جستجو
Close this search box.

راه اندازی دامداری در5 مرحله + هزینه‌های دامداری

نوشته شده توسط ثمین اسدیان
زمان مطالعه این مقاله: 7 دقیقه

راه اندازی دامداری از دسته ایده‌های مملو از فرصت برای کارآفرینان است. شیر، گوشت گوساله و گوسفند و دیگر محصولات حاصل از آن از پرطرف‌دارترین مواد مصرفی در کل دنیا هستند. با افزایش میزان فروش این پروتئین‌ به عنوان یک ضرورت حتمی در رشد جسمی و شکوفایی خلاقیت‌ها، راه اندازی دامداری تبدیل به ایده‌ای سودآور شد. در ادامه این مقاله از گروه نرم افزار حسابداری محک با مراحل راه اندازی دامداری آشنا می‌شویم.

فهرست مطالب

منظور از دامداری چیست؟

منظور از دامداری چیست؟

دامداری شاخه‌ای از کشاورزی می باشد که با پرورش دام سروکار دارد. در پاسخ به این سوال که تفاوت دامداری با دامپروری چیست باید گفت که در دامداری بیشتر از چراگاه‌های تازه و منابع آب طبیعی استفاده می‌شود و در دامپروری تلاش بر آن است که با بهره‌گیری از علوم نوین بهره‌وری را افزایش داد، ولی دامداری بر پایه سنت است.

مراحل راه اندازی دامداری چیست؟

راه اندازی دامداری به‌آسانی که فکر می‌کنید نیست، بلکه مستلزم مقدار زیادی کار، صبر، اشتیاق و استراتژی‌های دقیق است. در حقیقت این موفقیت در کسب و کار به صورت اتفاقی و خود به خودی به دست نمی‌آید و حاصل برنامه‌ریزی دقیق می‌باشد. در ادامه با مراحل راه اندازی دامداری آشنا می‌شویم:

مرحله 1: برنامه ریزی برای کسب

همیشه داشتن یک برنامه روشن و طرح تجاری برای موفقیت یک کارآفرین ضروری است. داشتن طرح تجاری به شما کمک می‌کند تا ویژگی‌های کسب و کار خود را ترسیم کرده و برخی ناشناخته‌ها را کشف کنید. چند موضوع مهم که باید در نظر گرفته شود عبارت‌اند از:

  • تعداد کمی دام خریداری کنید:

  • ابتدا کار دامداری خود را با یک مزرعه کوچک و تعداد انگشت شماری دام اعم از گاو، گوسفند شروع کنید. اکثر دامداران با 2 تا 5 گاو شروع به کار می‌کنند. آنها ممکن است پول یا تجربه کافی برای مدیریت نداشته باشند، اما روی پرورش چند دام سالم تمرکز می‌کنند تا آنها را به سود تبدیل کنند. برای شروع می‌توانید محصولات خود را در سطح محلی بفروشید. وقتی تعداد دام ها کم باشد، فضای کمتری هم اشغال می‌شود. در صورت داشتن پول و تجربه کافی می‌توانید تعداد دام ها را افزایش دهید اما قبل از این کار حتماً از فضای کافی برای نگهداری دام ها مطمئن شوید.

  • برآورد هزینه ساخت دامداری:
  • هزینه‌های ساخت دامداری به عواملی چون خرید زمین، ساخت سوله و همچنین خرید تجهیزات دامداری بستگی دارد. همچنین کنار گذاشتن مبلغی برای خرید دام‌ها و هزینه خوراک و تجهیزات پزشکی نیز الزامی خواهد بود. بیشترین هزینه مربوط به تغذیه دام ها است که این هزینه در ایران بیشتر از 60 درصد کل بودجه را در بر می‌گیرد. پس برای کاهش هزینه، علوفه و خوراک را به موقع خریداری کنید تا ضایعات را کاهش دهید. یک کارآفرین مطلع، موقع فراوانی محصول یا سر فصل، خوراک دام خود را خریداری می‌کند.

    • تولید شیر و گرفتن دام هدف نهایی و بازدهی یک دامداری است و دامی که آبستن نشود یا تولید پایینی داشته باشد، نگه‌داری‌اش اقتصادی و به‌صرفه نیست. معمولاً هردام به‌ازای هر کیلو شیر 2 تا 5 برابر علوفه مصرف می‌کند. دامداری نیز مانند هر سازمان دیگری نیازمند اداره و مدیریت صحیح است.
    • هیچ کس نمی‌تواند با اعتماد به سرمایه خود در کار دامداری موفق شود بدون آنکه اصول مدیریتی را رعایت کند. فرد دامدار با موجود زنده ای سروکار دارد که مراقبت دائمی و شبانه‌روزی می طلبد و تنها داشتن دام برای رسیدن به سود کافی نیست. هنگام راه اندازی دامداری،فضای مناسب برای نگهداری دام‌ها را در نظر بگیرید .برای اینکار می توانید از جهاد کشاورزی شهرتان هم مشورت بگیرید و با توجه به مقررات سازمان ابعاد را مشخص نمایید.
    شرایط مناسب برای ساخت سوله دامداری چیست؟

    شرایط مناسب برای ساخت سوله دامداری چیست؟

    ابعاد سوله در هزینه راه اندازی دامداری تأثیرگذار خواهد بود. قیمت سوله با تأیید ابعاد دهانه و ارتفاع و طول سوله مشخص و تعیین می‌گردد. در نظر بگیرید که روش ساخت سوله هم می‌تواند تأثیر زیادی روی هزینه‌ها داشته باشد. برای مثال: اگر سوله خرپایی را برای راه اندازی دامداری خود انتخاب کنید از لحاظ قیمت، صرفه جویی خواهید کرد.

    در نظر داشته باشید که برای ساخت سوله‌های دامداری مقاوم در برابر حوادث غیر طبیعی، یکی از مهم‌ترین عوامل سازه مناسب و مستحکم می‌باشد که باید در برابر عوامل احتمالی چون برف، زلزله، طوفان و همچنین در برابر آتش سوزی و جذب باکتری مقاوم باشد. سوله‌های دامداری معمولاً خارج از شهر و دور از زندگی شهر نشینی ساخته می‌شوند .حفظ فاصله قانونی بین سوله ها برای جلوگیری از شیوع یک بیماری در دامداری‌ ها الزامی خواهد بود.اینکار باعث می شود دیگر دامداری‌ها به این بیماری مبتلا نشوند.

    هزینه‌های راه اندازی دامداری با روش ساخت سوله خرپایی بسیار به‌صرفه‌تر از روش‌های دیگر است و بهترین ابعاد برای عملکرد بهتر و قیمت پایین‌تر، ساخت سوله با دهانه‌های ۳۲ متر می‌باشد که در آن یک راه رو برای عبور ماشین آلات به عرض ۴٫۵ الی ۶ متر در وسط به صورت جدا شونده قرار گیرد و در دو طرف راه رو آغل‌ها با دهانه ۱۱٫۵ الی ۱۳ متر اجرایی شوند. وزن سوله تقریباً بین ۱۷ الی ۲۱ کیلو خواهد شد.

  • خرید مزرعه مناسب برای دام‌ها:
  • برای شروع یک پروژه دامداری و صنایع وابسته آن، در مراحل ابتدائی نیاز به تهیه مکانی مناسب جهت احداث دامداری و سپس اخذ کلیه مجوزهای لازم از سازمان‌های ذی‌ربط دارید. خرید یک مزرعه دامداری آماده، کار را برای شما راحت‌تر می‌کند و اگر خودتان دست به تعمیرات دامداری‌تان بزنید، می‌توانید در پولتان هم صرفه جویی کنید.

    اگر می‌خواهید محوطه دامداری را بخرید یا خودتان آن را کاملاً راه اندازی و اداره کنید از داشتن امکانات زیر مطمئن شوید:

    1. امکانات ضدعفونی کننده برای ذخیره سازی و پاستوریزه کردن شیر
    2. اتاقک یا انبارهای خشک و رو به آفتاب ایمن از تغییرات آب و هوایی و دما.
    3. فضای مخصوص شیردوشی یا قاب گردن
    4. مخزن خوراک و مخزن کود
    5. فضای جداگانه برای دام‌ها
    6. تجهیزات (شامل تراکتورها) و تجهیزات انبارداری منطقه‌ای
    7. چاه برای آب دادن به دام‌ها به علاوه سیستم انتقال آب به تانک‌ها در چراگاه
    8. سیستم آبیاری برای چراگاه

    تجهیزات موردنیاز دامداری چیست؟

    خرید کلیه تجهیزات زیر برای کار اصولی در دامداری الزامی است:

    • دستگاه شیردوش گاو
    • بچینگ خوراک دام
    • وان آبشخور دام
    • دستگاه میکسر خوراک دام و طیور
    • آخور سبد دار مخصوص بز، گاو و گوساله
    • کاه و جوخوری مکانیکی
    • تجهیزات توزین دامداری
    • یونجه خور دستی
    • علوفه خوری گوسفند
    • فن و هواکش دامداری
    • دستگاه پشم چین گوسفند
    • هیدرو سیکلون کشاورزی
    • تجهیزات کنترل و لوازم اندازه گیری (دماسنج)
    • رطوبت سنج علوفه
    • شاخ سوز دام

    هزینه‌های ثابت یک دامداری چقدر است؟

    بسته به مدل کسب و کار خود، باید ماهانه هزینه‌ای را برای اجاره، آب و برق و نیروی کار در نظر بگیرید. شما باید بخش قابل توجهی از بودجه خود را برای حقوق و دستمزد خدمه دامداری کنار بگذارید. پیشنهاد می‌شود برای داشتن پس‌انداز، بخشی از اقلام دامی را در یخچال‌های خود نگهداری کنید تا در روز مبادا برای تأمین بودجه به فروش برسانید.

    گاهی اوقات محاسبات فیش حقوقی پرسنل و کارگران مشغول در دامداری بسیار پیچیده و زمان‌گیر است و همچنین خطاهای محاسباتی نیز رخ می‌دهد. نرم افزار حسابداری محک و افزونه حقوق و دستمزد آن، شما را در انجام راحت این فرایند یاری می‌نماید. افزونه حقوق و دستمزد محک به شما کمک می‌کند که به راحتی روند صدور فیش حقوقی را در کم‌ترین زمان طی کرده و امکان نگهداری آن‌ها را برای ماه‌های بعد داشته باشید.

    بازار و مخاطبان هدف دامداری چه کسانی هستند؟

    مشاغل مرتبط با دام چندین نوع مشتری دارند. بهترین مشتری دامداری فردی است که علاقه‌مند به زندگی طبیعی و سالم است و قبلاً از اثرات فرآورده‌های لبنی و پروتئینی بهره برده باشد. صاحبان مغازه لبنیاتی و قصابی‌ها به دلیل نوع محصولی که می‌فروشند از مشتریان بالقوه شما هستند.

    نحوه دریافت تسهیلات وام بانکی برای راه اندازی دامداری

    برای استفاده از تسهیلات وام بانکی از سوی دولت و جهاد کشاورزی به صندوق توسعه ملی شهر خود مراجعه کنید و با انجام مراحل زیر از این نهاد وام و تسهیلات دریافت کنید:

  • ابتدا باید به مدیریت جهاد کشاورزی شهر خود رجوع کنید.
  • درخواست خود را برای اخذ وام ارائه دهید.
  • مراجعه به سایت اینترنتی تسهیلات بانکی به آدرس maj.ir و ثبت نام متقاضی دریافت کد رهگیری
  • بررسی طرح
  • معرفی طرح در بخش اجرایی و اخذ تأیید در سامانه
  • انجام بررسی‌های لازم از طرح به معاونت برنامه ریزی و امور اقتصادی کشور
  • ارسال طرح به مدیریت سرمایه گذاری
  • انجام بررسی‌های لازم بر روی طرح از سوی کارشناسان
  • آماده کردن طرح به جهت بررسی کارگروه
  • بررسی طرح توسط سرمایه گذاران
  • مراجعه به بانک و تشکیل پرونده اخذ تسهیلات
  • اقدام به بررسی طرح در بانک و در آخر در صورت تأیید پرداخت تسهیلات
  • بستن سال مالی در نرم افزار محک
    بستن سال مالی در نرم افزار محک

    مرحله 2: شریک کاری پیدا کنید

    متداول‌ترین انواع ساختار کسب و کار شراکتی عبارت‌اند از: مالکیت انحصاری یا محدود، مشارکت LLP، شرکت با مسئولیت محدود (LLC).

    اگر از دامداری شما شکایت شود و دارایی دامداری برای پرداخت بدهی آن کافی نباشد، شرکای شما با مسئولیت محدود به میزان سرمایه‌ای که به دامداری آورده‌اند، مسئول پرداخت آن بدهی خواهند بود. مازاد بر آن، طلبکاران نمی‌توانند بدهی‌های خود را از دارایی و اموال شخصی شرکای دامداری مطالبه کنند.

    مرحله 3: ایجاد حساب بانکی تجاری رسمی و دریافت کارت

    در هنگام راه اندازی دامداری، باز کردن حساب‌های بانکی و اعتباری اختصاصی در جهت حفاظت از دارایی‌های شخصی ضروری است. هنگامی که حساب‌های شخصی و تجاری شما با هم ترکیب می‌شوند، دارایی‌های شخصی شما (خانه، ماشین و سایر اشیاء با ارزش) در صورت شکایت از دامداری شما در معرض خطر قرار می‌گیرند.

    درآمد دامداری چقدر است؟

    پرورش دام های اهلی شامل پرورش گوسفند، بز، گاومیش و شتر میشود که در این میان ،پرورش گاو و گوساله (به صورت صنعتی و سنتی) از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است .دامداری ها  تامین کننده بیش از 50 درصد گوشت قرمز و 90 درصد شیر مصرفی کشور هستند.بر اساس گزارشات درآمد بالای 50 میلیون تومان در ماه بر این صنف در نظر گرفته شده است .

    مرحله 4: خرید نرم افزار حسابداری دامداری

    ثبت مخارج مختلف و منابع درآمد برای درک عملکرد مالی کسب و کار شما بسیار مهم است. نگه داشتن حساب‌های دقیق به کمک انواع نرم افزار حسابداری، محاسبات مالیاتی سالانه شما را بسیار ساده می‌کند.

    شما می‌توانید مشتریان را گروه بندی کنید، اطلاعات مربوط به هر مشتری را ثبت، ویرایش و حذف نموده و نیز، اشتراک ایجاد کنید. همچنین می‌توانید سریع و راحت، برای چند مشتری به طور هم‌زمان فاکتور صادر کنید. ارسال مبلغ فاکتور خرید محصولات دامی بر روی دستگاه کارت خوان امکانی است که جلوی ورود مبالغ اشتباه را می‌گیرد. به کمک نرم افزار حسابداری محک، رسید دریافت وجه نیز به‌صورت خودکار بر روی فاکتور شما ثبت می‌گردد. به این ترتیب ضمن نظم دادن به محاسبات حسابداری و اطمینان از عدم بروز اشتباه، سرعت فروش در دامداری شما بیشتر شده و اعتماد مشتری را نیز جلب می‌شود.

    آیا شغل دامداری مشمول مالیات می شود ؟

    پاسخ این سوال منفی است .مطابق قوانین مالیاتی، کلیه فعالیت‌های کشاورزی، دامپروری، دامداری، پرورش ماهی و زنبور عسل معاف از مالیات هستند.

    مرحله 5: اخذ مجوز دامداری

    عدم دریافت مجوزها و مجوزهای لازم می‌تواند منجر به جریمه‌های سنگین شود یا حتی باعث تعطیلی کسب و کار شما شود. پس در همان مراحل اولیه راه اندازی دامداری نسبت به دریافت مجوزهای مربوطه اقدام کنید.

    مراحل اخذ مجوز راه اندازی دامداری چیست؟

    مجوزهایی که به عنوان اجازه اشتغال، جهت انجام فعالیت‌های متفاوت دامداری یا اداره آن صادر می‌گردد، به شرح زیر می‌باشد:

    1. موافقت اصولی: متقاضیان امور کارخانه و دامداری و مرغداری جهت دریافت جواز تأسیس باید با در نظر گرفتن ضوابط و قوانین مرتبط با چارچوب دامداری نسبت به دریافت موافقت نامه اصولی اقدام کنند. مدت اعتبار این موافقت نامه ۶ ماه است که امکان تمدید آن نیز برای شما کارآفرین عزیز وجود دارد.

    نکته مهم آن است که موافقت نامه اصولی و جواز تأسیس و پروانه بهره برداری حتماً باید به نام یک شخصیت حقیقی یا حقوقی دریافت شود. همچنین امکان فروش و انتقال موافقت اصولی وجود ندارد و در صورت انجام این کارجریمه خواهید شد.

    2. پروانه تأسیس: به مجوزی که هر متقاضی باید جهت احداث ساختمان‌ها و تأسیسات هر نوع واحد دامداری، کارخانه یا کارگاه دریافت کند که ضوابط نظام را هم دارا باشد پروانه تأسیس می‌گویند.

    مدت اعتبار پروانه تأسیس ۲ سال است که با در نظر گرفتن کمیسیون صدور پروانه استان به مدت یک سال دیگر قابلیت تمدید کردن آن وجود دارد و در صورتی که از پایان تمدید اعتبار پروانه تأسیس عملیات احداث واحد مدت زیادی نگذشته باشد با ارائه مدارک و دلایل مستند و موجه از طرف متقاضی پروانه تأسیس حداکثر برای مدت یک سال دیگر به صورت اضطراری تمدید می‌گردد.

    3. پروانه بهره برداری: منظور از پروانه بهره برداری، جوازی است که متقاضی تأسیس یک دامداری باید بر اساس قوانین و مندرجات مربوطه برای دریافت جواز تأسیس دامداری آن را از مراجع و ارگان‌های مربوطه بگیرد.

    در زمانی که متقاضی راه اندازی دامداری اقدامات مربوط به آماده سازی زمین و محل دامداری را انجام داد. بر اساس مقررات، زمانی را تعیین کرده و آن را به مراجع اعلام می‌دارد که ساخت و آماده سازی محل دامداری تمام شده است.

    در این زمان از سوی کمیسیون صادر کننده پروانه دامداری در زمان مشخص 2 هفته‌ای، پس ازبازدید از محل مشخص شده برای احداث دامداری توسط کارشناسان دامپزشکی و دامپروری مجوز احداث از سوی کارشناسان ارسال می‌گردد.

    4. مجوز بهداشتی: این مجوز از سوی سازمان دامپزشکی با در نظر داشتن موارد بهداشتی و انجام امور و احداث کارگاه‌ها و کارخانه‌هایی که از قبل مجوز تأسیس اخذ کرده‌اند از سوی ادارات مربوطه برای متقاضیان احداث دامداری و صنایع بهداشتی صادر می‌گردد.

    مدارک مورد نیاز اخذ مجوز جهت راه اندازی دامداری چیست؟

    مدارک مورد نیاز برای دریافت مجوز راه اندازی دامداری چیست؟

    برای دریافت جواز راه اندازی دامداری به مدارک زیر احتیاج دارید:

    1. کپی اسناد مربوطه به مالکیت زمین مثل سند یا استشهاد محلی برابر فرم موجود
    2.  ارائه مدرک تحصیلی
    3. درخواست کتبی از جانب دامدار
    4. عکس سه در چهار
    5. کپی شناسنامه
    6. کپی کارت پایان خدمت
    7. تکمیل کردن فرم‌های موجود در امور دام توسط کارشناس

    مدیریت هزینه‌ها با نرم افزار حسابداری دامداری محک

    همانطور که می دانید ،پرورش دام های اهلی شامل پرورش گوسفند، بز، گاومیش و شتر میشود که در این میان ،پرورش گاو و گوساله (به صورت صنعتی و سنتی) از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است .دامداری ها  تامین کننده بیش از 50 درصد گوشت قرمز و 90 درصد شیر مصرفی کشور هستند.با بهره گیری از نکات بالا از همان ابتدا به صورت اصولی گام بردارید تا به موفقیت برسید .

    همیشه مدیریت هزینه‌ها در دامداری برای فعالان این صنف با چالش‌های بسیار زیادی همراه است و محاسبه هزینه‌ها به صورت روزانه و ماهانه، کنترل میزان فروش، ارزیابی سود فروش، تشخیص فروش و درآمدها، همیشه برای فعالان این حوزه مشکل است.

    با استفاده از نرم افزار حسابداری دامداری می‌توان این کار را به راحتی انجام داد و ضمن نظم دادن به محاسبات حسابداری و اطمینان از عدم بروز اشتباه، سرعت فروش در دامداری را بیشتر و اعتماد مشتری را نیز جلب کرد. امید است از راهنمای راه اندازی دامداری ما برای کمک به اجرای موفقیت‌آمیز طرح تجاری دامداری خود نهایت استفاده را داشته باشید.

    منبع: wikihow

    برای دریافت جدید ترین مقالات، ایمیل خود را وارد کنید:

    با نشر این محتوا، جامعه وبلاگ محک را گسترش دهید

    ثمین اسدیان
    ثمین اسدیان
    تولید کننده محتوا هستم و تمام تلاشم بر این است که با ارائه محتوای مفید و ارزشمند، تجربه خوبی از بازدید سایت برایتان رقم بزنم.
    مالیات بر درآمد اتفاقی چیست؟ معافیت‌های مالیاتی

    مالیات بر درآمد اتفاقی چیست؟ معافیت‌های مالیاتی

    زمان مطالعه این مقاله: 4 دقیقه مالیات بر درآمد اتفاقی یکی از انواع مالیات‌های مستقیم است که به درآمدهای غیر منتظره و غیر شغلی اشخاص حقیقی و حقوقی تعلق می‌گیرد. این نوع درآمدها در مقابل درآمدهای مستمر مانند حقوق و دستمزد قرار دارند. هرگاه شخص حقیقی

    اطلاعات بیشتر
    مالیات بر درآمد چیست؟ انواع مالیات بر درآمد

    مالیات بر درآمد چیست؟ انواع مالیات بر درآمد

    زمان مطالعه این مقاله: 5 دقیقه مالیات بر درآمد نوعی مالیات مستقیم است که توسط دولت بر درآمد اشخاص حقیقی و حقوقی اعمال می‌شود. این نوع مالیات دارای انواع مختلفی است که در ادامه مطلب به آن خواهیم پرداخت. نرخ مالیات بر درآمد بر اساس درآمد

    اطلاعات بیشتر
    مالیات بر درآمد املاک و مستغلات چیست؟

    مالیات بر درآمد املاک و مستغلات چیست؟

    زمان مطالعه این مقاله: 5 دقیقه مالیات بر درآمد املاک یکی از مباحث مالیاتی مهم و تخصصی است. فرقی نمی‌کند امسال یا چند سال دیگر، قوانین مالیات بر درآمد املاک اغلب، در راس مهم‌ترین انواع مالیات بر درآمد قرار دارد. شاید گره خوردن قوانین مالیات املاک

    اطلاعات بیشتر

    2 پاسخ

    1. بسیار عالی و آموزنده از تک به تک جمله هایی که گفته شده نت برداری کردم و چکیده ی تمامی حرف هارو نوشتم .
      ممنونم از شما بابت کمک هایی که کردید

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    *

    جستجو

    مشاهده رایگان دمو نرم افزارحسابداری