جستجو
Close this search box.

Cpa در حسابداری چیست؟ | حسابدار رسمی

نوشته شده توسط مهدی میدان
زمان مطالعه این مقاله: 5 دقیقه

Cpa در حسابداری را می‌توان بخش تخصصی حسابداری تعریف کرد. به عبارتی افرادی که قصد دارند به صورت تخصصی و در بالاترین رده شغلی حسابداری مشغول به فعالیت شوند حسابدار cpa نامیده می‌شوند. هنگامی که در یک سمت شغلی مشغول به کار می‌شوید می‌توانید برای پیشرفت و ارتقا شغلی مراحلی را طی کنید تا هر چه سریع‌تر به این اهداف برسید. تقریباً در اکثر مشاغل و کسب و کار‌ها ارتقا شغلی به شیوه‌های مختلفی وجود دارد. در حسابداری هم همین گونه می‌باشد در واقع یک حسابدار بعد از گذراندن مراحلی می‌تواند به صورت حرفه‌‌ای و در یک جایگاه مناسب مشغول به کار شود.

فهرست مطالب

در این مقاله از به بررسی cpa در حسابداری ، حسابدار cpa، شرح وظایف و تفاوت آن با حسابدار عادی خواهیم پرداخت. این مقاله برای حسابدارانی که قصد ترفیع سمت به حسابدار cpa دارند یا افرادی که به تازگی وارد رشته حسابداری شده‌‌اند بسیار مفید خواهد بود.

Cpa در حسابداری چیست؟

Cpa چیست؟ cpa در حسابداری

cpa چیست؟ cpa مخفف چیست؟ cpa یا Certified Public Accountant cpa یکی از مدارک بسیار معتبر برای رشته حسابداری است که از اهمیت بالایی برای حسابداران در جهان برخوردار است. امروزه هر جایگاه شغلی صرف نظر از نوع فعالیتی که انجام می‌دهد قسمت‌های حرفه‌‌ای و تخصصی نیز دارد. برای نمونه می‌توان یک پزشک را در نظر گرفت که بعد از گذراندن یک مقطع تحصیلی به عنوان یک پزشک عمومی می‌تواند مشغول به کار شود این پزشک در صورتی که قصد ارتقا شغلی و علمی داشته باشد می‌تواند با ادامه تحصیل و گذراندن مراحل مختلف و دریافت مدرک به عنوان یک پزشک متخصص فعالیت کند.

در واقع می‌توان یک پزشک عمومی را معادل یک حسابدار معمولی یا یک کارمند حسابداری در نظر گرفت و مرحله تخصصی آن را به یک حسابداریcpa  تشبیه کرد. حسابدار cpa را می‌توان به عنوان بالاترین سمت در حسابداری دانست که تنها افرادی که از علاقه و پشتکار فراوانی برخوردار باشند به آن دست می‌یابند. حسابداری cpa به یک نوع از حسابداری گفته می‌شود که در آن فرد با شرکت در آزمون رسمی و قبولی در آن، به عنوان حسابدار cpa به کار حسابرسی می‌پردازد. در ایران حسابدارcpa  تحت عنوان حسابدار رسمی شناخته می‌شود. حسابداران می‌توانند با شرکت در آزمون جامعه حسابداران رسمی ایران و قبولی در آن به عضویت و استخدام این جامعه در می‌آید.

جامعه حسابداران مرجع گردهمایی حسابداران متخصص است که با توجه به قبولی در آزمون حسابداران رسمی، مهارت و توانایی آن‌ها در حسابداری تأیید شده است. این حسابداران بعد از استخدام می‌توانند در وزارت اقتصاد و امور دارایی به عنوان حسابدار قسم خورده به حسابرسی داخلی سازمان مشغول شوند. حسابدار cpa یا حسابدار رسمی در ایران از جایگاه و ارزش و اعتبار بالایی برخوردار است و مهر و امضاء او مورد تأیید سازمان امور مالیاتی کشور می‌باشد.

تاریخچه حسابداری cpa

حسابداری cpa یا حسابداری رسمی اولین بار در اواخر قرن نوزدهم میلادی و در کشور بریتانیا که دارای اقتصادی پیشرفته و نظام مالی سازمان یافته بود پدید آمد. از اوایل قرن بیستم حسابداری cpa در ایالات متحده آمریکا به عنوان یک رشته تخصصی مطرح شد. به تدریج با پیشرفت مبانی اقتصادی و سازمان یافتن نظام مالی در اکثر کشور‌های جهان نیاز به استفاده از خدمات حسابداران cpa برای تأمین منافع عمومی لازم شد و با گذر زمان حسابداری cpa یا حسابداری رسمی در جهان توسعه پیدا کرد و از اهمیت بسیار بالایی برخوردار شد.

در ایران در سال ۱۳۱۱ در طی مصوبه قانون تجارت برای اولین بار موضوع حسابرسی و حسابداری رسمی مطرح شد. بعد‌ها در سال ۱۳۲۸ در قوانین مالیاتی استفاده از خدمات حسابداران رسمی در امر حسابرسی امور مالیاتی عنوان شد. اما به طور کلی در طی تغییر و تحول‌های مختلف نخستین مجمع عمومی حسابداران رسمی ایران با هدف تعیین اعضای شورای عالی در سال ۱۳۸۰ تشکیل شد و در آن جامعه حسابداران با رأی مستقیم خود اعضای شورای عالی را انتخاب کردند و فعالیت خود را به صورت رسمی از این تاریخ آغاز کردند.

تفاوت حسابدار cpa با حسابدار معمولی

تفاوت حسابدار cpa با حسابدار معمولی

حسابدار cpa با یک کارمند حسابداری تفاوت‌های زیادی دارد در واقع می‌توان گفت هر دو آن‌ها فعالیت حسابداری خود را تقریباً از یک مرحله شروع کرده‌اند. میزان تخصص و مهارت حسابدار cpa نسبت به حسابدار معمولی بسیار بیشتر می‌باشد که این تفاوت نشات گرفته از تحصیلات و سوابق کاری بیشتر حسابدار cpa است. یک حسابدار برای اینکه یک حسابدار رسمی شود می‌بایست آزمون‌ها و مراحل مختلفی را طی کند همچنین باید بعد از گذراندن این مراحل در آزمون جامع شرکت کند تا مدرک و مجوز لازم برای شروع فعالیت حرفه‌‌ای خود را به دست آورد.

یک حسابدار cpa نسبت به حسابدار معمولی مسئولیت‌های مهم‌تری دارد و به نسبت از مزایای بیشتری نیز برخوردار است. یک حسابدار رسمی با توجه به این که مدرک علمی بالاتری دارد از اطلاعات و دانش بالایی نیز برخوردار است و در یک سازمان می‌تواند نظارت کاملی بر وظایف کارمندانی که در بخش حسابداری هستند داشته باشد.

زمینه کاری حسابداران cpa

همان‌طور که در بخش قبل گفتیم حسابداری cpa از مدرک علمی و دانش بالاتری نسبت به حسابدار معمولی برخوردار است به همین دلیل وظایف و مسئولیت‌های مهم‌تری نیز دارد. در ایران سازمان امور مالیاتی تمام سازمان‌ها و شرکت‌هایی را که دارای درآمد هستند ملزم به استفاده از خدمات حسابداران  cpa یا حسابداران رسمی می‌نماید. به عبارتی می‌توان گفت که حسابداران cpa از مهم‌ترین افرادی هستند که سازمان‌ها و شرکت‌ها در بازه‌های زمانی مختلف با آنها در ارتباط و همکاری هستند. در واقع یکی از مهم‌ترین وظایف حسابداران cpa در سازمان‌ها و شرکت‌های بزرگ حسابرسی می‌باشد.

اگر یک سازمان یا شرکت بخواهد از یک بانک وام بگیرد در صورتی که مهر و امضای حسابدار cpa در صورت‌های مالی آن سازمان یا شرکت ثبت شده باشد بانک با پرداخت وام موافقت خواهد کرد. همچنین شرکت‌های پیمانکاری که خواستار شرکت در مناقصه‌های دولتی هستند می‌بایست از حسابداران cpa برای تأیید صورت‌های مالی خود استفاده کنند.

بستن سال مالی در نرم افزار محک
بستن سال مالی در نرم افزار محک

جامعه حسابداران رسمی

امروزه در اکثر کشور‌ها گروه‌ها و گردهمایی‌هایی برای سازماندهی و مدیریت امور حسابرسی در اکثر سازمان‌ها و شرکت‌ها تشکیل می‌شود. در ایران نیز به منظور کمک به دولت در نظارت مالی بر سازمان‌ها و شرکت‌های تولیدی، بازرگانی و خدماتی و همچنین برای اطمینان از قابل اعتماد بودن صورت‌های مالی گزارش شده، جامعه حسابداران رسمی تشکیل شده است.

آگاهی از قوانین و مقررات جامعه حسابداران رسمی به اعضا و استفاده کنندگان از صورت‌ها و گزارش‌های مالی حسابرسی شده کمک می‌کند تا از حقوق و وظایف خود آگاه شوند. به طور کلی تشکیل جامعه حسابداران رسمی، موجب می‌شود امور حسابرسی سازمان‌ها و شرکت‌ها سازماندهی شود و مدیریت دقیقی بر امور مالی آن‌ها صورت گیرد.

جامعه حسابداران رسمی از طریق آموزش‌های کاربردی و همچنین انتشار نشریات تخصصی و حرفه‌ای، دانش حسابداران رسمی را افزایش می‌دهند. این جامعه از حقوق حسابداران رسمی حمایت کرده و با ایجاد روابط منطقه‌‌ای و بین‌المللی موجب ارتقا سطح علمی و تجربه حسابداران رسمی می‌شود.

جامعه حسابداران رسمی ایران در سال 1380 تاسیس شد و از سال 1383 تاکنون، عضو پیوسته فدراسیون بین المللی حسابداران (IFAC) است. در جامعه حسابداران رسمی ایران نزدیک به سه هزار نفر عضویت دارند. https://www.iacpa.ir/ وبگاه رسمی جامعه حسابداران ایران است.

حسابداران رسمی چه وظایفی دارند؟

حسابداران رسمی چه وظایفی دارند؟

حسابداران cpa می‌توانند به صورت انفرادی یا به صورت گروهی و با تأسیس شرکت حسابرسی خدمات مختلفی را برای سازمان‌ها و شرکت‌ها ارائه دهند. حسابداران cpa یا حسابداران رسمی در تجارت، صنعت، آموزش و پرورش، خدمات مالی و… به عنوان حسابداران حرفه‌‌ای و مشاوران متخصص مشغول به فعالیت هستند همچنین بسیاری از آن‌ها در موقعیت‌های راهبردی و استراتژیکی قرار دارند که در پیشبرد اهداف سازمان‌ها و شرکت‌ها نقش مهمی دارند.

علاوه بر این حسابداران cpa از سازمان‌ها و شرکت‌هایی که در آن مشغول به فعالیت هستند در حوزه‌های مختلف کاری، از جمله رهبری و مدیریت حمایت می‌کنند. برخی از مهم ترین وظایفی که حسابداران رسمی بر عهده دارند عبارت است از:

  • سیاست‌ها و رویه‌های حسابداری شرکت از جمله روش‌های دفترداری، نظارت و گزارش دهی صورت‌های مالی را تعیین می‌کنند.
  • نظارت بر حسابرسی‌های داخلی برای اطمینان از صحت گزارشگری.
  • تهیه و ارائه صورت‌های مالی به مدیریت یا هیئت مدیره شرکت.
  • بررسی و ارائه مشاوره در مورد جبران خسارت، مزایا، دارایی‌ها و هزینه‌های شرکت.

چگونه می‌توان حسابدار رسمی شد؟

اولین قدم برای پیشرفت در هر شغلی علاقه و پشتکار می باشد که منجر به رسیدن به اهداف و جایگاه‌های شغلی بالاتر می‌شود. در رشته حسابداری هم برای اینکه یک حسابدار جایگاه‌های شغلی بالاتری کسب کند می‌بایست علاوه بر تلاش زیاد، علاقه و پشتکار زیادی از خود نشان دهد. به طور کلی برای اینکه که یک حسابدار به حسابدار رسمی تبدیل شود باید مراحل زیر را طی کند.

  • اولین مرحله برای تبدیل شدن به یک حسابدار رسمی این است که فرد دارای مدرک کارشناسی یا کارشناسی ارشد حسابداری را داشته باشد. درواقع داشتن مدرک مرتبط و معتبر جزء الزامات می‌باشد.
  • دومین مرحله داشتن سابقه فعالیت در زمینه حسابداری می‌باشد که مدت زمان تأیید شده برای آن ۶ سال می‌باشد.
  • در سومین مرحله فرد از نظر رفتاری و اخلاقی و همچنین میزان دانش و سابقه کار توسط مؤسسه حقوقی مورد بررسی قرار می‌گیرد.
  • در آخرین مرحله بعد از تأیید اطلاعات و سوابق کاری، اجازه شرکت در آزمون حسابداران رسمی برای متقاضی صادر می‌شود. این آزمون به صورت هر ساله و تحت شرایط و ضوابط خاصی برگزار می‌شود و در نهایت برگزیدگان در این آزمون به عنوان حسابداران رسمی در سازمان‌ها و شرکت‌های بزرگ مشغول به کار می‌شوند.

آزمون cpa در ایران

برای دریافت مدرک cpa حسابداری می توان در آزمون cpa شرکت کرد. برای شرکت در آزمون و دریافت مدرک cpa حسابداران می توانند با مراجعه به سامانه تشخیص صلاحیت حرفه‌ای حسابدارن رسمی از شرایط آزمون اطلاع پیدا کنند. آزمون cpa در ایران هر ساله و بر اساس زمان بندی مشخص برگذار می شود.

سخن آخر

Cpa در حسابداری موضوع اصلی این مقاله بود که البته به زوایای دیگری هم پیرامون آن پرداخته شد. حسابدار cpa یا حسابدار رسمی عنوانی است که به حسابداران حرفه‌ای و با صلاحیتی اطلاق می‌شود که با دارا بودن مدارک علمی معتبر و مجوز قانونی می‌توانند به صورت شخصی (خصوصی) یا با تأسیس یک شرکت حسابرسی، خدماتی از قبیل انواع حسابرسی، بازرسی و نظارت قانونی، خدمات حسابداری و مالیاتی و … را ارائه دهند.

حسابدار رسمی از جنبه‌های مختلفی با حسابدار معمولی تفاوت دارد. یک حسابدار رسمی مجاز است وظایف خاصی از قبیل تهیه صورت‌های مالی حسابرسی شده، شرکت در جلسات ویژه با مدیران و…را انجام دهد که حسابداران عادی مجاز به انجام آنها نیستند. این حسابداران با گذراندن مراحل و آزمون‌های مختلف در سازمان‌ها و شرکت‌های بزرگ مشغول به فعالیت می‌شوند و با مدیریت امور حسابرسی و ارائه راه‌حل‌ها مناسب در پیشبرد اهداف شرکت نقش مهمی ایفا می‌کنند.

منبع:AIcpa

برای دریافت جدید ترین مقالات، ایمیل خود را وارد کنید:

با نشر این محتوا، جامعه وبلاگ محک را گسترش دهید

مهدی میدان
مهدی میدان
مالیات بر درآمد اشخاص حقوقی + نحوه محاسبه

مالیات بر درآمد اشخاص حقوقی + نحوه محاسبه

زمان مطالعه این مقاله: 5 دقیقه مالیات بر درآمد اشخاص حقوقی یکی از پایه‌های اصلی درآمدهای مالیاتی دولت‌ها محسوب می‌شود. این نوع مالیات از سود و درآمد شرکت‌ها و مؤسسات مختلف اخذ می‌شود و نقش مهمی در تأمین منابع مالی دولت برای ارائه خدمات عمومی ایفا

اطلاعات بیشتر
راهنمای دریافت وام با جواز کسب در سال 1403

راهنمای دریافت وام با جواز کسب در سال 1403

زمان مطالعه این مقاله: 4 دقیقه در دنیای امروز، کسب و کارها برای توسعه و پیشرفت خود به منابع مالی نیاز دارند. یکی از راه‌های تأمین این منابع، دریافت وام از بانک‌ها و مؤسسات مالی است. وام با جواز کسب یکی از انواع وام‌های بانکی است

اطلاعات بیشتر
مالیات بر درآمد اتفاقی چیست؟ معافیت‌های مالیاتی

مالیات بر درآمد اتفاقی چیست؟ معافیت‌های مالیاتی

زمان مطالعه این مقاله: 4 دقیقه مالیات بر درآمد اتفاقی یکی از انواع مالیات‌های مستقیم است که به درآمدهای غیر منتظره و غیر شغلی اشخاص حقیقی و حقوقی تعلق می‌گیرد. این نوع درآمدها در مقابل درآمدهای مستمر مانند حقوق و دستمزد قرار دارند. هرگاه شخص حقیقی

اطلاعات بیشتر

3 پاسخ

  1. سلام ممنون از مقاله خوبتون. یک سوال
    برای شرکت در آزمون cpa و دریافت مدرک cpaسایت خاصی هست که از طریق اون باید اقدام کنیم؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

جستجو

مشاهده رایگان دمو نرم افزارحسابداری