جستجو
Close this search box.

مراحل دریافت مجوز مشاغل خانگی | مجوز کسب و کار وزارت کار

نوشته شده توسط ثمین اسدیان
زمان مطالعه این مقاله: 7 دقیقه

به دلیل افزایش جمعیت ناگهانی و بالارفتن هزینه‌های زندگی، شغل‌های خاص تحت عنوان کسب و کار خانگی با نیاز حتمی به اخذ مجوز مشاغل خانگی روی کار آمده‌اند. مردم ایران نیز به دلیل جالب بودن ایده‌های پولساز خانگی معرفی شده، روزبه‌روز به سمت راه اندازی کسب و کاری جدید و گرفتن مجوز مشاغل خانگی تمایل پیدا خواهند کرد.

فهرست مطالب

مهارت‌های پولساز خانگی می‌توانند به عنوان منبع درآمد مناسبی برای خانواده‌ها شناخته شوند زیرا اصلی‌ترین ویژگی آنها عدم نیاز به محل کار مجزا برای عملی کردن ایده‌ها است. مشاغل خانگی مزایای منحصر بفرد دیگری نظیر به‌کارگیری اعضای خانواده جهت کسب درآمد، حذف هزینه‌های ایاب‌وذهاب، امکان یادگیری به صورت غیرحضوری و… را نیز دارد. به همین سبب امروزه کسب و کار خانگی را می‌توان به عنوان بخش مهمی از اقتصاد کشورهای درحال‌توسعه در نظر گرفت.

لازم به ذکر است امروزه به دلیل پیشرفت و توسعه تکنولوژی مشاغل خانگی اینترنتی نیز روی کار آمده‌اند. به‌عنوان‌مثال افراد می‌توانند با استفاده از اینترنت سفارشات مربوط به تولیدات دست‌ساز خانگی شما را ثبت کنند. حال، اگر مدت‌هاست که تمایل به راه اندازی کسب و کار خانگی جدیدی را دارید و با مراحل دریافت مجوز فعالیت مشاغل خانگی آشنایی ندارید، گروه نرم افزاری محک شما را با مفهوم و مراحل اخذ مجوز این‌گونه از کسب و کار آشنا خواهد کرد.

می‌توانید فایل صوتی «مراحل دریافت مجوز مشاغل خانگی» را گوش کنید

حمایت دولت از مشاغل خانگی

حمایت دولت از مشاغل خانگی در صورتی انجام می‌گیرد که شما طبق الگوی توسعه مشاغل خانگی  مجوز قانونی کسب و کار خود را دریافت کنید. در حقیقت، شما با دریافت مجوز فعالیت مشاغل خانگی خود را معرفی خواهید کرد. این معرفی شما را در قبال کارهایی که انجام می‌دهید مسئول می‌کند و این اطمینان را به سازمان مربوطه می‌دهید که هیچ کاری برای آسیب رساندن به مردم انجام نمی‌دهید.

امکان استفاده از بازارهای محلی از مهم‌ترین امکاناتی است که شهرداری به صاحبان مشاغل خانگی برای عرضه محصولاتشان می‌دهد. ازآنجایی‌که اصل فعالیت شما در منزل مسکونی‌تان انجام می‌شود. شما از پرداخت عوارض تجاری و مالیات در امان خواهید بود. همچنین دولت این امکان را به شما می‌دهد که خود و اعضای تیمتان را به صورت خویش‌فرما بیمه کنید. صندوق بیمه تأمین اجتماعی، بیمه روستاییان و عشایر کارآفرین را نیز برعهده می‌گیرد.

ضرورت دریافت مجوز مشاغل خانگی

ضرورت دریافت مجوز مشاغل خانگی

مشکل اصلی شروع یک کسب و کار بدون در دسترس داشتن مجوز قانونی این است که ممکن است درگیر مجازات و یا دردسرهای قانونی آن شوید. به دلیل پیشگیری از خطرات احتمالی که وجود دارد، پیروی کردن از شرایط و قوانین ذکر شده توسط وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در همان ابتدای راه ارزشمند است.

در حقیقت تمامی متقاضیان مستقل و خواهان راه‌اندازی مشاغل خانگی نیاز حتمی به گرفتن مجوز کسب و کار خانگی رسمی دارند. اگر شما نیز به‌عنوان یک کارآفرین به دنبال درخواست جواز کسب‌وکار خانگی هستید، در وهلهٔ اول باید اطلاعات کافی درباره شرایط اخذ داشته باشید. مجوزهای مشاغل خانگی با پروانه کسب کارهای عادی متفاوت خواهد بود و همچنین مجوز کسب و کارهای خانگی به آن دسته از فعالیت‌هایی داده می‌شود که بازار مناسبی برای عرضه آنها وجود دارند.

چه نکاتی را باید  قبل از اخذ مجوز کسب و کار خانگی بدانید؟

ممکن است پس از مطالعه لیست مشاغل خانگی با توجه به علاقه و استعدادهای خود، تصمیم به فعالیت در چند کسب‌وکار خانگی بگیرید. اولین نکته قابل‌توجه آن است اشتغال هم‌زمان در چند شغل خانگی در صورتی توسط دستگاه‌های اجرایی مورد تأیید قرار می‌گیرد که مجموع ساعات اشتغال شما از 44 ساعت کار در هفته بیشتر نشود.

علاوه بر اینکه شغل خانگی شما باید توسط عضو یا اعضای یک واحد مسکونی انجام شود، میزان تولید محصولتان نیز باید با وضعیت واحد مسکونی متناسب باشد. همچنین به منظور رعایت حقوق همسایگان و کاهش آلودگی‌های زیست محیطی عرضه و فروش محصولات باید خارج از واحد مسکونی انجام گیرد.در ادامه برای اطلاع از سایر شرایط عمومی و اختصاصی برای کسب مجوز های لازم برای کسب و کار خانگی با ما همراه باشید.

شرایط دریافت مجوز مشاغل خانگی

شرایط دریافت مجوز مشاغل خانگی

برای راه اندازی هر کسب و کار جدیدی که شامل مشاغل خانگی نیز می‌شود، رعایت شرایط آن الزامی است.شرایط ضروری برای دریافت مجوزهای مشاغل خانگی در دو بخش عمومی و اختصاصی قابل بررسی می‌باشد. متقاضیان خواهان راه اندازی کسب و کار در صورتی که واجد شرایط ذکر شده باشند، می‌توانند فرم تکمیل شده ثبت نام مجوز کار و مدارک لازم را به دستگاه اجرایی ارائه کنند. در صورت تأیید؛ مجوز مربوطه توسط اداره کل کار و امور اجتماعی صادر خواهد شد.در ادامه به بررسی شرایط لازم برای ثبت نام مجوز مشاغل خانگی می‌پردازیم.

شرایط عمومی دریافت مجوز مشاغل خانگی چیست؟

شما کارآفرین عزیز که تولید کننده محصولی خاص هستید، قطعا در ادامه راه قصد فروش و بازاریابی محصولات خود را نیز خواهید داشت.برای دریافت مجوز کسب و کار خانگی اقدام کنید و این نکته را بدانید که برای شروع هر کاری دانستن شرایط و ضوابط آن کار، لازمهٔ کسب موفقیت طرح تجاری شماست. به شرح شرایط عمومی می‌پردازیم:

  • داشتن تابعیت جمهوری اسلامی ایران الزامی است.
  • گواهی عدم سوءپیشینه کیفری و نداشتن سابقه کیفری مؤثر برای اشخاص پشتیبان را در دست داشته باشید.
  • داشتن حداقل سن 20 سال برای متقاضیان مستقل خواهان راه اندازی کسب و کار خانگی
  • کارت پایان خدمت و معافیت از خدمت.
  • داشتن اقامت در محل اجرای ایده‌های پولساز خانگی.

شرایط اختصاصی دریافت مجوز مشاغل خانگی چیست؟

ثبت صحیح کسب و کار، مزایای زیادی برای شما به همراه دارد. شما با رعایت قوانین و شرایط اختصاصی اخذ مجوز مشاغل خانگی  راه موفقیت در کسب و کارتان را هموار تر خواهید کرد. به شرح شرایط اختصاصی میپردازیم :

  • دارا بودن حداقل ۵ سال سابقه کاری مرتبط برای افراد کارآفرین.
  • دارا بودن گواهی آموزش و مهارت با تاریخ اعتبار در رشته مورد نظر.
  • گواهی سلامت (برای متقاضیان رشته‌های مرتبط به مواد غذایی و بهداشتی).
  • تأمین حداقل بیست درصد از سرمایه اولیه موردنیاز (برای کارآفرین).
  • دارا بودن طرح و ایده جهت انجام کار.
  • داشتن توانایی مدیریت و اداره شغل مربوطه.
Licensing steps inphografic محک طعم جدیدی از حسابداری (نرم افزار حسابداری فروشگاهی،نرم افزار حسابداری شرکتی،نرم افزار حسابداری تولیدی)
بستن سال مالی در نرم افزار محک
بستن سال مالی در نرم افزار محک

مراحل اخذ مجوز مشاغل خانگی چیست؟

دستگاه اجرائی صادر کننده مجوز فعالیت کسب و کار خانگی شما وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی می‌باشد. مراحل دریافت مجوز مشاغل خانگی نیز زیر نظر معاونت توسعه کارآفرینی و اشتغال این وزارت‌خانه طی می‌شود. همچنین طرح‌های پیشنهادی اشخاص کارآفرین نیز باید تحت بررسی کارگروه اشتغال استان شما قرار بگیرند. راهنمای ثبت نام مشاغل خانگی به شرح زیر است و در صورت طی کردن مراحل زیر صدور مجوز کسب و کار خانگی قطعی است:

  • در سامانه مشاغل خانگی کشور (سایت دریافت مجوز مشاغل خانگی) ثبت‌نام کنید.
  • ارائه درخواست جواز مشاغل خانگی از سازمان‌های مربوطه.
  • تحویل مدارک و تکمیل فرم‌های مرتبط با آن.
  • ارائه طرح توجیهی کسب‌وکار از سوی متقاضی.
  • ارائه مستندات تأمین سرمایه و سهم آورده متقاضی (برای افراد کارآفرین).
  • بررسی درخواست و طرح کارآفرین در دستگاه اجرایی (ظرف حداکثر یک هفته).
  • تأیید طرح و صدور مجوز قانونی مشاغل خانگی در اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان.

مدارک لازم برای اخذ مجوز مشاغل خانگی کدام‌اند؟

داشتن مدارک زیر برای ثبت در سامانه صدور مجوز مشاغل خانگی آنلاین و غیر آنلاین الزامی است :

  • کپی شناسنامه و کارت ملی
  • گواهی عدم سوءپیشینه برای اشخاص پشتیبان
  • اصل و کپی کارت مهارت مرتبط با شغل مورد نظر
  • کپی کارت پایان خدمت و یا معافیت برای متقاضیان مرد
  • کپی گواهی آخرین مدرک تحصیلی
راهنمای ثبت نام متقاضیان مشاغل خانگی

راهنمای ثبت نام متقاضیان مشاغل خانگی

ثبت نام در سامانه مشاغل خانگی برای همه متقاضیان اخذ جواز کسب و کار ضروری است. از اولویت‌های ثبت نام در سامانه پر کردن فرم توسط سرپرست خانواده است. اگر در پر کردن فرم مانعی سر راهتان بود، رضایت‌نامه کتبی پر کنید. پس از گذراندن مراحل اولیه، از طرف کارشناسان مرکز، کد رهگیری دریافت خواهید کرد.

سپس با توجه به درخواست رشته شغلی مربوطه، درخواست شما به دستگاه اجرایی ارجاع داده خواهد شد. بررسی طرح تجاری کسب و کار شما، سنجیدن میزان توانایی شما در اجرایی کردن ایده‌ها از وظایف کمیسیون‌های تخصصی است. اگر بتوانید از همه فیلترها با موفقیت گذر کنید، مجوز فعالیت شما از سوی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی صادر خواهد شد. شما به عنوان یک کارآفرین، پس از دریافت مجوز برای مشاغل خانگی باید خروج اعضای تیم کسب و کارتان و یا هرگونه تغییری را در سامانه ثبت کنید.

شرایط دریافت وام مشاغل خانگی چیست؟

یکی از مهم‌ترین مزیت‌های دریافت مجوز مشاغل خانگی، امکان دریافت وام و تسهیلات بانکی می‌باشد. تمامی کارآفرینانی که مجوز کسب و کارشان مورد تأیید وزارت قرار می‌گیرند، می‌توانند از این تسهیلات بهره ببرند. میزان وام دریافتی شما به میزان قابل قبول بودن طرح توجیهی‌تان بستگی دارد. اگر ایدهٔ شغل خانگی شما امکان اشتغال زایی بیشتری را فراهم کند، شما در اولویت دریافت وام و تسهیلات هستید. دلیل دادن وام و تسهیلات به کسب و کارهای نوپا، فراهم کردن سرمایه ثابت برای تهیه تجهیزات ضروری است. خبر خوب آنکه بازپرداخت این وام‌ها معمولاً در طولانی مدت خواهد بود.

مدت اعتبار مجوزهای مشاغل خانگی چقدر است؟

شما به عنوان یک کارآفرین، باید 10 روز کاری را برای دریافت مجوز تأسیس مشاغل خانگی در نظر بگیرید. در واقع مدت زمان گرفتن مجوز مشاغل خانگی تقریبا 10 روز است .

اعتبار جواز کسب مشاغل خانگی مرتبط با صنایع غذایی و فرهنگی و هنری نیز به مدت 2 سال است و برای سایر کسب و کارهای ذکر شده در لیست مشاغل خانگی مدت اعتبار این مجوز به مدت 60 ماه (5 ماه) برآورد شده است. اخذ جواز کسب و کار خانگی هزینه‌ای برای شما ندارد. طبق اعلام قانون وزارت کار و هزینه صدور مجوز در ایران رایگان می‌باشد.

دیگر مجوزهای تکمیلی کسب و کار خانگی

دیگر مجوزهای تکمیلی کسب و کار خانگی

پس از اطلاع از نحوه گرفتن مجوز مشاغل خانگی و طی‌کردن تمامی مراحل پروانه کسب مشاغل خانگی، شما می‌توانید با امید و انگیزه کار خود را کلید بزنید. اما دانستن این نکته ضروری است که بسته به شغلی که انتخاب کرده‌اید، مجوزهای دیگری نیز برای تضمین موفقیتتان نیاز هستند. در این عنوان به معرفی لیستی از مجوزهای احتمالی مورد نیاز شروع هر کسب و کاری می‌پردازیم:

  • مجوز مالیات بر فروش:

به‌گونه‌ای از مالیات که یک دستگاه دولتی برای فروش محصولاتتان از شما دریافت می‌کند، مالیات بر فروش گفته می‌شود. فرد کارآفرین باید از طریق اداره مالیات استان خود به دریافت مجوز مالیات بر فروش اقدام کند. شما می‌توانید مالیات بر فروش را مستقیماً از مشتریان خود دریافت کنید و به صورت آنلاین به سازمان مربوطه بپردازید.

  • مجوز فعالیت اقتصادی:

اگر تمامی مجوزهای مربوط به راه اندازه مشاغل خانگی خود را دریافت کرده‌اید. باید برای عوارض صدور مجوز فعالیت اقتصادی نیز مبلغی را کنار بگذارید. پس از تأیید قوانین، اطلاعات مجوز شغل خانگی خود را وارد سامانه مربوطه کرده و درخواست را تأیید خواهید کرد. حال شما شناسه یکتای مجوز اقتصادی خود را دریافت می‌کنید.

  • مجوز وزارت بهداشت:

اگر در خانه خود غذا تولید می‌کنید و می‌فروشید و یا مجموعه پذیرایی خانگی را اداره می‌کنید، شما ملزم به رعایت نکات بهداشتی و مجموعه‌ای از قوانین برای ذخیره سازی مواد اولیه و فروش محصولات خواهید بود. پس نیاز به مجوز بخش بهداشت حتمی است.برای اطلاع از نحوه گرفتن مجوز بهداشت برای مشاغل خانگی سری به سایت وزارت بهداشت بزنید.

  • مجوز ثبت برند مشاغل خانگی:

شاغلین در کسب‌وکار‌های خانگی به روش‌های مختلفی کار می‌کنند. ممکن است فرد کارآفرین به صورت پورسانتی با یک کارفرما قرارداد ببندد. در این صورت فرد سرمایه‌گذار و کارفرما باید برای ثبت برند محصول تولیدی اقدام کند. همچنین ممکن است فعالیت فرد کارآفرین به صورت مستقیم انجام بگیرد. در این صورت خود فرد اقدام به ثبت برند کسب و کار خانگی خود خواهد کرد. ثبت برند به دیگران اطلاع می‌دهد که شما صاحب این کسب و کار هستید.

دو روش برای ثبت برند وجود دارد: ساده‌ترین روش استفاده از سامانه‌های هوشمند ثبت برند است که با کمترین هزینه درخواست شما را عملی می‌کند. روش دوم مراجعه به وب‌سایت مرکز مالکیت معنوی قوه قضائیه و طی‌کردن مراحل آن است.

درادامه نمونه مجوز مشاغل خانگی را خواهید دید:

نمونه مجوز مشاغل خانگی

سخن آخر

در دنیای امروز پس از همه‌گیری ویروس کرونا بسیاری از مردم طرفدار مشاغل خانگی پولساز و فاصله گذاری اجتماعی بهینه شده‌اند. در حال حاضر مشاغل خانگی به‌عنوان بخش مهمی از اقتصاد جهان و مخصوصاً ایران محسوب می‌شوند. چرا فردی با استعدادهای منحصر به فرد خود باید ساعت‌ها در ترافیک بماند تا به محل کار خود برسد؟ در حالی که تنها چیزی که احتیاج دارد اتصال به کامپیوتر و راه اندازی شغل اینترنتی خانگی خود است!

شما می‌توانید شغل مورد علاقه خود را از لیست مشاغل خانگی انتخاب کنید و به کمک  مقاله ” مراحل دریافت مجوز مشاغل خانگی ” ارائه شده توسط گروه نرم افزاری محک برای دریافت مجوز رسمی اقدام کنید.امید است با صبر و پشتکار رویای خود را به واقعیت تبدیل کنید.

منبع : thebalancesmb

برای دریافت جدید ترین مقالات، ایمیل خود را وارد کنید:

با نشر این محتوا، جامعه وبلاگ محک را گسترش دهید

ثمین اسدیان
ثمین اسدیان
تولید کننده محتوا هستم و تمام تلاشم بر این است که با ارائه محتوای مفید و ارزشمند، تجربه خوبی از بازدید سایت برایتان رقم بزنم.
مالیات بر درآمد اتفاقی چیست؟ معافیت‌های مالیاتی

مالیات بر درآمد اتفاقی چیست؟ معافیت‌های مالیاتی

زمان مطالعه این مقاله: 4 دقیقه مالیات بر درآمد اتفاقی یکی از انواع مالیات‌های مستقیم است که به درآمدهای غیر منتظره و غیر شغلی اشخاص حقیقی و حقوقی تعلق می‌گیرد. این نوع درآمدها در مقابل درآمدهای مستمر مانند حقوق و دستمزد قرار دارند. هرگاه شخص حقیقی

اطلاعات بیشتر
مالیات بر درآمد چیست؟ انواع مالیات بر درآمد

مالیات بر درآمد چیست؟ انواع مالیات بر درآمد

زمان مطالعه این مقاله: 5 دقیقه مالیات بر درآمد نوعی مالیات مستقیم است که توسط دولت بر درآمد اشخاص حقیقی و حقوقی اعمال می‌شود. این نوع مالیات دارای انواع مختلفی است که در ادامه مطلب به آن خواهیم پرداخت. نرخ مالیات بر درآمد بر اساس درآمد

اطلاعات بیشتر
مالیات بر درآمد املاک و مستغلات چیست؟

مالیات بر درآمد املاک و مستغلات چیست؟

زمان مطالعه این مقاله: 5 دقیقه مالیات بر درآمد املاک یکی از مباحث مالیاتی مهم و تخصصی است. فرقی نمی‌کند امسال یا چند سال دیگر، قوانین مالیات بر درآمد املاک اغلب، در راس مهم‌ترین انواع مالیات بر درآمد قرار دارد. شاید گره خوردن قوانین مالیات املاک

اطلاعات بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

جستجو

مشاهده رایگان دمو نرم افزارحسابداری