جستجو
Close this search box.

شیوه های مدرن انبارداری

نوشته شده توسط تیم تولید محتوا محک
زمان مطالعه این مقاله: 4 دقیقه

در حال حاضر به لطف توسعه و پیشرفت فناوری، فرآیندهای انبارداری بسیار متفاوت از 20 سال پیش است. پیش از قرن 21، ثبت داده ها به صورت دستی بود و کارمندان انبار نیمی از وقت خود را صرف کارهای اداری میکردند. بنابراین، پیشرفت در فناوری به تکامل فرآیندهای انبارداری و ظهور انبارداری مدرن کمک بسیاری کرده است. انبارها با گذشت زمان هوشمندتر شدند و سیستم های مدیریت انبار (WMS)، فناوری های مدرن و ربات های پیشرفته را در خود جای داده اند. در ادامه این مطلب بیشتر در خصوص شیوه های مدرن انبارداری صحبت خواهیم کرد.

فهرست مطالب

شیوه های انبارداری مدرن به شرکت ها کمک می‌کند تا چالش هایی همچون کمبود کارکنان انبار، خطاهای انسانی و … را رفع کنند و مزایای زیر را به ارمغان بیاورد.

  • کاهش هزینه ها
  • افزایش زمان
  • کاهش خطاهای پردازش
  • افزایش بهره وری و کارایی
  • مدیریت بهتر موجودی کالا

فایل صوتی مقاله را در زیر می توانید گوش دهید.

شیوه های مدرن انبارداری در قرن 21

شیوه های مدرن انبارداری در قرن 21

ادغام فناوری بلاکچین در سیستم های انبارداری یکی دیگر از پیشرفت های مهم و اخیر در مدیریت انبارداری است. اساسا، بلاکچین امنیت داده ها را فراهم و در عین حال آن ها را برای چندین سیستم قابل دسترس می‌کند. بنابراین در انبارداری مدرن ، WMS فرآیندهای انبارداری را هماهنگ می‌کند، بلاکچین داده های WMS را به اشتراک می‌گذارد و امنیت آن ها را تامین می‌کند و در نهایت ربات های متحرک (AMR) وظایف فیزیکی را برای طی کردن فرآیند ها، انجام می‌دهند. این  ربات ها سریع تر حرکت می‌کنند و مرتکب خطا کمتری نسبت به انسان ها می‌شوند.

بدون شک، فناوری کلید انبارداری مدرن است، اما معمولا با هزینه همراه است. استفاده از شیوه های نوین انبارداری همچون AMR و بلاکچین دارای هزینه بسیار زیادی هستند و اغلب برای نصب نیاز به بازسازی سیستم مدیریت انبارداری دارند. علاوه بر این، ممکن است پنج سال طول بکشد تا بازده مثبت سرمایه گذاری (ROI) داشته باشند. بنابراین شرکت ها باید قبل از سرمایه گذاری در شیوه های مدرن انبارداری، بتوانند به این چالش ها پاسخ دهند.

[aparat id=”I0YVS”]

اکنون بیایید به روند مدرن انبارداری بپردازیم. به طور کلی، سیستم های مدیریت انبار (WMS)، روش های بهینه سازی فرآیندهای انبارداری را شناسایی می‌کنند و در عین حال خطاهای برداشت و حمل و نقل را کاهش می‌دهند. طبق مطالعه ای در سال 2020، 74٪ از انبارها، فناوری متوسط تا پیشرفته ای را در اختیار کارکنان قرار می‌دهند. سه مورد از رایج ترین فناوری های مورد استفاده در انبارداری مدرن در زیر آمده است.

  • اینترنت اشیا : 72٪
  • تبلت هوشمند: 72٪
  • اسکن بارکد: 70٪
فناوری های امروزی انبارداری

1. فناوری های امروزی انبارداری

1. 1. اینترنت اشیا

اینترنت اشیا در ساده ترین حالت، وسایلی هستند که همگی به اینترنت متصل می‌شوند. این وسایل به دلیل توانایی در دریافت و ارسال اطلاعات دارای ارزش بسیاری هستند. در انبارداری مدرن ، اینترنت اشیا می‌تواند داده ها را بی درنگ در اختیار کاربران قرار دهد. این اطلاعات می‌توانند برای مدیریت دقیق موجودی کالا، تجزیه و تحلیل و … استفاده شوند.

عینک هوشمند نمونه خوبی از کاربرد اینترنت اشیا در انبارداری مدرن است. این عینک می‌تواند اطلاعات لازم را به کارمندان انبار بدهد که در این حالت بهره وری به طور متوسط 15٪ افزایش می‌یابد. زیرا کارکنان انبار می‌توانند از طریق این عینک ها دستورالعمل‌های چیدمان انبارداری و فضاهای خالی انبار را مشاهده کنند. سپس برای پر کردن دقیق سفارشات از این اطلاعات کمک بگیرند.

به عنوان مثال دیگری از اینترنت اشیا در انبارداری مدرن، ربات های متحرک (AMR) را می‌توان نام برد. این ربات ها از سنسورها و دوربین ها برای پیمایش استفاده می‌کنند و همچنین نیازی به مسیرهای از پیش تعیین شده ندارند. این فناوری محیط اطراف خود و اجسام در محیط را حس می‌کند. ربات ها می‌توانند قفسه بندی کالا ها را انجام دهند، کالا را به جمع کننده ها تحویل دهند، در کنار کارمندان انبار کار کنند و … .

1. 2. فناوری صوتی WMS

این سیستم به کارمندان انبار کمک می‌کند تا کالا را در انبار پیدا کنند، موجودی را ارزیابی نمایند و محموله ها را پردازش کنند. فناوری صوتی WMS قادر به خواندن دستورالعمل‌های شفاهی و ارسال تأییدیه های تحویل است. از این رو احتمال سوء  تفسیر اطلاعات از سوی کارمندان کاهش می‌یابد.

تبلت های هوشمند

1. 3. تبلت های هوشمند

تبلت های هوشمند، امکان انتقال اطلاعات بین رایانه ها و WMS را فراهم می‌کند. این تبادل داده می‌تواند در جمع آوری و مدیریت اطلاعات از ماشین های انبار به WMS کمک کند.

1. 4. اسکن بارکد WMS

دستگاه های همراه مانند اسکنر بارکد و شناسه رادیویی (RFID)، به سیستم مدیریت این امکان را می‌دهد تا اقلام دقیق هر سفارش و همچنین اطلاعات موقعیت فیزیکی اقلام را نگه دارد. به عبارت دیگر، اسکنر بارکد اطلاعاتی راجع به آنچه در یک انبار وارد و خارج می‌شود، همراه با اطلاعات حمل و نقل آن جمع آوری می‌کند و فناوری شناسایی فرکانس رادیویی (RFID) محل قرارگیری هر کالا را کنترل می‌کند.

همچنین ، شما میتوانید برای کسب اطلاعات بیشتر به مقاله  سیستم کدینگ انبار رجوع کنید.

1. 5. یادگیری ماشینی

یادگیری ماشینی برای WMS، یک فناوری “امیدوار کننده اما جوان” است. یادگیری ماشینی، WMS را قادر می‌سازد تا با توجه به شرایط خاص مدت زمان فرآیند را پیش بینی و دستورالعمل های مربوطه را برای ربات ها ارسال کند. اگرچه بارکد خوان ها، فناوری های صوتی و ارتباطات ماشینی تفاوت زیادی در عملکرد ایجاد می‌کنند، اما فقط اطلاعات ورودی و پیام ها را در بر می‌گیرند. در حالی که یادگیری ماشینی، انبارها را به مرحله بعدی مدرنیته پیش می‌برد. هنگامی که محموله ها وارد انیار می‌شوند، نرم افزارهای یادگیری ماشینی کالا های جدید را اسکن می‌کنند و از طریق هوش مصنوعی مکان مناسب را برای آن ها انتخاب می‌کنند.

با این فناوری، ماشین ها “می‌دانند” محموله های جدید را به کجا هدایت کنند، به کارگران دستورالعمل می‌دهند تا کارآمدترین مسیرها را برای انجام چندین سفارش انتخاب کنند و در عین حال سفارشات را برای جلوگیری از خطا جدا کنند. یادگیری ماشینی همچنین می‌تواند پیش بینی کند که تأخیر ممکن است در چه مواردی اتفاق بیفتد و در مورد محصولاتی که ممکن است به زودی منقضی شوند، هشدار دهند.

2. آینده چه انتظاراتی از انبارداری مدرن دارد؟

پیشرفت انبارداری با سرعت بالایی در حال رخ دادن است. در حال حاضر، ربات های خود مختار قادر به مرتب سازی 18000 بسته در هر ساعت هستند. بنابراین، چه انتظاری می‌توان از انبارداری مدرن داشت؟ چیزی که به طور قطعی می‌دانیم این است که مصرف‌کنندگان بدون توجه به محل اقامت خود، انتظار تحویل سریعتر کالاهای خود را دارند  و به طور کلی، مرزهای جغرافیایی در انبارداری از بین خواهد رفت. اما این برای آینده انبارداری چه معنایی خواهد داشت؟

منابع:

supplychaindive

Created: May 28, 2019

flockfreight

Created: November 15, 2017

برای دریافت جدید ترین مقالات، ایمیل خود را وارد کنید:

با نشر این محتوا، جامعه وبلاگ محک را گسترش دهید

تیم تولید محتوا محک
تیم تولید محتوا محک
مراحل راه اندازی فروشگاه آنلاین

مراحل راه اندازی فروشگاه آنلاین

زمان مطالعه این مقاله: 6 دقیقه اینترنت یکی از بزرگترین انقلاب‌های دنیای امروز است که تاثیر گسترده‌ای بر زندگی، کار و تجارت انسان‌ها داشته. امروزه بسیاری از افراد، از اینترنت برای خرید و فروش محصولات و خدمات استفاده می‌کنند و این روند رو به افزایش است.

اطلاعات بیشتر
لیست مواد غذایی سوپرمارکت

لیست مواد غذایی سوپرمارکت

زمان مطالعه این مقاله: 5 دقیقه لیست مواد غذایی سوپرمارکت یکی از موضوعات مهم در حوزه تغذیه است؛ این لیست به افراد کمک می‌کند تا با دقت بهتری مواد غذایی خود را انتخاب کنند. لیست مواد غذایی سوپرمارکت، علاوه بر اینکه شامل اطلاعات مرتبط با نوع

اطلاعات بیشتر
بخش بندی بازار (Market Segmentation) چیست؟ انواع، مزایا و مراحل

بخش بندی بازار (Market Segmentation) چیست؟ انواع، مزایا و مراحل

زمان مطالعه این مقاله: 5 دقیقه بخش بندی بازار یا همان تقسیم بندی بازار (Market Segmentation) یکی از فعالیت‌های حیاتی در بازاریابی است که به تأثیرگذاری بیشتر کمپین‌های بازاریابی کمک می‌کند. با بخش بندی بازار، می‌توانید مشتریان هدف را دسته‌بندی کنید و استراتژی‌های فروش، بازاریابی و

اطلاعات بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

جستجو

مشاهده رایگان دمو نرم افزارحسابداری