جستجو
Close this search box.

ارتقا شغل یک کارمند چه اهمیتی دارد؟ چگونه ترفیع بگیریم

نوشته شده توسط وهاب نادری
زمان مطالعه این مقاله: 7 دقیقه

ارتقا شغل یک کارمند موضوع مهمی است. این مطلب را می‌توان از زوایای گوناگون مورد بررسی قرار داد. به‌عنوان مثال از دیدگاه یک کارمند به این موضوع نگاه کنیم که به این فکر است که چگونه ترفیع بگیرد یا از دیدگاه مدیر یک سازمان قضیه را بسنجیم که چه زمانی برای ترفیع گرفتن یک کارمند مناسب‌تر است. در این مقاله از گروه نرم افزار حسابداری محک سعی داریم به نوعی به هر دو این دغدغه‌ها پاسخ دهیم تا هر طیف از مخاطبانی که این مطلب را مطالعه می‌کنند تا حدودی راضی نگه داشته و پاسخی برای سؤالات مهم در این زمینه ارائه کنیم.

فهرست مطالب

ارتقا شغل یک کارمند چیست ؟

ارتقا شغل یک کارمند چیست ؟

منظور از ارتقا شغل یک کارمند هر نوع تغییری می‌باشد که ممکن است یک کارمند تجربه کند و نشان‌دهنده بهبود شرایط حرفه‌ای و فرصتی برای پیشرفت در حرفه شغلی به شمار می‌رود. ارتقا شغلی به طور معمول به یک کارمند اجازه می‌دهد تا به جایگاهی بهتر، سطح مسئولیت بالاتر و اختیارات بیشتر در سازمان برسد.

بر اساس سیاست‌های هر سازمان، این تصمیمات مبتنی بر ارتقا از جنبه‌های گوناگون مانند طول خدمت، عملکرد، سابقه کار و … گرفته می‌شود. می‌توان گفت ارتقا شغل به نوعی تشخیص تعهد و نشان دهنده دستیابی به موفقیت در حرفه شغلی به شمار رفته و این فرصت را نصیب شما می‌کند که به حرکت روبه‌جلو خود ادامه دهید.

انواع ارتقا شغل یک کارمند کدام است؟

همان‌طور که اشاره کردیم هر فردی در هر سازمانی که مشغول به کار شده بعد از کسب تجربه‌های مفید و مهارت‌های لازم که مربوط به حیطه کاری خودش می‌شود، این فکر به ذهنش خطور می‌کند که باید تغییراتی در نوع کار و وظیفه خود ایجاد کرده تا به ارتقای شغلی دست پیدا کند. بی‌تردید ارتقای شغلی در هر سازمان به‌راحتی به دست نخواهد آمد و مستلزم شرایطی است که از نظر آن سازمان و قواعدش قابل انجام باشد.

ارتقا شغلی کارمندان علاوه بر مزایایی که برای کارکنان دارد فواید بسیار زیادی برای صاحبان مشاغل و پیشبرد بهتر اهداف شرکت یا سازمان دارد. در ادامه این بخش به انواع ارتقا شغلی در شرکت‌ها اشاره خواهیم کرد:

  • افزایش حقوق یا گرفتن پاداش
  • تغییر در مسئولیت ها و وظایف
  • پیشرفت در حوزه کاری و گرفتن سِمت جدید
چه عواملی باعث ارتقا شغل یک کارمند می شوند؟

چه عواملی باعث ارتقا شغل یک کارمند می شود؟

عوامل گوناگونی وجود دارند که می‌توانند باعث ارتقا شغل یک کارمند شوند. البته باید به این نکته هم توجه داشت که نباید تنها هدف ما ارتقا شغلی باشد بلکه باید به این هم فکر کنیم که چگونه کارمند موثری باشیم؟ یک کارمند می‌تواند اقدامات مختلفی را برای افزایش شانس خود در زمینه ارتقا شغلی در محل کار انجام دهد. این نکته را در نظر بگیرید شرایط مورد نیاز برای ارتقا ممکن است از یک شرکت به شرکت دیگر تفاوت داشته باشد اما برخی از عوامل وجود دارند که هر فرد را به عنوان کاندیدای واجد شرایط این نوع تغییرات، تبدیل می‌نماید.

هر کارمند می‌تواند با پیروی از نکات کاربردی که در این بخش به آنها اشاره خواهیم کرد، خود را به‌عنوان یک کاندیدای مناسب برای ترفیع شغلی معرفی کند. استراتژی‌ها و عوامل متفاوتی وجود دارند که امکان ارتقا را برای هر کارمند ایجاد می‌کنند. عوامل زیر برای ارتقا شغلی می‌توانند کمک‌کننده باشند:

تا جایی که ممکن است قابل اطمینان باشید

یکی از عوامل کلیدی که مدیران برای ترفیع کارکنان معمولاً در نظر می‌گیرند این است که آن کارمندان قابل اطمینان باشند و در واقع مدیران بتوانند روی آن‌ها حساب کنند و زمانی که کاری به آنها محول می‌شود همه این اطمینان را داشته باشند که آن کارها به بهترین شکل و با متعهدانه‌ترین حالت به انجام خواهد رسید.

برای کار خود ارزش بیشتری قائل شوید

اگر خواهان این موضوع هستید که در شغل و زمینه کاری خود ارتقا پیدا کنید، لازم است پیرامون آنچه شرکت از شما می‌خواهد به خوبی تفکر کنید. بی تردید هر کارفرمایی تمایل دارد کارمندانش در ارزش شرکت سهیم شوند بنابراین تلاش آگاهانه برای افزودن ارزش، یکی از بهترین راه‌های ارتقا در کار است.

با انجام برخی نکات که در این مطلب برای شما گردآوری شده یا سایر منابع مطالعاتی، می‌توانید ارزش خود را افزایش داده و مهارت‌های خود را بهبود ببخشید تا به طور روزافزون نتایج بهتری برای شرکت خود ارائه نمایید. بهتر است خودتان را در معرض طیف وسیعی از فعالیت‌های شرکت قرار دهید تا این امکان برای شما فراهم شود که دانش، مهارت و تجربه خود را گسترش داده و فرصت‌های جدیدی برای ارتقا شغلی بیابید.

مکالمه موثر با مدیران بسیار مهم و تاثیرگذار است

پیرامون اهدافی که مد نظر دارید و می‌خواهید به آنها برسید با مدیرتان صحبت کرده و از مطرح کردن نگرانی‌ها، مشکلات یا سؤالات خود با مسئول مربوطه ترس نداشته باشید. مطرح کردن این موضوعات و دغدغه‌ها می‌تواند نقش مهمی در پیشرفت شغلی هر فرد ایفا کند.

مهارت های مدیریتی و رهبری خود را به نمایش بگذارید

برای ارتقا شغل، در نظر داشته باشید که مهارت‌های رهبری شما باید به طور مداوم بهبود پیدا کند. نکاتی که در این بخش برای شما گردآوری کرده‌ایم، می‌تواند به شما در این زمینه کمک کند. تلاش داشته باشید که برای همکاران خود الگوی خوبی از تلاش و مدیریت صحیح به شمار بیایید و از طریق عملکرد کاری، احترام آنها را کسب کنید. فراموش نکنید که ویژگی‌های خاصی را از خود نشان دهید تا اثربخش بودن شما به‌عنوان یک مدیر را اثبات کند.

عملکرد بسیار خوب داشتن شما می‌تواند مهارت‌های مدیریتی شما را بیش‌ازپیش به نمایش بگذارد. به مدیران بالاسری‌تان نشان دهید که در مواقع لزوم قادر هستید به هم‌تیمی‌های خود انگیزه و روحیه مضاعف تزریق کنید که این توانایی برای ارتقا شغلی شما فوق‌العاده مؤثر خواهد بود.

خلاقیت و استقلال کاری، غوغا می کند

به احتمال زیاد اگر شما هم جای مدیران یک سازمان قرار داشتید معمولاً افرادی را ارتقا می‌دادید که خارج از محدوده‌های موجود فکر کرده و خلاقیت دارند و در مواجهه با مشکلات در کمترین زمان ممکن، راه‌حل‌های درست و کاربردی ارائه می‌نمایند. از طرفی افراد خلاق به‌راحتی قادر هستند که به طور مستقل کار کنند. توانایی هر فرد در کارکردن به‌صورت مستقل، کمک می‌کند که مدیران سازمان متوجه شوند آن شخص چقدر بر وظایف و پروژه‌ها حس مالکیت دارد. این موضوع همه را متوجه خواهد کرد که یک فرد چقدر انتخاب مناسبی برای ارتقا شغلی است.

باید بلد باشید که به خودتان انگیزه دهید

واقعیت غیرقابل‌انکاری که وجود دارد این است برای برخی از افراد، رسیدن به این هدف که همان ارتقا شغلی باشد ممکن است چندین سال به طول بیانجامد. فراموش نکنید که شما باید به‌صورت مستمر و پایدار انگیزه داشته باشید و تلاش‌هایتان ادامه‌دار باشد تا در مسیر درست ارتقا حضور داشته باشید.

برای رسیدن به این موضوع هروقت تردید به سراغتان آمد، از خود سؤال کنید که چرا تمایل دارید ارتقا پیدا کنید؟ یادآوری دلایلی که می خواهید ارتقا شغلی داشته باشید، می‌تواند انگیزه شما برای تلاش بیشتر در جهت رسیدن به هدف را فراهم نماید.

  لیستی از دلایل سودآوری برای حرفه‌ای که در آن مشغول به فعالیت هستید، تهیه کنید و با این کار قادر خواهید بود به خود ثابت کنید که توانایی کارهای بزرگ‌تری را دارید. بیش‌ازپیش در انجام مأموریت شرکت خود مشارکت داشته باشید تا ضمن حفظ انگیزه خود از برنامه‌هایتان برای ارتقا شغلی منحرف نگردید.

وقت شناس و متعهد باشید

نکته مهمی است که همیشه به‌موقع در محل کار حاضر باشید و بیش از حد مجاز غیبت و تأخیر نداشته باشید. اگر نظم در کار شما وجود نداشته باشد و به‌موقع در محل کار حاضر نباشید، بهتر است فکر ترفیع شغل را از ذهن خود بیرون کنید. نکته دیگر این است که معمولاً به‌راحتی می‌توان کارمندان متعهدی که تمام تلاش خود را برای انجام وظایفشان به کار می‌گیرند را تشخیص داد. زمانی که مدیران و کارفرمایان متوجه تعهد کاری کارمندان نسبت به وظایف محوله شوند، تلاش می‌کنند با ترفیع شغلی ایشان را راضی و تشویق نمایند.

با آغوش باز از بازخوردهای مدیران استقبال کنید

اگر تمایل دارید مطلع شوید که برای گرفتن ترفیع دقیقاً چه کاری نیاز است که انجام گیرد، لازم است از مدیران خود نسبت به فعالیت‌هایی که توسط شما انجام می‌شود، بازخورد دریافت کنید. برای دریافت بازخوردهای ارزشمند از مدیران خود با اعداد یا مثال‌های خاص اثبات کنید که کار و فعالیت‌های شما برای شرکت یا سازمان سودآوری داشته است یا با طرح سؤالاتی مانند: آیا امسال ترفیع می‌گیرم و چگونه می‌توانم ارتقا پیدا کنم، تمایل خود را برای پیشرفت شغلی خود ابراز نمایید.

حضور مثبت در محل کار و اخلاق کاری حرفه ای، بسیار کمک کننده است

آرام و مثبت بودن حتی در سخت‌ترین شرایط کاری، یکی از اساسی‌ترین ویژگی‌های یک رهبر و مدیر خوب به شمار می‌رود. شما با ذهن شفاف و تمرکز خود در هر زمان، قادر خواهید بود نتایج مداوم را ارائه داده و احتمال اشتباهات را به حداقل برسانید. در کنار این حضور مثبت، اخلاق کاری درست و حرفه‌ای هم بسیار تأثیرگذار و راهگشا است؛ بنابراین شما باید به طور مداوم یک اخلاق کاری ثابت داشته و تلاش نمایید تا سخت‌کوش‌ترین فرد در هر شرایط لقب بگیرید. عملکرد کاری شما باید نشان دهد که بر نقش فعلی خود تسلط داشته و آماده هستید که موقعیت چالش‌برانگیز را در شرکت به دست آورید.

نحوه ترفیع گرفتن همکاران میتواند آموزنده باشد

یکی از راه‌های شناسایی چگونگی ارتقا سطح خود این است که از نزدیک به برخی از افراد شرکت که در سال‌های اخیر ترفیع گرفته‌اند، نگاهی دقیق داشته باشید. بی‌تردید، آگاهی از وضعیت، یکی از کلیدهای ارتقا شغل یک کارمند است. در بین کسانی که با موفقیت ارتقا شغلی داشته‌اند، به دنبال ویژگی‌های مشترک شخصیت، دستاوردها و عادت‌ها بگردید. این مشاهدات می‌تواند درک بهتری از کارهایی که باید برای ارتقا شغلی خود انجام دهید، به شما بدهد.

کار مدیران را ساده‌تر کنید

به عنوان فردی که برای مدتی در یک پست انجام وظیفه کرده است حتما می‌دانید که دغدغه‌های مدیران یا سرپرستان چیست. کم کردن این دغدغه‌ها و نگرانی‌ها باعث می‌شود توانا و قابل اطمینان به نظر برسید و مدیران بالادستی به شما به چشم یک مهره مهم و تاثیرگذار نگاه می‌کنند. سعی کنید زمانی که سرپرست یا مدیر بخش شما در اداره نیست طوری کارها را پوشش دهید که آن‌ها از بودن شما دلگرم باشند و بدانند همه کارها طبق روال پیش خواهد رفت.

روی مهارت‌های ارتباطی خود بیشتر کار کنید

ترفیع گرفتن معمولا یعنی اینکه با تعداد افراد بیشتری باید در تعامل باشید. در جایگاه جدید خود باید بتوانید هم با افراد تحت نظر خود به خوبی ارتباط برقرار کنید و هم به درستی بتوانید وضعیت کار، بازخوردها و نظرات همکاران، مشکلات یا گره‌های فنی مرتبط با حوزه فعالیت خود و موارد دیگر را به مدیران بالادستی انتقال دهید. بنابراین باید مهارت‌های برقراری ارتباط، چه شفاهی و چه کتبی را در خود پرورش و ارتقا دهید. یادگیری نحوه برقراری ارتباط رابطه تنگاتنگی با ارتقا شغل یک کارمند دارد.

دیگران را به رسمیت بشناسید

ارتقا شغل یک کارمند فقط مربوط به یک نفر نیست. شرکت‌ها دنبال افرادی هستند که توانایی مدیریت و انگیزه دادن به یک تیم را داشته باشند. شاید برای ترفیع گرفتن فکر کنید که باید فقط از خودتان تعریف کنید، ولی به رسمیت شناختن و تعریف از دیگران نیز وجهه و اعتبار شما را بالا می‌برد. و از کجا معلوم! شاید همکاری که روزی به او محبت کرده‌اید به زودی پاسخ لطف شما را بدهد.

ارتقا شغل یک کارمند چه مزایایی برای مدیران و سازمان دارد؟
بستن سال مالی در نرم افزار محک
بستن سال مالی در نرم افزار محک

ارتقا شغل یک کارمند چه مزایایی برای مدیران و سازمان دارد؟

تا به اینجای مطلب تلاش کردیم که عوامل و راه‌هایی که یک کارمند برای دریافت ترفیع باید مدنظر داشته باشد را مورد بررسی قرار دهیم اما در این بخش به مزایایی اشاره می‌کنیم که ارتقا شغل یک کارمند برای مدیران و سازمان‌ها به همراه خواهد داشت و نشان می‌دهد که اگر موضوع ترفیع به‌درستی انجام و مدیریت شود می‌تواند یک معامله برد – برد لقب بگیرد. اما مزایایی که ترفیع کارکنان برای شرکت‌ها دارد عبارت‌اند از:

  • ارتقا شغلی موجب بالارفتن تلاش و پشتکار افراد، بالارفتن انگیزه و در نتیجه افزایش بهره‌وری در کار می شود.
  • تردیدی وجود ندارد که ارتقا شغلی موجب ایجاد حس رضایت خواهد شد و اگر فردی با وجود تمام تلاش‌هایش، ترفیع شغلی نگیرد؛ یک حس نارضایتی در وی ایجاد خواهد شد که اصلاً به نفع سازمان نبوده و عملکرد کاری فرد را به‌شدت کاهش می‌دهد.
  • ارتقا شغلی موجب امنیت شغلی خواهد شد و کارمندان حس می‌کنند که تلاش‌های آنها در محیط کار و توسط مدیران دیده می‌شود پس با دلگرمی بیشتری برای پیشبرد اهداف سازمان تلاش خواهند کرد که در نهایت به نفع مدیران و شرکت‌ها خواهد شد.
  • دادن ارتقا شغلی به هر کدام از کارمندان باعث ایجاد انگیزه در کسب‌وکار برای کارمندان شده و فضای رقابتی سالمی را در اداره یا سازمان ایجاد می‌نماید که این موضوع هم به نفع سازمان‌ها تمام خواهد شد.

چه زمانی برای ارتقا شغل یک کارمند مناسب است؟

در این بخش از مقاله می‌خواهیم به نکاتی اشاره کنیم که مدیران و کارفرمایان می‌توانند از این عوامل بهره برده و تشخیص دهند که بهترین زمان برای ترفیع شغلی یک کارمند چه زمانی است. این عوامل عبارت‌اند از:

  • طول خدمت: تردیدی وجود ندارد تعداد سال‌هایی که فرد در یک سازمان خدمت می‌کند، می‌تواند عامل مؤثری برای ارتقا شغل یک کارمن محسوب شود اما میزان آمادگی روحی و شرایط فردی آن کارمند برای دریافت ارتقا شغلی اهمیت بیشتری خواهد داشت.
  • عملکرد: زمان مناسب برای ترفیع یک کارمند، بررسی عملکرد فرد مورد نظر در یک بازه ی زمانی مشخص است.
  • کیفیت مدارک فنی و آموزشی: یکی ازموارد برای سنجش توانایی کارمندان جهت دریافت ارتقا شغلی سطح تحصیلات و مهارت‌های فنی است.
  • آخرین زمان ارتقا شغلی فرد: برای قرار گرفتن در لیست ترفیع ؛ زمان دریافت آخرین ارتقا شغلی هم باید مورد توجه قرار گیرد.

برای گرفتن ترفیع شغلی هر کاری نکنید!

شاید بعضی افراد عقیده داشته باشند برای ارتقا شغلی انجام هر کاری مجاز است. اما باور کنید برخی کارها چنان اشتباه هستند که حتی ممکن است نتیجه معکوس دهند. این چند اشتباه را به ذهن بسپارید و از آن‌ها اجتناب کنید:

  1. برای گرفتن ترفیع آنقدر درگیر کار نشوید که سلامتی خود یا آسایش خانواده خود را به خطر بیاندازید.
  2. هرگز خود را در مقابل همکارانتان نپندارید و خود را بالاتر و همکاران را پایین‌تر نبینید.
  3. تلاش‌ها و دستاوردهای واقعی و مثبت خود را پنهان نکنید. بگذارید سایر همکاران و مدیران از آن‌ها مطلع شوند.
  4. از مشکلات زندگی شخصی خود برای اثبات اینکه چرا به ترفیع نیاز دارید، استفاده نکنید.
  5. مسئولیتی را قبول نکنید که از عهده آن برنمی‌آیید. به علایق شخصی خود نیز توجه داشته باشید.

ارتقا شغل یک کارمند؛ یک اتفاق برد – برد

همان‌طور که در مقدمه مقاله وعده کردیم از منظرهای متفاوتی به موضوع ترفیع گرفتن کارمندان پرداختیم و بررسی کردیم که این موضوع هم به نفع کارمندان خواهد بود و هم سودی برای مدیران و درنتیجه سازمان خواهد داشت. ارتقا شغل یک کارمند به این معنی است که کارفرمای شما نشان می‌دهد آنها برای کار شما ارزش قائل هستند و شما جایگاه مهمی در شرکت موردنظر دارید. ارتقا همیشه با مسئولیت‌های بیشتری همراه است، اما این مسئولیت‌ها فرصتی برای رشد مهارت‌ها و حرفه شما هستند. امیدواریم با مطالعه این مطلب شناخت بهتری نسبت به مقوله ترفیع شغلی پیدا کرده باشید.

منبع: lawinsider

برای دریافت جدید ترین مقالات، ایمیل خود را وارد کنید:

با نشر این محتوا، جامعه وبلاگ محک را گسترش دهید

وهاب نادری
وهاب نادری
مراحل راه اندازی فروشگاه آنلاین

مراحل راه اندازی فروشگاه آنلاین

زمان مطالعه این مقاله: 6 دقیقه اینترنت یکی از بزرگترین انقلاب‌های دنیای امروز است که تاثیر گسترده‌ای بر زندگی، کار و تجارت انسان‌ها داشته. امروزه بسیاری از افراد، از اینترنت برای خرید و فروش محصولات و خدمات استفاده می‌کنند و این روند رو به افزایش است.

اطلاعات بیشتر
لیست مواد غذایی سوپرمارکت

لیست مواد غذایی سوپرمارکت

زمان مطالعه این مقاله: 5 دقیقه لیست مواد غذایی سوپرمارکت یکی از موضوعات مهم در حوزه تغذیه است؛ این لیست به افراد کمک می‌کند تا با دقت بهتری مواد غذایی خود را انتخاب کنند. لیست مواد غذایی سوپرمارکت، علاوه بر اینکه شامل اطلاعات مرتبط با نوع

اطلاعات بیشتر
بخش بندی بازار (Market Segmentation) چیست؟ انواع، مزایا و مراحل

بخش بندی بازار (Market Segmentation) چیست؟ انواع، مزایا و مراحل

زمان مطالعه این مقاله: 5 دقیقه بخش بندی بازار یا همان تقسیم بندی بازار (Market Segmentation) یکی از فعالیت‌های حیاتی در بازاریابی است که به تأثیرگذاری بیشتر کمپین‌های بازاریابی کمک می‌کند. با بخش بندی بازار، می‌توانید مشتریان هدف را دسته‌بندی کنید و استراتژی‌های فروش، بازاریابی و

اطلاعات بیشتر

4 پاسخ

  1. ممنون از مطلب خوبتون…به عنوان یک مدیر میانی توصیه می‌کنم برای خودتون اهداف بزرگ و البته دست یافتنی تعیین کنید. مدیران به افرادی که با هدف و با انگیزه کار می‌کنن بیشتر بها میدن.

    1. سلام وقت بخیر
      ممنون از نظر مفیدتون. بله کاملا درست میفرمایید برای ارتقا شغلی یک کارمند تعیین هدف خیلی میتونه کمک کننده باشه.

  2. سلام. ارتقا شغلی یک کارمند شاید خوب باشه و باعث رشد بشه ولی به نطر من هدفتون ایجاد یک کسب و کار برای خودتون قرار بدین در واقع کارمندی رو به عنوان یک پله ای ببینین که کمک میکنه تو کسب و کار خودتون موفق بشین.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

جستجو

مشاهده رایگان دمو نرم افزارحسابداری