جستجو
Close this search box.

بورس چیست؟| همه چیز در مورد بازار بورس

نوشته شده توسط تیم تولید محتوا محک
زمان مطالعه این مقاله: 4 دقیقه

بازار بورس ایران از سال 1315 که وان لوترفلد هلندی به سفارش دولت ایران و پس از تحقیق و بررسی، طرح قانونی و اساسنامه تاسیس آن را تهیه کرد، تا به امروز که شاخص کل بازار بورس به عدد دو میلیون نزدیک می شود، راه درازی آمده است. بازار بورس در طول این سال ها فراز و نشیب های بسیاری پشت سر گذاشته و دست خوش تحولات زیادی بوده است. در حال حاضر آزادسازی سهام عدالت و رشد صعودی این بازار باعث شده تا افراد بسیاری فارغ از تجربه و سواد در زمینه سرمایه گذاری، به فعالیت در این بازار علاقه مند شوند. اما بورس چیست؟ چطور باید فعالیت در بازار بورس را شروع کنیم؟

فهرست مطالب

بازار بورس اوراق بهاردار چیست؟

بازار بورس اوراق بهادار محلی برای تبادل اوراق بهاردار (مانند سهام) بین شخصیت های حقیقی و حقوقی است. شرکت ها و موسسات به پشتوانه ارزش دارایی ها و سرمایه های خود برگه هایی را به عنوان سهام در اختیار مشتریان می گذارند. ارزش هر کدام از این سهم ها با بخشی از درارایی های آن شرکت برابر بوده و با بقیه سهم ها نیز مساوی است. افرادی که این سهام را خریداری می کنند، در سود و زیان شرکت شریک هستند.

همچنین شرکت های می توانند برای شروع یا تکمیل پروژه های خود که با مشکل کسری بودجه مواجه است، در بازار بورس اوراق مشارکت منتشر کنند. خریداران این اوراق به نسب سهام خود، در سود و منافع پروژه شریک خواهند شد. در واقع بازار بورس با جمع آوری پول های سرگردان و سرمایه گذاری این پول در پروژه ها و فعالیت های مولد اقتصادی، زمینه را برای سود طرفین فراهم می کند.

بازار بورس کالا چیست؟

بازار بورس کالا چیست؟

وقتی از بازار بورس صحبت می شود، تصویری که در ذهن بسیاری از افراد شکل می گیرد، بورس اوراق بهاردار است. اما در کنار این بازار، بورس کالا نیز وجود دارد که در آن به جای دارایی ها مالی و اوراق بهادار، دارایی های فیزیکی معامله می شوند. در این بازار می توان مواد اولیه مورد نیاز برای تولید محصولات و فراورده های نفتی، صنعتی و پتروشیمی را معامله کرد.

بستن سال مالی در نرم افزار محک
بستن سال مالی در نرم افزار محک

چرا در بازار بورس سرمایه گذاری می کنند؟

انگیزه افراد برای سرمایه گذاری در بورس مانند تمام فعالیت های سرمایه گذاری، کسب سود و درآمد است. هرچند در بازار فرصت های مختلفی برای سرمایه گذاری وجود دارد، اما سرمایه گذاری در بازار بورس می تواند ضمن افزایش سرمایه افراد و ایجاد درآمد برای آنها، سرمایه مورد نیاز شرکت ها برای توسعه و پیشبرد اهداف را نیز تامین کند. به این ترتیب میزان اشتغال نیز افزایش یافته و اقتصاد کشور روز به روز قوی تر می شود. این معامله دو سر سود توجه افراد فعال در بازار سرمایه را به خود جلب کرده است. در این چرخه افزایش سرمایه شرکت موجب ایجاد اشتغال و توسعه و در نتیجه ارزش دارایی های آن شده، و این ارزش دارایی نیز باعث افزایش ارزش سهام سرمایه گذاران می شود.

علاوه بر این سرمایه گذاری در سهام شرکت ها از سرمایه افراد در مقابل اثرات تورم و کاهش ارزش پول محافظت می کند. ارزش دارایی های یک شرکت به نسبت تورم افزایش می یابد و از این رو به میزان افزایش تورم، سرمایه خریداران سهام نیز افزایش می یابد. علاوه بر این شفافیت معاملات و قوانین سخت گیرانه بازار بورس از اتلاف سرمایه سهام داران جلوگیری می کند. اگر اطلاعاتی در زمینه سرمایه گذاری ندارید، می توانید با مطالعه مقاله آشنایی با روش های سرمایه گذاری وارن بافت کمی با این مقوله آشنا شوید.

تفاوت بازار بورس و فرابورس

تفاوت بازار بورس و فرابورس

بازار بورس برای شفافیت معاملات و جلوگیری از ایجاد تشنج در بازار، دارای قوانین سخت گیرانه است که باعث می شود برخی از شرکت ها نتوانند به سادگی وارد این بازار بشوند. همچنین این برای کنترل سرمایه ها در این بازار، میزان رشد یا افت شاخص برای یک روز در یک محدوده معین تعیین می شود. ساعات کار آن نیز محدود و بین ساعات نه صبح تا 12 و نیم ظهر است.

اما بازار فرابورس با رفع برخی از محدودیت و انعطاف پذیری زیاد، شرایط حضور تعداد بیشتری از شرکت ها در این بازار را فراهم آورده است. حداقل سرمایه مورد نیاز در این بازار بسیار کمتر از بورس است و ساعات کاری آن نیز دارای انعطاف بیشتری است. همچنین برای ترغیب شرکت ها برای حضور در این بازار، مشوق هایی مانند معافیت مالیاتی و امکان استفاده از سهام شرکت به عنوان وثیقه برای دریافت تسهیلات بانکی در نظر گرفته شده است.

چطور فعالیت در بورس را شروع کنیم؟

چطور فعالیت در بورس را شروع کنیم؟

برای شروع معامله در بورس باید ابتدا در سامانه سجام ثبت نام کنید. پس از ثبت نام در این سامانه و احراز هویت، یک کد معامله برای شما ارسال می شود. اما معامله در بورس تنها از طریق کارگزاری ها مورد تایید سازمان بورس و اوراق بهادار ممکن است و شما به تنهایی نمی توانید نسبت به خرید و فروش سهام اقدام کنید. در حال حاضر بیش از صد کارگزاری فعال وجود دارند که هر فرد می تواند بنا بر نیاز و انتظارات خود یک کدام از آنها را انتخاب کنید.

پس از انتخاب کارگزاری باید فرایند تایید هویت و ثبت قرارداد با آن کارگزاری را طی کنید. بسیاری از کارگزاری ها با دفاتر امور مشترکینی که برای احراز هویت سامانه سجام مجاز هستند، قرارداد دارند می توانید در همان دفاتر قرارداد را دریافت و امضاء کنید. پس از تایید هویت نام کاربری و رمز عبور ورود به سامانه معاملات مخصوص کارگزاری برای شما ارسال می گردد. از این پس شما می توانید با مراجعه به این سامانه نسبت به خرید و فروش سهام اقدام کنید.

توصیه هایی برای موفقیت در بورس

توصیه هایی برای موفقیت در بورس

ورود به بازار بورس و معامله در آن نیازمند اطلاعات کافی در مورد ساز و کار بورس، وضعیت اقتصادی کشور و دانستن موضوعاتی از قبیل آربیتراژ چیست، می باشد. کلاس های آموزشی، تحقیق درباره بورس و پکیج های متعددی برای آموزش تازه کاران وجود دارد که می توانید از آنها کمک بگیرید. فعالین این بازار در شبکه های اجتماعی مانند لینکداین و اینستاگرام نیز مقالات و تحلیل های خود را به اشتراک می گذارند که می توانید از آنها استفاده کنید. هرگز بدون آگاهی و اطلاعات قبلی وارد این بازار نشوید و اعلانات سایت بورس را به دقت دنبال کنید.

اخبار تاثیر زیادی بر بورس می گذارند، بنابراین باید به طور مداوم اخبارهای اقتصادی و مرتبط با بازار را دنبال کنید. سامانه های معاملات کارگزاری ها نیز اتفاقات مهم مانند عرضه های اولیه را در قالب نوتیفیکیشن و پیام برای شما ارسال می کنند که نباید از خواندن آنها غافل شوید. قبل از خرید سهام با کارگزاری خود مشورت کنید و تمام سرمایه خود را صرف سهام یک شرکت نکنید. بهترین راه برای کم کردن حاشیه ریسک در این بازار خرید سهام شرکت های مختلف در زمینه های گوناگون است. توجه به همین چند نکته ساده می تواند روزهای موفقیت آمیزی را برای شما در بورس رقم بزند.

برای دریافت جدید ترین مقالات، ایمیل خود را وارد کنید:

با نشر این محتوا، جامعه وبلاگ محک را گسترش دهید

تیم تولید محتوا محک
تیم تولید محتوا محک
مالیات بر درآمد اشخاص حقوقی + نحوه محاسبه

مالیات بر درآمد اشخاص حقوقی + نحوه محاسبه

زمان مطالعه این مقاله: 5 دقیقه مالیات بر درآمد اشخاص حقوقی یکی از پایه‌های اصلی درآمدهای مالیاتی دولت‌ها محسوب می‌شود. این نوع مالیات از سود و درآمد شرکت‌ها و مؤسسات مختلف اخذ می‌شود و نقش مهمی در تأمین منابع مالی دولت برای ارائه خدمات عمومی ایفا

اطلاعات بیشتر
راهنمای دریافت وام با جواز کسب در سال 1403

راهنمای دریافت وام با جواز کسب در سال 1403

زمان مطالعه این مقاله: 4 دقیقه در دنیای امروز، کسب و کارها برای توسعه و پیشرفت خود به منابع مالی نیاز دارند. یکی از راه‌های تأمین این منابع، دریافت وام از بانک‌ها و مؤسسات مالی است. وام با جواز کسب یکی از انواع وام‌های بانکی است

اطلاعات بیشتر
مالیات بر درآمد اتفاقی چیست؟ معافیت‌های مالیاتی

مالیات بر درآمد اتفاقی چیست؟ معافیت‌های مالیاتی

زمان مطالعه این مقاله: 4 دقیقه مالیات بر درآمد اتفاقی یکی از انواع مالیات‌های مستقیم است که به درآمدهای غیر منتظره و غیر شغلی اشخاص حقیقی و حقوقی تعلق می‌گیرد. این نوع درآمدها در مقابل درآمدهای مستمر مانند حقوق و دستمزد قرار دارند. هرگاه شخص حقیقی

اطلاعات بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

جستجو

مشاهده رایگان دمو نرم افزارحسابداری