جستجو
Close this search box.

کار انبارداری چیست؟ دستورالعمل های انبارداری

نوشته شده توسط تیم تولید محتوا محک
زمان مطالعه این مقاله: 4 دقیقه

آیا میدانید چه دستورالعمل هایی در انبارداری وجود دارد؟ آیا فرآیندهای انبارداری را بهینه سازی میکنید؟

یکی از مشکلات رایج در انبارداری، عدم وجود فرآیندهای استاندارد است. بنابراین در این مقاله تصمیم گرفته‌ایم در مورد دستورالعمل های استانداردی که باید در یک انبار وجود داشته باشد، صحبت کنیم. این موارد عبارتند از:

فهرست مطالب

  • دریافت کالا
  • جابه جایی کالا
  • ذخیره سازی کالا
  • چیدمان کالا
  • بسته بندی کالا
  • حمل و نقل کالا

در ادامه مقاله دستورالعمل هایی را که باید در هر یک از این فرایندها اتفاق بیفتد و همچنین بهترین روش ها برای افزایش کارایی انبار، کاهش خطاها و افزایش ایمنی را ارائه خواهیم داد.

فایل صوتی مقاله را در زیر می توانید گوش دهید.

1.دستورالعمل دریافت کالا در انبارداری

دریافت کالا، اولین فرآیند انبار و یکی از مهمترین فرآیندها است. برای انجام صحیح فرآیند دریافت، انبار باید بررسی کند که آیا محصول مناسب، در مقدار مناسب، در شرایط مناسب و در زمان مناسب دریافت کرده است یا خیر. عدم انجام این کار بر کلیه عملیات های بعدی تأثیر میگذارد.

همچنین این مرحله شامل انتقال “مسئولیت کالا” به انبار است. بدین معنی که مسئولیت پاسخگویی جهت حفظ وضعیت کالاها را تا زمان حمل و نقل بر عهده انبار میگذارد. فرآیند دریافت اگر به درستی صورت گیرد، به شما این امکان را می دهد که کالاهای آسیب دیده را فیلتر کرده و از مسئولیت پذیری آنها جلوگیری کنید.

1.1. بهینه سازی فرآیند دریافت کالا

هدف از بهینه سازی این فرآیند، دریافت کالا به طور موثر و صحیح و جلوگیری از تجمع کالا در اسکله های دریافت بار است. راه حل هایی مانند استفاده از کامیون های حمل و نقل و ماشین های حمل کالا به شما امکان میدهد تا بارها را سریع تر وکارآمد تر بارگیری کنید. علاوه بر این، با استفاده از نرم افزارهای اندازه گیری، می توانید وزن، ابعاد بسته ها و پالت ها را به طور خودکار انجام دهید. این دستورالعمل ها روند دریافت کالا را تسریع میبخشند. همچنین، نرم افزارهایی مانند سیستم های مدیریت کار و زمانبندی دریافت کالا به شما این امکان را میدهند تا با پیش بینی دقیق زمان رسیدن محموله های آینده، تعداد مناسب پرسنل را به درستی اختصاص دهید.

2.دستورالعمل جا به جایی کالا در انبارداری

جا به جایی کالاها از منطقه دریافت کالا به بهترین مکان ذخیره سازی، دومین فرآیند مهم در انبارداری است. عدم قرار دادن کالا در ایده آل ترین مکان خود می تواند بهره وری عملکرد انبار را مختل کند. وقتی کالاها به درستی جا به جا شوند، مزایای متعددی دارد:


• کالاها با سرعت و کارآیی بیشتری ذخیره میشوند.
• زمان جا به جایی به حداقل میرسد.
• ایمنی کالا و کارمندان تضمین میشود.
• استفاده حداکثر از فضای انبار صورت میگیرد.
• بازیابی، ردیابی و پیداکردن کالا آسان تر و سریع تر است.


فرآیند جابجایی کالا اغلب توسط مدیران انبار هنگام بهینه سازی عملیات انبار نادیده گرفته میشود اما این مرحله گام مهمی برای افزایش کارایی انبار است. قرارگیری اولیه کالاها تأثیر مستقیمی بر کلیه فرآیندهای انبار بعدی، به ویژه روند پیداکردن کالا دارد. اگر کالاها در مکان بهینه ذخیره نشوند، زمان جا به جایی و همچنین مدت زمان حمل و بسته بندی کالا افزایش مییابد. همچنین عدم ذخیره بار در مکان بهینه امنیت و سلامت محموله و یا ایمنی کارکنان را به خطر میاندازد.

دستورالعمل جا به جایی کالا در انبارداری

2.1. بهینه سازی فرآیند جا به جایی کالا

هدف از بهینه سازی فرایند انتقال، انتقال سریع کالاهای ذخیره شده به محل مطلوب خود به روشی سریع، کارآمد و مؤثر است. نرم افزارهایی مانند سیستم های مدیریت فضا به طور خودکار فضاهای بهینه را برای هر محموله اختصاص میدهند تا فرایند جا به جایی و استفاده حداکثر از فضا امکان پذیر شود.

3. دستورالعمل ذخیره سازی کالا در انبارداری

ذخیره سازی یکی دیگر از فرآیندهای انبار است که کالا در مناسب ترین فضای ذخیره سازی خود قرار می گیرد. اگر این فرآیند به درستی انجام شود، فضای موجود در انبار شما را به حداکثر میرساند و بازده کار را افزایش میدهد.

3.1. بهینه سازی فرآیند ذخیره سازی کالا

استفاده از نرم افزاری که به طور خودکار میزان استفاده از فضای ذخیره سازی انبار را محاسبه میکند به شما امکان میدهد کارآیی هر بعد از فرآیند ذخیره سازی را بهبود بخشید. استفاده از سیستم ذخیره سازی انبار با توجه به اندازه تاسیسات و تعداد کالا، به شما امکان میدهد تا در بعد های افقی و عمودی، فضاهای موجود را به حداکثر برسانید و در عین حال بهره وری انبار را نیز افزایش دهید.

دستورالعمل دریافت کالا در انبارداری
بستن سال مالی در نرم افزار محک
بستن سال مالی در نرم افزار محک

4. دستورالعمل چیدمان کالا در انبارداری

از آنجا که چیدمان، پرهزینه ترین فرآیند در انبار است و شامل 55٪ از کل هزینه عملیاتی است، بهینه سازی این فرآیند به شما امکان میدهد تا هزینه ها را به میزان قابل توجهی کاهش دهید و کارایی انبار خود را افزایش دهید. از آنجایی که خطاها می توانند تأثیر مستقیمی بر رضایت مشتری شما داشته باشند، ساده سازی این فرآیند منجر به دقت بالا و تمرکز بیشتر خواهد شد.

4.1. بهینه سازی فرآیند چیدمان کالا

یکی از راه های بهینه سازی فرآیند چیدمان، فن آوری های روز است. زیرا به کارمندان اجازه می دهد مکان های مناسب را به صورت بی سیم مشاهده کنند، به سیستم ها بدون اتلاف وقت دسترسی پیدا کنند و از هرجای انبار اسکن تهیه کنند. همچنین مواردی مانند انجام تجزیه و تحلیل ABC برای بهبود چیدمان انبار، انتخاب روش صحیح چیدن و استفاده از نرم افزار برای راهنمایی کارمندان در اجرای صحیح فرآیند چیدمان است.

5.دستورالعمل بسته بندی کالا در انبارداری

بسته بندی فرآیندی است که کالاهای انتخاب شده را در یک سفارش فروش تلفیق و برای حمل و نقل به مشتری آماده می‌کنند. یکی از وظایف اصلی در بسته بندی این است که در زمان خروج کالا از انبار، خسارات به حداقل برسد. علاوه بر این، بسته بندی باید به اندازه کافی سبک باشد تا وزن کالا را افزایش ندهد.

5.1.بهینه سازی فرآیند چیدمان کالا

برای بهینه سازی این مرحله باید از سیستم های بسته بندی انبار استفاده کنید. اگر سیستم بسته بندی تمام داده های لازم مانند ابعاد و وزن را داشته باشد، میتواند به طور خودکار نوع و مقدار مواد بسته بندی را که باعث ایمن نگه داشتن کالا و هزینه بسته بندی میشود، تعیین کند.

6 حمل و نقل کالا در انبارداری

حمل و نقل آخرین فرآیند انبار و انتقال کالاها از انبار به مشتری است. فرآیند حمل و نقل شامل مرتب سازی و بارگیری مناسب سفارش، ارسال ایمن به مشتری، استفاده از وسایل نقلیه مناسب و تحویل ایمن و به موقع میباشد.

فرآیندهای قبلی مانند دریافت، جا به جایی، چیدمان و بسته بندی نیز برای موفقیت در فرآیند حمل و نقل بسیار حیاتی هستند زیرا تأثیر زیادی در نحوه سفارش دارند.

6.1. بهینه سازی فرآیند حمل و نقل کالا

برای بهینه سازی فرآیند حمل و نقل، داشتن سیستم های نرم افزاری برای ساده سازی بسیاری از کارها مهم است. سیستم های مدیریت کار به شما امکان می دهد مقدار مناسبی از منابع را به فرآیند ها اختصاص دهید. استفاده از یک سیستم حمل و نقل به شما امکان میدهد تا اطلاعات صحیحی را در هر زمان داشته باشید.

صنعت انبارداری

7- نتیجه

صنعت انبارداری در پاسخ به تحولاتی مانند افزایش تجارت الکترونیکی، جهانی شدن و روند برون سپاری خدمات انبار در حال رشد است. این تغییرات عمده در بازار فرصت هایی است که می توانید با انجام اقدامات سریع برای بهینه سازی فرایندهای انبار خود از آنها بهره برداری کنید. شاید بهترین مثال برای این موضوع استفاده از یک نرم افزار انبارداری خوب و مطمئن باشد. امیدوارم که این مقاله به شما در درک هدف هر فرآیند و در ارائه نکاتی برای بهینه سازی کمک کرده باشد.

برای دریافت جدید ترین مقالات، ایمیل خود را وارد کنید:

با نشر این محتوا، جامعه وبلاگ محک را گسترش دهید

تیم تولید محتوا محک
تیم تولید محتوا محک
مالیات بر درآمد اشخاص حقوقی + نحوه محاسبه

مالیات بر درآمد اشخاص حقوقی + نحوه محاسبه

زمان مطالعه این مقاله: 5 دقیقه مالیات بر درآمد اشخاص حقوقی یکی از پایه‌های اصلی درآمدهای مالیاتی دولت‌ها محسوب می‌شود. این نوع مالیات از سود و درآمد شرکت‌ها و مؤسسات مختلف اخذ می‌شود و نقش مهمی در تأمین منابع مالی دولت برای ارائه خدمات عمومی ایفا

اطلاعات بیشتر
راهنمای دریافت وام با جواز کسب در سال 1403

راهنمای دریافت وام با جواز کسب در سال 1403

زمان مطالعه این مقاله: 4 دقیقه در دنیای امروز، کسب و کارها برای توسعه و پیشرفت خود به منابع مالی نیاز دارند. یکی از راه‌های تأمین این منابع، دریافت وام از بانک‌ها و مؤسسات مالی است. وام با جواز کسب یکی از انواع وام‌های بانکی است

اطلاعات بیشتر
مالیات بر درآمد اتفاقی چیست؟ معافیت‌های مالیاتی

مالیات بر درآمد اتفاقی چیست؟ معافیت‌های مالیاتی

زمان مطالعه این مقاله: 4 دقیقه مالیات بر درآمد اتفاقی یکی از انواع مالیات‌های مستقیم است که به درآمدهای غیر منتظره و غیر شغلی اشخاص حقیقی و حقوقی تعلق می‌گیرد. این نوع درآمدها در مقابل درآمدهای مستمر مانند حقوق و دستمزد قرار دارند. هرگاه شخص حقیقی

اطلاعات بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

جستجو

مشاهده رایگان دمو نرم افزارحسابداری