جستجو
Close this search box.

راهنمای انتخاب نرم افزار حسابداری رستوران

نوشته شده توسط محمد باقریان
زمان مطالعه این مقاله: 4 دقیقه

چکیده

امروزه مدیران رستوران علاوه بر نظارت دقیق به کیفیت غذا باید به امور مالی نیز توجه ویژه‌ای داشته باشند تا کسب‌وکارشان با مشکل جدی مواجه نشود. نرم افزار حسابداری رستوران می‌تواند تمامی فعالیت‌های حسابداری را به راحت‌ترین روش ممکن انجام دهد. همچنین سرعت پردازش آن نیز بسیار بیشتر از حسابداری سنتی است و همین قضیه باعث محبوبیت آن بین مدیران شده است. شما به کمک این نرم‌افزار همه جزئیات مالی را تنها با چند کلیک مشاهده کنید و در صورت نیاز گزارش‌های دقیقی از آن‌ها داشته باشید.

فهرست مطالب

گزارشات باعث می‌شوند تا شما بتوانید جلوی خرج‌های اضافی را گرفته و مشکلات را ریشه‌یابی کنید. با این کار در نهایت میزان درآمد شما افزایش پیدا خواهد کرد. یکی دیگر مزیت های این نرم افزارها نسبت به حسابداری سنتی این است که احتمال خطا به شدت کاهش پیدا می‌کند. اگر شما از امکانات و دستورات سیستم های حسابداری به درستی استفاده کنید امکان ندارد آنها اشتباه عمل کنند؛ چراکه کوچک ترین اشتباهی در مسائل مالی می تواند فاجعه ای بزرگ به وجود آورد. بنابراین خیالتان از این بابت کاملا راحت باشد.

نرم‌افزارهای مختلفی برای حسابداری رستوران در بازار موجود است اما ممکن است انتخاب بین آن‌ها کمی سخت باشد؛ بنابراین ما تصمیم گرفتیم در این مقاله در مورد این موضوع به شما کمک کنیم.

1- مقدمه

در دنیای رستوران‌ها، مدیران علاوه بر توجه به کیفیت غذا باید به فعالیت‌های مالی و تجاری خود نیز توجه ویژه داشته باشند. مهم‌ترین فعالیت مالی، حسابداری است که شامل جمع‌آوری اطلاعات، گزارش‌گیری و تجزیه‌وتحلیل آن‌ها است. برای رفع این نیازها و هرچه ساده‌تر شدن موارد ذکر شده تعداد زیادی سیستم حسابداری رستوران یا نرم افزار حسابداری رستوران به وجود آمده است که در این مقاله به شما خواهیم گفت که چگونه می‌توانید بهترین آن‌ها را انتخاب کنید.

بسیاری از مدیران می‌دانند که فناوری‌های جدید چگونه می‌توانند به افزایش درآمد آنها کمک کنند ولی در آن طرف قضیه هنوز هم بعضی از افراد دقیقا نمی‌دانند که تکنولوژی چگونه به آن‌ها کمک خواهد کرد. ابتدا اجازه دهید که ببینیم چرا شما به یک نرم ‌افزار حسابداری رستوران نیاز دارید؟

بستن سال مالی در نرم افزار محک
بستن سال مالی در نرم افزار محک

2. چرا به نرم افزار حسابداری رستوران نیاز دارید؟

به کمک این نرم‌افزارها می‌توانید همه جزئیات مالی را با چند کلیک مشاهده کنید. همچنین نرم افزار حسابداری رستوران این قابلیت را دارد که دستگاه‌های کارت‌خوان به آن متصل شود تا هیچ اطلاعاتی از دست نرود. در واقع شما می‌توانید در هر لحظه نظارت دقیقی بر عملکرد مالی خود داشته باشید.

این نرم‌افزارها از اتلاف وقت و ایجاد خطاهای گسترده جلوگیری خواهند کرد. چراکه اگر شما بتوانید از امکانات مختلف این نرم‌افزارها درست استفاده کنید، جای هیچ‌گونه اشتباهی وجود ندارد! گوشه‌ای از قابلیت‌های سیستم حسابداری رستوران عبارت است از: محاسبه خودکار درآمد، گزارش کامل هزینه‌ها، گزارش کامل فاکتورها، محاسبه لیست حقوق، گزارش دقیق مالیات و…

3. نرم افزار حسابداری رستوران چگونه به شما کمک خواهد کرد؟

در قدم اول باید یک نرم‌افزار مناسب انتخاب کنید. در این صورت می‌توانید همه عملیات‌های حسابداری رابه راحت‌ترین روش و تنها با چند کلیک انجام دهید. همچنین استفاده از کاغذ به حداقل می‌رسد و سرعت کار بسیار بالاتر خواهد رفت. همچنین درصد خطا به پایین‌ترین مقدار ممکن خواهد رسید و دیگر لازم نیست از این بابت نگران باشید.

4. نحوه انتخاب بهترین نرم افزار حسابداری رستوران

نرم‌افزارهای بسیار زیادی در بازار وجود دارد که شاید انتخاب بین آن‌ها کمی سخت باشد. بر همین اساس ما در این مقاله یک راهکاری برای شما نوشته‌ایم تا مشکلتان حل شود. فقط کافی است مراحلی که در ادامه به شما خواهیم گفت را طی کنید:

گزارشات فصلی 3

1.4 به اندازه کافی تحقیق کنید

می‌دانیم که این کار ممکن است چقدر حوصله سر بر و خسته‌کننده باشد، اما شما از این طریق اطلاعاتی به دست خواهید آورد که به شما در انتخاب نرم‌افزار کمک فراوانی می‌کند. به علاوه اگر خرید نرم‌افزار را بدون اطلاعات کافی انجام دهید ممکن است نرم‌افزاری را انتخاب کنید که اصلا نیاز شما را برطرف نمی‌کند.
به نیازهای بخش حسابداری خود فکر کنید و توقعات خود را مشخص کنید؛ یعنی توقع دارید تا یک نرم افزار حسابداری برای شما چه کاری را انجام دهد؟ با توجه به این موضوع یک تحقیق کامل انجام دهید و قیمت‌های هر نرم‌افزار را نیز بررسی کنید.

بخشی از تحقیقات شما می‌تواند از طریق افرادی باشد که قبلا یا در حال حاضر از نرم افزار حسابداری رستوران استفاده می‌کنند. از آن‌ها سوال بپرسید و ببینید که چه تجربه‌ای در کار با این سیستم‌ها دارند؟ بررسی شما باید آنقدر دقیق باشد که مطمئن شوید نرم‌افزاری که انتخاب می‌کنید نیازهای شما را برطرف می‌کند.

2.4 به اندازه کسب‌وکار خود توجه کنید

اگر شما رستوران کوچکی را اداره می‌کنید باید از یک نرم ‌افزار حسابداری نبستا ساده استفاده کنید و اگر رستوران بزرگی را اداره می‌کنید طبیعتا باید از نرم‌افزاری حرفه‌ای‌تر استفاده کنید. این کار جلوی مخارج اضافی را خواهد گرفت؛ اما در همین حین به آینده نیز توجه داشته باشید، کسب‌وکار شما ممکن است تا چند وقت آینده رشد کند و بسیار بزرگ‌تر از قبل شود. در این صورت دیگر آن نرم‌افزارهای کوچک به درد شما نخواهند خورد!

در واقع شما باید نرم‌افزاری را انتخاب کنید که اگر کسب‌وکارتان رشد کرد به مشکل جدی برخورد نکنید.

3.4 به ویژگی‌های لازم توجه کنید

عملکرد نرم‌افزاری که انتخاب می‌کنید حرف اول را می‌زند. جدا از اینکه نیم‌نگاهی به قیمت آن‌ها دارید به امکانات و ویژگی‌های آن‌ها نیز توجه کنید. معمولا نرم افزارهای حسابداری در چند نسخه ارائه می‌شوند که هر نسخه یکسری امکانات دارد. آن‌ها را بررسی و بهترین را انتخاب کنید. تعدادی از ویژگی‌های مهم را در ادامه برای شما نوشته‌ایم:

  • محاسبه حقوق و دستمزد
  • گزارش فاکتور
  • امکانات مالیاتی
  • تهیه گزارش‌های مختلف
  • مدیریت موجودی

این لیست در واقع حداقلی‌ترین موارد برای حسابداری یک رستوران معمولی است. با بررسی‌های بیشتر می‌توانید ویژگی‌های جدیدی پیدا کنید. برای این کار می‌توانید از بخش حسابداری رستورانتان کمک بگیرید.

4.4 هزینه نرم افزار

طبیعی است اولین چیزی که به آن توجه کنید قیمت نرم‌افزارها است، مخصوصا اگر رستوران کوچکی را مدیریت می‌کنید؛ اما نکته‌ای که باید به آن توجه داشته باشید این است که در ازای مبلغی که خرج می‌کنید نرم افزاری را به دست می‌آورید که می‌تواند امور حسابداری شما را بیش از پیش ساده کند.
با این حال بازهم بدیهی است که باید ارزان‌ترین نرم‌افزار را با حداکثر کارایی خریداری کنید.

5.4 مفاهیم حسابداری

اگر قرار است کار های حسابداری را خودتان انجام دهید و با اصطلاحات یا زبان حسابداری آشنایی ندارید باید به دنبال نرم‌افزاری باشید که از ساده‌ترین اصطلاحات و کلمات استفاده کند. همچنین محیط کاربری ساده‌ای داشته باشد تا افراد مبتدی نیز بتوانند با آن کار کنند.

6.4 ادغام نرم‌افزار با دستگاه کارت‌خوان

سیستم حسابداری رستوران باید با دستگاه‌های کارت‌خوان همخوانی داشته باشد تا اطلاعاتی که از این دستگاه‌ها به دست می‌آید نیز در نرم‌افزار ثبت شود. معمولا اکثر نرم‌افزارها دارای یک ماژول یا افزونه هستند که این امکان را برای شما فراهم خواهند کرد.

7.4 پشتیبانی

در صورت بروز هر نوع مشکلی شرکت سازنده باید در اسرع وقت بصورت حضوری و یا غیر حضوری مشکل را رفع کند. حتی اگر نرم‌افزار عالی‌ترین امکانات و بهترین قیمت را داشته باشد، در صورتی که شرکت سازنده آن را به خوبی پشتیبانی نکند به هیچ دردی نخواهد خورد.

5. جمع‌بندی

در این مقاله راجع به نحوه انتخاب نرم‌افزار حسابداری رستوران صحبت کردیم. برای انتخاب یک نرم‌افزار باید بدانید چه ویژگی‌هایی از همه بیشتر اهمیت دارد. ویژگی‌هایی که در بالا ذکر شد بسیار مهم هستند و اگر نرم‌افزاری این ویژگی‌ها را نداشت بهتر است در انتخاب خود تجدید کنید.

منابع

lavu

برای دریافت جدید ترین مقالات، ایمیل خود را وارد کنید:

با نشر این محتوا، جامعه وبلاگ محک را گسترش دهید

محمد باقریان
محمد باقریان
باقریان هستم از سال 1386 در حوزه تجارت الکترونیک و طراحی سایت و تولید محتوا فعالیت خودم را با مدیریت چند وب سایت آموزشی شروع کردم، اکنون به صورت تخصصی در زمینه دیجیتال مارکتینگ فعالیت میکنم ، اوقات فراغتم را بیشتر با ورزش و مطالعه سپری می‌کنم.
مالیات بر درآمد اتفاقی چیست؟ معافیت‌های مالیاتی

مالیات بر درآمد اتفاقی چیست؟ معافیت‌های مالیاتی

زمان مطالعه این مقاله: 4 دقیقه مالیات بر درآمد اتفاقی یکی از انواع مالیات‌های مستقیم است که به درآمدهای غیر منتظره و غیر شغلی اشخاص حقیقی و حقوقی تعلق می‌گیرد. این نوع درآمدها در مقابل درآمدهای مستمر مانند حقوق و دستمزد قرار دارند. هرگاه شخص حقیقی

اطلاعات بیشتر
مالیات بر درآمد چیست؟ انواع مالیات بر درآمد

مالیات بر درآمد چیست؟ انواع مالیات بر درآمد

زمان مطالعه این مقاله: 5 دقیقه مالیات بر درآمد نوعی مالیات مستقیم است که توسط دولت بر درآمد اشخاص حقیقی و حقوقی اعمال می‌شود. این نوع مالیات دارای انواع مختلفی است که در ادامه مطلب به آن خواهیم پرداخت. نرخ مالیات بر درآمد بر اساس درآمد

اطلاعات بیشتر
مالیات بر درآمد املاک و مستغلات چیست؟

مالیات بر درآمد املاک و مستغلات چیست؟

زمان مطالعه این مقاله: 5 دقیقه مالیات بر درآمد املاک یکی از مباحث مالیاتی مهم و تخصصی است. فرقی نمی‌کند امسال یا چند سال دیگر، قوانین مالیات بر درآمد املاک اغلب، در راس مهم‌ترین انواع مالیات بر درآمد قرار دارد. شاید گره خوردن قوانین مالیات املاک

اطلاعات بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

جستجو

مشاهده رایگان دمو نرم افزارحسابداری