جستجو
Close this search box.

نکاتی برای حسابداری رستوران

نوشته شده توسط محمد باقریان
زمان مطالعه این مقاله: 4 دقیقه

چکیده

حسابداری رستوران ممکن است کاری سخت و دشوار باشد، مخصوصا اگر تابه‌حال هیچ برخوردی با حسابداری نداشته‌اید. دقیق به وضعیت مالی هر کسب‌وکاری در هر شرایطی لازم و ضروری است. این امر نکاتی را در بر می‌گیرد که شاید آن‌ها را ندانید.

فهرست مطالب

ما در این مقاله از وبلاگ محک سافت نکاتی برای حسابداری رستوران را به شما یادآوری می‌کنیم. اگر صاحب یک رستوران هستید یا به فکر تاسیس آن افتاده‌اید خواندن این مقاله می‌تواند کمک زیادی به شما در افزایش درآمدتان داشته باشد.

مقدمه

راه‌اندازی یک رستوران می‌تواند آرزوی خیلی از افراد باشد؛ اما امروزه فقط استخدام یک آشپز خوب برای موفقیت در این شغل کافی نیست. برای موفقیت نه تنها باید نحوه طبخ غذا و فروش غذا را بلد باشید، بلکه باید نحوه حفظ مشتریان و افزایش درآمد را نیز بلد باشید. کاملا درست متوجه شدید، اگر شما حسابدار نیستید، باید حداقل کمی از این کار بدانید تا متوجه اوضاع کسب‌وکارتان شوید. برای سهولت شما نکات حسابداری رستوران را در این مقاله جمع‌آوری کرده‌ایم.

مهارت های تحلیلی مورد نیاز حسابداری
بستن سال مالی در نرم افزار محک
بستن سال مالی در نرم افزار محک

نکات حسابداری رستوران

در ادامه نکاتی را به شما خواهیم گفت که می‌توانید از آن‌ها برای مدیریت بهتر رستوران و امور مالی آن استفاده کنید.

زبان حسابداری را درک کنید

اولین مورد از نکات حسابداری رستوران درک زبان حسابداری است.

متوجه شدن یک چیز است و درک آن یک چیز دیگر. برای تسلط کامل به حسابداری رستوران بهترین راه درک کامل زبان حسابداری است. کلمات و اصطلاحاتی مانند بدهی، اعتبار، ترازنامه، مالیات، جریان وجوه نقد، ممکن چندان خوشایند به نظر نرسد، اما این موارد واژگان رایج در زبان حسابداری هستند که به عنوان یک کارآفرین و مدیر رستوران باید آن‌ها را بلد باشید. منظور ما این نیست که خودتان حسابدار شوید، اما باید قوانین و اصطلاحات مورد لازم را متوجه شوید تا از روند مالی رستورانتان باخبر باشید و بدانید که حسابدار شما در طول روز چه کار هایی انجام داده است.

اگر این زبان را درک کنید می‌توانید تعامل بهتری با حسابدارتان داشته باشید و محاسبه امور مالی نیز برای خودتان آسان‌تر خواهد شد.

از ابزارهای مناسب استفاده کنید

اگر حسابدار استخدام نکرده باشید و بخواهید تمامی فعالیت‌های مالی را خودتان انجام دهید باید از یک ابزار مناسب و راحت استفاده کنید. به‌علاوه حتی اگر یک حسابدار مجرب را نیز استخدام کنید برای تسریع در روند کار و کم کردن ریسک محاسبات باید ابزاری مناسب بیابید.

رستوران نیز مانند هر کسب‌وکار دیگری محاسباتی از جمله مالیات، حقوق و دستمزد، دارایی و… دارد. شما می‌توانید با انتخاب یک سیستم حسابداری رستوران جامع همه کار ها را به راحتی انجام دهید.

اگر کمی با خودتان فکر کنید حتما به اهمیت این موضوع پی خواهید برد؛ اما ما در ادامه چند مزیت سیستم حسابداری رستوران را برای شما بازگو می‌کنیم تا به‌طور کامل با آن‌ها آشنا شوید:

سوپر مارکت - هایپر مارکت

موجودی مواد غذایی

شما باید حساب دقیقی از مواد غذایی موجود در انبار داشته باشید تا در زمان مناسب دوباره اقدام به خرید کنید. در غیر این صورت مشتریان ناراضی زیادی خواهید داشت چراکه نمی‌توانید غذای دلخواه مشتریان را به‌موقع آماده کنید. در این نرم‌افزارها می‌توانید مقدار خرید مواد غذایی و مقدار فروش آن‌ها را درج کنید و گزارش دقیقی از آن‌ها داشته باشید.

گزارش صندوق

می‌توانید گزارش دقیقی از صندوق رستوران خود داشته باشید. در واقع تمامی وجوه نقد و مبالغی که از طریق راه‌های دیگر به حساب شما واریزشده است در این قسمت نمایان خواهد شد. این قسمت بسیار مهم است، چراکه دیگر هیچ مبلغی از دست نخواهد رفت و گزارش دقیقی از آن‌ها در دستان شماست.

هزینه‌های اجرایی

می‌توانید در سیستم حسابداری رستوران ریز تمامی هزینه‌های اجرایی (ثابت یا متغیر) را درج کنید و از آن‌ها گزارش تهیه کنید. هزینه‌های ثابت آن‌هایی است که همیشه به مبلغ ثابتی پرداخت می‌شوند، مانند هزینه دستمزد کارگران.

هزینه‌های متغیر آن دسته از هزینه‌هایی است که در طول ماه تغییر خواهند کرد. مثل هزینه مواد غذایی یا هزینه برق و… توسط این ویژگی می‌توانید کل فروش خود را با هزینه‌های عملیاتی مقایسه کنید و مشکلات موجود را ریشه‌یابی کنید.

همه چیز را یادداشت کنید

ممکن است به هر دلیلی فراموش کنید تا تراکنش‌ها را یادداشت کنید یا پیش خودتان فکر کنید که چند هزار تومان چه فرقی در حساب‌وکتاب دارد؛ اما واقعیت چیز دیگری است. واقعیت این است که اگر هر روز هزار تومان را یادداشت نکنید، در ماه حداقل 30 هزار تومان اختلاف به وجود می‌آید.

بهتر است همه تراکنش‌ها را یادداشت کنید یا در سیستم حسابداری رستوران ثبت کنید تا بتوانید در انتهای ماه گزارش دقیقی تهیه‌کرده و مقدار سود و زبان را مشخص کنید. در غیر این صورت مقدار سود، زیان و حتی مالیات شما به هم می‌ریزد.

این امر از آنجایی اهمیت دارد که اگر زیاد به‌ حساب‌وکتاب‌ها دقت کنید به کار خودتان نمی‌رسید و فرصت‌های مهم را از دست می‌دهید. اگر هم اصلا به این کار دقت نکنید ممکن است به سمت یک بحران مالی پیش بروید.

هزینه‌های خود را بدانید

نکته بعدی از نکات حسابداری رستوران این است که حساب ریز هزینه‌های خود را داشته باشید. برای موفقیت در رستوران باید بدانید که هزینه‌های شما شامل چیست. این مسئله شامل هزینه‌های ثبات یا متغیر است. هزینه‌های ثابت همان‌هایی است که همیشه پرداخت می‌شوند.

قسمتی دیگر از هزینه‌ها نیز با نام هزینه‌های متغیر وجود دارد که هر دوره متفاوت است؛ دانستن جزئیات این مخارج می‌تواند مدیریت امور مالی رستوران شما را آسان‌تر کند.

بعد از اینکه متوجه شدید در ماه چه هزینه‌هایی دارید، وقت آن است که این هزینه‌ها را تا حد ممکن کاهش دهید. برای مثال اگر مواد غذایی را با قیمت بالایی خریداری می‌کنید، باید به دنبال راهی باشید که همان مواد را با قیمت کمتری خریداری کنید. در این صورت بدون تغییر چندانی در روند کار، هزینه‌های اجرایی شما کاهش‌یافته و در نتیجه درآمد و سود شما بیشتر خواهد شد.

صورت سود و زیان مشخص کنید

مورد بعدی از نکات حسابداری رستوران ایجاد صورت سود و زیان است. در این سند شما باید هزینه‌ها و درآمدهای خود را مشخص کنید تا مدیریت آن‌ها راحت‌تر باشد. هر هزینه‌ای مانند دستمزد کارگران که قابل پیگری است باید در این صورت ثبت شود. البته اگر سیستم حسابداری رستوران استفاده می‌کنید دیگر برای نوشتن این موارد دچار دردسر نمی‌شوید.

با توجه به میزان فروش و درآمد رستوران خود می‌توانید صورت سود و زبان را به‌صورت روزانه، ماهیانه یا سالیانه تنظیم کنید. بررسی این سند می‌تواند به حل مشکلات، کم کردن هزینه‌های اضافی و در نتیجه افزایش درآمد کمک شایانی کند.

اهمیت سرمایه گذاری در کسب و کار 3

به‌صورت منظم گزارش تهیه کنید

گزارش‌های مالی مانند یک فیلم همه چیز را به شما بازگو می‌کند. لازم است هر ماه یا چند ماه یک‌بار گزارش‌های مختلفی تهیه کنید و آن‌ها را دقیق و با جزئیات بررسی کنید.

تجزیه‌وتحلیل گزارشات می‌تواند کار پیچیده‌ای باشد. نمودارهای مختلف چه چیزی را نشان می‌دهند؟ تفاوت آن دو عدد به چه معناست؟ آیا این ضررها طبیعی است؟ ممکن است در ابتدای راه با چنین مواردی رو به رو شوید که در مورد بعدی راه‌حل آن را برای شما آورده‌ایم.

از دوستانتان کمک بگرید

به‌عنوان صاحب یک رستوران قطعا دوستانی دارید که کار مشابه شما را انجام می‌دهند. اگر با مشکلی جدی مواجه شدید که راه‌حل آن را نمی‌دانستید می‌توانید از دوستانتان سوال بپرسید و مشکل را حل کنید.

جمع‌بندی

ما درک می‌کنیم که حسابداری رستوران می‌تواند کاری بسیار سنگین و سخت باشد، خصوصا اگر تابه‌حال چندان با اعداد سر و کار نداشته‌اید اما امروزه موفقیت یک رستوران فقط به طبخ غذا باکیفیت عالی نیست. رستوران نیز مانند هر کسب‌وکار دیگری نیاز به مدیریت امور مالی و یک حسابدار دارد. امیدواریم مواردی که در مقاله نکات حسابداری برای رستوران  به شما گفتیم به شما در مدیریت بهتر رستوران کمک کند.

منابع

posist

getsling

برای دریافت جدید ترین مقالات، ایمیل خود را وارد کنید:

با نشر این محتوا، جامعه وبلاگ محک را گسترش دهید

محمد باقریان
محمد باقریان
باقریان هستم از سال 1386 در حوزه تجارت الکترونیک و طراحی سایت و تولید محتوا فعالیت خودم را با مدیریت چند وب سایت آموزشی شروع کردم، اکنون به صورت تخصصی در زمینه دیجیتال مارکتینگ فعالیت میکنم ، اوقات فراغتم را بیشتر با ورزش و مطالعه سپری می‌کنم.
رشته MBA چیست؟ (گرایش های رشته مدیریت کسب و کار)

رشته MBA چیست؟ (گرایش های رشته مدیریت کسب و کار)

زمان مطالعه این مقاله: 6 دقیقه امروزه، کسب و کارها در حال رقابتی شدید با یکدیگر هستند. برای اینکه یک کسب‌وکار بتواند در این رقابت موفق شود، نیاز به مدیرانی با مهارت و دانش بالا دارد. رشته MBA یکی از رشته‌های دانشگاهی است که به دانشجویان

اطلاعات بیشتر
کتاب روانشناسی پول؛ راهنمایی جهت مدیریت بهتر امور مالی

کتاب روانشناسی پول؛ راهنمایی جهت مدیریت بهتر امور مالی

زمان مطالعه این مقاله: 3 دقیقه متاسفانه با وضعیت اقتصادی نابسامان و وجود تورم بیش از حد در جامعه ما، به دست آوردن و از آن مهم‌تر نگه‌داشتن پول یکی از دغدغه‌های اصلی مردم است. اینکه چطور پول به دست آوریم و در چه راهی مصرف

اطلاعات بیشتر
مالیات بر درآمد اشخاص حقوقی + نحوه محاسبه

مالیات بر درآمد اشخاص حقوقی + نحوه محاسبه

زمان مطالعه این مقاله: 5 دقیقه مالیات بر درآمد اشخاص حقوقی یکی از پایه‌های اصلی درآمدهای مالیاتی دولت‌ها محسوب می‌شود. این نوع مالیات از سود و درآمد شرکت‌ها و مؤسسات مختلف اخذ می‌شود و نقش مهمی در تأمین منابع مالی دولت برای ارائه خدمات عمومی ایفا

اطلاعات بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

جستجو

مشاهده رایگان دمو نرم افزارحسابداری