جستجو
Close this search box.

حسابداری در شرکت های تولیدی و کارخانه ها

نوشته شده توسط تیم تولید محتوا محک
زمان مطالعه این مقاله: 4 دقیقه

تولیدکنندگان، در زمینه حسابداری قطعات، ملزومات، موجودی کالا و فروش با چالش های منحصر به فردی روبرو هستند. بنابراین برخی از قوانین حسابداری در شرکت های تولیدی فقط برای تولیدکنندگان و کارخانه های تولیدی اعمال می‌شود.

فهرست مطالب

1. مراحل حسابداری یک شرکت تولیدی

یک شرکت تولیدی باید تمام اجزای محصولاتی را که تولید و به فروش می‌رساند، مورد بررسی قرار دهد. این موارد شامل مواد اولیه، هرگونه ملزومات مورد استفاده در فرآیند، اجزای ساخته شده نیمه تمام و موجودی کالاهای نهایی است.

کالاهای تولید شده ممکن است برای مدت زمان طولانی در حال پردازش باشد و یا ممکن است محصولی وجود داشته باشد که در پایان دوره، در مراحل مختلف تولید باشد. بنابراین باید تمام هزینه های کالا تا آن زمان لحاظ شود. هزینه های تولید در یک شرکت تولیدی معمولاً برای سهولت در رهگیری، استانداردسازی می شوند. به عنوان مثال، ممکن است یک شرکت هزینه ها را بررسی کند و تخمین بزند که کالای آن با 25 درصد پیشرفت 180 هزارتومان، 50 درصد پیشرفت 430 هزارتومان و 100 درصد پیشرفت 520 هزارتومان ارزش گذاری باید شود. شرکت این هزینه های استاندارد را برای هر واحد تولیدی که در هر یک از مراحل، اعمال خواهد کرد.

فایل صوتی مقاله را در زیر می توانید گوش دهید.

مسائل حسابداری کارخانه ها | حسابداری تولیدی

2. مسائل حسابداری کارخانه ها

تولید محصولات برای فروش تنها بخشی از وظایف شرکت های تولیدی است. تمام مراحل ساخت و فروش محصولات باید در گزارشات شرکت ثبت شود. گزارشات حسابداری از نزدیک روند تولید را دنبال می‌کند. به این صورت که شرکت مواد اولیه خریداری می‌کند، فرآیند تولید را شروع می‌کند، ساخت محصولات را تمام می‌کند و به مشتریان می‌فروشد و در عین حال تمام این فرآیندها به عنوان ورودی در اسناد و گزارشات حسابداری ثبت می‌شوند. در ادامه دو نمونه از مسائل حسابداری در شرکت های تولیدی را به طور خلاصه بررسی کردیم.

[aparat id=”Qu05x”]

بستن سال مالی در نرم افزار محک
بستن سال مالی در نرم افزار محک

2. 1. قدیمی شدن موجودی

تولید‌کننده ها، موجودی کالا را در انبارهای خود نگه می‌دارند تا به فروش برسد. در این بازه زمانی، ممکن است اتفاقات زیادی بیفتد که ارزش موجودی کالا را برای مشتری کمتر یا حتی بی ارزش کند. موجودی ممکن است از طریق شرایط محیطی مانند گرما، سرما، آب یا دود آسیب ببیند و همچنین ممکن است بنا بر محصولات جدیدی که مشتریان ترجیح می‌دهند، منسوخ شود. بنابراین تولید‌کننده باید موجودی را جهت تطابق ارزش واقعی با چیزی که در ترازنامه ثبت شده، بررسی کند.

2. 2. شناخت درآمد

مسئله دیگری که حسابداری در یک محیط تولیدی با آن روبرو می‌شود این است که چه موقع فروش را ثبت کند. چندین مرحله وجود دارد که می توان فروش را ثبت کرد، مانند:

  • زمان تکمیل واحد سفارش داده شده
  • زمان حمل آن
  • زمان دریافت توسط مشتری
  • زمان دریافت وجه نقد

بر اساس اصول حسابداری پذیرفته شده، فروش هنگامی باید ثبت شود که خطرات و مزایا مالکیت کالا به مشتری منتقل شده باشد. به عبارت دیگر زمانی است که مشتری می‌تواند از محصول به نفع خود استفاده کند و در صورت خراب شدن یا گم شدن کالا مجبور است آن را تعمیر یا تعویض کند. بسته به قرارداد فروش، این امر اغلب هنگام حمل کالا از تولید کننده یا دریافت آن توسط مشتری اتفاق می‌افتد.

روش حسابداری در شرکت های تولیدی

3. روش حسابداری در شرکت های تولیدی

قبل از شروع، باید یک روش حسابداری مناسب را انتخاب کنید. تولیدکنندگان از چندین تکنیک مختلف مانند هزینه یابی سفارش کار، هزینه یابی فرآیند، هزینه یابی مبتنی بر فعالیت، هزینه یابی متغیر و … استفاده می‌کنند. سعی کنید جوانب مثبت و منفی این روش ها را با هم مقایسه کنید و بدانید کدام روش مناسب کسب و کار شما است. همچنین با توجه به نیاز می‌توانید ترکیبی از دو یا چند روش حسابداری استفاده کنید. مطمئناً، به دست آوردن بهترین روش حسابداری، باعث بهبود روند موجود می‌شود.

توجه کنید که استراتژی‌های مختلف حسابداری باید در زمان های مناسب استفاده شوند. به عنوان مثال استراتژی حسابداری “هزینه یابی بر مبنای فعالیت” بهتر است هنگام تلاش برای بهبود فرایندهای تولید استفاده شوند. به طور کلی کسب و کار ها به روش های مختلف حسابداری در زمان های مختلف احتیاج دارند، بنابراین بیشترین انرژی را برای یافتن استراتژی های مناسب به کار گیرید.

3. 1. ثبت هزینه های مستقیم مواد اولیه در حسابداری تولیدی

پس از انتخاب روش حسابداری، باید هزینه مواد مستقیم مورد استفاده در تولید را تعیین کنید. ابتدا لیستی از مواد اولیه را به همراه تعداد واحدهای خریداری شده تهیه کنید. سپس، قیمت واحد هر ماده اولیه را در تعداد آن ضرب کنید. این روش، هزینه مستقیم مواد اولیه را به شما می‌دهد. مطمئناً پیگیری این هزینه ها به ردیابی و کشف ناکارآمدی در فرآیند تولید کمک می کند.

3. 2. ثبت هزینه های تولید در حسابداری کارخانه ها

با شروع تولید باید مواد خریداری شده، هزینه‌های نیروی کار و برآورد هزینه‌های سربار را مورد بررسی قرار دهید. بنابراین مرحله بعدی محاسبه هزینه های مستقیم نیروی کار است. ضمن اضافه کردن حقوق نیروی کار در بخش تولید، هزینه مزایای آن ها را نیز اضافه کنید. از آنجا که با گذشت زمان، هزینه های مستقیم نیروی کار به طور مداوم در حال تغییر است، محاسبه این هزینه‌ها به تولیدکنندگان چشم انداز روشنی از هزینه‌های پیش رو می دهد. البته، جلوگیری از هزینه‌های غیرضروری مانند اضافه کاری، غیبت و … نیز برای بررسی هزینه های نیروی کار بسیار مهم است.

3. 3. ثبت هزینه های خدمات در حسابداری تولیدی

مرحله سوم باید ثبت هزینه های خدمات مانند آب و برق باشد. هر شرکت تولیدی از خدماتی مانند برق، آب، فاضلاب، تلفن و خدمات اینترنتی استفاده می‌کند. علاوه بر این، اتوماسیون IT، استفاده از فناوری هوش تجاری یا خرید نرم افزار از هزینه های خدمات محسوب می‌شود. همانطور که می‌دانید، ردیابی هزینه های تأسیسات و خدمات، تولیدکنندگان را قادر می‌سازد تا هزینه های سربار را کنترل کنند و یا کاهش دهند.

3. 4. سایر هزینه های ساخت

به غیر از هزینه های ذکر شده در بالا، هزینه های دیگری نیز در روند تولید وجود دارد. این هزینه ها شامل بیمه، اجاره انبار، مالیات و … است. بسته به صنعت شما، هزینه های رعایت مقررات زیست محیطی و ایمنی محل کار تحت سایر هزینه های تولید قرار می‌گیرد.

ثبت ارزش موجودی کالا در حسابداری تولیدی

3. 5. ثبت ارزش موجودی کالا در حسابداری تولیدی

تمام هدف یک شرکت تولیدی، تولید کالا است. این کالاها، همان محصولات تولیدی هستند که باید به فروش برسند. مدیران باید کل موجودی به روز شده را با ارزش فعلی بازار در تعادل نگه دارند. در صورت افزایش یا کاهش قیمت بازار موجودی کالا، این تغییر باید در ترازنامه تنظیم شود. تخمین ارزش موجودی کالا، بینش روشنی درباره میزان درآمد در آینده را ارائه می دهد. این مهارت ها تقریباً در هر دوره مدیریت مالی آموزش داده می‌شود که با کمک آن می‌توانید زمان سرمایه گذاری در فروش یا افزایش ظرفیت تولید را به دست آورید.

3. 6. شناخت مرحله فروش در حسابداری تولیدی

همانطور که در ابتدای مقاله بیان شد، چندین مرحله پس از تولید کالا وجود دارد که می‌توانید فروش را بر اساس آن ثبت کنید. اغلب حسابداری شرکت های تولیدی، وقتی خریداران مالکیت کامل کالایی را کسب می‌کنند، فروش را ثبت می‌کنند. همچنین بسته به قرارداد فروش، می‌توانید فروش را در زمان ارسال محصولات یا تحویل آن ثبت کنید.

3. 7. ثبت فروش در حسابداری شرکت های تولیدی

بهای تمام شده محصولات فروخته شده به مشتریان، باید در حساب هزینه کالاهای فروخته شده شرکت ثبت شود. برای ثبت فروش کالا، دو ورودی لازم است. ورودی اول، هزینه کالاهای فروخته شده است و ورودی دوم درآمد حاصل از فروش است.

4. نرم افزار حسابداری تولیدی

نرم افزار حسابداری مبتنی بر تولید، گزینه ویژه ای است که باید در حسابداری در نظر بگیرید. به همین منظور گروه نرم افزاری محک، دو دسته نرم افزار حسابداری تولیدی در قالب سری عمومی و سری تجاری طراحی کرده است. با استفاده از این نرم افزار مدیران می‌توانند بر اساس اطلاعات حسابداری به دست آمده، تصمیمات درست بگیرند، روش های حسابداری خود را بهینه کنند و بهره وری فرآیندهای تولید را افزایش دهند.

Resource

principlesofaccounting

برای دریافت جدید ترین مقالات، ایمیل خود را وارد کنید:

با نشر این محتوا، جامعه وبلاگ محک را گسترش دهید

تیم تولید محتوا محک
تیم تولید محتوا محک
مالیات بر درآمد اتفاقی چیست؟ معافیت‌های مالیاتی

مالیات بر درآمد اتفاقی چیست؟ معافیت‌های مالیاتی

زمان مطالعه این مقاله: 4 دقیقه مالیات بر درآمد اتفاقی یکی از انواع مالیات‌های مستقیم است که به درآمدهای غیر منتظره و غیر شغلی اشخاص حقیقی و حقوقی تعلق می‌گیرد. این نوع درآمدها در مقابل درآمدهای مستمر مانند حقوق و دستمزد قرار دارند. هرگاه شخص حقیقی

اطلاعات بیشتر
مالیات بر درآمد چیست؟ انواع مالیات بر درآمد

مالیات بر درآمد چیست؟ انواع مالیات بر درآمد

زمان مطالعه این مقاله: 5 دقیقه مالیات بر درآمد نوعی مالیات مستقیم است که توسط دولت بر درآمد اشخاص حقیقی و حقوقی اعمال می‌شود. این نوع مالیات دارای انواع مختلفی است که در ادامه مطلب به آن خواهیم پرداخت. نرخ مالیات بر درآمد بر اساس درآمد

اطلاعات بیشتر
مالیات بر درآمد املاک و مستغلات چیست؟

مالیات بر درآمد املاک و مستغلات چیست؟

زمان مطالعه این مقاله: 5 دقیقه مالیات بر درآمد املاک یکی از مباحث مالیاتی مهم و تخصصی است. فرقی نمی‌کند امسال یا چند سال دیگر، قوانین مالیات بر درآمد املاک اغلب، در راس مهم‌ترین انواع مالیات بر درآمد قرار دارد. شاید گره خوردن قوانین مالیات املاک

اطلاعات بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

جستجو

مشاهده رایگان دمو نرم افزارحسابداری