جستجو
Close this search box.

وظایف مسئول حسابداری انبار چیست؟

نوشته شده توسط تیم تولید محتوا محک
زمان مطالعه این مقاله: 4 دقیقه

آیا شما نیز نحوه حسابداری انبار را مورد بررسی قرار نمی‌دهید؟

 برای بسیاری از شرکت ها، موجودی انبار بزرگترین بخش دارایی آنها است. در نتیجه، موجودی کالا یکی از مؤ لفه های مهم ترازنامه است.

فهرست مطالب

اما موجودی انبار چیست؟

فایل صوتی مقاله را اینجا گوش دهید

به طور کلی، وقتی صحبت از موجودی انبار می‌شود، منظور کالاهای یک شرکت در سه مرحله تولید است:

  • کالاهایی که مواد اولیه هستند.
  • کالاهایی که در حال تولید هستند.
  • کالاهایی که آماده فروش هستند.

حسابداری انبار در هر مرحله از تولید، به کالاها ارزش اختصاص می‌دهد و آنها را به عنوان دارایی های شرکت طبقه بندی می‌کند، زیرا موجودی کالا می‌تواند فروخته و به پول نقد تبدیل شود. ضروری است که دارایی ها به طور دقیق ارزیابی شوند تا ارزش شرکت قابل ارزیابی باشد.

وظایف مدیران انبار

1- وظایف مدیران انبار

مدیران انبار وظیفه سازماندهی ایمن و کارآمد دریافت، ذخیره و ارسال کالاهای انبار شده را دارند. مدیران انبار مسئولیت جنبه های اداری انبارها و سایر تأسیسات انبار را بر عهده دارند. وظیفه آنها هماهنگی فعالیت های کلیه کارگران، تماس و ارتباط با مشتریان، نظارت بر دریافت و حمل و نقل کالا و اطمینان از این است که کلیه کالاها به صورت کارآمد و منظم به درستی ذخیره شوند.

بستن سال مالی در نرم افزار محک
بستن سال مالی در نرم افزار محک

2. حسابداری انبار چیست؟

حسابداری انبار، بدنه حسابداری است که به ارزیابی دارایی های موجود میپردازد. همانطور که در ابتدا مقاله گفته شد، موجودی یک شرکت معمولاً شامل کالاهایی در سه مرحله تولید است: کالاهای خام، کالاهای در حال پردازش و کالاهایی که برای فروش آماده هستند. حسابداری انبار ارزش ها و مقادیر را به موارد موجود در هر یک از این سه فرآیند اختصاص داده و آنها را به عنوان دارایی شرکت ضبط میکند. دارایی ها کالاهایی هستند که ممکن است در آینده برای شرکت ارزش بیشتری به وجود آورند، بنابراین برای ارزیابی دقیق شرکت نیاز به ارزش گذاری دقیق دارایی است. این روش حسابداری نمایانگر دقیقی از ارزش کل دارایی ها در سطح شرکت است.

بررسی دقیق دارایی توسط یک شرکت، می تواند منجر به افزایش حاشیه سود در هر مرحله از فرآیند تولید محصول شود. اقلام موجودی در هر یک از سه مرحله تولید می توانند ارزش متفاوتی داشته باشند. این تغییر در ارزش می تواند به دلایلی از جمله استهلاک، خرابی، کهنه شدن، تغییر در سلیقه مشتری، افزایش تقاضا، کاهش عرضه در بازار و غیره رخ دهد. یک سیستم حسابداری دقیق انبارداری، این تغییرات ارزش را در هر سه مرحله تولید پیگیری میکند و ارزش دارایی شرکت و هزینه های مربوط به موجودی را تنظیم میکند.

اصول حسابداری پذیرفته همگانی

3. فرآیند حسابداری انبار چگونه است؟

اصول حسابداری پذیرفته همگانی (GAAP)، مجموعه قوانینی است که جزئیات، پیچیدگی ها و قانونی بودن حسابداری تجاری و شرکتی را در بر میگیرد. هیئت استانداردهای حسابداری مالی (FASB) از GAAP به عنوان پایه ای برای مجموعه جامع روش های حسابداری مصوب خود استفاده میکند.

اصول حسابداری (GAAP) بر نحوه محاسبه موجودی کالا نظارت میکند تا با توجه به مجموعهای بسیار خاص از استانداردها به درستی محاسبه شود. به عنوان مثال، کم در نظر گرفتن ارزش موجودی کالا، منجر به محاسبه سود غیر واقعی خواهد شد. همانطور که می دانید سود، درآمد منهای هزینه است و درآمد، حاصل از فروش موجودی است. اگر ارزش موجودی کالا (یا بهای تمام شده) کمتر از حد واقعی محاسبه شود، ممکن است سود مربوط به فروش موجودی کالا بیش از حد بیان شود. همین امر می تواند به صورت بالقوه ارزش شرکت را در ارزیابی افزایش دهد.

مورد دیگری که GAAP بر آن نظارت می کند این است که یک شرکت می تواند ارزش خود را با اضافه کردن ارزش موجودی کالا، بیش از حد بیان کند. از آنجا که موجودی کالا یک دارایی است، بر ارزش کلی شرکت تأثیر میگذارد. شرکتی که در حال تولید یا فروش کالای منسوخ شده است ممکن است ارزش موجودی کالا آن کاهش یابد. تا زمانی که این مورد به طور دقیق در منابع مالی شرکت ثبت نشده باشد، ارزش دارایی های شرکت و در نتیجه ارزش خود شرکت ممکن است بیشتر از حد واقعی بیان شود.

4.مزایای حسابداری انبار

مزیت اصلی حسابداری انبار، ارائه نمایشی دقیق از سلامت مالی شرکت است. با این وجود، پیگیری ارزش اقلام در حین مراحل تولید، مزایای دیگری نیز دارد. به عنوان مثال، حسابداری انبار نشان میدهدکه مشاغل در چه شرایطی میتوانند حاشیه سود یک محصول را طی فرآیند تولید آن محصول، افزایش دهند.

5.شرح وظایف حسابداری انبار

برای نظارت بر هزینه های جمع آوری، نگهداری و فروش موجودی، وظایف زیادی باید انجام شود، در زیر برخی از وظایف و مسئولیت های حسابداری انبار را آورده ایم:

5.1. ایجاد دفترکل گزارشات

حسابداران انبار بر تمامی معاملات نظارت میکنند و گزارشات آن را در دفترکل وارد میکنند. معاملات شامل خرید و فروش های انجام شده در فرآیند تولید است.

5.2. گزارش موجودی را به طور منظم تولید و تحلیل میکنند.

حسابداران انبار، از نرم افزار حسابداری برای تهیه گزارش های منظم به صورت روزانه یا هفتگی استفاده میکنند. گزارش های موجودی را تجزیه و تحلیل میکنند تا اطمینان حاصل کنند که هیچ اختلافی وجود ندارد.

5.3. بر هزینه مواد اولیه و تولید نظارت میکنند.

حسابداران بخش های دیگر بدون حسابداران انبار نمی توانند قیمت و حاشیه سود مطلوب محصولات را تعیین کنند. حسابداران انبار سوابق دقیقی راجع به هزینه های تهیه مواد اولیه و تولید آنها به محصولات نهایی، ثبت میکنند.

5.4. علت اختلاف موجودی انبار را تشخیص میدهند.

هنگامی که حسابداران انبار متوجه اختلاف در داده ها میشوند، سعی بر یافتن علت اصلی اختلاف میکنند. به همین جهت، کسانی که سرقت داخلی را کشف می کنند، اغلب حسابداران انبار هستند.

5.5. فهرست موجودی را ارائه میدهند.

طبق قانون، شرکت های تجاری موظفند حداقل سالی یکبار حسابرسی موجودی انجام دهند. حسابداران انبار برنامه ای برای هر حسابرسی موجودی تهیه میکنند.

5.6. گزارشات ماهانه را ایجاد و بایگانی میکنند.

حسابداران انبار از نرم افزار مدیریت داده برای ایجاد و بایگانی داده ها و گزارشات ماهانه استفاده میکنند که تصویری از تحلیل ها و آنالیزهای ماهانه را ارائه میدهد.

نرم افزار حسابداری انبارداری

6.نرم افزار حسابداری انبارداری

فرآیند حسابداری شرکت هایی که با انبارداری سروکار دارند کمی پیچیده تر از انواع فعالیت هایی است که نیاز به انبارداری ندارند. در این فرآیند موضوع هزینه جمع آوری، نگهداری و فروش کالا مسئلهای بسیار مهم است که تکنولوژی کمک شایانی برای حل آن مینماید. در گروه نرم افزاری محک برای این امر و با توجه به نیازهای این موضوع حسابداری انبارداری تکمیلی را طراحی و در نرم افزار حسابداری محک قرارداده است که با توجه به زمینه فعالیت شرکت خود، میتوانید از آن بهره ببرید.حسابداری اموال و انبار در بیشتر مواقع می‌تواند از ضررهای احتمالی جلوگیری کند.

7.نتیجه

هر شغلی که نیاز به مدیریت موجودی دارد، باید از یک فرآیند حسابداری انبار استفاده کند تا ارزش دارایی های موجودی شرکت را تعیین کند. چندین روش حسابداری موجودی وجود دارد که شرکت ها برای اختصاص ارزش به موجودی خود و ثبت سوابق آن ها، استفاده میکنند. ارزش گذاری موجودی یک فرایند مهم تجارت است که به طور مستقیم بر سود و مالیات تأثیر میگذارد.

برای دریافت جدید ترین مقالات، ایمیل خود را وارد کنید:

با نشر این محتوا، جامعه وبلاگ محک را گسترش دهید

تیم تولید محتوا محک
تیم تولید محتوا محک
مالیات بر درآمد اتفاقی چیست؟ معافیت‌های مالیاتی

مالیات بر درآمد اتفاقی چیست؟ معافیت‌های مالیاتی

زمان مطالعه این مقاله: 4 دقیقه مالیات بر درآمد اتفاقی یکی از انواع مالیات‌های مستقیم است که به درآمدهای غیر منتظره و غیر شغلی اشخاص حقیقی و حقوقی تعلق می‌گیرد. این نوع درآمدها در مقابل درآمدهای مستمر مانند حقوق و دستمزد قرار دارند. هرگاه شخص حقیقی

اطلاعات بیشتر
مالیات بر درآمد چیست؟ انواع مالیات بر درآمد

مالیات بر درآمد چیست؟ انواع مالیات بر درآمد

زمان مطالعه این مقاله: 5 دقیقه مالیات بر درآمد نوعی مالیات مستقیم است که توسط دولت بر درآمد اشخاص حقیقی و حقوقی اعمال می‌شود. این نوع مالیات دارای انواع مختلفی است که در ادامه مطلب به آن خواهیم پرداخت. نرخ مالیات بر درآمد بر اساس درآمد

اطلاعات بیشتر
مالیات بر درآمد املاک و مستغلات چیست؟

مالیات بر درآمد املاک و مستغلات چیست؟

زمان مطالعه این مقاله: 5 دقیقه مالیات بر درآمد املاک یکی از مباحث مالیاتی مهم و تخصصی است. فرقی نمی‌کند امسال یا چند سال دیگر، قوانین مالیات بر درآمد املاک اغلب، در راس مهم‌ترین انواع مالیات بر درآمد قرار دارد. شاید گره خوردن قوانین مالیات املاک

اطلاعات بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

جستجو

مشاهده رایگان دمو نرم افزارحسابداری