جستجو
Close this search box.

مراحل یادگیری اصول کسب‌وکار

نوشته شده توسط محمد حسین دهقانی
زمان مطالعه این مقاله: 4 دقیقه

مقدمه

یادگیری اصول کسب‌وکار بسیار مهم است. شما چه بخواهید برای دیگران کار کنید و چه خودتان بخواهید شغل مورد علاقه خود را خلق کنید، نیاز دارید که اصول اساسی کسب‌وکار را یاد بگیرید. روش‌های مختلفی برای یادگیری اصول کسب‌وکار وجود دارد و ما در این مقاله چهار مرحله از مراحل یادگیری اصول‌کسب‌وکار را با شما در میان خواهیم گذاشت؛ پس با ما همراه باشید و مقاله را تا انتها مطالعه کنید.

فهرست مطالب

مرحله اول. شروع با منابع ابتدایی و ارزان قیمت

مرحله اول. شروع با منابع ابتدایی و ارزان قیمت

به قول یکی از دانشمندان موفقیت (Just Start!). یعنی فقط شروع کنید. برای یادگیری اصول کسب‌وکار لازم نیست حتما از ابتدا در یک دوره گران قیمت شرکت کنید و همین که شروع کنید خودش یک موفقیت بزرگ است. در ادامه با 4 روش آسان و ارزان قیمت برای شروع یادگیری اصول کسب‌وکار آشنا می‌شویم.

1.1. حدس بزنید. شغل جدید خودتان را تصور کنید و چالش‌های مربوط به آن را بررسی کنید. ببینید چه نیازهایی وجود دارد که شما باید در راستای رفع آنها آموزش ببینید. فهرستی از نیازها را تهیه کنید و ببینید از بین آن‌ها به کدام یک علاقه مندید و به اصطلاح رافع آن نیاز باشید؟ انجام این کار اولین قدم برای یادگیری اصول کسب‌وکار است.

1.2. مطالعه کنید. کتاب‌ها، مجلات، روزنامه‌ها منبع خوبی برای آشنایی اولیه شما با اصول کسب‌وکار هستند. مطالعه سرگذشت تاجران و صاحبان کسب‌وکار موفق به شما کمک می‌کند تا بتوانید از زندگی آن‌ها الگو بگیرید و مشاهده کنید آن‌ها چه اصولی را برای موفقیت در کسب‌وکار خود پیاده کردند.

یکی از کتاب‌های مطرح و قدیمی در حوزه اصول کسب‌وکار، کتاب «بیندیشید و ثروتمندشوید» نوشته ناپلئون هیل می‌باشد. این کتاب به صورت رایگان در اینترنت قابل دسترسی است و شما می‌توانید به آسانی آن را دانلود کرده و استفاده کنید.

در فهرست مجلات هم «مجله موفقیت» گزینه خوبی است. مجله موفقیت جدای از ماهیت انگیزشی خود، به شما کمک می‌کند تا اصول کسب‌وکار را با لذت بیشتری فرا بگیرید.

1.3. کتاب صوتی گوش کنید. کتاب صوتی راهی عالی برای یادگیری اصول کسب‌وکار بدون نیاز مطالعه است. سعی کنید فهرستی از کتاب‌های صوتی مرتبط با اصول کسب‌وکار تهیه کنید و هر زمان که امکان داشت (هنگام ورزش، رانندگی و …) صوت گوش کنید اصول کسب‌وکار را به راحتی فرا بگیرید.

وب‌سایت چطور (Chetor.com) مقالات صوتی خوبی در این زمینه داشته و می‌تواند به شما کمک کند. در کنار این وب‌سایت شما می‌توانید از اپلیکیشن‌های مطالعه استفاده کنید و کتاب‌های صوتی خود را از آنجا دانلود کنید. اپلیکیشن‌هایی مانند کتابراه و فیدیبو گزینه‌های مناسبی در این زمینه هستند و می‌توانند به شما کمک کنند.

1.4. صفحه اینستاگرام افراد آشنا با اصول کسب‌وکار را دنبال کنید. آموزش‌های رایگان زیادی وجود دارد که هرروز توسط افراد متخصص در این حوزه ارائه می‌شود. فقط کافی است در اینترنت جست‌وجو کنید و این افراد را پیدا کنید.

من به شما مسیح جوادی را پیشنهاد می کنم. ایشان مؤسس مجموعه بیزینس کوچینگ در ایران هستند و هر روز در صفحه اینستاگرام آموزش‌های مفیدی ارائه می‌دهند. می‌توانید از این ظرفیت استفاده کنید و لذت ببرید.

مرحله دوم. استفاده از دوره‌ها و سمینارها

مرحله دوم. استفاده از دوره‌ها و سمینارها

در ادامه برای هرکدام از این موارد توضیحاتی ارائه خواهد شد:

2.1. در دوره‌های آنلاین شرکت کنید. استفاده از دوره‌های آنلاین روشی ساده و نسبتا کم هزینه (در مقایسه با تحصیلات دانشگاهی) برای یادگیری اصول کسب‌وکار است. برای آشنایی و یا شرکت در این دوره‌ها می‌توانید از روش‌های زیر استفاده کنید:

الف. به وب‌سایت دانشکده‌های مطرح در زمینه کسب‌وکار مراجعه کنید (چه ایرانی و چه خارجی). معمولا در این دانشکده‌ها دوره هایی برای عموم افراد برگزار می‌شود. دوره هایی که معمولا بین 4 هفته تا 6 ماه زمان دارند و در هفته چیزی بین 2 تا 6 ساعت از شما وقت می‌گیرند.

ب. وب‌سایت اشخاص متخصص در حوزه کسب‌وکار را دنبال کنید. افراد متخصص در  حوزه کسب‌وکار هم دوره هایی را برگزار می‌کنند که در آن شما می‌توانید اصول کسب‌وکار را یاد بگیرید. معمولا این دوره‌ها از صفحه اینستاگرام این اشخاص اطلاع‌رسانی می‌شود.

پ. دوره‌های آنلاین رایگان و یا ارزان قیمت را دنبال کنید. در راستای رسالت اجتماعی و انسانی، برخی از فعالان حوزه کسب‌وکار به مناسبت‌های مختلف و برای استفاده عموم مردم، مینی‌دوره یا دوره‌های رایگان برگزار می‌کنند. این دوره‌ها معمولا به صورت لایو اینستاگرامی و یا وبینار برگزار می‌شود. حواستان باشد گول رایگان بودن این دوره‌ها را نخورید و مطمئن باشید مطالب خوبی را یاد می‌گیرید.

همچنین می‌توانید از دوره‌های ارزان قیمت آشنایی با اصول کسب‌وکار استفاده کنید. برای شروع می‌توانید از آموزش‌های فرادرس استفاده کنید.

شرکت در دوره‌های آنلاین باعث می‌شود تا شما در یک زمان بسیار کوتاهی اصول کسب‌وکار را بیاموزید. آن هم به صورت کاربردی.

2.2. سمینارها و همایش‌ها را دریابید. در اینترنت جستجو کنید تا سمینارها و سخنرانی‌های افراد مهم در حوزه اصول کسب‌وکار را پیدا کنید و دانلود کنید (اگر زبان انگلیسی بلد باشید، گزینه‌های بیشتری در مقابل شما قرار خواهد گرفت).

در سال صدها سخنرانی توسط اساتید دانشگاه و متخصصان موفق کسب‌وکار انجام می‌شود. شاید شما نتوانید تمام اصول کسب‌وکار را در سمینارها و همایش‌ها یاد بگیرید. اما می‌توانید سرنخ‌هایی پیدا کنید که برای آینده شما بسیار مفید است. پس هیچ آموزشی را از دست ندهید و هرچه سریعتر شروع کنید.

مرحله سوم. تحصیلات دانشگاهی
بستن سال مالی در نرم افزار محک
بستن سال مالی در نرم افزار محک

مرحله سوم. تحصیلات دانشگاهی

اگر احتیاج به مدرک رسمی ندارید، نیاز نیست این بخش از مقاله را مطالعه کنید و مرحله چهارم را مطالعه کنید. در غیر این صورت به ادامه بحث توجه کنید.

تحصیلات دانشگاهی باعث می‌شود تا شما مدرک معتبری داشته باشید که همه جهان آن را به رسمیت می‌شناسند. در صورتی که اگر شما اصول کسب‌وکار را با مطالعه یا با شرکت در یک دوره آنلاین یاد بگیرید، تنها در صورتی همگان به شما اعتماد می‌کنند که عملکرد بی‌نظیری از خودتان نشان دهید و اگر عملکرد ایده‌آلی ندارید، بهتر است تحصیلات دانشگاهی را دریابید.

ورود به دانشکده‌هایی در حوزه کسب‌وکار با مدرک دیپلم چندان سخت نیست. بعضی از دانشکده‌های دولتی و غیر دولتی بدون شرکت در کنکور داشنجو می‌پذیرند. فقط کافی است با اسامی این دانشگاه‌ها آشنا باشید و کمی هم هزینه کنید. همه چیز تمام است.

مرحله چهارم. کارآموز باشید.

مرحله چهارم. کارآموز باشید.

کارآموزی عالی‌ترین روش برای یادگیری عمیق و کاربردی اصول کسب‌وکار است. برای کارآموزشدن کافی است علاقه خود را در هر حوزه‌ای که می‌خواهید کار کنید تشخیص دهید و با مراجعه به وب‌سایت‌های کاریابی و یا آگهی‌های استخدام، درخواست کارآموزی بدهید. شما در تمام مدت کارآموزی فرصت دارید تا هر سؤالی که دارید از سرپرست خود بپرسید و از او بخواهید تا تمام اصول کسب‌وکار را که شما در حرفه جدید خود به آن نیاز دارید، یاد بگیرید.

درباره کارآموزی و شیوه‌ها و مزایای آن صحبت‌های زیادی وجود دارد که در یک مقاله مجزا آن را بررسی خواهیم کرد.

سخن پایانی

یکی از مهم‌ترین اصول کسب‌وکار مدیریت محاسبات مالی است. مدیریت محاسبات مالی هر چه سریع‌تر و کم خطاتر باشد، بهتر است. در همین راستا شما می‌توانید از نرم‌افزارهای حسابداری استفاده کنید. نرم‌افزار حسابداری محک در خدمت شما است و به شما کمک می‌کند تا محاسبات مالی سریع و بدون خطا را تجربه کنید. برای آشنایی بیشتر با محصولات نرم‌افزار حسابداری محک می‌توانید به صفحه محصول نرم‌افزار حسابداری محک مراجعه کنید.

منبع:

wikihow

برای دریافت جدید ترین مقالات، ایمیل خود را وارد کنید:

با نشر این محتوا، جامعه وبلاگ محک را گسترش دهید

محمد حسین دهقانی
محمد حسین دهقانی
آمده ام تا زندگی کنم
مراحل راه اندازی فروشگاه آنلاین

مراحل راه اندازی فروشگاه آنلاین

زمان مطالعه این مقاله: 6 دقیقه اینترنت یکی از بزرگترین انقلاب‌های دنیای امروز است که تاثیر گسترده‌ای بر زندگی، کار و تجارت انسان‌ها داشته است. امروزه بسیاری از افراد از اینترنت برای خرید و فروش محصولات و خدمات استفاده می‌کنند و این روند رو به افزایش

اطلاعات بیشتر
لیست مواد غذایی سوپرمارکت

لیست مواد غذایی سوپرمارکت

زمان مطالعه این مقاله: 5 دقیقه لیست مواد غذایی سوپرمارکت یکی از موضوعات مهم در حوزه تغذیه است؛ این لیست به افراد کمک می‌کند تا با دقت بهتری مواد غذایی خود را انتخاب کنند. لیست مواد غذایی سوپرمارکت، علاوه بر اینکه شامل اطلاعات مرتبط با نوع

اطلاعات بیشتر
بخش بندی بازار (Market Segmentation) چیست؟ انواع، مزایا و مراحل

بخش بندی بازار (Market Segmentation) چیست؟ انواع، مزایا و مراحل

زمان مطالعه این مقاله: 5 دقیقه بخش بندی بازار یا همان تقسیم بندی بازار (Market Segmentation) یکی از فعالیت‌های حیاتی در بازاریابی است که به تأثیرگذاری بیشتر کمپین‌های بازاریابی کمک می‌کند. با بخش بندی بازار، می‌توانید مشتریان هدف را دسته‌بندی کنید و استراتژی‌های فروش، بازاریابی و

اطلاعات بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

جستجو

مشاهده رایگان دمو نرم افزارحسابداری