جستجو
Close this search box.

خطرهای شغل حسابداری | مشکلات شغل حسابداری

نوشته شده توسط تیم تولید محتوا محک
زمان مطالعه این مقاله: 4 دقیقه

خطرهای شغل حسابداری کدام است؟ معمولا همه با جمله “اول ایمنی، بعد کار” آشنا هستید؛ اما اینکه چقدر ایمنی را رعایت می‌کنید و بعد شروع به انجام کاری می‌کنید، خودش یک مقوله دیگری است. شغل حسابداری به گمان خیلی از افراد جزو کم خطر ترین مشاغل است. اما علی رغم باور عموم، حسابداری نیز خطرهای خودش را دارد. آگاه بودن از این خطرها، آینده شغلی و زندگی فردی هر شخصی که قدم در مسیر حسابداری می‌گذارد را نجات می‌دهد!

فهرست مطالب

حسابداری از آن دسته مشاغل است که گاها از منظر یک علم و گاها از منظر یک شغل به آن پرداخته می‌شود البته هستند کسانی که بدنبال حسابداری بدون مدرک دانشگاهی هم هستند. اما در ادامه این مقاله از گروه نرم افزار حسابداری محک، بعنوان یک شغل به آن می‌پردازیم. حسابداری مانند هر شغل دیگری دارای پیش نیازها، الگوها و چهارچوب های متعددی است که هر شخص در وهله اول برای اینکه بتواند مهارت های حسابداری را کسب کند، باید با آن ها و مشکلات شغل حسابداری آشنا شود. اما به طور کلی در حیطه شغل حسابداری چه زنگ خطرهایی به گوش می‌رسد؟

مشکلات شغل حسابداری

اصلی ترین خطرها و مشکلات شغل حسابداری کدام است؟

در ادامه میخواهیم به مهمترین خطرها و مشکلات شغل حسابداری بپردازیم. هر کدام از این خطرات را بررسی کرده ایم. البته ممکن است از نظر مخاطبی که این موضوعات را مطالعه می‌کند، این موارد چندان خطرات بزرگی محسوب نگردد اما ما با تحقیقات از حسابداران خبره در این زمینه به این موارد رسیده ایم.

1. خطر افزایش نسبت عرضه به تقاضا در شغل حسابداری

نسبت عرضه به تقاضا به صورت معمول در علم اقتصاد و برای مقایسه میزان فروش و میزان خرید استفاده می‌شود. اما از آنجایی که سیستم سرمایه داری بر تمام جنبه های زندگی ما چیره شده، از این اصطلاح برای مقایسه بازار کار یک شغل هم استفاده می‌شود. (منطقی است که برای حسابداری هم از همین اصطلاح استفاده کنیم.)

حال شاید اینطور به نظر بیاید که هر شرکتی، حتی کوچکترین آن ها، نیز به دنبال یک حسابدار هستند؛ اما مشکلی که اکثر فارغ التحصیلان این رشته با آن دست و پنجه نرم می‌کنند، مشکل سابقه کاری است! تمام شرکت ها بدنبال یک حسابدار با حداقل 2 سال سابقه کاری می‌گردند و هنگامی که بحث یک حسابدار بدون سابقه کار پیش کشیده می‌شود، هیچ کدام انگیزه ای برای استخدام از خود نشان نمی‌دهند. به قول معروف، قدیمی ها سرشان شلوغ تر می‌شود و جدیدها بیکار‌تر!

خطر خستگی و کسلی ممتد در شغل حسابداری

2. خطر خستگی و کسلی ممتد در شغل حسابداری

اگر نظرسنجی برگزار کنیم و بپرسیم چه مشاغلی را در دسته مشاغل ماشینی در نظر می‌گیرید؛ قطعا حسابداری در این لیست نیست! اما علاقمند بودن به این سبک از زندگی، مزیتی محسوب می‌شود که می‌تواند یکنواختی و بدون جنب و جوش بودن حسابداری را برای شما لذت بخش کند!

در حسابداری تمام وظایف شما از پیش تعیین می‌شود، تمام دانش های مورد نیاز به شما آموخته می‌شود و تنها متغیرها، اعدادی هستند که عملا تفاوت آنچنانی در اصل الگوها ایجاد نمی‌کنند.

3.در شغل حسابداری چشم هایتان همیشه قرمز است!

مراقب چشم هایتان باشید، زیرا هر لحظه‎ای که پشت کامپیوتر نشسته اید و به مانیتور خیره شده‎اید، باید با اعداد و ارقام سر و کله بزنید. یا در اتاق هایی که معمولا پنجره ندارند، حساب کتاب ها را روی کاغذ انجام دهید. اگر رعایت نکنید در عنفوان جوانی شما می‌مانید و چشمانی که هر شب حتی از کاسه خون هم سرخ ترند!  طبعا بعد از مدتی هم باید از پشت شیشه هایی که حوصله تمیز کردنشان را ندارید به جهان نگاه کنید.

بستن سال مالی در نرم افزار محک
بستن سال مالی در نرم افزار محک

4. در شغل حسابداری کمرتان بخشی از صندلی می‌شود!

شاید برایتان جالب باشد که بدانید آرتروز کمر یکی از شایع ترین مشکلات در شغل حسابداری است! همانطور که می‌دانید، نشستن طولانی مدت بر روی صندلی های خسته کننده شرکت می‌تواند خطر ابتلا به بیماری های زیادی را از جمله کمردرد، آرتروز، آسیب به ستون فقرات و… را برای حسابداران به ارمغان آورد. بنابراین باید سعی کنید در خارج از محل کار به اندازه کافی تحرک داشته باشید و ورزش کنید. حتی در محیط کار نیز سعی کنید هر از گاهی از پشت میز بلند شوید و کمی نرمش کنید و حرکات کششی انجام دهید.

 5. یک گواهینامه معتبر از ملزومات این شغل است.

پس از فارغ التحصیلی از رشته حسابداری، نیازمند حداقل یک گواهینامه معتبر هستید تا بتوانید به شرکت های مختلف درخواست استخدام دهید!

گواهینامه های حسابداری به دو بخش داخلی و بین المللی تقسیم می‌شوند که برای دریافت هر یک از آن ها باید پیش نیازهایی از جمله کارآموزی، مدرک دانشگاهی و قبولی امتحانات را داشته باشید؛ همچنین برای دریافت گواهینامه های بین المللی از جمله گواهی حسابدار رسمی CPA، گواهی حسابداری مدیریت CMA، گواهی حسابرس داخلی CIA، گواهی برنامه ریز مالی رسمی CFP و… باید مبلغ هنگفتی را بپردازید، که بدون داشتن پشتوانه مالی و تکیه بر همین شغل میسر نیست!

خطرهای شغل حسابداری

6. گاهاً میزان استرس از میزان حجم کاری بیشتر می‌شود!

شاید فکر کنید حسابداری یکی از کم دردسر ترین مشاغل است، ولی می‌توانیم به جرات اعلام کنیم که حسابداری از سخت ترین مشاغل است! میزان استرسی که یک حسابدار در طی روز بخاطر سروکار داشتن با الگوها و ارقام تکراری تحمل می‌کند، از 80% مشاغل بیشتر است و خب این تازه یک روز عادی برای حسابدار محسوب می‌شود. در روزهایی که حسابدار به محاسبه مالیات و حسابرسی می‌پردازد باید مدت زمان بیشتری را در محل کار بگذراند و حتی استرس بیشتری را تجربه کند.

معمولا حسابداران جوان‌تر و کم‌تجربه‌تر استرس بیشتری دارند. طبق آمارها، خانم‌های حسابدار بیشتر از آقایان دچار استرس هستند. استرس و رفاه نسبت معکوس دارند، یعنی هر چه استرس بیشتر باشد، احساس رفاه روانی، عاطفی و اجتماعی کمتر است.

7. خطر عدم ارتقاء شغلی در شغل حسابداری

با توجه به ارتقا شغل یک کارمند در اکثر کارهای اداری بعد از مدتی، شاید فکر کنید پس از چند سال کار کردن در یک شرکت، موقعیت شما از یک حسابدار ساده به سرپرست حسابداری ارتقا پیدا می‌کند! اما نکته‌ای که به آن دقت نمی‌کنید این است که تا اخراج و یا ارتقاء فردی که موقعیت بالاتری از شما دارد، نیازی به ارتقاء شغلی شما در کارفرمایان دیده نمی‌شود و شما همچنان در مقام خود باقی می‌مانید!

8. وقت آزادتان را با دستان خود خفه می‌کنید!

پس از تحمل کردن همه این سختی ها و فشارها در محل کار، حال نوبت آن است که وقت آزادتان را نیز به کسب دانش و تجربه بگذرانید تا شاید کارفرمایتان صلاح را بر ارتقاء موقعیت شما ببیند و اندکی بر حقوق شما بیافزاید!

اما اگر بخواهیم از زاویه دید دیگری نگاه کنیم، متوجه می شویم که تمام وقتتان، حتی اوقات فراغت شما صرف محاسبه دوباره اعداد و ارقام می‌شود، که مبادا حتی کوچکترین رقم جا نمانده باشد!

9. مراقب جریمه های احتمالی باشید

شغل حسابداری از حساسیت بالایی برخوردار است. کوچک‌ترین خطایی در دفاتر حسابداری می‌تواند هزینه زیادی به کسب و کاری که در آن فعالیت می‌کنید تحمیل کند. از طرف دیگر، حسابداران حرفه‌ای به هیچ وجه نباید مرتکب تقلب یا نقص قوانین اخلاقی شوند وگرنه ممکن است به قیمت از دست رفتن اعتبار و لغو مجوز فعالیت آن‌ها تمام شود.

اما اگر با تمام خطرات و مشکلات شغل حسابداری کنار میآیید، تبریک میگوییم؛ شما یک حسابدار موفق خواهید شد.

منبع: bookkept

برای دریافت جدید ترین مقالات، ایمیل خود را وارد کنید:

با نشر این محتوا، جامعه وبلاگ محک را گسترش دهید

تیم تولید محتوا محک
تیم تولید محتوا محک
مراحل راه اندازی فروشگاه آنلاین

مراحل راه اندازی فروشگاه آنلاین

زمان مطالعه این مقاله: 6 دقیقه اینترنت یکی از بزرگترین انقلاب‌های دنیای امروز است که تاثیر گسترده‌ای بر زندگی، کار و تجارت انسان‌ها داشته. امروزه بسیاری از افراد، از اینترنت برای خرید و فروش محصولات و خدمات استفاده می‌کنند و این روند رو به افزایش است.

اطلاعات بیشتر
لیست مواد غذایی سوپرمارکت

لیست مواد غذایی سوپرمارکت

زمان مطالعه این مقاله: 5 دقیقه لیست مواد غذایی سوپرمارکت یکی از موضوعات مهم در حوزه تغذیه است؛ این لیست به افراد کمک می‌کند تا با دقت بهتری مواد غذایی خود را انتخاب کنند. لیست مواد غذایی سوپرمارکت، علاوه بر اینکه شامل اطلاعات مرتبط با نوع

اطلاعات بیشتر
بخش بندی بازار (Market Segmentation) چیست؟ انواع، مزایا و مراحل

بخش بندی بازار (Market Segmentation) چیست؟ انواع، مزایا و مراحل

زمان مطالعه این مقاله: 5 دقیقه بخش بندی بازار یا همان تقسیم بندی بازار (Market Segmentation) یکی از فعالیت‌های حیاتی در بازاریابی است که به تأثیرگذاری بیشتر کمپین‌های بازاریابی کمک می‌کند. با بخش بندی بازار، می‌توانید مشتریان هدف را دسته‌بندی کنید و استراتژی‌های فروش، بازاریابی و

اطلاعات بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

جستجو

مشاهده رایگان دمو نرم افزارحسابداری