابداری محک قرار گرفته است. امکانات عملیات بازرگانی شامل انواع گزینه‌های فروش و صدور فاکتور به شکل‌های گوناگون مورد نیاز برای کسب و کارهای گوناگون می‌شود. این بخش از نرم‌افزار محک به نحوی طراحی شده که به کاربر امکان می‌دهد به شکلی ساده انواع عملیات بازرگانی را در سیستم به صورت مکانیزه وارد کند. همچنین امکان ایجاد انواع فاکتور نقدی، نسیه و فروش اقساطی در این بخش قرار گرفته است.

عملیات بازرگانی یکی از بخش‌های پایه‌ای هر سیستم حسابداری است که وظایف فروش از طریق آن انجام می‌شود. این بخش در سیستم‌های حسابداری محک با کاربری ساده طراحی می‌شود. به این ترتیب کاربران این سیستم‌ها می‌توانند بدون نیاز به داشتن دانش تخصصی حسابداری اسناد فروش را ایجاد و صادر نمایند. همچنین انواع مختلفی از امکانات مثل تعریف سطوح قیمتی مختلف، و نیز هشدار در صورت وارد کردن قیمت فروش کمتر از قیمت خرید برخوردار است.

عملیات خزانه‌داری در حسابداری ساده

 

عملیات خزانه‌داری شامل کارکردهای اصلی می‌شود که معمولا از یک نرم افزار حسابداری ساده انتظار می‌رود آنها را ارائه بدهد. مواردی مثل ثبت عملیات دریافت نقدی یا به صورت چک، انواع عملیات‌های دریافت و پرداخت، و مواردی که نیاز به اتصال به حساب بانکی و دستگاه کارت‌خوان دارند در این دسته از عملیات قرار می‌گیرند. این موارد در نرم‌افزارهای تخصصی حسابداری محک به شکلی ساده قرار گرفته که باعث می‌شود استفاده از آنها بدون تسلط به دانش حسابداری امکان‌پذیر باشد.

گزارشات پایه‌ای

 

یکی از دلایل اهمیت نرم‌افزارهای حسابداری امکان ایجاد گزارشات مالی مختلف است. کسب و کارها به کمک این گزارش‌ها می‌توانند به مواردی مانند کارکرد مالی، موجودی صندوق، سود و زیان، ترازنامه، موجودی کالا، گزارش‌های نموداری، گزارش‌های انبارگردانی، و مانند این دسترسی داشته باشند.

امکان و نوع ایجاد گزارش‌های مالی از جمله مواردی محسوب می‌شود که قدرت و کارایی یک نرم‌افزار حسابداری تخصصی را مشخص می‌سازد. این گزارشات به شکلی کاملا ساده و مطابق با حسابداری ساده در کلیه محصولات نرم‌افزاری گروه محک قرار گرفته است. به این ترتیب کاربران بدون تسلط به اصول تخصصی دانش حسابداری می‌توانند از این نرم‌افزارها برای گرفتن گزارش‌های درجه یک و ارزیابی کسب و کار خود بهره‌مند شوند.

امکانات پایه‌ای

 

تمامی نرم‌افزارهای تخصصی حسابداری محک به مجوعه‌ای از امکانات پایه‌ای که توسط این گروه طراحی شده است دسترسی دارند. این امکانات پایه‌ای شامل مواردی مثل دسترسی سریع به بخش‌های مورد نظر و جستجوی بین اسناد، انواع یادآورها و هشدارها، امکان دسترسی به اخبار مرتبط لحظه‌ای از داخل برنامه، ایجاد انواع خروجی‌های مرسوم، دفتر تلفن طرف‌های حساب، و مواردی بسیار بیشتر از این می‌شود. این موارد به کاربران در حسابداری ساده کسب و کارها کمک می‌کند.

ارائه کلیه خروجی‌های مورد تائید اداره دارایی

 

آخرین بخش از امکانات عمومی که در کلیه نرم‌افزارهای حسابداری گروه محک قرار گرفته شامل ارائه خروجی‌های مورد تائید اداره دارایی است. در حقیقت همین یک کارکرد به تنهایی ارزش خرید این محصولات را دارد چرا که به کسب و کارها امکان می‌دهد بدون هیچ زحمتی اسناد و مدارک مورد نیاز برای ادامه فعالیت قانونی خود را تولید و منتشر کنند. نرم‌افزارهای تخصصی محک مطابق با قوانین و فرمول‌های اداره دارایی طراحی شده‌اند و گزارش‌های آنها نیز مورد تائید این اداره است.

کسب و کارها با استفاده از نرم‌افزارهای حسابداری تخصصی محک می‌توانند بدون هیچ تسلطی به اصول حسابداری گزارش‌های مورد نیاز دارایی و حسابرسی را ایجاد کنند. این گزارش‌ها با توجه به عرف‌ها، قوانین، و درصدهای تعیین شده از سوی اداره دارایی ایجاد می‌شوند، برای همین به سادگی نیز مورد تائید این اداره هستند. کسب و کارهایی که از سیستم‌های حسابداری محک استفاده می‌کنند می‌توانند این سیستم‌ها را به عنوان صندوق مکانیزه فروش نیز معرفی کنند.

نرم افزار ساده حسابداری کسب و کار شما را متحول می‌کند

نرم‌افزارهای حسابداری برای پوشش دادن کلیه وظایف حسابداری در یک کسب و کار طراحی می‌شوند. بعضی از این نرم‌افزارها مانند محصولات گروه نرم‌افزاری محک با هدف امکان‌پذیر ساختن حسابداری ساده توسعه پیدا می‌کنند. این نرم‌افزارها به کسب و کارها امکان می‌دهند بدون نیاز به نیروهای متخصص اطلاعات مالی خود را به شکلی دقیق و پیشرفته ثبت و پردازش کنند. علاوه بر این، آنها با توجه به قوانین مالیاتی و مالی محلی طراحی شده‌اند و قادر هستند انواع اسناد و گزارش‌های مورد تائید اداره دارایی را ایجاد کنند.

علاوه بر سادگی استفاده که به عنوان یک اصل کلی در طراحی محصولات نرم‌افزاری محک مورد توجه قرار گرفته است، مجموعه‌ای از نرم‌افزارهای تخصصی برای اصناف گوناگون نیز توسط این گروه تولید شده است. این نرم‌افزارها با توجه به ویژگی‌های مختلف اصناف گوناگون طراحی شده‌اند و به خوبی از پس وظایف حسابداری آنها بر می‌آیند. این نرم‌افزارها به نحوی طراحی و توسعه یافته‌اند که کاربران غیرمتخصص و ناآشنا به حسابداری بتوانند از آنها برای ایجاد اسناد حسابداری لازم استفاده کنند. به این ترتیب فروشگاه‌ها و کسب و کارهای کوچک بدون نیاز به استخدام نیروهای متخصص می‌توانند کلیه امور حسابداری خود را انجام داده و در مواقع لزوم، گزارش‌های مورد تائید دارایی را نیز تولید کنند.

برای دریافت جدید ترین مقالات، ایمیل خود را وارد کنید:

با نشر این محتوا، جامعه وبلاگ محک را گسترش دهید

مهرداد توکلی
مهرداد توکلی
مالیات بر درآمد اتفاقی چیست؟ معافیت‌های مالیاتی

مالیات بر درآمد اتفاقی چیست؟ معافیت‌های مالیاتی

زمان مطالعه این مقاله: 4 دقیقه مالیات بر درآمد اتفاقی یکی از انواع مالیات‌های مستقیم است که به درآمدهای غیر منتظره و غیر شغلی اشخاص حقیقی و حقوقی تعلق می‌گیرد. این نوع درآمدها در مقابل درآمدهای مستمر مانند حقوق و دستمزد قرار دارند. هرگاه شخص حقیقی

اطلاعات بیشتر
مالیات بر درآمد چیست؟ انواع مالیات بر درآمد

مالیات بر درآمد چیست؟ انواع مالیات بر درآمد

زمان مطالعه این مقاله: 5 دقیقه مالیات بر درآمد نوعی مالیات مستقیم است که توسط دولت بر درآمد اشخاص حقیقی و حقوقی اعمال می‌شود. این نوع مالیات دارای انواع مختلفی است که در ادامه مطلب به آن خواهیم پرداخت. نرخ مالیات بر درآمد بر اساس درآمد

اطلاعات بیشتر
مالیات بر درآمد املاک و مستغلات چیست؟

مالیات بر درآمد املاک و مستغلات چیست؟

زمان مطالعه این مقاله: 5 دقیقه مالیات بر درآمد املاک یکی از مباحث مالیاتی مهم و تخصصی است. فرقی نمی‌کند امسال یا چند سال دیگر، قوانین مالیات بر درآمد املاک اغلب، در راس مهم‌ترین انواع مالیات بر درآمد قرار دارد. شاید گره خوردن قوانین مالیات املاک

اطلاعات بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

جستجو

مشاهده رایگان دمو نرم افزارحسابداری