جستجو
Close this search box.

نکاتی که هر حسابدار موفقی باید بداند

نوشته شده توسط محمد باقریان
زمان مطالعه این مقاله: 5 دقیقه

چکیده

تبدیل شدن به یک حسابدار موفق، برخورداری از ویژگی‌ها و مهارت‌های خاصی را می‌طلبد. شاید این‌طور به نظر برسد که کار حسابداران، به بررسی و تهیه صورت‌های مالی محدود می‌شود اما این‌گونه نیست. چنین نگاهی از عدم شناخت درست شغل حسابداری، نشئت می‌گیرد. یک حسابدار علاوه بر اینکه باید دانش و مهارت کافی در حوزه‌های مالی داشته باشد، برای موفقیت در شغلش به قابلیت‌های بیشتری احتیاج دارد. قدرت تحلیل، سازمان‌یافتگی، تفکر انتقادی، مهارت‌های ارتباطی، قدرت انطباق، مدیریت زمان، مهارت در کار با صفحات گسترده، همکاری تیمی و مهارت نگارش، نُه قابلیت حیاتی دیگری هستند که یک حسابدار موفق باید واجد آن‌ها باشد.

فهرست مطالب

مقدمه

حسابدار موفق کسی است که ضمن برخورداری از مهارت‌های اساسی حسابداری، در راستای ارتقای آن‌ها و همین‌طور یادگیری مهارت‌های جدیدی که در فضای تجاری متغیر عصر حاضر، ممکن است به آن‌ها نیاز پیدا کند، بکوشد.

باید بدانید که اخذ مدرک دانشگاهی، به‌تنهایی نمی‌تواند در یافتن شغل مرتبط و موفقیت در آن کمکتان کند. برای موفقیت و پیشرفت در شغل حسابداری، مؤلفه‌های زیادی وجود دارند که باید ضمن شناخت، آن‌ها را در رویکرد حرفه‌ای‌تان بگنجانید.

چطور یک حسابدار موفق شویم؟

چطور یک حسابدار موفق شویم؟

همان‌طور که می‌دانیم، وظیفه کلی حسابداران، آنالیز و تهیه اسناد و سوابق مالی برای مشتریان انفرادی و سازمان‌هاست. بااین‌حال، مهارت‌های یک حسابدار با توجه به‌عنوان شغل، می‌تواند متغیر باشد. به‌عنوان‌مثال، حسابداران رسمی (CPA) در کار با فرم‌های مالیاتی، ترازنامه‌ها و سایر اسناد و صورت‌های مالی اساسی که مشتریان به استناد قانون، ملزم به افشای آن‌ها هستند، تخصص دارند. ایفای اثربخش این نقش دقت، قدرت تحلیل و البته اخلاق‌مداری را می‌طلبد. حسابداران دیگر علاوه بر این مهارت‌ها، به دانش تخصصیِ زمینه‌ای هم که در آن فعالیت می‌کنند، نیاز دارند. مثلاً حسابداران مدیریت باید درک درستی از بودجه‌بندی و مدیریت مالی شرکت‌ها داشته باشند؛ یا حسابداران دولتی باید مقررات و قوانینِ ناظر بر اموری مثل گزارشگری مالی و مالیات‌بندی را کاملاً بشناسند.

به‌طورکلی، همه حسابداران فارغ از زمینه تخصصی‌شان، باید داده‌های پیچیده مالی را بررسی و تفسیر کنند و در مرحله بعد، نتایج کار را به شکلی مختصر، مفید و واضح به مشتریان گزارش دهند. اما برای تبدیل شدن به یک حسابدار موفق چه ویژگی‌هایی لازم است؟ در پاسخ به این سؤال، 9 مورد از مهم‌ترین قابلیت‌های تکمیلی یک حسابدار را معرفی و تشریح می‌کنیم.

1. مهارت‌های تحلیلی

موفقیت در حسابداری، مستلزم اتخاذ رویکردی موشکافانه و جزئی‌نگر است. حسابداران باید انبوهی از داده‌ها و سوابق مالی را بررسی کنند تا از صحت جزئیات مندرج در اسناد، مطمئن شوند. بدون جزئی‌نگری و دقت کافی، نتایج بررسی آن‌ها متناقض و نامعتبر خواهد بود. یک حسابدار موفق و ماهر می‌تواند با نگاهی کوتاه به گزارش‌های تحلیلی، به‌درستی یا عدم درستی اعداد و ارقام مندرج در آن‌ها پی ببرد. حسابداران کارکشته قادر به تجمیع تجزیه‌وتحلیل‌ها هستند و می‌توانند با تکیه بر قدرت تحلیل بالایشان، بدون صرف زمان اضافی و به‌درستی، کیفیت خروجی گزارش‌ها را ارزیابی کنند.

سازمان‌یافتگی

2. سازمان‌یافتگی

یک حسابدار موفق باید رویکردی بسیار سازمان‌یافته داشته باشد تا بتواند ضمن ارائه خدمات به مشتریان مختلف، وظایف محوله را در ضرب‌الاجل‌های زمانی تعیین‌شده انجام دهد. پرداختن به هر پروژه حسابداری، مستلزم کار با حجم زیادی از مستندات است و برای اینکه حسابدار، از مسیر درست انجام کار خارج نشود، باید بسیار منظم و روشمند عمل کند.

حسابداران باید قبل از آغاز کار در یک مجموعه، انضباط و سازمان‌یافتگی را در خودشان بهبود دهند. تحصیل در رشته حسابداری و سروکار داشتن با اعداد و ارقام، به‌خودی‌خود از شما فردی سازمان‌یافته نمی‌سازند بلکه باید سعی کنید این ویژگی را به بخشی از رفتارتان در زندگی روزمره تبدیل کنید.

3. تفکر انتقادی

تفکر انتقادی از دیگر قابلیت‌های مهم یک حسابدار موفق است. حسابداران حین کار با صورت‌های مالی دائماً با خطا و مغایرت روبرو می‌شوند و اگر نتوانند در شناسایی و رفع آن‌ها، عملکرد خوبی داشته باشند، پیامدهای ناخوشایندی متوجه کارفرمایان و مشتریانشان خواهد بود. به همین دلیل یک حسابدار موفق و حرفه‌ای حین انجام وظایفش، باید با اتخاذ تفکر انتقادی و رویکردی کُنشگرانه، همه متغیرها و ریسک‌های احتمالی را در نظر بگیرد.

بستن سال مالی در نرم افزار محک
بستن سال مالی در نرم افزار محک

4. مهارت‌های ارتباطی

حسابداران علاوه بر تجزیه‌وتحلیل و بهینه‌سازی سوابق و صورت‌های مالی، باید یافته‌هایشان را با همکاران و مشتریانی که درک عمیقی از مفاهیم پیچیده حسابداری ندارند، در میان بگذارند. از این جنبه، یک حسابدار باید نقشی شبیه به یک مُفسر داده را ایفا کند و اینجاست که اهمیت مهارت‌های ارتباطی نمایان می‌شود. هنر یک حسابدار موفق این است که بتواند اعداد، نمودارها و جداول خشک و غامض را به داستانی ساده و قابل‌فهم برای افراد عادی تبدیل کند. علاوه بر این، یک حسابدار باید در خلاصه‌سازی مطالب نیز مهارت داشته باشد و با گلچین کردن بخش‌های اساسی هر گزارش، از ارائه جزئیات غیرضروری و زمان‌بر اجتناب کند.

5. قدرت انطباق

شغل حسابداری نیز به‌موازات تغییر در چارچوب‌های مالیاتی و روش‌های گزارشگری مالی، پیوسته در حال تغییر و تحول است. حسابدار موفق کسی است که با این تحولات همگام شده و همواره آماده باشد خودش را با تغییر استانداردها و شیوه‌نامه‌ها و همین‌طور پیشرفت‌های فنی، پویایی محیط کار و بسترهای جدید برای تعامل با مشتریان وفق دهد. سرعت تغییر قوانین و مقررات در حوزه‌های مالی، بسیار بالاست و به همین دلیل، حسابداران حرفه‌ای باید پیوسته خودشان را به‌روز کنند تا از روندهای جدید حسابداری جا بمانند.

مدیریت زمان

6. مدیریت زمان

اغلب حسابداران به‌طور هم‌زمان روی پروژه‌های مختلف کار می‌کنند و برای اینکه بتوانند در انجام همه آن‌ها موفق باشند، باید زمان را به‌درستی مدیریت کنند. مدیریت زمان، شرط لازم برای رعایت ضرب‌الاجل‌ها و جلب رضایت مشتریان است.

چندوظیفه‌ای بودن و مهارت کار کردن روی پروژه‌های مختلف به‌طور هم‌زمان، یکی از خصوصیاتی است که فرد را به‌عنوان یک حسابدار موفق و تمام‌عیار، از سایر هم‌رده‌هایش متمایز می‌سازد. مدیریت زمان مخصوصاً در فصول مالیاتی که ترافیک کاری، بیشتر از روزهای دیگر است و با پنجره‌های زمانی محدود و فشرده روبرو هستیم، ارزش و اهمیت وصف‌ناپذیری دارد.

7. مهارت کار با صفحات گسترده

حسابداران امروزی برای انجام کارهای مختلف از برنامه‌های نرم‌افزاری متنوعی استفاده می‌کنند که برنامه‌های مبتنی بر صفحه گسترده مثل مایکروسافت اکسل، شاخص‌ترین آن‌ها هستند. صرف‌نظر از اینکه چه نوع حسابداری هستید و در کدام حوزه تخصصی فعالیت می‌کنید، صفحات گسترده جزئی از زندگی شغلی روزمره‌تان هستند و توانایی شما در کار با این صفحات، یک قابلیت ارزشمند محسوب می‌شود. اگر دانشجوی رشته حسابداری هستید، پیشنهاد می‌کنیم در یک دوره آموزش مایکروسافت اکسل شرکت کنید و با تدوین و مدیریت صفحات گسترده برای مقاصدی مثل ردیابی بودجه شخصی، سطح مهارتتان را در کار با این صفحات ارتقا دهید.

8. همکاری تیمی

برخلاف این باور کلیشه‌ای که حسابداران به‌تنهایی کار می‌کنند، بسیاری از آن‌ها عضوی از یک تیم هستند و به همین دلیل، قابلیت همکاری تیمی، از ویژگی‌های ارزشمند یک حسابدار موفق است. حسابداران از طریق مشارکت در پروژه‌های تیمی و تعامل با سایر همکاران، نتایج مثبتی را برای سازمان به ارمغان آورده و زمینه‌ای مساعد را برای پیشرفت کل مجموعه فراهم می‌کنند. ایفای نقش به‌عنوان عضوی از تیم و یادگیری از دیگران، لازمه‌ای حیاتی در حسابداری مدرن است. بازتاب ایده‌ها و تفکر جمعی در یک محیط مشارکتی، دستیابی به بهترین نتایج ممکن را امکان‌پذیر ساخته و بررسی همه جنبه‌ها را قبل از اتخاذ یک تصمیم، تضمین می‌کند.

9. مهارت نوشتن

علی‌رغم ماهیت کمّی و محاسباتی حسابداری، بیشتر حسابداران زمان قابل‌توجهی را صرف نوشتن می‌کنند. بخش عمده‌ای از این نوشتن شامل ارسال ایمیل و همین‌طور مکاتبات دیگری می‌شود که در آن‌ها حسابدار باید ایده‌ها و مفاهیم پیچیده را به زبان ساده و عامیانه برای دیگران تشریح کند.

نوشتن نامه‌های درون‌سازمانی و همین‌طور تدوین دستورالعمل‌ها و خط‌مشی‌های راهنما برای بهبود کارایی اعضای تیم، از دیگر وظایف یک حسابدار موفق هستند که در همه آن‌ها، مهارت در نگارش، حرف اول را می‌زند. اغلب حسابداران، بسیار بیشتر از آنچه مردم فکر می‌کنند، دست‌به‌قلم می‌شوند و به همین دلیل، قویاً پیشنهاد می‌کنیم که برای تبدیل شدن به یک حسابدار موفق، مهارت نوشتاری‌تان را بهبود دهید.

سخن آخر

برای اینکه شما را به‌عنوان یک حسابدار موفق بشناسند، باید علاوه بر دانش علمی و مدرک دانشگاهی، خودتان را به مجموعه‌ای از قابلیت‌های کلیدی مجهز کنید که ما گلچینی از این قابلیت‌ها و نکات مربوط به هر یک از آن‌ها را در این مطلب خدمتتان ارائه کردیم. وقتی از این قابلیت‌ها آگاه باشید، قطعاً برای سؤال “حسابدار کیست ” پاسخ متفاوتی خواهید داشت. برای پیشرفت در حرفه حسابداری، هر چه سریع‌تر برای ایجاد یا تقویت قابلیت‌های مذکور، گام‌های عملی بردارید و برند شخصی خودتان را به‌عنوان یک حسابدار موفق، بر سر زبان‌ها بیندازید.

منابع:

accounting

برای دریافت جدید ترین مقالات، ایمیل خود را وارد کنید:

با نشر این محتوا، جامعه وبلاگ محک را گسترش دهید

محمد باقریان
محمد باقریان
باقریان هستم از سال 1386 در حوزه تجارت الکترونیک و طراحی سایت و تولید محتوا فعالیت خودم را با مدیریت چند وب سایت آموزشی شروع کردم، اکنون به صورت تخصصی در زمینه دیجیتال مارکتینگ فعالیت میکنم ، اوقات فراغتم را بیشتر با ورزش و مطالعه سپری می‌کنم.
مراحل راه اندازی فروشگاه آنلاین

مراحل راه اندازی فروشگاه آنلاین

زمان مطالعه این مقاله: 6 دقیقه اینترنت یکی از بزرگترین انقلاب‌های دنیای امروز است که تاثیر گسترده‌ای بر زندگی، کار و تجارت انسان‌ها داشته. امروزه بسیاری از افراد، از اینترنت برای خرید و فروش محصولات و خدمات استفاده می‌کنند و این روند رو به افزایش است.

اطلاعات بیشتر
لیست مواد غذایی سوپرمارکت

لیست مواد غذایی سوپرمارکت

زمان مطالعه این مقاله: 5 دقیقه لیست مواد غذایی سوپرمارکت یکی از موضوعات مهم در حوزه تغذیه است؛ این لیست به افراد کمک می‌کند تا با دقت بهتری مواد غذایی خود را انتخاب کنند. لیست مواد غذایی سوپرمارکت، علاوه بر اینکه شامل اطلاعات مرتبط با نوع

اطلاعات بیشتر
بخش بندی بازار (Market Segmentation) چیست؟ انواع، مزایا و مراحل

بخش بندی بازار (Market Segmentation) چیست؟ انواع، مزایا و مراحل

زمان مطالعه این مقاله: 5 دقیقه بخش بندی بازار یا همان تقسیم بندی بازار (Market Segmentation) یکی از فعالیت‌های حیاتی در بازاریابی است که به تأثیرگذاری بیشتر کمپین‌های بازاریابی کمک می‌کند. با بخش بندی بازار، می‌توانید مشتریان هدف را دسته‌بندی کنید و استراتژی‌های فروش، بازاریابی و

اطلاعات بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

جستجو

مشاهده رایگان دمو نرم افزارحسابداری