جستجو
Close this search box.

۸ پله تا شروع کسب و کار

نوشته شده توسط محمد حسین دهقانی
زمان مطالعه این مقاله: 3 دقیقه

مقدّمه

یک ثروت آفرین بزرگ آمریکایی در جواب پرسش خبر نگاری که راز موفقیت وی را پرسیده بود پاسخ داد:

فهرست مطالب

«من در بد ترین شرایط، از سخت ترین تهدید ها بزرگترین فرصت ها را ساختم».

حال و هوای این روز های اقتصاد کشورمان ایران هم دقیقاً همین گونه است. شرایط سخت این روز ها و تهدید های تمام عیار اقتصادی (از تحریم گرفته تا کرونا و …) هر چند در نگاه اوّل تهدید به نظر می رسند؛ امّا در دل این تهدید ها، فرصت های بزرگی نهفته است که ذهن های خلّاق با بهره گیری از آن ها می توانند زندگی ثروتمندانه ای را با کسب ثروت های حلال برای خود رقم بزنند.

در این مقاله قصد داریم تا 8 پلّه برای ایجاد یک کسب و کار کوچک را با هم بررسی کنیم: 8 مهارت به ظاهر ساده ای که دانستن آن ها سرعت ما را برای خلق کسب و کار بیشتر و بیشتر خواهند ساخت.

پلّه اوّل. به جو کسب و کار مسلّط شو!

هر کدام از ما ایده هایی برای کسب درآمد داریم؛ منتهی باید ببینیم ایده ی ما چه قدر در جهت رفع نیازهای ضروری مردم یا ارزشمندتر کردن آن ها مؤثّر است.

بررسی محیط کسب و کارهای کوچک و متوسّط در شهر شما و ایده هایی که قبلاً تحقّق پیدا کرده اند و همچنین نیازهایی که امروز در کشور ما مشاهده می شود (به خصوص با زندگی جدیدی که کرونا برای ما به وجود آورده) به ما کمک می کند تا بتوانیم ایده ی خود را به یک کسب و کار پر رونق تبدیل کنیم.

مقالاتی در فضای مجازی وجود دارند که کسب و کار های کوچک درآمدزا در ایران را جمع آوری کرده اند و بررسی آن ها برای اطلاع از وضعیت کسب و کار در ایران به ما کمک خواهد کرد.

پلّه دوّم. برنامه ی کاری خودت را بنویس!

برنامه ای که می نویسید، در واقع پایه و اساس تلاش شما را شکل می دهد. هنگامی که شما برنامه ی کاری خود را یادداشت می کنید، در واقع مشخّص می کنید که قرار است کسب و کار آینده ی شما تا کجا پیش برود و تا چه حد قرار است حرکت اقتصادی شما وسعت پیدا کند. برنامه ی کاری علاوه بر این که مسیر آینده را برای شما به عنوان صاحب ایده مشخّص می کند، این امکان را به شما می دهد تا برنامه تان را با دوستانتان به اشتراک بگذارید و به آن ها فرصت دهید تا همکاران آینده ی شما و در کنار شما باشند.

سرمایه جذب کن!

پلّه سوّم. سرمایه جذب کن!

برنامه ی کاری نگاشته شده توسّط شما، به شما نشان می دهد که چه مقدار سرمایه برای تأسیس و ادامه کسب و کار خود احتیاج دارید. اگر چنین سرمایه ای هم اکنون در اختیار شما نیست (که این مسئله معضل بیشتر جوان های کارآفرین است) باید نسبت به کسب سرمایه از طریق انجام فعالیتی (مثلاً کار در اسنپ) یا قرض گرفتن (چه از طریق وام بانکی، چه از خانواده و دوستان و …) اقدام کنید.

مواظب باشید کسب سرمایه ی اوّلیه شما را به وحشت نیندازد. در ضرب المثلی آمریکایی آمده که «فقط شروع کن»! بله! «فقط شروع کن»! از امکانات موجود استفاده کن و به خدا توکّل کن! آن وقت خواهی دید چگونه سرمایه ها به سمت تو سرازیر خواهند شد.

بستن سال مالی در نرم افزار محک
بستن سال مالی در نرم افزار محک

پلّه چهارم. محل کارت را مشخص کن

یکی از مهم ترین مسائل در کسب و کار، پیدا کردن محل کار برای شروع فعّالیت ها است. نوع محل کار متناسب با کسب و کار انتخاب شده کاملاً متفاوت است. مثلاً اگر قرار است کسب و کاری مجازی شروع کنید، شاید اتاق خواب بتواند یک محل کار مناسب محسوب شود. البتّه اگر کسب و کار از سنخ مسکن سازی و این ها است، محل کار متناسب خودش را می طلبد.

باید توجّه داشت که انتخاب محل کار، فقط انتخاب محل کار نیست؛ بلکه اخذ مجوّز، پرداخت مالیات محل کار و … هم پیرامون آن هست که یک کارآفرین باید نسبت به آن حسّاسیت لازم را داشته باشد.

پلّه پنجم. تشکیلات بچین

برای طراحی ساختار تشکیلاتی کسب و کار به فکر و مشورت نیازمندید. مشورت از افراد خبره و فکر برای ایجاد ایده های نو! بهترین ساختار تشکیلاتی ساختاری مفید و کوچک است. یعنی استفاده از کمترین نیروی کار برای کسب بیشترین بازده!

پلّه ششم. عنوان مناسب انتخاب کن.

انتخاب عنوان و لوگو برای کسب و کار، چندان آسان نیست. عنوانی که قرار است توسّط شما انتخاب شود، هم باید اهداف شما را نشان دهد و هم باید در دل مخاطب نشسته و با او ارتباط برقرار کند. لذا خیلی مهم است که چه عنوانی انتخاب می شود.

مواظب باشید عنوانی را انتخاب نکنید که دیگران هم اکنون از آن استفاده می کنند.

پلّه هفتم. تجارت خود را رسمی کن.

بعد از انتخاب عنوانی مناسب برای کسب و کار، نوبت آن رسیده تا کسب و کار در نهادهای دولتی رسمی شود. برای این کار آشنایی با ساز و کارهای دولتی ثبت کسب و کار ضروری است و یک وکیل قانون شناس به زیبایی می تواند شما را در این عرصه یاری دهد.

عدم‌ارتباط با حساب‌های بانکی

پله هشتم. حساب بانکی و حسابدار مخصوص داشته باش.

یک حساب بانکی مشخص می تواند شما را در هر چه بهتر انجام شدن امورات بانکی، دخل و خرج ها، پرداخت مالیات ها، پرداخت اقساط وام، خرید های مربوط به کسب و کار و سایر امورهای مالی یاری کند.

در کنار این ها وجود یک حسابدار مخصوص برای اداره ی هر چه بهتر مسائل مالی کسب و کار، مفید و ضروری است.

البتّه ممکن است در ابتدای کار امکان استخدام حسابدار وجود نداشته باشد که شرکت مشاور نرم افزار محک به زیبایی به سمت حل این چالش رفته و با ارائه ی نرم افزار های حسابداری محک، سعی در ارائه ی هر چه بهتر خدمات حسابداری به مشتریان داشته و خواهد داشت. برای این کار، کافی است به صفحه ی محصولات در وب سایت مراجعه کرده و محصول متناسب با کسب و کار خود را پیدا نموده و با اخذ مشاوره از مشاوران مجرّب محک، نسبت به خرید آن اقدام نمایید.

منبع:

sba

برای دریافت جدید ترین مقالات، ایمیل خود را وارد کنید:

با نشر این محتوا، جامعه وبلاگ محک را گسترش دهید

محمد حسین دهقانی
محمد حسین دهقانی
آمده ام تا زندگی کنم
مالیات بر درآمد اتفاقی چیست؟ معافیت‌های مالیاتی

مالیات بر درآمد اتفاقی چیست؟ معافیت‌های مالیاتی

زمان مطالعه این مقاله: 4 دقیقه مالیات بر درآمد اتفاقی یکی از انواع مالیات‌های مستقیم است که به درآمدهای غیر منتظره و غیر شغلی اشخاص حقیقی و حقوقی تعلق می‌گیرد. این نوع درآمدها در مقابل درآمدهای مستمر مانند حقوق و دستمزد قرار دارند. هرگاه شخص حقیقی

اطلاعات بیشتر
مالیات بر درآمد چیست؟ انواع مالیات بر درآمد

مالیات بر درآمد چیست؟ انواع مالیات بر درآمد

زمان مطالعه این مقاله: 5 دقیقه مالیات بر درآمد نوعی مالیات مستقیم است که توسط دولت بر درآمد اشخاص حقیقی و حقوقی اعمال می‌شود. این نوع مالیات دارای انواع مختلفی است که در ادامه مطلب به آن خواهیم پرداخت. نرخ مالیات بر درآمد بر اساس درآمد

اطلاعات بیشتر
مالیات بر درآمد املاک و مستغلات چیست؟

مالیات بر درآمد املاک و مستغلات چیست؟

زمان مطالعه این مقاله: 5 دقیقه مالیات بر درآمد املاک یکی از مباحث مالیاتی مهم و تخصصی است. فرقی نمی‌کند امسال یا چند سال دیگر، قوانین مالیات بر درآمد املاک اغلب، در راس مهم‌ترین انواع مالیات بر درآمد قرار دارد. شاید گره خوردن قوانین مالیات املاک

اطلاعات بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

جستجو

مشاهده رایگان دمو نرم افزارحسابداری