جستجو
Close this search box.

۹ پیشنهاد کسب و کار خانگی برای بازنشستگان

نوشته شده توسط محمد حسین دهقانی
زمان مطالعه این مقاله: 4 دقیقه

با کسب و کار خانگی، هیچ وقت منزوی نشو!

فهرست مطالب

یکی از اتّفاقات شگفت انگیز در ایّام خانه نشینی (خصوصاً این روز ها که کرونا مهمان ناخوانده زندگی ما است)، ایجاد کسب و کار خانگی است و این امر برای بازنشستگان عزیز ما از هیجان بیشتری برخوردار است و آن ها فرصت دارند تا هم در کنار خانواده باشند و هم کسب درآمد داشته باشند (خصوصاً با حقوق اندک بازنشستگی این روز ها)؛ لذا در این مقاله سعی داریم تا به معرفی چند کسب و کار خانگی برای بازنشستگان بپردازیم؛ کسب و کارهایی که هر کسی با سرمایه ای بسیار اندک می تواند آنها را انجام دهد.

9 کسب و کار خانگی برای بازنشستگان

9 کسب و کار خانگی برای بازنشستگان

در حالی که برای خیلی بازنشستگان، خانه نشینی دریچه ای است به سمت انزوا و افسردگی، با این وجود افرادی هستند که در نهایت انگیزه و نشاط، بازنشستگی را آغازی نو برای زندگی متفاوت و کسب درآمد جدید می دانند و نه تنها منزوی نمی شوند؛ بلکه با روحیه و باوری عالی به سمت خلق اهداف و آرمان های جدید در زندگی حرکت می کنند. در ادامه تعدادی کسب و کار خانگی برای بازنشستگان را معرفی می‌کنیم.

1. پرورش گیاهان زینتی و دارویی

پرورش گیاه، یکی از علاقه مندی های آقایان با احساس و صبور بوده که می توانند در کنار این که از فضای زیبای گل و گیاهان زینتی در محیط خانه لذّت ببرند، به کسب درآمد نیز بپردازند. برای ایجاد این کسب و کار به سرمایه ی کلانی نیاز نیست؛ صرفاً باید با گیاهان زینتی و دارویی آشنا شد و برای کاشت هر چه بهتر آن آموزش دید و در نهایت فضایی مثل حیاط یا کاناپه را برای این کار اختصاص داد.

در ضمن ریشه ی گیاهان قیمتی بسیار اندک دارند و بالعکس، گیاهان زینتی و دارویی پرورش یافته با قیمت بسیار زیاد توسّط گلفروشی ها و یا عطّاری ها خریداری می شوند. این شما و این هم پرورش گیاهان زینتی!

2. پرورش بلدرچین

یکی از جذّاب ترین شغل های خانگی برای بازنشستگان و خصوصاً فرزندانشان، پرورش پرندگان است و در این میان، بلدرچین جایگاه ویژه ای دارد. بلدرچین جدای از خاصیّت درمانی و غذایی، جذّابیت های خاصّی برای خودش دارد و در کنار فروش خود بلدرچین، می توان تخم آن را نیز به فروش رساند.

وجود ارتباطات قوی با سوپرمارکت ها و یا قصّابی ها، زمینه ی خوبی برای فروش گوشت بلدرچین و همچنین تخم آن فراهم می آورد. این حرفه هم مانند سایر حرفه ها به تلاش خیلی زیادی احتیاج ندارد و سرمایه ی کلانی نمی طلبد! بلکه همین که مکانی برای پرورش بلدرچین وجود داشته باشد و همچنین مقداری هزینه برای خرید دانه، برای این شروع این کسب و کار کافی است.

تولید صنایع دستی حصیری و چوبی

3. تولید صنایع دستی حصیری و چوبی

شاید این کار در ابتدا کمی سخت به نظر برسد، امّا برای علاقه مندان به این رشته قدری آموزش می تواند راهگشا باشد و از دل این کار، اتّفاقات زیبایی رقم بخورد و سازه های کاربردی ساخته شود. مثلاً می توان با استفاده از حصیر، برای پنجره ها و کولرها سایه بان درست کرد؛ همچنین سازه های تزئینی چوبی متعدّدی در خانه به کار می روند که به سادگی ساخته می شوند و می توان در کنار استفاده از فضای مجازی، با خرّازی ها و مراکز فروش لوازم تزئینی خانه مرتبط شد و با عرضه ی این سازه ها به آن ها، کسب درآمد کرد.

بستن سال مالی در نرم افزار محک
بستن سال مالی در نرم افزار محک

4. تولید و بسته بندی آبلیمو، آبغوره و سرکه

این روز ها افراد زیادی هستند که به خاطر حفظ سلامتی آبلیمو، آبغوره یا سرکه صنعتی مصرف نمی کنند و اقبال خانواده ها به نوع طبیعی این محصولات بسیار زیاد شده است. بازنشستگانی که به تولید این محصولات به صورت طبیعی علاقه مندند، می توانند با تولید و بسته بندی زیبای این محصولات و ارائه ی آن به سوپرمارکت ها، عطّاری ها و حتّی فروش به صورت خانگی، درآمد زایی نموده و لذّت ببرند.

5. دوخت پیراهن

همزمان با افزایش قیمت دلار و گران شدن پیراهن های خارجی، اقبال عمومی مردان برای پوشیدن پیراهن تولید داخل بیشتر شده است و مردانی که هنر پیراهن دوزی را بلد هستند و از صبر و حوصله ی کافی برای این کار برخوردارند، می توانند در اتاقی کوچک در منزل خود مشغول به کار شوند و با امکاناتی ساده و با قرارداد بستن با مراکز فروش پیراهن و یا فروش فامیلی و یا حتّی از طریق فضای مجازی، درآمد کسب کنند و لذّت ببرند.

ترجمه و ویراستاری

6. ترجمه و ویراستاری

این شغل بیشتر مناسب معلّمین، اساتید دانشگاه و یا علاقه مندان مطالعه و کتابخوانی است. برای این کار هیچ سرمایه ی اوّلیه ای نیاز نیست و می توان با ارسال آگهی در مراکز مخصوص این کار یا همکاری با کافی نت ها و جاهایی که معمولاً این نوع سفارشات به آن ها داده می شود، به ترجمه و یا ویراستاری مشغول شد و از این راه کسب درآمد کرد. این کار علاوه بر کسب درآمد، بر آگاهی و علم بازنشستگان هم خواهد افزود و ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی در خانواده را در پی خواهد داشت.

7. شیرینی پزی

خیلی از آقایان به آشپزی و پخت شیرینی های خانگی علاقه مندند و خانواده های زیادی هستند که دوست دارند به جای شیرینی های صنعتی، از شیرینی هایی با قند کم و ارزش غذایی بالا در سبد تغذیه خودشان داشته باشند. خصوصاً در ایّام سال تحصیلی که این نوع شیرینی ها می توانند به عنوان چاشت، گزینه ی مناسبی برای کودکان و نوجوانان محسوب شود.

همچنین به عنوان میان وعده شیرینی های طبیعی و خانگی از ارزش غذایی بسیار بالایی برخوردارند. برای پخت شیرینی هم یک گاز فردار کافی است با چند تا قالب آلومینیومی و یک سری آموزش ها و خرید مواد اوّلیه! پس دست به کار شوید و با شیرین کردن کام خانواده ها و هدیه دادن سلامتی به آن ها، درآمد حلال به دست بیاورید.

8. ساخت شمع

ساخت شمع به هیچ عنوان کار سختی نیست و مواد اوّلیه آن هم بسیار ارزان قیمت است؛ منتهی چیزی که باعث می شود ساخت شمع برای بازنشستگان تبدیل به یک کسب و کار خانگی پر درآمد شود، ابتکار عمل آن ها در تولید شمع های زینتی مختلف است که اگر شمع های مختلف با طرح های زیبا و رنگین ایجاد کنیم، شیرینی فروشی ها و کیک فروشی ها مشتریان همیشگی شما خواهند شد. البتّه فضای مجازی هم در این جا خیلی می تواند به شما کمک کند.

کسب و کار خانگی برای بازنشستگان | درست کردن ترشی خانگی

9. درست کردن ترشی خانگی

ترشی های خانگی همیشه پر طرفدارند و هیچ گاه بازار خود را از دست نمی دهند و تنها سرمایه ی این شغل، مهارت و تجربه برای ترشی ریختن است. مطمئناً افرادی که در این زمینه مهارت دارند و مهارت خود را به زیبایی و با بسته بندی های نوین عرضه می دارند، می توانند به درآمد های جذابی دست پیدا کنند و لحظات خوش طعمی را برای خانواده ها به ارمغان بیاورند.

سخن آخر

دو عامل مهم برای ایجاد و دوام کسب و کار خانگی خصوصاً برای بازنشستگان ضروری است: یکی صبر و دیگری خلّاقیت! اگر این دو در کنار هم جمع شوند، اتّفاقات زیبایی رقم خواهد خورد. به امید روزی که همه ی بازنشستگان عزیز ما بتوانند در کنار خانواده ی خود شاد ترین و لذّت بخش ترین لحظات را سپری کنند.

منبع: https://www.seniority.in/

برای دریافت جدید ترین مقالات، ایمیل خود را وارد کنید:

با نشر این محتوا، جامعه وبلاگ محک را گسترش دهید

محمد حسین دهقانی
محمد حسین دهقانی
آمده ام تا زندگی کنم
مالیات بر درآمد اتفاقی چیست؟ معافیت‌های مالیاتی

مالیات بر درآمد اتفاقی چیست؟ معافیت‌های مالیاتی

زمان مطالعه این مقاله: 4 دقیقه مالیات بر درآمد اتفاقی یکی از انواع مالیات‌های مستقیم است که به درآمدهای غیر منتظره و غیر شغلی اشخاص حقیقی و حقوقی تعلق می‌گیرد. این نوع درآمدها در مقابل درآمدهای مستمر مانند حقوق و دستمزد قرار دارند. هرگاه شخص حقیقی

اطلاعات بیشتر
مالیات بر درآمد چیست؟ انواع مالیات بر درآمد

مالیات بر درآمد چیست؟ انواع مالیات بر درآمد

زمان مطالعه این مقاله: 5 دقیقه مالیات بر درآمد نوعی مالیات مستقیم است که توسط دولت بر درآمد اشخاص حقیقی و حقوقی اعمال می‌شود. این نوع مالیات دارای انواع مختلفی است که در ادامه مطلب به آن خواهیم پرداخت. نرخ مالیات بر درآمد بر اساس درآمد

اطلاعات بیشتر
مالیات بر درآمد املاک و مستغلات چیست؟

مالیات بر درآمد املاک و مستغلات چیست؟

زمان مطالعه این مقاله: 5 دقیقه مالیات بر درآمد املاک یکی از مباحث مالیاتی مهم و تخصصی است. فرقی نمی‌کند امسال یا چند سال دیگر، قوانین مالیات بر درآمد املاک اغلب، در راس مهم‌ترین انواع مالیات بر درآمد قرار دارد. شاید گره خوردن قوانین مالیات املاک

اطلاعات بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

جستجو

مشاهده رایگان دمو نرم افزارحسابداری