جستجو
Close this search box.

تیپ های شخصیتی MBTI برای واحد مالی و حسابداری

نوشته شده توسط تیم تولید محتوا محک
زمان مطالعه این مقاله: 3 دقیقه

MBTI یک تست برای روان‌سنجی افراد است تا به شناسایی نوع شخصیت، اولویت ها و نقاط قوت آن ها افراد بپردازد. این آزمون در نتیجه کارهای تحقیقاتی ایزابل مایرز (Isabel Myers) و مادرش کاترین بریگز (Katherine Briggs)  با محوریت تئوری های کارل یونگ (Carl Jung)  درمورد انواع شخصیت بدست آمده است. امروزه این تست به ابزاری کارآمد برای روانشناسان، کارشناسان منابع انسانی و همچنین مشاورین شغلی بدل شده است.

فهرست مطالب

اهمیت آزمون های شخصیت شناسی در چیست؟

همانطور که گفته شد MBTI یکی از ابزارهای روانشناسان و مدیران و کارشناسان واحدهای منابع انسانی در سازمان ها برای شناسایی ویژگی های شخصیتی افراد است. این آزمون و آزمون های مشابه آن مانند آزمون دیسک (DISC) در زمان جذب نیرو که ارزشمندترین دارایی های یک سازمان هستند بسیار مهم و حیاتی هستند چراکه در زمان تیم سازی مهمترین فاکتور بعد از تخصص و توانمندی های اعضاء تیم، تناسب تیپ های شخصیتی اعضاء بامسئولیت ایشان و همچنین یکدیگر است. با شناسایی این ویژگی ها همچون شطرنج بازی خبره ه به بهترین شکل از توانمندی مهره های خود اطلاع دارد، شما هم می توانید به بهترین شکل می توانید نیروهای خود را چیدمان کنید و بهترین تیم ها را بسازید.

تست MBTI چیست؟

تست MBTI یکی از ابزارهای شناسایی تیپ های شخصیتی در روانشناسی است که از آن برای ایجاد تحلیلی کاربردی از ترکیب ویژگی های تعریف شده در این تست استفاده می شود. شایان ذکر است این تست بر خلاف آزمون دیسک (DISC) تستی کاملا روانشناختی است و نیاز به مشاوره و نظارت یک روانشناس در زمان تحلیل نتیجه آزمون است. توجه داشته باشید که محتوی هایی که در بستره اینترنت و همچنین کتاب های مختلف ارائه می شوند بعضا به شما در حد آشنایی با موضوعات علمی و تخصصی کمک می کنند و برای استفاده حرفه ای و کارآمد از آن ها نیازمند همراهی و نظارت فردی خبره و متخصص در این امر هستید.

تیپ های شخصیتی در MBTI کدامند؟

تیپ های شخصیتی در MBTI کدامند؟

در زمان بررسی نتیجه آزمون ترکیبی از چهار حرف (یا واژه) مانند INTJ (درونگرا-شهودی-منطقی-قضاوتگر) به شما داده می شود که هر کدام نشانگر یکی از ویژگی های شخصیتی شما می باشد. این چهار معیار چیست؟

در این تست چهار معیار 2 گانه در شخصیت افراد بررسی می شوند، 1- بــرون گـرا یـا درون گـرا ، 2- شهودی یا حسی، 3- ادراکی یا قضاوتی و 4- احساســی یـا منطقـی.

هرکدام از این چهار معیار  دارای 2 قطب مقابل هستند، هیچ کدام از این قطب ها و معیارها بر دیگری ارجح نیست و ملاک خوب یا بد بودن هم نیست، بلکه ویژگی هایی هستند که برای داشتن دنیایی زیباتر نیاز به تمامی این ویژگی ها داریم. یکی از مهمترین نکات در این معیارها این است که همه این ویژگی ها در همه وجود دارد و متناسب با شرایط یکی از این ویژگی ها در افراد بروز پیدا می کند.

در اینجا به شرح هرکدام از این معیارها و ویژگی ها می پردازیم:

بستن سال مالی در نرم افزار محک
بستن سال مالی در نرم افزار محک

1- برون‌گرایی (E) و درون‌گرایی (I)

برونگرایی و درونگرایی اولین ویژگی هایی هستند که توسط یونگ مطرح شده و بیانگر نحوه ارتباط فرد با محیط و اطرافیانش است.

افراد برون‌گرا، عمل-محور هستند و از زیاد بودن تعاملات اجتماعی لذت می‌برند و یکی از منابع دریافت انرژی برای ایشان ارتباط با دیگران است.

افراد درون‌گرا، فکر-محور هستند، به دنبال تعاملات اجتماعی عمیق و معنی‌دار هستند و تنهابودن برایشان لذت بخش است.

2- حسی (S) یا شهودی (N)

این معیار به نحوه جمع آوری اطلاعات افراد از محیط می پردازد.

افراد حسی، افرادی هستند که برای درک موضوعات به تجربه کردن وابسته اند و بیشتر تمایل دارند موضوعات را بصورت ملموس بررسی کنند. جزئیات برای این گروه ارزشمند و تعیین کننده است.

افراد شهودی، برای این افراد الگوها و تصورات‌ بیشترین اهمیت را برایشان دارد. درباره احتمالات، آینده و نظریه‌های انتزاعی فکر می‌کنند و از آن لذت می‌برند.

3- منطقی (T) یا احساسی (F)

این معیار بر چگونگی اتخاذ تصمیم در افراد می پردازد.

افراد منطقی، با توجه به اطلاعات و داده هایی که از محیط پیرامون خود دریافت کرده اند و بدون جبهه گیری و درگیر کردن احساسات تصمیم می گیرند و در تصمیم خود قاطع هستند.

افراد احساسی، این افراد عموما با مراجعه به احساسات خود و همچنین در نظر گرفتن احساسات دیگران تصمیم می گیرند.

4- قضاوت‌گر (J) یا ادراکی (P)

قضاوت گر، افراد قضاوت گر بدنبال شرایط پایدار هستند و تصمیمات و شرایط قطعی را ترجیح می دهند.

ادراکی، این افراد در زمان هایی که با محیط خود به تعارض می خورند سعی می کنند تا به نوعی آن را درک کرده و خود را با شرایط جدید وفق دهند.

این ویژگی ها و معیارها بصورت دو به دو در کنار هم قرار گرفته و شانزده ترکیب را می سازند.

تیپ شخصیتی مناسب و پیشنهادی برای واحد مالی و حسابداری چیست؟

تیپ شخصیتی مناسب و پیشنهادی برای واحد مالی و حسابداری چیست؟

حال که با تیپ های شخصیتی مختلف آشنا شدیم، حسب ویژگی های مورد نیاز برای واحد مالی و تحقیقاتی که انجام شده جالب است بدانیم که تیپ شخصیتی پیشنهادی برای این نقش در سازمان، تیپ ISTJ (درون گرا – حسی – منطقی – قضاوتی) است. چرا این تیپ پیشنهاد شده است؟ با بررسی نحوه تعامل و قالب کلی شخصیتی این گروه می توان متوجه شد که دلیل پیشنهاد این تیپ چه بوده است. حافظه آن ها در به خاطر آوردن وقایع عالی است و می‌تواند با دقتی بسیار بالا این وقایع را تعریف کند. او با دقت زیادی که دارد کارها را با در نظر گرفتن جزئیات انجام می دهد. در انجام کارهایی که به تنهایی انجام می دهد و یا حداکثر با یکی دو نفر همکاری می کند مشتاق چون تعداد زیاد نفرات باعث حواس‌پرتی او می‌شود. او می‌تواند با مقررات خیلی بهتر از دیگران کنار بیاید. در کار کردن سخت‌گیر و بدون انعطاف است و دوست دارد که تیمی که با آنها کار می‌کند پر انرژی باشند و ظاهری مرتب و محل کاری تمیز داشته باشند. برای این تیپ شخصیتی استفاده از ابزارهای دقیق و قابل اعتماد یکی از واجبات است تا بتواند به ایشان در انجام امورشان کمک کند. نرم افزار حسابداری محک ابزاریست که برای این افراد همراهی مناسب است. شما نیز در صورتی که نیاز به همراهی یک ابزار دقیق دارید می توانید با تکمیل فرم ذیل از مشاوره همکاران ما بهره مند شوید.

دریافت رایگان دمو نرم افزار حسابداری و مالی محک

برای دریافت جدید ترین مقالات، ایمیل خود را وارد کنید:

با نشر این محتوا، جامعه وبلاگ محک را گسترش دهید

تیم تولید محتوا محک
تیم تولید محتوا محک
مراحل راه اندازی فروشگاه آنلاین

مراحل راه اندازی فروشگاه آنلاین

زمان مطالعه این مقاله: 6 دقیقه اینترنت یکی از بزرگترین انقلاب‌های دنیای امروز است که تاثیر گسترده‌ای بر زندگی، کار و تجارت انسان‌ها داشته. امروزه بسیاری از افراد، از اینترنت برای خرید و فروش محصولات و خدمات استفاده می‌کنند و این روند رو به افزایش است.

اطلاعات بیشتر
لیست مواد غذایی سوپرمارکت

لیست مواد غذایی سوپرمارکت

زمان مطالعه این مقاله: 5 دقیقه لیست مواد غذایی سوپرمارکت یکی از موضوعات مهم در حوزه تغذیه است؛ این لیست به افراد کمک می‌کند تا با دقت بهتری مواد غذایی خود را انتخاب کنند. لیست مواد غذایی سوپرمارکت، علاوه بر اینکه شامل اطلاعات مرتبط با نوع

اطلاعات بیشتر
بخش بندی بازار (Market Segmentation) چیست؟ انواع، مزایا و مراحل

بخش بندی بازار (Market Segmentation) چیست؟ انواع، مزایا و مراحل

زمان مطالعه این مقاله: 5 دقیقه بخش بندی بازار یا همان تقسیم بندی بازار (Market Segmentation) یکی از فعالیت‌های حیاتی در بازاریابی است که به تأثیرگذاری بیشتر کمپین‌های بازاریابی کمک می‌کند. با بخش بندی بازار، می‌توانید مشتریان هدف را دسته‌بندی کنید و استراتژی‌های فروش، بازاریابی و

اطلاعات بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

جستجو

مشاهده رایگان دمو نرم افزارحسابداری