جستجو
Close this search box.

چیدمان انبارداری

نوشته شده توسط تیم تولید محتوا محک
زمان مطالعه این مقاله: 6 دقیقه

هنگام بهینه سازی فرآیند چیدمان انبارداری، شناخت دو مفهوم اصلی مهم است.

فهرست مطالب

  • هر استراتژی یا فناوری‌ای در همه موارد کاربرد ندارد.
  • بهبود موثر عملیات انبار نیاز به ترکیبی از داده ها، بهینه سازی فرآیندها و فناوری دارد.

در ابتدا، مدیران انبار باید قبل از انتخاب هرگونه اتوماسیون انبارداری، تجزیه و تحلیل ABC را انجام دهند. روند فعلی انبارداری را به درستی مستند و بررسی کنند تا ناکارآمدی ها را شناسایی و فرایندهای انبارداری را بهبود بخشند. برای بهینه سازی موثر فرآیند چیدمان، مدیر انبار باید استراتژی صحیح چیدمان و اتوماسیون انبارداری را با کالاهایی که اداره می‌شود، مطابقت دهد. بنابراین، در ادامه مقاله مراحل مورد نیاز برای بهینه سازی فرآیند چیدمان انبارداری را بررسی می‌کنیم.

فایل صوتی مقاله را در زیر می توانید گوش دهید.

چیدمان انبارداری انجام تحلیل ABC

1. انجام تحلیل ABC – پروفایل سازی سفارشات

اولین قدم جمع آوری داده ها است تا بفهمید موجودی انبار را به صورت کارآمد یا ناکارآمد اداره میکنید. یکی از بهترین راه ها برای انجام این کار، انجام تجزیه و تحلیل ABC و یا پروفایل سازی برای سفارشات است.

تجزیه و تحلیل ABC به مدیر انبار اجازه میدهد تا محموله ها را بر اساس حجم سفارش به سه دسته (ABC) طبقه بندی کند. ایده اصلی در این طرح این است که موجودی انبار را به گونه ای سازماندهی کنیم که کالا با بیشترین تعداد موجودی (A) در قسمت جلوی انبار ذخیره شود و کالا با کمترین تعداد موجودی (C) به قسمت عقب انبار منتقل شود.

در نتیجه زمان کمتری برای حمل و نقل و ساعات کار کمتری برای انجام فرآیند چیدمان انبارداری لازم است. برای انبارها و مراکز توزیع که نوع کالا را پردازش نمی کنند، می توان تجزیه و تحلیل ABC را بر اساس حجم دریافت و ارسال انجام داد.

2. روش صحیح چیدمان انبارداری را انتخاب کنید.

وقتی نوبت به چیدمان میرسد، یک مدیر انبار باید بداند که کدام روش چیدمان انبارداری را انتخاب کند. در حالی که بیشتر انبارها هنوز به رویکرد چیدمان بر اساس سفارش (یکی از ناکارآمدترین رویکردهای چیدمان) متکی هستند، روش هایی وجود دارد که برای بهبود و افزایش کارایی انبار قابل استفاده است. در واقع هدف اصلی باید استفاده از یک روش یا ترکیبی از روش ها به منظور کاهش زمان جا به جایی بین محل های چیدمان کالا باشد.

بسته به روش چیدمان انبارداری، جا به جایی بین مکان های انتخاب شده می تواند تا 50٪ از زمان چیدمان را کاهش دهد.

بستن سال مالی در نرم افزار محک
بستن سال مالی در نرم افزار محک

3. از فناوری های روز انبارداری در چیدمان استفاده کنید.

در این بخش دو فناوری اساسی برای بهینه سازی فرآیند چیدمان انبارداری را بررسی می‌کنیم.

3. 1. اسکنر بارکد

اسکنر بارکد یکی از سادهترین اما موثرترین راه ها برای بهبود عملکرد انبارداری است. با استفاده از اسکنر بارکد، می توانیم محصولات، مکان آن ها و موارد دیگر را به طور موثر شناسایی کنیم.

با استفاده از دادههایی که توسط اسکنر بارکد جمع آوری میشود، کارکنان انبار میتوانند کالا را در مکان های مناسب قرار دهند. همچنین این فناوری امکان جمع آوری سریعتر و بدون خطای دادهها و همچنین اعتبار سنجی کالا را فراهم میکند. به طور میانگین، میزان خطای این فناوری یک در سه میلیون است.

فناوری های پوشیدنی

 3. 2. فناوری های پوشیدنی

فناوری های پوشیدنی یکی دیگر از فناوری های انبارداری است که می تواند تأثیر بسزایی در بهبود فرایندهای انبار، به خصوص فرآیند چیدمان ، داشته باشد.

فناوری های پوشیدنی، صفحه نمایش و صفحه کلید کوچکی دارند که به متصدیان اجازه میدهد تا از هر جای انبار با سیستم مدیریت انبارداری (WMS) ارتباط برقرار کنند. در بعضی موارد، این دستگاه ها قابلیت اسکن بارکد را نیز فراهم میکنند.

جنبه پوشیدنی این فناوری باعث می شود کارکنان انبار با دو دست آزاد برای اداره کالا اقدام کنند. این به نوبه خود به طور قابل توجهی احتمال تصادفات و آسیب کالا را کاهش میدهد.

3. 3. فناوری های صوتی

فناوری های صوتی، هم از نظر دقت و هم از نظر کارایی، سطح بالایی را ارائه می‌دهند. با استفاده از این فناوری، اپراتورها یا همان کارکنان انبار به یک هدست و میکروفون مجهز هستند که مستقیماً از طریق شبکه های محلی بی سیم انبار به WMS متصل می‌شوند.

در طی فرآیند چیدمان، اپراتور از طریق دستورات صوتی با WMS ارتباط برقرار می‌کند و سیستم از طریق صوت، مشخصات کالاهای چیده شده را به اپراتور ارائه می‌دهد.

برخی از مهم ترین مزایای این فناوری ها موارد زیر است:

  • افزایش دقت و بهره وری
  • کاهش خطا ورود اطلاعات
  • بهبود ایمنی
  • کاهش اتلاف زمان

فناوری های پیشرفته‌تری نیز وجود دارد که می‌توانند به طور قابل توجهی کارایی را افزایش دهند. با این حال، فناوری های توضیح داده شده، راه حل هایی را ارائه می دهند که هم مقرون به صرفه و هم قابل دسترسی هستند و نتایج خوبی به ارمغان می‌آورند.

 در ادامه متداول ترین روش های برداشت کالا پس از بهینه سازی چیدمان انبارداری آمده که معمولا در انبارها استفاده می شود.

4. روش های برداشت کالا پس از بهینه سازی چیدمان انبارداری

 4. 1. برداشت بر اساس سفارش

در این روش، جمع کننده کالا وظیفه جمع آوری کلیه اقلام مربوط به یک سفارش را بر عهده دارد. بنابراین، جمع کننده به مکان های مختلف انبار رفته و اقلام را طبق لیست جمع آوری میکند. این رویکرد تنها در مورد سفارشاتی که تعداد اقلام کمی دارند، مؤثر است.

4. 2. برداشت خوشه‌ای

این روش کارآمدتر از برداشت بر اساس سفارش است زیرا به جمع کننده ها این امکان را میدهد که چندین سفارش را همزمان جمع کنند. در این روش، لیست برداشت با کارآمدترین مسیر برای انتخاب همزمان کالاها ارائه میشود.

4. 3. برداشت منطقه ای

در برداشت منطقه ای، چیدمان انبارداری به صورت منطقه ای است و هر منطقه جمع کننده اختصاصی دارد.

استراتژی انبارداری

5. استراتژی انبارداری

انبارداری زمانی مفهوم پیدا می‌کند که بتوانیم از زمان و منابع بیشترین استفاده را ببریم. شاید آخرین چیزی که یک انباردار بخواهد این باشد که یک محصول بیشتر از آنچه که باید در انبار بماند. بدتر از همه هم زمانی است که یک فقره در انبار گم شود. برای اینکه کلیه عملیات‌های مربوط به انبارداری بهینه شوند نیاز به استراتژی انبارداری داریم؛ استراتژی‌هایی که نتیجه آن تحویل هرچه سریع‌تر کالا از انبار به مشتری، کاهش هزینه‌های کلی، استفاده بهتر از تمامی ظرفیت‌ها و اطمینان از ارائه خدمات انبارداری باکیفیت است.

فعالیت‌های مربوط به انبار یکی از پرهزینه‌‌ترین موارد عملیاتی محسوب می‌شوند. طبق آمارها، چیزی حدود 3000 ساعت از ساعات کاری هر ساله به دلیل ضعف در برنامه‌ریز‌ی‌های عملیاتی تلف می‌شود. در ادامه به 8 استراتژی انبارداری اشاره می‌کنیم که رعایت و پیاده‌سازی درست آن‌ها می‌تواند باعث کاهش هزینه‌ها و افزایش سود کسب و کار شما بشود.

5.1. از پیش بینی فروش استفاده کنید

یکی از تاثیرگذارترین استراتژی‌های انبارداری که باید در برنامه‌ریزی‌های خود لحاظ کنید استفاده از داده‌های فروش برای ایجاد هماهنگی در تیم انبارداری است. باید هم به آمارهای فروش گذشته و هم به پیش بینی‌های آتی دقت کنید و میزان سفارشات در یک برهه زمانی مشخض را تخمین بزنید. با این استراتژی می‌توانید کارایی کارکنان انبار را افزایش دهید. اگر انبارداری شما حجم زیادی از ورودی و خروجی را شامل می‌شود، استفاده از این روش برای شما الزامی است چرا که تیم شما را آماده واکنش بهمکشلات احتمالی نگه می‌دارد.

5.2. هزینه‌های خود را تخمین بزنید

با کاهش هزینه‌ها می‌توانید سود خود را افزایش دهید. اما بدون اطلاعات دقیق و شناسایی نیازهای ماه به ماه خود نمی‌توانید استراتژی درستی تدوین کنید. برای مثال، اگر فعالیت‌های فروش گذشته نشان می‌دهند که آخرین هفته هر ماه فعالیت‌های سکوی بارگیری کم می‌شوند، فرصت مناسبی است تا هزینه‌های نیروی کار و تجهیزات را کاهش دهید.

اتوماسیون انبارداری

5.3. اتوماسیون یا خودکارسازی را مدنظر قرار دهید

یکی از بهترین روش‌ها برای افزایش بهره‌وری کارکنان انبار، خودکارسازی فرایندها است. نوع و نحوه خودکارسازی بستگی به نیازهای عملیاتی شما دارد. برای اینکه بهترین نتیجه را از خودکارسازی بگیریدنیز باید به داده‌ها و اطلاعات دقیق اتکا کنید.

ورود و گزارشگیری بد داده‌ها باعث هدر رفتن وقت و پول کسب و کارها می‌شود. برای خودکارسازی، حتما از فناوری‌هایی استفاده کنید که با نیازهای عملیاتی روزانه شما مطابقت داشته باشند. استفاده بیش از حد از فناوری می‌تواند باعث حواسپرتی کارکنان انبار شود. ایجاد توازن بین سادگی و تکنولوژی روز به کارکنان انبار کمک می‌کند تا زودتر و راحت‌تر به تحولات و تغییرات عادت کنند.

5.4. مکان مناسب را انتخاب کنید

نیروی کار انسانی و به عبارتی کارگران انبار موتور محرک هر انباری هستند. مکان و موقعیت انبار شما باید جایی باشد که بهترین نیروهای انسانی به آن دسترسی داشته باشند. قطعا هر چه مسافت بین خانه و محل کار کم‌تر باشد، رفت و آمد نیز آسان‌تر است. یک کارفرمای خوب مکانی را برای انبار خود انتخاب می‌کند که به محل اقامت کارکنان نزدیک باشد، اما از سوی دیگر، با کسب و کارهای رقیب که احتمال جذب نیروی کار خوب را دارند فاصله داشته باشد.

5.5. موجودی قدیمی را خارج کنید

اگر فضای انبار را برای طولانی مدت اجاره می‌دهید که هیچ، اما کالاهایی که برای مدت زیاد به فروش نمی‌روند برای شما هزینه برمی‌دارند. فضا در هر انباری حکم طلا دارد. از شر کالاهایی که مدت زیادی در انبار می‌مانند یا اصلا از انبار بیرون نمی‌روند خلاص شوید. فضایی که کالاهای موجود در انبار اشغال می‌کنند فرصتی برای سودسازی بیشتر برای کسب و کار شما محسوب می‌شوند.

5.6. انبار مرکزی ایجاد کنید

بسیاری از کسب و کارهای بزرگ، به جای چندین انبار کوچک غیرمتمرکز از یک انبار مرکزی بزرگ استفاده می‌کنند که به همه مشتریان به طور یکسان خدمات رسانی می‌کند. دلیل آن نیز این است که با توجه به امکاناتی که یک انبار لازم دارد، مثل حمل و نقل، نیروی کار انسانی، امنیت، کنترل شرایط محیطی (گرما یا سرما)،سیستم روشنایی و تهویه و موارد دیگر، مراقبت و نگهداری از یک انبار بزرگ ارزان‌تر از چند انبار کوچک است.

نتیجه این نوع استراتژی انبارداری، کاهش هزینه‌های لجستیکی برای مشتریان است.

5.7. به اشخاص ثالث برون سپاری کنید

شرکت‌ها و کسب و کارهای زیادی هستند که فضای انبار خود را اجاره می‌دهند. این استراتژی برای کسب و کارهای کوچک که موجودی کالای کمی دارند یا کسب و کارهایی که به انبارداری فصلی نیاز دارند مناسب است. برخی از شرکت‌ها علاوه بر فضای انبار، خدمات لجستیکی نیز ارائه می‌دهند که می‌تواند بسیار مقرون به‌صرفه باشد.

5.8. از سیستم‌های کنترل و نظارت الکترونیکی استفاده کنید

دیگر گذشت آن روزهایی که برای مراقبت از انبار و کالاهای موجود در آن از چندین نگهبان استفاده می‌شد. اگرچه هنوز هم نگهبانان نقش مهمی در مراقبت از انبارها ایفا می‌کنند، اما استراتژی‌های انبارداری امروزی بر پایه فناوری استوار هستند. این سیستم‌ها مانع دزدی‌های داخلی و خارجی می‌شوند. با دوربین‌ها و دزدگیرها، تعداد افرادی که به کالاهای موجود در انبار دسترسی دارند کاهش می‌یابد. همچنین، کمک می‌کنند تا دارایی‌های کسب و کار و انبار کمتر در معرض خسارت و آسیب قرار بگیرند. ضمنا، برای کنترل مواردی مثل آتش سوزی، آب گرفتگی و حوادث طبیعی بسیار مناسب هستند.

نرم افزار حسابداری انبارداری

بهینه سازی انبار با نرم افزار انبارداری

به عنوان کلام آخر، تأکید بر این نکته مهم است که کلید بهینه سازی هر فرآیند انبارداری در توانایی جمع آوری و تجزیه و تحلیل داده ها، بررسی و بهبود فرآیندهای موجود و استفاده از فناوری مناسب مانند نرم افزار انبارداری در مکان های مناسب نهفته است. ضعف در هر کدام از فرآیند های انبارداری، منجر به کاهش بازده سرمایه گذاری و یا از دست دادن سرمایه و زمان میشود.

منابع:

scjunction

برای دریافت جدید ترین مقالات، ایمیل خود را وارد کنید:

با نشر این محتوا، جامعه وبلاگ محک را گسترش دهید

تیم تولید محتوا محک
تیم تولید محتوا محک
مالیات بر درآمد اتفاقی چیست؟ معافیت‌های مالیاتی

مالیات بر درآمد اتفاقی چیست؟ معافیت‌های مالیاتی

زمان مطالعه این مقاله: 4 دقیقه مالیات بر درآمد اتفاقی یکی از انواع مالیات‌های مستقیم است که به درآمدهای غیر منتظره و غیر شغلی اشخاص حقیقی و حقوقی تعلق می‌گیرد. این نوع درآمدها در مقابل درآمدهای مستمر مانند حقوق و دستمزد قرار دارند. هرگاه شخص حقیقی

اطلاعات بیشتر
مالیات بر درآمد چیست؟ انواع مالیات بر درآمد

مالیات بر درآمد چیست؟ انواع مالیات بر درآمد

زمان مطالعه این مقاله: 5 دقیقه مالیات بر درآمد نوعی مالیات مستقیم است که توسط دولت بر درآمد اشخاص حقیقی و حقوقی اعمال می‌شود. این نوع مالیات دارای انواع مختلفی است که در ادامه مطلب به آن خواهیم پرداخت. نرخ مالیات بر درآمد بر اساس درآمد

اطلاعات بیشتر
مالیات بر درآمد املاک و مستغلات چیست؟

مالیات بر درآمد املاک و مستغلات چیست؟

زمان مطالعه این مقاله: 5 دقیقه مالیات بر درآمد املاک یکی از مباحث مالیاتی مهم و تخصصی است. فرقی نمی‌کند امسال یا چند سال دیگر، قوانین مالیات بر درآمد املاک اغلب، در راس مهم‌ترین انواع مالیات بر درآمد قرار دارد. شاید گره خوردن قوانین مالیات املاک

اطلاعات بیشتر

یک پاسخ

  1. اصولا اجناس بر اساس اندازه و حجم چیده می شن به طوری که اجناس کوچک جدا از کالاهای بزرگ در کشوها چیده می شن و همچنین قفسه ها بر اساس ابعاد کالا طبقه بندی میشوند. مثلا برای اقلام بلند مانند میله و اتو از قفسه های کم عرض و ارتفاع زیاد (نگهداری عمودی) و برای کالاهای پهن از قفسه هایی با عرض زیاد و ارتفاع کم استفاده می کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

جستجو

مشاهده رایگان دمو نرم افزارحسابداری