جستجو
Close this search box.

بهترین گام برای شروع حسابداری – برای حسابدار شدن از کجا شروع کنم؟

نوشته شده توسط تیم تولید محتوا محک
زمان مطالعه این مقاله: 3 دقیقه

تحصیلات مورد نیاز برای حسابدار شدن معمولاً کارشناسی است. علاوه بر آن، بسیاری از حسابداران با دریافت گواهینامه های معتبر در حوزه حسابداری، تخصص خود را به کارفرمایان نشان می‌دهند. حسابداران می‌توانند در بخش های دولتی و خصوصی با ارائه خدمات مشاوره، حسابرسی و تجزیه و تحلیل فعالیت کنند. وظایف شغلی آن ها شامل بررسی و نگهداری سوابق مالی، تهیه و ارائه اسناد مالیاتی برای اشخاص و شرکت ها، ارزیابی عملیات های مالی و توصیه هایی برای افزایش بازدهی می‌باشد. اما همانطور که می‌دانید، تبدیل به یک حسابدار موفق شدن کار آسانی نیست. بنابراین در این مقاله از گروه نرم افزار حسابداری محک خواهیم گفت که بهترین گام برای شروع حسابداری چیست و برای یادگیری حسابداری از کجا شروع کنید؟

فهرست مطالب

مراحل حسابدار شدن (بهترین گام برای شروع حسابداری)

در این بخش به توضیح گام های لازم برای شروع حسابداری و فرآیند حسابدار شدن می‌ پردازیم:

[aparat id=”Q3vAr”]

مدرک دانشگاهی مورد نیاز برای حسابدار شدن را به دست آورید.

به طور کلی، مدرک لیسانس حداقل مدرکی است که برای حسابدار شدن نیاز دارید. دوره لیسانس در رشته حسابداری شامل سرفصل های حسابداری، حسابداری مالیاتی و حسابرسی است، اما برخی از دانشگاه ها دوره های اضافی مدیریت، بازاریابی و امورمالی را نیز برای دانشجویان برگزار می‌کنند. مدرک کارشناسی ارشد در لیست شرایط ضروری برای حسابدار شدن نیست، اما بسته به نوع موقعیت، می‌تواند بسیار مفید باشد. سرفصل های کارشناسی ارشد حسابداری شامل دوره های مدیریتی است که مباحث پیشرفته حسابرسی، مالیات و امور مالی را پوشش می‌دهد.

همچنین در نظر داشته باشید که کارآموزی در شرکت ها، تجربه ای را فراهم می‌کند که ممکن است پس از فارغ التحصیلی بتوانید راحت تر مشغول به کار شوید، زیرا اغلب کارآموزان در تهیه صورت های مالی، حسابرسی و … به بخش حسابداری کمک می‌کنند. پس سعی کنید برای کسب تجربه در حین تحصیل، به کارآموزی مشغول شوید.

فایل صوتی مقاله را در زیر می توانید گوش دهید.

بستن سال مالی در نرم افزار محک
بستن سال مالی در نرم افزار محک

در دوره های حسابداری با گواهینامه های معتبر شرکت کنید.

کسب گواهینامه دوره های مختلف حسابداری برای حسابدار شدن الزامی نیست، اما بسیاری از کارفرمایان ترجیح می‌دهند حسابدارانی معتبر با دانش بیشتر را استخدام کنند. این گواهینامه ها به حسابداران کمک می‌کند تا موقعیت های شغلی بهتری به دست آورند. انواع گواهینامه های بین المللی حسابداری شامل موارد زیر است که می‌توانند پتانسیل شغلی شما را افزایش دهند:

در دوره های حسابداری شرکت کنید

مسیر شغلی خود را در حسابداری پیدا کنید.

اکنون وقت آن است که تصمیم بگیرید برای حسابدار شدن در چه حوزه ای می‌خواهید فعالیت کنید. بیشتر عناوین شغلی در حسابداری به مهارت های عمومی یکسانی احتیاج دارند. اما علاوه بر آن‌ها، نیاز به مجموعه‌ای از مهارت ها و آموزش های تخصصی نیز دارید. در ادامه برخی از این عناوین شغلی را بررسی می‌کنیم.

حسابدار عمومی

یک حسابدار عمومی خدمات حسابرسی، مالیاتی، مشاوره ای و حسابداری را برای طیف وسیعی از مشاغل، افراد، سازمان‌های غیرانتفاعی و دولت ارائه می‌دهد. حسابدار عمومی در بسیاری از جنبه های مختلف حوزه حسابداری فعالیت می‌کند. از تهیه و بررسی صورت های مالی و تجزیه و تحلیل بودجه گرفته تا مشاوره در مورد مسائل مالی.

حسابدار مدیریتی

حسابداران مدیریتی فعالیت هایی مشابه حسابداران مالی را انجام می‌دهند، اما تمرکز خود را بر ذینفعان داخلی می‌گذارند. این حسابداران، گزارش‌هایی را جهت بررسی داخلی شرکت تهیه می‌کنند تا به مدیران برای برنامه ریزی مالی، بررسی بودجه و بهبود عملکرد کمک کنند.

حسابرس داخلی

در شرکت های بزرگ، حسابرسان داخلی به دنبال شناسایی هرگونه تحریف در صورت‌های مالی هستند. این نظارت‌ها به این منظور است که بتوانند صورت های مالی دقیق تهیه کنند و از سرقت دارایی‌های شرکت جلوگیری شود. به طور کلی، حسابرسی داخلی منجر به استفاده مؤثر از منابع شرکت می‌شود.

برنامه ریز مالی

برخی از متخصصان حسابداری، فعالیت در شرکت های “برنامه ریزی مالی” یا شغل مستقل به عنوان “مشاور مالی” را انتخاب می‌کنند. برنامه ریزان مالی در حوزه های بودجه بندی، مالیات و سرمایه گذاری به مشاغل کمک می‌کنند.

حسابدار دولتی

حسابداران دولت در بخش دولتی کار می‌کنند و اطلاعات مالی را برای دولت مدیریت می‌کنند. تمرکز آن ها غالباً مدیریت وجوه است.

تعیین کنید در چه حوزه‌ای برای حسابدار شدن می‌خواهید فعالیت کنید؟

تعیین کنید در چه حوزهای برای حسابدار شدن میخواهید فعالیت کنید؟

حسابداران تقریباً در هر نوع شغلی، کوچک یا بزرگ، در همه بخش ها مورد نیاز هستند. بنابراین باید تصمیم بگیرید که در چه حوزه ای و با کدام عنوان شغلی می‌خواهید فعالیت کنید. برای این کار باید به اهداف خود فکر کنید:

  • آیا می خواهید به عنوان مشاور مالی فعالیت کنید؟
  • آیا می خواهید در تیم حسابداری در یک شرکت خصوصی یا سازمان غیر انتفاعی فعالیت کنید؟
  • و …

علاقه شما به انواع کسب و کارهایی که می‌خواهید در آن ها فعالیت کنید، نقش مهمی در تصمیم شما خواهد داشت. به این معنا که اگر به حسابرسی داخلی علاقه دارید، احتمالا در شرکت‌های بزرگ مشغول به کار می‌شوید و یا اگر به استقلال کاری علاقمندید، ممکن است به عنوان مشاور مالی کار خود را آغاز کنید.

در چه نوع محیط کاری پیشرفت میکنید؟

معمولا بسته به نوع فعالیت حسابداری، محیط کار می‌تواند به میزان قابل توجهی متفاوت باشد. به عنوان مثال، برخی از انواع مشاغل حسابداری، به ویژه حسابداری مالیاتی، دوره های کاری بسیار شلوغ و سریعی خواهند داشت (به ویژه در فصل مالیات و در اوایل بهار) و برخی دیگر دوره های کاری کندتری دارند. باید فکر کنید که از چه نوع محیط کاری لذت می‌برید؟ اگر تحت فشار باشید آیا باز هم می‌توانید خوب کار کنید؟ آیا برای کار طولانی مدت، نیاز به تنوع دارید؟ پاسخ این سوال ها نیز می‌تواند به شما در تصمیم گیری برای حسابدار شدن کمک کند.

سخن آخر

در این مقاله بهترین گام برای شروع حسابداری را برای شما بیان نمودیم چنانچه قصد ورود به این حوزه کاری را دارید اما نمی دانید از کجا شروع کنید پیشنهاد می‌کنیم مطالب ارائه شده در این مقاله را مطالعه کنید و در کنار یادگیری حسابداری با نحوه کار با نرم افزارهای حسابداری نیز آشنا شوید چرا که بسیاری از کسب و کارها به حسابدارانی مسلط به نرم افزار حسابداری نیاز دارند. در این بین نرم افزار حسابداری محک یکی از بهترین نرم افزار‌های حسابداری است که می‌توانید با یادگیری آن شانس خود را برای استخدام افزایش دهید.

برای دریافت جدید ترین مقالات، ایمیل خود را وارد کنید:

با نشر این محتوا، جامعه وبلاگ محک را گسترش دهید

تیم تولید محتوا محک
تیم تولید محتوا محک
مراحل راه اندازی فروشگاه آنلاین

مراحل راه اندازی فروشگاه آنلاین

زمان مطالعه این مقاله: 6 دقیقه اینترنت یکی از بزرگترین انقلاب‌های دنیای امروز است که تاثیر گسترده‌ای بر زندگی، کار و تجارت انسان‌ها داشته. امروزه بسیاری از افراد، از اینترنت برای خرید و فروش محصولات و خدمات استفاده می‌کنند و این روند رو به افزایش است.

اطلاعات بیشتر
لیست مواد غذایی سوپرمارکت

لیست مواد غذایی سوپرمارکت

زمان مطالعه این مقاله: 5 دقیقه لیست مواد غذایی سوپرمارکت یکی از موضوعات مهم در حوزه تغذیه است؛ این لیست به افراد کمک می‌کند تا با دقت بهتری مواد غذایی خود را انتخاب کنند. لیست مواد غذایی سوپرمارکت، علاوه بر اینکه شامل اطلاعات مرتبط با نوع

اطلاعات بیشتر
بخش بندی بازار (Market Segmentation) چیست؟ انواع، مزایا و مراحل

بخش بندی بازار (Market Segmentation) چیست؟ انواع، مزایا و مراحل

زمان مطالعه این مقاله: 5 دقیقه بخش بندی بازار یا همان تقسیم بندی بازار (Market Segmentation) یکی از فعالیت‌های حیاتی در بازاریابی است که به تأثیرگذاری بیشتر کمپین‌های بازاریابی کمک می‌کند. با بخش بندی بازار، می‌توانید مشتریان هدف را دسته‌بندی کنید و استراتژی‌های فروش، بازاریابی و

اطلاعات بیشتر

یک پاسخ

  1. خیلی مقاله مفید و کار راه بندازی بود. من اکثر مواقع مقالات محک سافت رو میخونم خیلی جامع و خوب توضیح دادن، پیشنهاد میکنم از نرم افزار حسابداری محک سافت استفاده کنید، رئیس شرکت ما خریده میگفت خیلی راحت و خوبه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

جستجو

مشاهده رایگان دمو نرم افزارحسابداری