جستجو
Close this search box.

دورکاری چیست؟

نوشته شده توسط محمد حسین دهقانی
زمان مطالعه این مقاله: 4 دقیقه

مقدّمه

این روزها پیشرفت تکنولوژی باعث شده تا شغل ها از قالب های ثابت گذشته ی خود خارج شوند و شکل های جدیدی پیدا کنند. دورکاری یکی از این قالب ها است. شرکت های زیادی متوجّه قالب دورکاری شده و همین امر باعث شده تعداد شغل ها روز به روز بیشتر شوند. در این مقاله قصد داریم با چیستی دورکاری و به طور کلّی با مزایا و معایب آن بیشتر آشنا شویم.

فهرست مطالب

دورکاری چیست؟

«دورکاری» یا «کار از راه دور» به شغل هایی گفته می شود که خارج از یک محیط اداری سنّتی و در خانه یا حتّی در سفر رقم می خورد. دورکاری یعنی کارمندان بدون نیاز به رفت و آمد به محل کار به صورت روزانه، پروژه ها و کارهای روزانه را با موفّقیت در خانه اجرا کنند.

دورکاری قالب ها و شکل های مختلفی دارد که هر کدام مزایای خود را داشته و می تواند شیوه جدیدی از زندگی شخصی و یا زندگی کاری را برای ما رقم بزند.

قالب های دورکاری

دورکاری به صورت کلّی به سه قسمت تقسیم می شود:

  • کارمند از راه دور
  • شغل انعطاف پذیر
  • فریلنسر

در ادامه با هر کدام از این ها بیشتر آشنا خواهیم شد.

کارمند از راه دور

در این شکل از دورکاری، کارمند درست به اندازه کارمندی که به صورت حضوری کار می کند، برای کار خود وقت می گذارند؛ منتهی از راه دور. این شیوه از کار دارای دستمزد مشخّص و معیّن بوده و کارکنان توسّط سیستم های نظارتی و حمایتی از راه دور پشتیبانی می شوند. خوبی این روش به این است که کارکنان می توانند از هر شهری و حتّی از هر کشوری حضور داشته باشند و کار کنند و از رهگذر این کار کسب درآمد داشته باشند.

برخی از شغل های محبوب این شاخه از دورکاری عبارت است از:

  1. آموزش آنلاین
  2. حسابداری
  3. ترجمه
  4. مدیریت خدمات مشتری
  5. توسعه نرم افزار
  6. مدیریت شبکه های اجتماعی
  7. نوشتن مطالب تبلیغاتی و کپی برداری
  8. طرّاحی وب یا گرافیک
  9. بازاریابی دیجیتال
بستن سال مالی در نرم افزار محک
بستن سال مالی در نرم افزار محک

کارمند انعطاف پذیر

در این شیوه دورکاری، هم مکان انعطاف پذیر می شود و هم زمان انعطاف پذیر می شود. بسیاری از کسب و کارها این امکان را به کارکنان برجسته ی خود می دهند که هر چند وقت یک بار، پروژه ای را در اختیار گرفته و در فضایی غیر از دفتر کار و در زمانی غیر از زمان اداری سنّتی آن را انجام بدهد.

این ویژگی بستگی به میزان انعطاف پذیری کسب و کار دارد. ممکن است در یک کسب و کاری کارمندان تنها برای شرکت در جلسات حضوری نیاز باشد تا در دفتر حضور پیدا کنند و بقیّه زمان ها را در خانه یا هر جایی که دوست دارند کار کنند.

با این حال این نوع از دورکاری مستلزم این است که کارکنان در شهر محلّ کار یا مکانی نزدیک به محل کار زندگی کنند.

در ادامه با فهرستی از کسب و کارهایی که می توانند این نوع از دورکاری را ارائه دهند، آشنا می شویم:

  • فروش و بازاریابی
  • مراقبت های بهداشتی
  • آموزش و پرورش
  • خدمات مشتری
  • توسعه نرم افزار
  • کامپیوتر و فنّاوری اطّلاعات
فریلنسر

فریلنسر

فریلنسر یک کارآفرین دور کار است که متعهّد می شود پروژه های کاری جانبی را در مقیاس های کوچک انجام داده و به پایان برساند. خیلی از فریلنسر ها این شغل را به عنوان شغل دوّم و در کنار شغل اصلی خود انتخاب می کنند (چون بسیار ساده است). مثلاً فردی در حالی که روزها کارمند بانک بوده و موظّف است در محل کار خود حاضر شود، عصر ها پروژه های طرّاحی سایت را در ازای مبلغی به عهده گرفته و به صورت تفریحی آن را به انجام می رساند.

برخی از عناوین فریلنسری عبارتند از:

  1. مشاوره
  2. خدمات طرّاحی
  3. نویسندگی و ویرایش
  4. برنامه نویسی
  5. نوعی خاص از بازار یابی

مزایا و معایب دورکاری

دورکاری هم مانند تمام اقسام کار از مزایا و معایب خاص خود برخوردار است که در این جا برخی از مهم ترین مزایا و معایب دورکاری بررسی خواهد شد.

مزایای دورکاری

برای دورکاری مزایای زیر را می توان بر شمرد:

الف. دورکاری سبک زندگی را خیلی انعطاف پذیر می کند. برای کسانی که تحصیل می کنند یا افرادی که علاقه مندند تا وقت بیشتری برای پدر و مادر، همسر و فرزندان داشته باشند، دورکاری گزینه ی بسیار مناسبی است و می توان مدیریت زمان بهتری را در این راستا ارائه داد.

ب. دور کاران نسبت به افرادی که در محل کار فعّالیت می کنند، از استرس کاری کمتر و سلامت بیشتری برخوردارند. دورکاران می توانند در یک فضای ایده آل به فعّالیت خود ادامه دهند و هیچ گونه اتلاف وقتی نداشته باشند. آن ها می توانند وقت بیشتری برای ورزش کردن داشته باشند و همین باعث می شود که علاقه و تعهّد بیشتری به کار از خود نشان دهند.

پ. دورکاران معمولاً انگیزه ی بیشتری برای انجام کار دارند. آن ها می توانند عوامل حواس پرتی را از بین ببرند و جایی را برای کار پیدا کنند که بیشترین بهره وری را داشته باشد. وقتی کارمندی بتواند در هر نقطه ای به تلاش خود ادامه دهد، یعنی فرصت بسیار زیاد برای خلق اتّفاقات جذّاب و دوست داشتنی که خود همین مسئله بسیار هیجان انگیز خواهد بود.

ت. دورکاری در کاهش هزینه ها بسیار مؤثّر است و کارفرما مجبور نیست هزینه های ناشی از کار حضوری را متقبّل شود.

معایب دورکاری

معایب دورکاری

دورکاری سراسر اتّفاقات زیبا و جذّاب نیست؛ بلکه خطر هایی هم در مسیر دورکاری برای کارمند و کارفرما وجود دارد که برخی از آن ها عبارت است از:

الف. دورکاری ممکن است برای کارکنان احساس انزوا و تنهایی را رقم بزند. انتقال از محیط شلوغ کار به محیط خلوت خانه ممکن است منجر به روزمرّگی و یکنواختی شود.

ب. دورکاری از آن جا که نظارت بیرونی کمتری دارد، به انگیزه ی درونی بیشتری نیازمند است و اگر چنین انگیزه ای وجود نداشته باشد، ممکن است بعد از مدّتی فرد رغبتی به ادامه ی کار نداشته باشد.

پ. درست است که دورکاری حواس پرتی های محل کار را با خود ندارد؛ امّا ممکن است حواس پرتی های جدیدی توسّط خانواده، دوستان و … ایجاد شود که نیاز به مدیریت جدّی دارد.

ت. خیلی اوقات امکان دسترسی زود هنگام به کارکنان وجود ندارد که باید درباره ی این مسئله هم کارمند و هم کارفرما تدبیری بیندیشند.

سخن پایانی

دورکاری نیز مانند سایر کارها نیازمند علاقه ی جدّی و تلاش روز افزون است و اگر با این دو بال همراه شود، می تواند فرصتی زیبا در عرصه ی کسب و کار باشد و اگر همراهی این دو را از دست بدهد، دورکاری ممکن است به عامل روزمرّگی و تلخی زندگی بدل شود.همچنین پیشنهاد می شود برای کسب اطلاعات بیشتر مقاله ابزارهای دورکاری را مطالعه کنید .

منبع:

indeed

برای دریافت جدید ترین مقالات، ایمیل خود را وارد کنید:

با نشر این محتوا، جامعه وبلاگ محک را گسترش دهید

محمد حسین دهقانی
محمد حسین دهقانی
آمده ام تا زندگی کنم
مالیات بر درآمد اتفاقی چیست؟ معافیت‌های مالیاتی

مالیات بر درآمد اتفاقی چیست؟ معافیت‌های مالیاتی

زمان مطالعه این مقاله: 4 دقیقه مالیات بر درآمد اتفاقی یکی از انواع مالیات‌های مستقیم است که به درآمدهای غیر منتظره و غیر شغلی اشخاص حقیقی و حقوقی تعلق می‌گیرد. این نوع درآمدها در مقابل درآمدهای مستمر مانند حقوق و دستمزد قرار دارند. هرگاه شخص حقیقی

اطلاعات بیشتر
مالیات بر درآمد چیست؟ انواع مالیات بر درآمد

مالیات بر درآمد چیست؟ انواع مالیات بر درآمد

زمان مطالعه این مقاله: 5 دقیقه مالیات بر درآمد نوعی مالیات مستقیم است که توسط دولت بر درآمد اشخاص حقیقی و حقوقی اعمال می‌شود. این نوع مالیات دارای انواع مختلفی است که در ادامه مطلب به آن خواهیم پرداخت. نرخ مالیات بر درآمد بر اساس درآمد

اطلاعات بیشتر
مالیات بر درآمد املاک و مستغلات چیست؟

مالیات بر درآمد املاک و مستغلات چیست؟

زمان مطالعه این مقاله: 5 دقیقه مالیات بر درآمد املاک یکی از مباحث مالیاتی مهم و تخصصی است. فرقی نمی‌کند امسال یا چند سال دیگر، قوانین مالیات بر درآمد املاک اغلب، در راس مهم‌ترین انواع مالیات بر درآمد قرار دارد. شاید گره خوردن قوانین مالیات املاک

اطلاعات بیشتر

2 پاسخ

  1. سلام من از سایت های فریلنسری مثل کار پیشه ،دوری جای ، پونیشا و…یه سری کار گرفتم اما چندان توی زمینه مالی و حسابداری چیزی نیست چطوری میشه دورکاری گرفت ازشون؟

    1. سلام وقت بخیر
      اگه می خواین در حوزه مسائل مالی و حسابداری فریلنسر باشید بهترین راه اینه که به وب سایت شرکت هایی که تو این زمینه کار می کنن مراجعه کنید و با ارایه رزومه قوی و نمونه کارهای خوب به اون ها درخواست همکاری بدین. برای انجام یک رزومه مناسب می تونید به مقاله (همه چیز درباره رزومه نویسی مراجعه کنید).

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

جستجو

مشاهده رایگان دمو نرم افزارحسابداری